Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3650 ggr
Leina22
7/27/10, 11:02 PM

ensamvårdnaden

hej, jag är en tjej på 22 år som har en son som är 2 år, hans pappa och jag kommer ej överrens, han hotat mig och min son till och mina min familj, hur ska jag kunna få ensam vårdnaden??

Annons:
[YlvaP]
7/28/10, 11:10 AM
#1

Kontakta Familjerätten och du skall anmäla dessa hot så att det finns papper på det hos polisen. Så tror jag att det går till i Sverige av vad jag läst någon annanstans.

Mirjami-78
7/28/10, 5:51 PM
#2

Ja det du måste göra nog göra i detta fallet är ta kontakt med fam.rätten. Man kan hitt telefonnumret till dem via internet. Känner du dig hotat/har blivit hotat så ta kontakt med polisen och änmäl det hela. Skulle du känna dig hotat i din bostad osv. så kan du även ta kontak med kvinnojouren som kan stötta dig och vid behov säkerligen erbjuda dig tillfälligt boende.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[kvasthilda1972]
7/28/10, 10:44 PM
#3

Hmm du skriver att ni inte kommer överrens, då är min fråga till dig vad har du gjort för att få pappan till barnet så arg? Man hotar ju inte utan anledning eller jag kanske har fel?

Jag känner till några mammor som använder barnen som maktmedel och hotar pappan med att "gör du inte som jag vill så tar jag barnen av dig!"

Det bästa vore om ni kunde lägga er ovänskap åt sidan och kompromissa för barnens skull….

Men som sagt jag kan ha fel!

magma
7/28/10, 10:50 PM
#4

FörvånadSkrikandes

 En vuxen människa ska inte hota andra, punkt slut! Speciellt inte mamman till ens barn och dessutom barnet också, sedan är det totalt oväsentligt varför personen ifråga blivit arg!

[kvasthilda1972]
7/28/10, 10:52 PM
#5

#4 så det är okej att hota pappan till barnet?

magma
7/28/10, 11:07 PM
#6

Var fick du det ifrån?! Obestämd Självklart inte!

Men lika lite som det vore OK för mamman att hota pappan så är det ju inte OK att pappan hotar mamman. Det är heller inte OK att svara på hot med samma mynt, dvs att hota tillbaka.

Annons:
[kvasthilda1972]
7/28/10, 11:11 PM
#7

#6 nja du skrev…  En vuxen människa ska inte hota andra, punkt slut! Speciellt inte mamman

Men jag håller med dig att man ska inte ge tillbaks med samma mynt, vi måste ju tänka på barnen… det är ju dom som verkligen blir drabbade!

magma
7/28/10, 11:37 PM
#8

Ja, tycker inte du det är ännu ett snäpp värre att hota den som är mamma tills ens barn samt barnet självt som det handlade om i det här fallet???

Hade en pappa varit den som startat tråden med samma fråga, så hade det varit precis lika illa och följdaktligen hade svaret varit detsamma men med omvända roller.

Att det skulle vara mindre allvarligt om en pappa vore den som hotades, det fattar jag inte alls, den slutsatsen drog du på egen hand. Men nu var det ju inte det scenariot som framställdes här.

Jag blir vansinnigt trött på folk som vill få det till att den som hotas (eller för den delen blir misshandlad, våldtagen- you name it) kanske får skylla sig själv, som när du skriver i #3 så undrar du "vad har du gjort för att få pappan till barnet så arg? Man hotar ju inte utan anledning eller jag kanske har fel?"

Jag hävdar att det är strunt samma vad någon har gjort eller sagt! Det är inte acceptabelt eller ens lagligt att hota någon, punkt. Det går alltså inte att ursäkta hot med att "jamen hon sa/gjorde si eller så", och i mina ögon är det något allvarligt fel på någon som hotar sitt eget barn.

Tangotime
7/30/10, 3:10 PM
#9

Håller med #8. Något måste vara galet med en människa som hotar sitt eget barn!

[kvasthilda1972]
7/30/10, 9:42 PM
#10

Nu får vi vänta på vad TS skriver om vad som hänt…

Ibland när man är ovänner så kan saker blossa upp och tex mamma o pappa bråkar barnet ber dom vara tyst, pappan säjer typ lägg dig inte i för då får du inget godis till helgen… det kan tolkas som ett hot…

Så länge vi inte vet vad det handlar om så ska vi inte göra hönor av fjädrar eller hur?

Men visst om det är alvarliga saker så måste ju polis kontaktas.

magma
7/30/10, 10:55 PM
#11

Tror knappast att en förälder ber om ensam vårdnad för att den andre hotat med godisförbud. Som sagt, förhoppningsvis så kan Leina22 sprida lite ljus över vad som hänt och varför.

Leina22
7/31/10, 2:14 PM
#12

hmitt barns pappa vet inte hur man hantera barn

Tangotime
7/31/10, 7:30 PM
#13

Det finns många föräldrar som inte vet hur man ska handskas med barn, men det betyder ju inte att dom är dåliga föräldrar. Så det förklarar tyvärr inte så mycket för oss som inte vet vad som har hänt.

Annons:
[kvasthilda1972]
7/31/10, 8:10 PM
#14

#13 håller med dig! Ingen är perfekt och vi gör alla våra misstag men det är ju så vi lär oss….

Mosaik02
7/31/10, 10:54 PM
#15

ensam vårdnad och umgänge är två vitt skilda saker

oavsett om ni har gemensam eller enskild vårdnad så kommer ditt barns pappa alltid ha rätt till umgänge med sitt barn

jag råder dig till att ta kontakt med familjerätten och låta dom hjälpa dig

tänk efter en gång till om du verkligen vill bråka med ditt barns pappa och strida för vårdnaden har du otur så kan ditt bråkande leda till att du själv förlorar vårdnaden om ditt barn och du får bara umgänge…..

tyvärr är det så i Sverige idag att du kan vara hur usel som helst som förälder men ändå ha rätt till att träffa ditt barn

tänk oxå på att går det till tingsrätten så behöver du en advokat och det är riktigt dyrt ofta över 10000 kr för du betala själv

jag har varit i ungefär din situation och tog strid för vårdnaden och ville inte ens att pappan skulle ha umgäng på grund av att han misshandlade både mig och barnet tyvärr så gick det inte att bevisa vilket ledde till att jag höll på at förlora vårdnaden och jag hade gjort det om inte barnets pappa valde att ge upp och ta sitt liv (han va missbrukare och tog en överdos)

oavsett om du vill det eller inte så har ni barn tillsammans och om ni kommer för alltid va tvingande att ha kontakt med varandra

Upp till toppen
Annons: