Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 4102 ggr
SannaHolmgren
2010-08-06 09:48

Löss och skolstart

Ja nu har barnen varit på fritids i en vecka, och idag hittade jag löss på de båda minsta. Förvånad

Idag blir det storstädning och tvätt, massor med tvätt för min del, förutom massiv familje-hårtvätt och kamning.

(Suckar, för jag bytte sängkläder senast som i förrgår)

Det är första gången som mina barn råkat ut för detta blodsugande kryp. Jag misstänkte det när den mellersta satt och kliade sig frenetiskt i morse, och när jag tittade såg jag åtminstone två små kryp. Den minsta hade ingen klåda, men efter att ha kikat i hennes hår med såg jag faktiskt ännu fler löss. Jobbigt att man kan ha det utan att det klias.

En mer besvärlig "barnsjukdom" får man leta efter.

Annons:
SannaHolmgren
2010-08-06 10:00
#1

www.lusguiden.se kan man läsa mer.

AnnaLundin
2010-08-06 11:16
#2

Vi har lyckats slippa lössen hittills - vilket jag är tacksam för. Hoppas ni får bukt med det snabbt!

SannaHolmgren
2010-08-06 14:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja detta blir nog en baggis. Det pilliga är ju att kamma hårömma barn i ett par veckor för att upptäcka eventuell återsmitta. De skriker bara de ser hårborsten. Vi har ju klarat att friskna till efter fästngbett med borrelia, och mask i magen vid nåt tillfälle, så detta går nog bra. (mask i magen är nog det som är svårast att behandla)

Ja nu är det dags för behandling.Obestämd

AnnaLundin
2010-08-08 00:58
#4

Hett tips för hårkamning, använd spraybalsam så att kammen glider lätt genom håret, så blir det mindre obehag.

SannaHolmgren
2010-08-08 01:51
#5

Ja balsam är ett måste för mina damer.

Fick tips från hårfrisörska att spraybalsam kan man göra själv genom att späda lite vanligt balsam i en flaska och spraya på. Billigare, och lika effektivt sa hon.

(Vid större ihoptovade tovor fungerar även typ Firefox pälsglans faktiskt, och utan att håret går avTungan ute och utan att man behöver pilla ut massor med strån för hand som luggas. Tvätta efter med vanligt schampo o balsam så blir håret som vanligt igen, det får en lite "tyngre" känsla med pälsglans….)

Idag när jag kammade så var det mycket lättare eftersom det blev så välkammat igår, trots lördagsgodiskladd och ingen dusch.

AnnaLundin
2010-08-08 03:10
#6

hehe, jag har själv en gång tvättat håret med diskmedel och haft i Firefox pälsglans efteråt - när jag hade fastnat med håret i en flugfångare och hade håret full med klister…..

hoppas du får bkt med eländet snabbt!

Annons:
Mirjami-78
2010-08-08 17:40
#7

Vi råkade ut för löss i vintras och det var verkligen INTE roligt. Vi trodde vi hade blivit av med dem men nepp de kom tillbaka igen och då fick hela fam. behandlas igen för alla hade det. Vet inte vart vi fick dem ifrån och vi har aldrig tidigare haft dem heller och jag hoppas det var sista gången med.

Om man får lössen på vinter tid och det är kalt ute kan man lägga sängkläderna där ute i kylan under ca ett dyng fick jag tips om. Då överlever de inte. Mössor kan man tydligen lägga i frysen. Jag hade täcken och kuddar som jag bytte varje dygn…vi använde de ena kuddarna/täcken först och sedan åkte de ut på morgonen och så tog vi de andra täcken och kudden på kvällen. Så klart tvättade jag allt med men för att vara på den säkra sidan.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

SannaHolmgren
2010-08-08 22:45
#8

Lössen dör mkt snabbt utanför hårbotten. Det är tydligen extremt ovanligt att de smittar via sängkläder och mössor eller hjälmar, enligt experter,

Fast jag vet inte. Själv har jag vänt upponer på huset och tvättat rubbet, och borstarna åkte ner i en påse i frysen så jag känner mig på säkra sidan med det iallafall.

Daglig kamning och upprepad behandling borde göra susen.

Mirjami-78
2010-08-09 00:59
#9

#8 Samma har jag med hört att de kan inte överleva men jag gjorde samma som du tog det säkra för det osäkra….För bara tanken att man har haft sådant är illa nog känner jag.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

AlbaStiffler
2010-08-09 12:22
#10

Här står en ny artikel om löss och ett nytt medel som lössen inte är resistenta mot, dessutom naturligt med växt- och siliconolja.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/medicin/article7570682.ab

Där står även att : "Läkemedelsverket konstaterar också att det förekommer flera myter och felaktiga föreställningar om löss och lusbehandling. Exempelvis spelar inte hygienen någon roll - lössen trivs även i rent hår. Och inte heller behöver hemmet saneras eftersom lusen bara överlever högst ett dygn utanför hårbotten.

Däremot kan det vara bra att rengöra borstar och kammar som försiktighetsåtgärd."  bra att veta, men jag skulle nog vara nipprig och toksanera ändå! :-)

Upp till toppen
Annons: