Annons:
Etikett09-familjehem
Läst 5927 ggr
tanxa
7/24/10, 1:12 AM

otroheten..

Hej på er!

Jag är en 13 årig tjej som känner att jag behöver lite hjälp med en situation.

Mina föräldrar är skilda sedan minst 5 år sedan, och både min mamma och pappa har nya nu, min mamma har gift sig med sin Peter för ungefär ett år sedan. Då de varit tillsammans i ca. 5 år.

Men för inte så länge sedan fick jag och mina två brödrar (11 & 3 år) reda på att Peter varit otrogen mot min mamma och träffat hennes arbetskompis bakom min mammas rygg. Det tog tid för min mamma att bli sig själv igen, men hon gav honom en andra chans, ett par veckor senare fick hon reda på att Peter fortsatt att träffa denna kvinna bakom mammas rygg i flera veckor efter den första otrohets perioden.

Detta har tagit väldigt hårt på alla i min familj. Jag har suttit uppe flera nätter och gråtit och haft jätteont i magen, men jag antar att det hör till. Iallafall så har jag vaknat några kvällar av att jag hör Peter höja tonen mot min mamma. Eftersom att jag sover på nedanvåningen, och dom där uppe så förstod jag att det måste vara någon som är fel. I går kväll hörde jag honom skrika på henne där uppe igen. och jag satte mig nere på golvet under trappan och lyssnade på vad dom pratade om. Antagligen så var det så att Peter bara pratade med min mamma och kom tillslut in på en diskution om hans otrohet och då klockan var tolv på natten sa min mamma att hon behövde sova för hon skulle upp tidigt nästa dag och jobba., och gick där med in på min lillebrors rum och lade sig där för att sova. Men det accepterade inte Peter och då började han att skrika så 2 gånger den natten gick jag uppför trappan och avbröt Peter, det hela slutade med att jag och mamma somnade i min brors 90-säng.

Nu har Peter en lägenhet som han vägrar att flytta in till. Och min mamma letar bostad. Men jag och min bror har bytat skola 3 gånger och vill därför bo kvar här i området. Men det är jättesvårt att hitta bostad här och eftersom att min mamma inte känar så mycket men jobbar hela dagarna så tar jag hand om mina bröder väldigt mycket. Vet bara inte vart vi ska bo…..

Är rädd att vi blir tvugna att flytta häriffrån och iväg till en annan skola, vet ni något man kan göra för att snabbare få en bostad?

Stor kram från mig, tack till er som orkade att läsa allt!

:)

Annons:
AnnaLundin
7/24/10, 1:20 AM
#1

Jag kan bara beklaga att din mammas nua kille har försatt dig i den här situationen. Hoppas att ni hittar en så bra lösning som möjligt! Mitt mammahjärta blöder när jag läser din historia men tyvärr har jag inga bra tips att ge dig - mer än att du alltid ska komma ihåg att det absolut inte är ditt fel att det blir som det blir!

Sen vill jag tipsa om Barnens ifokus om du inte redan har hittat dit, där skriver barn och ungdomar om saker som bara rör dem. Du får givetvis även skriva här på barn iFokus.

tanxa
7/24/10, 1:24 AM
#2

#1 Tack så mycket för din kommentar!
jaha, min kompis sa att "Barnens" bara var för barn under 10 år..

Bumsibum
7/24/10, 1:28 AM
#3

aj då… Rynkar på näsan inte skoj, men de finn tånåringar i fokus med.

AnnaLundin
7/24/10, 2:48 AM
#4

#2 - barnens iFokus är för alla upp till 16 år, står på dess förstasida. Så du är garanterat välkommen! Glad

#3 - tonåringar iFokus är nog främst föräldrarnas sida om tonåringar, skulle jag tro…

[YlvaP]
7/24/10, 10:28 AM
#5

Be din mamma och ringa runt till alla företag som har lägenheter och prata om vad som hänt och låta helt "färdig" så kan det ge napp. Så gjorde jag när jag var på väg att skiljas med min man. Fick då gå först i kön och då få lägenhet som någon annan köat för. Iaf ett tips.

tanxa
7/24/10, 1:49 PM
#6

#3 okej, Tack!

#4 jasså.. men då kollar jag där. :)

#5 Tack så mycket! Ska prata med min mamma idag. Tror även hon skriver ett brev in till företaget..

Annons:
magma
7/28/10, 11:41 PM
#7

Hemskt jobbigt för hela familjen. Det är svårt att undvika att barnen hamnar i kläm i sådana här lägen, även om det vore det bästa om det gick att slippa. Det kanske inte du vet, men vem står på kontraktet för lägenheten där ni bor nu?

Mirjami-78
7/30/10, 4:24 PM
#8

Jag hoppas det hela ska lösa sig på ett bra sätt och att ni  får en lägenhet i närheten där ni bor. Skickar en stor kram!!!

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

AlbaStiffler
8/3/10, 11:45 AM
#9

Gu va trist för er familj. Hoppas bostaden löser sig och att er mamma lyckas "slita sig från" Peter. Känns inte som en hälsosam relation längre. Dessutom känns det rätt taskigt av dem båda att blanda in er barn och inte sköta sina bråk utan att ni hör/när ni inte är hemma. det är inte ert ansvar att lösa deras problem, varken med relationen eller boendet, så ta inte på dig för stort ansvar även om det känns som om du måste… :-)

En liten tröst på vägen, när allt detta passerat så kan du och din mamma titta tillbaka på denna kris och känna att du/ni lärt er något och blivit starkare. Man lär sig alltid något, om inte annat att inte göra om samma misstag igen. Samma sak gäller skolan, det suger att byta skola och hitta nya kompisar, men tänk om du kanske hamnar i världens bästa klass? Och även om du inte gör det, så är det ändå dax för gymnasiet "snart" och då lovar jag att det blir andra bullar av, då får du bestämma betydigt mer själv… hehehe… Lycka till!

Smålänning
11/6/11, 1:18 AM
#10

Hej, Har för mig att om din mamma har vårdnaden för er barn och vill separera pga otroheten. Så har hon laglig rätt att ha kvar lägenheten för att barnen kommer i första hand. Detta gäller även sambos tror jag ( sambolagen) tror det gäller även om han står på lägenheten. Kolla upp detta noga så ni inte behöver flytta i onödan. Fråga en jurist el kanske hyrsrättsförening el liknande instanser. Har för mig att lagen är rätt hård. Hoppas du mår bättre! Allt väl till er/ småläning

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

AnnaLundin
11/6/11, 9:24 AM
#11

#10 - kika på datumet när tråden är skapad… Den är över ett år gammal.

Smålänning
11/6/11, 2:49 PM
#12

#11 Där ser man:) Men det kanske finns fler som läser tråden och behöver tips och råd om hur man kan göra? Annars kan man ju ta bort alla trådar som är mer än ett år gamla om man inte får kommentera dem? Eller du menar att i just detta specefika fall? isåfall kankse det är för sent, men man vet aldrig.

Får väl hoppas att hon mår bättre nu, även om det är ett år sedan…eller??

Peace and love

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: