Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 12420 ggr
[YlvaP]
2010-07-27 11:31

Hål i öronen

Igår kväll så gjorde jag hål i mellersta dotterns öron. Jag tycker att med pistolen så förstör den örsnibben så mycket och att om man gör det själv så blir det bättre och mera sterilt.

Vad tycker ni?

Kom på att det kanske inte var så bra nu med tanke på rötmånaden.

Annons:
[kvasthilda1972]
2010-07-27 22:16
#1

Ja om du hettade upp nålen tills den glöder, spritade örsnibben och spritade själv händerna innan du tog på gummihandskar så är det ingen fara…Glad

regskylt
2010-07-27 22:54
#2

#1 det är det visst. Man kan inte sterilisera en nål genom att elda på den. Sen så innehåller det nickel, vilket verkligen inte är bra. Om man hade kunnat sterilisera metall genom att elda tills det glöder, hade man då behövt autoklav för att sterilisera när man ska pierca, operera, tatuera någon?

#0 jag skulle säga att det var bättre att du gjorde hemma än med pistol, även fast jag inte stödjer hemmapuleri (när man piercar hemma, alla ställen på kroppen inkl örsnibbar). det hade varit bättre om du hade gått till en piercare istället och gjort det helt sterilt och "rätt"

Men gjort är gjort, hoppas att det läker bra och att du har satt bra med mellanrum mellan så örsnibbarna kan svullna och andas. det ska inte sitta tajt runt snibben/hålet

[kvasthilda1972]
2010-07-28 00:00
#3

#2 jag har jobbat på sterilcentralen så jag vet… men vem har autoklaver hemma????

[kvasthilda1972]
2010-07-28 00:41
#4

vill bara tillägga att om man nu måste och vill göra det hemma så får du död på fler bakterier om du eldar nålen så den glöder än att bara koka den eftersom sporbildande bakterier klarar 100 grader… och kokande vatten blir ju inte hetare… däremot vattenånga men återigen vem har en autoklav hemma?

[YlvaP]
2010-07-28 00:41
#5

Det ser fint ut och jag har lämnat utrymme för en eventuell svullnad. Hon har inte ont och det blödde aldrig. Till skillnad från min andra dotter som fick en ful läkning och gjorde ont från en pistol tagen i en hårsalong.

[kvasthilda1972]
2010-07-28 00:45
#6

ja man kan inte lita på att salongen har sterila verktyg… har sett när dom tagit ut örhänget med bara händer och monterat på pistolen… tyvärr så sa jag inget den gången, det borde jag gjort…

Hoppas läkningen går fint YlvaP

Annons:
regskylt
2010-07-28 01:56
#7

#4 nej, ingen har ju det hemma, var inte det jag sa heller. jag argumenterade för att man aldrg ska göra hemma

[YlvaP]
2010-07-28 11:08
#8

#7 Jag förstod var du menade men med brist på pengar och barn som inte pratade om annat så chansade jag och göra det hemma. Hos piersare hade det också kostat pengar.

Jag tycker att jag var extra försiktig dock inga handskar utan jag tvättade ordentligt med tvål och torkade händerna med en ny handduk och sen spritade jag. Nålen kokade jag i fem minuter och rörde inte den förrän jag hade spritat händerna. Örhängerna spritade jag med direkt innan jag satte i dom i örat.

Äldsta dottern vill gå till en med pistol men jag vet inte. Hon fick väldans problem sist så jag var tvungen att ta bort örhängerna och låta det växa igen.

bloggtjejen96
2010-08-14 20:48
#9

jag gjorde hål i mina öron precis när jag fyllde 7 år :P och nu är jag 13

jn84
2010-08-15 03:21
#10

Jag har aldrig tänkt på att det kanske blir örsnibben blir ful när man tar med pistol. På vilket sätt blir den ful? Bara så jag vet vad jag ska kika efter :)

Modigt av dig att göra hål! Jag skulle aldrig kunna sticka någon, även om de ville det mest av allt i världen.

[YlvaP]
2010-08-15 08:42
#11

Med en höghastighetspistol så skjuter du ju nålen in örhänget som är något större än en nål igenom huden och den viker sig bakåt mera än en nål som du själv tar. Och sen tryks det på med bakdelen i huden som vikit sig ut på baksidan. Nålen sliter åt sig hud och kött så på så sätt tar det längre tid för hålet att läka och örhänget "fastnar" i gletet inne i hålet och varje gång du snurrar (på örhänget) så vrider du upp sårytan och det tar längre tid att läka. Ja något sånt har jag fått det förklarat.

Tangotime
2010-08-15 12:15
#12

Jag gjorde 5 nya hål i öronen i fredags hos en kompis som har piercing utbildning och alla verktyg. Jag hade inte en tanke på att det är rötmånad, fast det hade nog å andra sidan inte stoppat mig :-)

Jag gör hellre hål med kanyl än pistol även om det känns mer. Håll bara koll så hon inte pillar på örat utan att ha spritat händerna först. Och tvätta med tvål och vatten morgon och kväll och torka torrt.

[YlvaP]
2010-08-15 12:34
#13

Tänkte inte heller på att det var rötmånaden men gjort är gjort. Skrattande

Det har gått bra och hon har ännu intemklagat på ont eller att det sett ful eller så runt öppningen. Till skillnad mot min andra som tog med pistolen. Hon klagade hela tiden på att det gjorde ont och det läkte aldrig så jag var tvungen att ta bort örhänget för att få det läkt.

Annons:
bloggtjejen96
2010-08-15 13:46
#14

vet ni hur min syster tar hål haha. hon tar en nål och sticker genom öronen. Oavsett det blöderSkrikandessnacka om äckligt

[YlvaP]
2010-08-15 13:50
#15

Usch då är det något som är fel om det blöder. Har ni kylt ner innan? Använder ni nån form av "stopp" bakom örat?

bloggtjejen96
2010-08-15 16:56
#16

#15 nopp. Bara en vanlig nål. Inget bakom öronen. Tungan ute

Anna-Helga
2010-08-15 18:10
#17

Jag går till en piercare/tatuerare. De har koll på att hålla grejerna rena och vet vad de pysslar med, de är utbildade. Skulle aldrig våga leka med detta själv, kan ju träffa nerver och vad som helst…

Tangotime
2010-08-15 21:33
#18

Vad använder du för "stopp"? När jag tog hål i fredags så hade hon inte heller något "stopp". Fast hon hade ju nån tång osv så det kanske var som ett stopp?

Kyla gör ju bara att det gör ännu mer ont. Det skulle jag aldrig göra. Däremot kan man ju köra med lite Xylocain eller Embla.

dragonstar
2010-09-15 01:34
#19

Som liten tog jag mina första hål med pistol.. rekomenderar det inte.. gjorde ont och vart svullen. dessutom gick pistolen sönder så ena örat trucke dom sista biden för hand.

Jag rekonderar percingstudio, tycker inte det gör mer ont med nål men dom har mer kontroll över det.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

SannaHolmgren
2010-09-16 14:58
#20

#18 Xylocain är bra och dessutom lite antiseptiskt, men kan man ha embla på öppna sår?

Annons:
Tangotime
2010-09-17 11:21
#21

#20 Hm, fast om man tar hål i öronen blir det ju inga stora "köttsår". Men det var nån som sa att man kunde ta det. Jag vet faktiskt inte, använde det inte själv när jag var och tog fler hål.

loppan1
2010-10-31 22:01
#22

Har "skjutit" min dotter i örat två gånger med samma resultat. "Skiten läker inte". Tredje gången gilt så fick hon pierca öronen och wola det läkte. Iof tror jag att det berodde på att hon fick ringar i stället för vanliga örhängen som är väldigt svåra att hålla rena.

Hon tyckte även att det gjorde mindre ont att pierca sig jämfört med att skjuta. Tänkte inte på att man kan pierca öronen för då hade jag gjort det på en gång i stället.

vinteralvan
2010-11-02 12:04
#23

Jag skulle aldrig göra det själv på varesig på mig eller mina döttrar. Vi har gått till salonger med pistol och det har funkat jättebra alla gånger. Mina döttrar var 5 år när dom fick ta hål.

Upp till toppen
Annons: