Annons:
Etikett10-amning
Läst 4092 ggr
AlbaStiffler
2010-08-09 11:51

Vällingpimplare

Min son på 1,5 år är just nu inne i en vällingsperiod utan like. Jag slutade nattamma honom sent (för 3 månader sedan) eftersom han var amningstokig och inte ville sluta, tillslut tvingade jag honom. Han gillade då inte heller välling, men vänjde om sig snabbt när jag slutat amma och nu är han helt galen i välling på nätterna.

Efter en sommar på vift där vi bott i sommarstugan och rest sverige runt är det nu dax att hitta fungerande rutiner igen. Under sommaren har han sedan vi slutat amma börjat vakna 2-4 ggr/natt(sov hela nätterna förr), sova oroligt (kan även vara mardrömmar), vara lättväckt, vilja sova i vår säng (vilket han ofta får pga utmattning frammemot 4-5-tiden).

Varje gång han vaknar skriker han som en tok tills han får en flaska välling som han sen pimplar i ett huj. Detta medför att vi även måste byta blöja mitt i natten och ändå har vi riktiga "tungviktare" dessa blöjbyten, mitt i natten samt på morgonen. När han somnar för kvällen dricker han 1-2 flaskor, sedan kanske 2 till under natten.

Vissa dagar äter han normalt och han äter sista målet mat 1-2 timmar innan sänggående. Men vissa dagar nu under sommaren strular han och kastar mest maten (han är allmänt rätt strulig just nu). Kan förstå att han komletterar dagens matstrul med välling på natten, men de dagar han äter bra förstår jag inte hans natt-hunger.

Vad göra? Hur tvingar man honom att inte dricka så mycket på natten? Att tex mata honom gröt det allra sista man gör på kvällen är nog omöjligt då han då är för trött och flamsig. Min teori är att han äter välling lite som tröst och som sömnmedel… och hur vänjer man av det utan att vara väldigt grym. Gissar att svaret egentligen är: ge honom en flaska på kvällen och inget mer på natten. Men hur gör man då när han vaknar och hysteri-skriker alla gånger på natten? Eller ska man låta honom äta nu under en period, och hoppas att fasen går över, han kanske helt enkelt behöver lite extra just nu?

Tror nog vi måste ha några brutala nätter framöver och tvinga honom att somna om själv utan tröst och utan välling. *fjuh* Tips och råd om hur ni gjort mottages gärna!

Till saken hör att han nu i veckan även börjar hos dagmamma, så det kommer säkerligen hända saker närmsta tiden, kanske löser det sig av sig självt om han blir totalt utmattad hos dagmamman. :-)

Annons:
AnnaLundin
2010-08-09 13:20
#1

Min erfarenhet är att de ibland har såna där perioder, när de vill ha ett nattmål. Min 16-månaders son är inne i en sådan just nu. Det är omöjligt att få honom att sova lugnt utan att mata honom och jag tänker inte ta någon sådan strid - vet själv hur jobbigt det är att försöka sova hungrig.

Min sons mage klarar inte riktigt av fullkornsvälling, han blir oerhört lös i magen av det, så vi har backat tillbaka till 6-månadersvälling och har köpt "kvällsvälling" som han faktiskt håller sig mätt på betydligt bättre än den vanliga havrebaserade.

Försök ha is i magen, jag tror det löser sig av sig själv. (det har det gjort med våra tre äldre syskon…)

AlbaStiffler
2010-08-09 13:33
#2

Vi kör fullkornsvälling, känns som om det borde mätta bättre. Men man vet ju aldrig, kanske är 6-månadersvällingen lite mer mättande….?!

Fjuh, ja min förhoppning är att han ska lugna sig nu när vi är hemma igen med rutiner och att dagmammans andra barn kommer utmatta honom så pass att han inte vaknar på nätterna. kanske äter han även bättre hos henne när han ser hur de andra barnen "äter fint" på dagtid? Vi får helt enkelt vänta och se… *zzzzzzzZzzzzz, sååååå trött*

Zahara
2010-08-09 18:57
#3

min tös på 2år äter med ett mål på natten när hon vaknar. Knaske bara gör en mindre flaska då, tror att det är sutte suget han har det hade min tjej och jag ammade henne nattavis till hon var 18månader och sen ville hon ha flaska ofta på natten men nu bara 1 gån och då oftast bara typ 100ml för att "sutta".

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Anna-Helga
2010-08-09 19:54
#4

Ett mål… Okej. Men jag känner igen det TS skriver om, det är ett ätande stup i ett! Vår son är 9 månader och äter tre flaskor välling per natt. Han äter bra även dagtid. Men på nätterna äter han ungefär en gång i timmen. Får han inte matr väcker han resten av huset, mest besvärligt blir det om han väcker vår 3 åring som sover ganska ok annars. Han äter 8 månaders mild fullkornsvälling…

Men visst är det ett bekymmer, absolut, varken han eller vi sover ju ordentligt…

AlbaStiffler
2010-08-10 11:35
#5

Grejen är ju den att när jag ammade honom så sov han natten igenom, från 22 till 08 ungefär, ibland längre innan han vaknade. Sen fick han amma på morgonkvisten, sen somnade han snabbt om till 09-10. :-) Det var tider det…hehehe… känns helt enkelt som en oerhört dålig vana detta med vällingpimplandet, mer än att han är tokhungrig. Kan ju även vara så att han lärde sig detta under den heta juni-juli-månaden i somras, då man ju knappt ville äta på dagen, då kanske han lärde sig kompensera detta genom att äta/dricka på natten. ugg…

Upp till toppen
Annons: