Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3685 ggr
SannaHolmgren
8/16/10, 1:26 PM

Tandproblem.

Vi kom nyss tillbaka från tandläkaren. Vi hade själva sökt för 8åringens alldeles nya framtänder har vuxit ut gula och missfärgade. Jag trodde det var tandsten, men det var istället tänderna som inte mineraliserat sig som dom ska. Sköra, repiga, och med sprickor, och väldigt gula då emaljen inte var blank och hård som den ska.

Nu gjorde de inget speciellt, eftersom tjejen inte har ont av det, och så småningom när hon blir äldre kommer hon att få tänderna plastade.

Hon kan ha slagit i tänderna vid nåt tillfälle men det är inte alltid man ser sådant, och hon är inte den som säger till när hon slår sig.  Är det nån som haft något liknande problem? Vad kan det bero på mer?

Annons:
Tangotime
8/16/10, 5:33 PM
#1

Oj, trisst när det blir så. Jag vet inte vad det kan bero på mer än att det kan bli som om man slagit i mjölktänderna.

Men tänkt på det alla ni som har små barn som är försäkrade. RING försäkringsbolaget direkt om barnet slår i en tand. Även om det inte verkar bli en skada så kan som sagt kommande tänder blivit skadade och har man då barnet försäkrat får man ut ersättning.

[YlvaP]
8/16/10, 6:04 PM
#2

Min ena tjej har också lite gulare tänder men dom har inte sagt något om någon emalj. Trist att tandläkaren inte tog mig på allvar. Hoppas det blir bättre för din 8-åring.

Aelsklinn
8/20/10, 8:03 PM
#3

Kan det inte bero på att man har fått i sig för mycket fluor som barn? Eller var det någon annan mineral? Min kompis som vuxit upp på en gård med egen brunn har lite missfärgade/fläckiga tänder på grund av mineralerna i vattnet.

SannaHolmgren
8/20/10, 11:12 PM
#4

Kan bero på ganska mycket, tror jag, men tandläkaren trodde det var islagna tänder.

magma
8/22/10, 6:03 PM
#5

Har en son med s.k flouros, eftersom vi har ganska mycket flour i vårt vatten. Han fick först små, vita fläckar på en del tänder och en av dessa har blivit brunfärgad. Man får alltså inte helt enheligt bruna tänder, utan fläckar.

Upp till toppen
Annons: