Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 6174 ggr
Linn
2010-08-10 15:09

Amning och ersättning

Jag går nu på nedräkning till BF och funderar mycket över det här med Amning. Det verkar vara väldigt många som tar till ersättning. Varför?

Är det för att man inte har tålamodet till att verkligen försöka få amningen att fungera och tycker att det är jobbigt med gråtande bebis? Eller är det helt enkelt så att det är många som inte har tillräckligt mycket mjölk? För vad jag har förstått det som när det gäller Amning så produceras så mycket mjölk som det efterfrågas, eller? Får mammorna inte tillräckligt med hjälp för att få till rätt sugteknik?

Min mamma har två sladdisar så jag har ju sett att amningen inte alltid har varit så lätt så det är jag inställd på, men jag tror aldrig hon har tagit till ersättning. När hon ammade mig hade hon allt för mycket mjölk och den kom tydligen i allt för hög hastighet så jag spydde upp hälften av det jag åt varje gång och såg ändå ut som en michelingubbe när jag var liten.

Hur tänker ni kring Amning och ersättning? Jag vill absolut inte göra några påhopp på någon utan undrar helt enkelt hur det ser ut bland mammor och hur jag kommer tänka sen.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Anna-Helga
2010-08-10 15:26
#1

En del kan ju faktiskt inte…

Jag har ammat alla mina 4 barn lite olika länge. Första barnet ammade jag tills hon var 8 månader och jag blev gravid med hennes syster, då fick jag sluta eftersom amningen drar ihop livmodern och den nu skulle utvidgas sade man till mig. Andra tjejen ammade jag tills hon gick över till vanlig mat och välling. Tredje barnet ammade jag i två år då bröstmjölk var den enda mat hon fick behålla. Hon hade bråck på matstrupen vidade det sig och lite andra bekymmer. Så henne ammade jag i princip tills nästa bebis kom och han ammade bara ca tre månader eftersom jag fick konstaterat perniciös anemi och inte kan ge honom det han behöver genom bröstmjölken.

Så det är nog olika från barn till barn också. Vissa klarar inte av smärtan att amma sitt barn. Vissa får ingen mjölk. Vissa har medicinska orsaker o.s.v. Så här går det nog inte att generalisera. Tror inte det är många som väljer bort amningen bara för att de inte vill, visst finns det säkert sådana personer också, men jag tropr de är lätträknade. Det finns så mycket och bra info om amningens fördelar nu, så det tror jag ingen missar!

Mvh Anna

AlbaStiffler
2010-08-10 16:29
#2

Jag tror många inte får den hjälp de behöver för att komma igång med ammningen, för det är inte lätt i början och det gör ofta ont.

Själv fick jag dolly-parton-tuttar och hade ett problem det sällan pratas om: för mycket mjölk. Det var rena rama skämtfilmen när det var dax med ammning, mjölken sprutade åt alla håll ur båda tuttarna samtidigt och gick itne att stoppa. Kunde stå 1-meters strålar från mig… Har man normalt flöde trycker man bara in den andra bröstvårtan så slutar det rinna efter 30 sek (tips!), men så litet flöde fick jag först efter ett års ammande… hehehe…. Kunde knappt amma offentligt, så jag vart tvungen att ha såna där mjölkuppsamlande plastkupor som jag ideligen tömde. I början fick jag hela 2 dl mjölk i andra tutten som sprutade ut VARJE Amning!!! Sen gick det ner till 1dl överbliven mjölk som sprutade/amning ut i ett halvår. Sjukt va? Sparade en del i frysen till "bättre tider", om jag skulle bort nån timme. Men då hade jag istället exploderande bröst så jag vart tvungen att mjölka ur dem på toan om jag var borta mer än kanske 2 timmar…. hahaha.

Jag ammade tills nyligen, dvs i 1 år och kanske 4 månader, mest för att jag hade massor med mjölk (det har jag även nu när jag inte ammat på 2 månader!!!) och för att min son älskade det.

Men mina kompisar som slutade "tidigt", kanske vid halvåret, slutade pga dålig mjölkproduktion eller för att barnet ratade amningen när det väl börjat äta. Och de som inte ammat alls fick det helt enkelt inte att funka. Kan vara bäbisens sugteknik som är "fel", att den tycker nappen är lättare/bekvämare att suga på, eller modersmjölksersättningen är godare. Kan vara för såriga bröstvårtor (pga fel sugteknik), eller för lite mjölk eller att man kanske medicinerar för mycket… Eller att barnet mår dåligt av mjölken (ont i magen)…

I mitt mamma-gäng slutade de flesta mellan 6-9 månader pga att mjölken avtagit och till slut tagit slut helt. När man börjar mata med mat avtar mjölkproduktionen…

Linn
2010-08-10 16:35
#3

jo, självklart finns det alltid dom som det helt enkelt inte går för och det är ju olika för alla så man ska inte generalisera. Och vem vet, mitt barn kanske bara får livnära sig på ersättning, vad vet jag. Men de jag har hört om i min närhet känns det som att dom släpper amningen lite för lätt. Men självklart kan inte jag säga något för jag är ju inte helt säker på bakomvarande orsaker till det.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

AlbaStiffler
2010-08-10 17:50
#4

Kan nog vara så i många fall, eftersom man har ont eller eftersom man är helt slutkörd och har sömnbrist att man testar ersättning, och om det funkar så fortsätter man…

Linn
2010-08-10 18:01
#5

Kan nog vara så ja…

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

AnnaLundin
2010-08-11 00:50
#6

Av mina fyra barn har jag inte kunnat amma de tre första alls, den fjärde lyckades jag faktiskt "hobbyamma" tillräckligt för att kunna åka hemifrån utan att släpa med mig flaskor.

Jag har haft massor med mjölk (som pumpats ur och överskottet har sparats i frysen), men verkar vara "trögmjölkad", så att barnen har helt enkelt inte orkat suga ur tillräckligt mycket för att få i sig den näring de behöver eller bli mätta av det. Den äldsta tog inte tag alls, trots flera dagar med all tänkbar hjälp på BB, tvåan sög för mesigt så hon fick inte i sig något alls (hade säkert funkat med en lättmjölkad mamma, dock), trean sög som en liten sugpropp, men fick ändå i sig för lite. Fyran gjorde likadant, men där lyckades jag ändå få igång lite hobbyamning efter en dryg månad med enbart bröstmjölk på flaska.

Här började de få ersättning när mjölktillgången helt enkelt minskade så att jag var tvungen att ersätta det med något annat - vilket var runt 3 månaders ålder med allihop. DÅ fick de lite av varje så länge lagret i frysen räckte.

Annons:
Linn
2010-08-11 12:38
#7

Det är väldigt intressant att läsa era olika svar. Tack för att ni delar med er, fortsätt gärna. Glad

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Trollhassel
2010-08-12 14:23
#8

Jag har både ammat och pumpat ur. Det har inte varit helt lätt alla gånger och när lillflickan hade kolik gick det nästan inte alls. Jag envisades och kämpade och det är jag glad för. Nu funka det mycket bättre! Helt perfekt från det ena bröstet och från det andra pumpar jag ur och ger i flaska. När väl ammningen är etablerad så är det sååå smidigt! Jag ska trappa ner och sluta i takt med att hon börjar äta mer och mer riktig mat och välling. Kanske blir när hon är runt 8-10 månader.

Tappar lite hår och har blivit ganska mager på kuppen, men det tar igen sig när jag slutar sen. Så är det ju med alla djur.

Om man kan amma tycker jag att man ska göra sitt bästa för att lära sig. Det är ett krux i början men det är värt det sen.'

Lycka till och se till att de hjälper dig att komma igång och lär ut knepen på BB.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AlbaStiffler
2010-08-12 15:43
#9

Precis, om det är något jag tyckte var bra med att jag gjorde kejsarsnitt så var det att jag fick stanna längre på BB och hann få många barnmorskor som kunde hjälpa mig igång och ge tips på allt från bra sittställningar till sätt att få barnet på plats samt hur man själv handmjölkar… hahaha…

Be verkligen om hjälp och gärna av flera olika då alla har lite olika tips.

Skaffa amningskudde(och bulla gärna upp med kuddar på sidan av dig som du sen lägger amningskudden på om du tex sitter i soffan.

Be BM visa hur man liggammar, superskönt på natten när man fått till knixen. Handduk under dig och barnet och stötta upp dig med kuddar (typ bakom ryggen och så). Ett till tips är att skaffa massor med små handdukar/tvättlappar som du kan ha under barnet när den snuttar och som du kan ha i skötväskan osv, i början blir det lite plaskigt. Lite off topic, men ändå om Amning! :-)

Linn
2010-08-12 16:26
#10

amningskudde och små tvättlappar har jag införskaffat så det finns det här :) jag tar mer än gärna emot alla era tips så jag lyssnar och försöker komma ihåg dom :D

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

jn84
2010-08-12 23:32
#11

Jag helammade tills dottern började med smakportioner vid fyra månader. Hon blev fort mer intresserad av mat än av bröstet och det dröjde inte länge innan hon ratade bröstet helt. På kvällen funkade det dock, men jag orkade inte med att vakna varannan timme hela natten för att hon ville ha mat, så började med välling och då sov hon snart hela natten och jag slutade helt enkelt att amma.

Det är ju ingen lätt match att amma! Har man dessutom en riktigt envis unge med noll tålamod så är det en fight varje gång. Vissa dagar satt jag bara och grät ikapp med henne. Och ont som fanken gjorde det emellanåt! Har haft både barnmorska och bvc som tittat och sagt att hon hade rätt tag och låg rätt, men tydligen kan det göra ont ändå. Ofta var problemet att vi somnade båda två när jag ammade på natten och då småsög hon så det blev sår. Ibland ammade jag med silikonskydd, men det var inte alltid hon godkände det. Då var det bara att bita ihop och låta henne suga trots sår.

Kan inte säga att jag nånsin tyckte att amningen var mysig, det var aldrig helt smärtfritt. När vi slutade så kände jag bara en lättnad.

Försökte pumpa några gånger men det gjorde också fruktansvärt ont så jag lät bli och behövde hon nångång äta när jag inte var i närheten så fick hon ersättning.

Innan dottern föddes var jag helt inställd på att "alla kan amma" med några få undantag, för det är vad vi fick höra på föräldrakursen. Men nu i efterhand funderar jag på om det var värt all ångest, smärta och tårar. Fast samtidigt är jag glad att dottern har fått bröstmjölk som start i livet, jag tror absolut att det är det bästa för immunförsvar osv..

AlbaStiffler
2010-08-13 14:08
#12

Sen är det ju många bäbisar som får tänder tidigt och då börjar bitas (med eller utan flit), och det kan göra mamman rätt motiverad att snabbt sluta… jag lovar! Det var en av mina motivationer att sluta, men det var som sagt när han var över 1 år och hade en hel tandrad med tänder både uppe och nere som han tyckte det var kul att använda.

Linnea
2010-08-14 11:27
#13

Jag ammade min son tills han var ca 8 månader men det var kanske hälften Amning och hälften ersättning. Anledning? Det var psykiskt väldigt tung för mig att vara gravid och få barn och allt det där så jag vande mig faktiskt inte vid att vara mamma förräns han var kanske 2-3 år gammal. Vid 8 månader hade han haft tänder ett tag och skrapat av huden på bröstvårtorna flera gånger om så då fick det minsann räcka. Det var också väldigt skönt att äntligen få sova en hel natt. Känseln i bröstvårtorna försvann faktiskt efter alla tänder och den har först nu börjat komma tillbaka (han är 5 år nu).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
magma
2010-08-14 22:31
#14

Jag har två barn, en son som nu är åtta år och en dotter på fem år. Mina båda bebisperioder vad gäller amningen var som natt och dag!

För det första så gjorde amningen fruktansvärt ont båda gångerna, men värst med sonen. Jag satt och ammade honom med tårarna sprutande, och var livrädd inför när han skulle vilja äta nästa gång. Och han sög och sög och jag försökta och försökte, men jag fick tillsist börja med tillägg på BB eftersom mjölken helt enkelt inte kom igång- först på femte dagen började den rinna till. Var kvar på BB i fem dagar och fick massor av hjälp vid amningarna.

Väl hemma så började jag varje amningsstund med att amma honom, men när han ätit "slut" på mjölken så blev han ju arg och ledsen och fick då en liten skvätt tillägg av pappa medan jag pumpade med pumpen jag hyrde från sjukhuset. Sedan fick han den lilla skvätten som blev. Vi höll på med detta i nästan två timmar- varje matningstillfälle! Han fick dessutom kolik och skrek och skrek till bortåt tre, fyra på nätterna så jag fick dessutom äta mjölkfri kost- utifall att det skulle hjälpa. Vilket det inte gjorde.

Jag t.o.m satte väckarklockan varannan timme nattetid om han sov länge, för att stimulera mjölken med hjälp av pumpen, och hade hormonspray för att hjälpa till när jag pumpade. Gick även och fick akupunktur, men inget hjälpte och jag hade sannerligen inte kunnat försöka mer än jag gjorde.

Så när han var nästan fyra månader så sinade jag, mjölkproduktionen avstannade helt enkelt och det var bara att acceptera.

Även med dottern tog det tid innan mjölken kom igång, hon gick ned i vikt på BB och fick gulsot så hon fick lov att ligga i solarium, och mjölken började rinna till först på fjärde dygnet. När hon solade var jag tvungen att börja ge henne tillägg, eftersom hon helt enkelt var tvungen att få i sig vätska och näring- hon var undervätskad och det var orsaken till gulsoten.

Väl hemma så kom amningen igång allt mer och jag lyckades fasa ut ersättningen tills vi klarade oss med enbart bröstmjölken, och hon helammades tills hon var 7-8 månader. När hon var strax före två år så ville hon själv inte ammas mer, och då avslutades amningen helt naturligt. Också hon fick kolik precis som sin bror, så det verkade inte ha någon betydelse med Amning kontra ersättning, inte för vår del ivarjefall. Dottern fick bara tillägg de första två veckorna.

Linn
2010-08-15 00:56
#15

Det är väldigt intressant att läsa hur olika det har varit för er alla. Tack för att ni delar med er! :D Det vidgar verkligen min syn på amningen.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

magma
2010-08-15 22:50
#16

PS: Ska kanske tillägga att smärtan vid amningen förstås gav med sig efter en dryg vecka..! Bara så du inte blir helt avskräckt;)

Linn
2010-08-15 23:07
#17

det verkar ju väldigt inviduellt hur ont amningen gör för folk. och avskäckt är jag inte, men jag har nog fått en mer realistisk syn på hur kvinnor har det med amningen och det är jag tacksam för. Skrattande

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

magma
2010-08-15 23:39
#18

Jag är trots allt glad att jag slapp mjölkstockning med tillhörande bröstböld, som en kompis till mig fick, hon hade mycket mjölk. Huvaligen! Hon sprutade ut mjölk både ur bröstvårtan och ur ett extra hål som tillkom när bölden gick sönder!Förvånad Läkte ju dock ihop sedan, förstås. Så ett gott råd är att hålla mjölkbehållarna varma och goa, så kan man slippa mjölkstockning om man har tur.

Mirjami-78
2010-08-21 02:00
#19

Mitt första barn försökte jag att amma med det fungerade helt enkelt inte så fick ta till ersättning. Han förlöstes med kejsarsnitt. Hade svårt att suga i sig mjölken pga. sina sjukdommar. Sen fick jag först pumpa ur mjölken och kunde först göra detta dagen efter snittet. Jag ammade mitt första barn i ca 2 veckor och sedan gav jag upp och det fick bli ersättning då istället.

Barn nummer två gick amningen bättre med men det fanns ändå inte mjölk så att han kunde bli mätt så fick ge han ersättning med. Sen var hans pappa igång och tjatade på mig hela tiden ang. amningen pga. att ersättningen kostar ju pengar och han tyckte att det skulle bli för dyrt, men jag brydde mig inte om detta för jag ansåg att det var bättre att sonen var mätt och nöjd och växte som han skulle.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

AlbaStiffler
2010-08-21 22:06
#20

#19 ursäkta min rättframhet, men den pappan hade jag fått fnatt på för en sån kommentar, inte ok att sägs så. Som om man inte har nog att tänka på som mamma än att unna sitt barn att bli mätt…

Annons:
Mirjami-78
2010-08-22 01:04
#21

#20 Den pappan tänkte bara på hur mycket pengar han kunde ha över till sig och till det har ville ha, så även modersersättning räknade han som en "utgift" fast det var till hans barn….Ja jag sa ett och annat ord till han ang. det hela.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

AlbaStiffler
2010-08-22 01:14
#22

;-p bra

Linn
2010-09-09 21:59
#23

Sitter här nu och biter mig själv i tungan för alla fördommar jag hade om ersättning och om att inte amma. Tack till er som berättade om era erfarenheter och fick mig att ändra uppfattning. Amningen knäckte mig totalt.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

AnnaLundin
2010-09-09 23:53
#24

#23 - men visst är det bra att lugnt och sansat kunna vädra sina fördomar och få dem utredda…

Hoppas det funkar hyfsat för dig nu!

Linn
2010-09-10 09:22
#25

#24 det var väldigt skönt att få göra det och som jag sagt, ni har ökat min förståelse för hur det är för andra.

Amningen flöt på relativt bra på BB och även när vi kom hem. Han bråkade en del och skulle ha händerna ivägen och släppte taget hela tiden och låg och virrade med huvudet. Sedan blev jag inlagd igen och William blev tvungen att äta från flaska i ett dygn, mestadels av min mjölk dock. Efter det började det bråka ordentligt. Jag bara satt och grät och han bara skrek. Så vi var till BVC och kollade med amningen och hon sa att jag gjorde allt rätt men det är han som är otålig och han hade även kort tungband vilket försvårade för honom att få rätt tag plus att han då glömt bort hur han skulle suga.

Nu har vi klippt av tungbandet på honom. MEN jag vågar inte prova amma igen. Jag ville så hemskt gärna amma och när det inte funkade som det skulle knäckte det mig totalt. Nu är jag rädd för att få upp hoppet för att det ska funka och vågar inte prova igen. Jag pumpar ur mjölk till honom för det har jag gott om och jag köpte en elektisk pump till det. Jag kan ju inte påstå att det är så himla smidigt men det håller mig lugnare…

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

AnnaLundin
2010-09-10 11:40
#26

#25 - Prova att amma, men se det som att du bara ska hobby-amma om det funkar! Låt det bli vad det blir av det helt enkelt. Du har ju en fungerande lösning för matningen av honom så du är inte längre beroende av att amningen funkar. Då kommer inte prestationsångesten på samma sätt som det var i början.

Jag har pumpat ur och flaskmatat 4 barn, så jag har en viss förståelse för hur du har det just nu. Och det jag vet därför vilken befrielse det var när det visade sig att jag kunde "amma mellanmål" med min minsting (den enda av dem som jag kunnat amma alls!). Det innebar att jag kunde åka och handla utan att behöva släpa med mig flaskor med urpumpat plus något att värma dem med…

Linn
2010-09-10 12:29
#27

hobby-amma, det lät som ett bra sätt att se på det. som du säger hade det vart skönt att kunna amma när man är iväg. får jag fråga varför det bara funkade med att "amma mellanmål" för dig?

hur har du löst det när du tagit med dig urpumpad mjölk? hur har du värmt och förvarat den?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
AnnaLundin
2010-09-10 14:12
#28

#27 - skälet till att Amning inte har funkat till mig är att jag är "trögmjölkad", så de har inte orkat suga i sig tillräckligt mycket mat trots riklig tillgång. De två första fick jag lägga ner amning direkt, de två yngsta har båda börjat amma bra men den äldre av dem blev bara tröttare och tröttare (4-5 dagar) och hade till sist knappt energi till att vakna - dags att ge upp amningen, när jag insåg vad det berodde på. samma hände med minstingen men då var jag ju mer med på noterna. jag "helpumpade" minstingen i en dryg månad innan jag testade att lägga honom vid bröstet - och lyckades!

Och efter det kunde jag alltså amma honom ett mellanmål, som han höll sig mätt på en halvtimme eller nåt.

Linn
2010-09-10 19:02
#29

okej. får hoppas att jag kan få till lite hobby Amning då :D

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

AlbaStiffler
2010-09-11 01:19
#30

Har du provat att amma i olika ställningar tex liggamma. Flödet blir lite annorlunda då o kanske gillar han den ställningen bättre.

Hoppas ni hittar en deal som funkar för er båda, o sätt ingen pristige i att lyckas, se det som bonus.

Mitt tips ang mjölkförvaring. Köp massor med burkar så du kan frysa in ett lager o slipper diska stup i kvarten. Burkarna är även perfekt sen när han äter mat, då kan du använda dessa hemma i när ni går ut på stan.

Vi värmde nog i vattenbad. Tog fram o tinade i kylen o värmde några timmar senare. Sen måste man ju inte frysa allt utan låta dagsbehovet vara ofryst i kylen.

Har ni burkar som man kopplar på nappen direkt på? Smidigt.

Gällande sterilisering så var vi nogranna i början men sen räckte det med diskmaskin, man ksn ju köra lite varmare temp i diskmaskinen bara. Blir lite väl mycket meck annars…

AnnaLundin
2010-09-11 01:40
#31

#27 - såg att jag glömde svara på hälften…

När jag har haft med mig urpumpad mjölk har jag haft en liten kylväxka + kylklamp. har funkat utmärkt. Jag har också haft någta flaskvärmare, Dels eldriven med adapter till cig-uttaget på bilen och dels en enklare variant som tar ganska lång tid på sig att värma flaskan och som måste kokas för att laddas om.

Jag har, för övrigt, sparat MASSOR med mjölk i frysen och kunnat mata med delvis bröstmjölk i flera månader efter avslutad pumpning. Och jag har då helt enkelt hällt över mjölken i 200 ml portioner i vanliga enliters plast-fryspåsar.

MimmieM
2010-09-13 00:10
#32

Jag tillhör kategorin mammor som helt enkelt inte tyckte om att amma och slutade tidigt. Nog för att jag känner till amningens fördelar, men jag upplever att jag kan vara en bättre mamma utan amningen. När min son var 3 månader ändrade mjölken karraktär och blev väldigt tunn, den litern jag pumpade ut varje dag var uppdrucken innan lunch och han var lika hungrig för det. Det var som att dricka diskvatten.
Jag tycker inte att man ska ha dåligt samvete för att man väljer att inte amma. Min son får den närhet han behöver och förtjänar på annat sätt, och utav andra personer än sin mamma. Jag ansåg att även pappan skulle få möjlighet att dela den mysiga matstunden tillsammans med sitt barn, därför pumpade jag och matade vi med flaska sedan han var 3 veckor gammal.
Min son har heller aldrig varit så glad i själva amningen som sådan.  För honom var det mat, och det dög bättre än bra att äta ur flaska :) Han valde själv att inte ta bröstet längre när han var 3 månader. Han fick bröstet men sköt undan med båda händerna och hulkade. Då bestämde vi att det var lika bra att sluta upp helt, även med pumpandet. Idag är han 4½ månad och får enbart ersättning och smakrportioner. Han är världens goaste och gladaste lilla kille och har inte hållt oss vakna en enda natt sedan han föddes. Så jag tror inte det går någon nöd på honom och jag känner mig inte som en dålig mamma för att jag valde bort amningen.

Det var ingenting för oss helt enkelt.

Men det är klart, nästa barn kanske har en helt annan inställning till Amning, och då kanske jag måste omvärdera :) Men detta har passat mig och min familj alldeles utmärkt.

Carpe Diem

Linn
2010-10-03 00:45
#33

Jag försöker desperat att inte få upp för mycket hopp och hålla mig lugn och inte stressa upp mig och så. MEN jag har provat att amma honom 3 gånger idag. I morse tog han bröstet och sög en liten stund och somnade sedan men använde mig som napp en stund, men då var han rätt så nymatad. Sedan provade jag i eftermiddags medans sambon fixade ersättning till honom (vi var iväg på släkt kalas) och då åt han faktiskt en stund, eller ja, ett par minuter. Sedan åt han inte så mycket av ersättningen och när jag pumpade ur fick jag bara ut ca 50ml och jag brukar i alla fall få ut det dubbla, minst.
Och så provade jag igen vid nästa mål och då åt han längre och jag hade lite mer tålamod med hans veleri. Och han åt bara ca 20ml av ersättningen sedan.
Han får ungefär 140ml vid varje mål när vi ger honom på flaska. Mamma har väldigt högt tryck i sina bröst när hon ammar och min mjölkproduktion är ju som hennes, även nästan allt med min graviditet har varit som hennes, så jag antar att även hastigheten på hur snabbt mjölken kommer är rätt hög så han borde ju få i sig rätt mycket mjölk på kort tid när han väl suger.

Om jag nu får igång amningen, hur ska jag då veta att han får i sig tillräckligt? Ska jag gå efter om hans blöjor är lika tunga som vanligt eller är det något annat jag ska vara uppmärksam på?

Ni får gärna försöka hjälpa mig att hålla mig nere på jorden så att jag inte blir helt knäckt om amningen inte funkar sen ändå.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

MimmieM
2010-10-03 01:01
#34

Lita på att han äter så mycket som han ska, är han nöjd så är han mätt, vilket betyder att han fått i sig så mycket som han ska :)

Om du jämför med hur snabbt han tömmer en flaska, så tar det inte heller längre än ett par minuter (i af. inte för min son) och om du då har bra tryck i utdrivningsreflexerna och mjölken kommer hastigt så borde det räcka gott med det han får i bröstet.

Jag håller helt med dig. Det kändes inte alls bra att inte veta hur mycket han hade fått i sig när man ammade, kändes bättre när man hade ml att gå efter på en flaska.

Hoppas på att få se lilla miraklet snart :) mamma-date i stenungsund kanske?

Carpe Diem

Annons:
Linn
2010-10-03 01:11
#35

Nja, han tar allt en stund på sig att tömma en flaska.Men som du säger, verkar han nöjd så borde han ju få i sig ordentligt.

Jag hoppas att han snart kan tänka sig att äta med lite längre mellanrum, tycker 2 timmar är lite väl ofta faktiskt.

Absolut, kom du ner hit någon dag, hade vart kul att träffas igen! på måndag får jag besök och på torsdag ska vi på babyöppet på öppna förskolan och på fredag kl 12 ska jag till bvc.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
2010-10-03 10:39
#36

i natt har jag ammat honom två gånger utan att ge honom något på flaska. nu på morgonen åt han en del men velade massa samtidigt, sedan fick han mjölk på flaska och åt 80ml, så han kan ju inte ha fått ut så himla mycket. funderar på om han hade svårt att suga för att tutten var så sprängfylld och hård….?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
2010-10-03 19:54
#37

Och vet ni vad? Det fortsätter att flyta på! Han velar en del men han har inte fått mer på flaska idag. En gång idag har han ätit utan att vela alls!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

MimmieM
2010-10-04 10:46
#38

om bröstet är sprängfyllt, testa att pumpa, eller handmjölka litegrann innan du börjar amma. Då kommer utdrivniongsreflexen igång också, vilket gör att lillkillen kan börja äta med det samma :)
Mina bröst var så fulla stundtals att det var som att suga på en vägg för min lille kille, han fick helt enkelt inte tag. Kanske är samma sak för din lille?
Vad skönt att de värkar flyta på bättre för er ändå :) Lita på honom att han själv talar om ifall han är nöjd eller inte, de är väldigt kompetenta de små, lita och lyssna på honom :)

Carpe Diem

magma
2010-10-04 14:11
#39

Jag tror du kan våga dig på att sluta helt med ersättning, och prova enbart med bröstet ett tag. Du kan få amma ofta ibland, mer sällan ibland- jag tyckte med andra barnet att det var skönt att helt strunta i klockan! Ibland ville hon amma med en kvarts mellanrum, ibland med tre, fyra timmars paus. När jag släppte på kontrollen och lämnade den till bebis, så löste det sig..!

Går han upp i vikt och får ett antal blöta blöjor/dygn så får han i sig tillräckligt. (Minns inte hur många blöjor, det finns någon "uträkning" på det där men det vet säkert din bvc-sköterska:)

Linn
2010-10-04 20:20
#40

ersättning fick han på kalaset vi var på i lördags när jag började försöa amma honom och det fick han för att jag inte tog med någon utpumpad mjölk, annars har han bara fått ersättning när vi varit iväg eller om jag inte legat på plus med utpumpningen. så nu sedan jag började med amningen igen så har han bara fått mjölk på flaska.

5-6 blöta blöjor är det tydligen. och det får han, byter mellan varje matning och de är alltid rätt tunga.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

MimmieM
2010-10-05 13:23
#41

Jag tror inte du har någonting att oroa dig för gumman :)

Carpe Diem

Annons:
exitingsvillemo
2010-10-08 10:28
#42

Tycker det låter som att amningen fungerar bra, keep up the good work!

Som ngn skrev; handmjölka bröstet liteinnan Amning om du upplever det som väldigt mjölkstint. Stressamma inte, det leder aldrig till ngt gott. Slappna av och ha en mysstund tillsammans med bäbis. Titta inte på klockan, bäbis säger till när han är hungrig eller helt enkelt bara vill vara nära mamma.

Undvik flaska så långt du kan, då bäbis använder annan sugteknik då och kan bli lite bekväm eftersom flasknapp ofta är enklare att suga från.
Har bäbis svårt att hitta till bröstet, kan du pressa ut lite mjölk och smörja bröstvårtan med, dom är experter på att kännaigen bådelukten och smaken.

Linn
2010-10-08 23:18
#43

Det fungerar rätt bra ja. Jag ammade för första gången ute idag, hade vart på BVC och så gick jag förbi biblioteket och hämtade ut den där barnboken man får från BVC så jag passade på att amma där innan jag gick hem igen.

Tror inte att det skulle räcka att bara handmjölka brösten om de är allt för fulla, skulle ta för lång tid och bli alldeles för kladdigt, jag producerar som sagt rätt så mycket mjölk.

Egentligen så funkar det faktiskt väldigt bra med amningen. Han bråkar lite ibland men han äter ju och går upp i vikt och kissar ordentligt. Var ju på BVC idag som sagt, sist vi var där för 3 veckor sedan så vägde han 4225g och idag vägde han 5340g så mat får han ju ;)

Går det att få honom att äta mer sällan? nu är det mellan 1-2 timmar mellan målen, max 3 på nätterna.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

exitingsvillemo
2010-10-09 00:26
#44

Låtbäbis styra själv när han vill ha ett mål. Se till att amma klart från ett bröst itaget, då den feta grädden kommer sist, den ger mättnad.

Amning är så mkt mer än bara mat, att han vill ha tutten varannan timme behöver inte betyda hunger, det kan också vara så att han saknar sin mamma och vill ha närheten.

exitingsvillemo
2010-10-09 00:30
#45

Ang handmjölkningen så menade jag att du kan handmjölka ur lite grann innan Amning, just för att bäbis lättare ska få tag om bröstet. Det är inte lätt att suga tag om ett bröst som är stenhårt av mjölk, oftast räcker det med 1-2 drag för att ta bort den värsta spänningen.

Jag vet hur du har det, då jag också får extremt mkt mjölk vid Amning. Min son fick riktiga drunkningsupplevelser vid matning ibland. =)

Linn
2010-10-09 01:24
#46

fast han äter allt ordentligt varje gång han ammar så än så länge har det nog inte varit av närhetsbehov. men sedan så sover han ofta i mitt eller sambons knä dagtid…

haha, ja, det märks hur han kämpar för att hinna med att svälja ibland. :)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Upp till toppen
Annons: