Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 2499 ggr
Annaliz
2010-08-06 02:46

Ny och osäker

Var ni osäkra/rädda/nervösa inför ert första barn?

Vi planerar barn själva och vi är väldigt positiva åt det, men samtidigt är jag så osäker på det sättet att man vill göra rätt. Men man kanske bara "hispar" upp sig i onödan… jag brukar vara ganska bra på det *skratt*

Jag är ganska mycket för att planera och det har varit mycket viktigt för mig att det är rätt tidpunkt och att det ska vara si och så innan man skaffar barn. Existerar det ens något perfekt tillfälle, eller är det perfekt när man bara följer sitt hjärta?

Jag skulle verkligen behöva slappna av lite Flört

Annons:
AnnaLundin
2010-08-06 02:59
#1

Jag tror ärligt talat att de flesta har liknande känslor i olika omfattning. Man ger sig ju in i något som är helt nytt och faktum är att man aldrig kan förutsäga hur det kommer att bli.

Och nej, jag tror inte att den perfekta tidpunkten existerar. Det finns alltid något att skylla på om man vill vänta - "har precis tagit examen och ska börja jobba", "ska ju precis börja klättra på karriärstegen", "hästen är precis klar att börja tävla en högre klass", "ska köpa snöslunga först" etc… Jag har nog hört alla varianter tror jag! Tungan ute

Försök slappna av och inte göra så stor affär av det (eller hur! Flört) så blir det nog jättebra!

Tangotime
2010-08-08 20:28
#2

Nu blev ju jag gravid av en olycka. Eller ja, fast jag åt mini piller. Men jag tror inte att man kommer vakna upp en dag och känna att "nu är det perfekt". Jag är glad att jag slapp välja för då hade jag nog fortfarande inte haft barn. Min man ville inte alls ha barn, men när det blev ett så ändrade han sig! Men som sagt, även om jag svamlar nu så hoppas jag att du förstår vad jag menar. Om jag kunnat bli gravid nu så så hade jag slutat med p-piller och låtit det tagit den tid det tar samtidigt som jag försökt ta det som det kommer. Och jag är av "planerar sorten" som måste planera allt i förväg och ha koll! Men när det kommer till barnbiten så tror jag man ska lägga planerandet på hyllan och ta det som det kommer! Men då förutsätter jag att man har ett stabilt förhållande och en stabil ekonomi.

AlbaStiffler
2010-08-09 18:37
#3

Jag är åxå av planerarsorten. Jag såg till att ha "allt klart" innan vi skaffade barn: utbildning, karriär, bra lön, hus, gift osv osv. Och jag är rätt nöjd med det och det gjorde mig trygg. Dock har jag många kompisar som verkar "vänta för länge" innan de skaffar barn, av just dessa anledningar, att de inte hunnit med allt. så om man nu vill planera så ska man nog se till att man verkligen uppfyller sina delmål, så man inte vaknar upp där runt 40 år och inte kan få barn. :-O

Sen är man ju alltid fundersam under resans gång och undrar hur 17 man får fason på det där lilla monstret som man lyckats föda. Men så länge man gör sitt bästa är det ju svårt att göra alltför fel. Om inte annat får man väl ha överseende med att "ettan" ofta får vara lite test-docka. hehehe, stackars barn. ;-)

Är du orolig, varför inte läsa på. Läs böcker och skriv och läs på nätet/forum och sånt. Läs om graviditeter och om uppfostran/barnmat och barnuppfostran. Kunskap är nyckeln och den måste man ju få på något sätt. Förr i tiden bodde man ju med släkten närapå som man kunde lära från, men numer är ju inte det så självklart och det är inte alltid morsans råd stämmer överens med dagens råd, eller som man uppskattar att få dem… hahaha…

Sen är mitt bästa tips att se till att skaffa dig ett kompisgäng som är i samma fas som dig. Helst redan under graviditeten. Gå tex på gravid-gympa och dra med mammorna på tex onsdagsfika, som ni sedan fortsätter med när ni fått knoddar. Så gjorde jag och det har verkligen varit en bra supportgrupp där man kan få stöd och tips.

Upp till toppen
Annons: