Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 5445 ggr
funky
2010-08-08 17:40

Barn kalas- förslag någon???

Hej min son  fyller  7 år snart

Undrar vad ni har för erfarenhet och tips på vad man kan ge barnen att äta ( det är pojkar ) och nått kul att ge alla tex!

Har haft kalas på mac Donalds sen han va 3 år men det är dax att sluta med de,förra året ville han ej va där på kalas så det rann ut i sanden med att ha ett barn kalas med killarna i hans förskole klass!

Så jag undrar om ni kan hjälpa  mej med lite tips och ider med vad man kan göra för skoj av ett litet kalas hemma!

Obestämd

Annons:
Tangotime
2010-08-08 20:22
#1

Kalastips

Barnkalaset

Kalasguiden

Hoppas du kan hitta nåt här!

funky
2010-08-08 22:17
#2

# 1 Tack för det

Tema är bestämt men de just va ska man ge barnen att äta och göra för något,hur länge ska kalaset vara osvSkrattande

AnnaLundin
2010-08-08 22:54
#3

Här brukar kalasen vara 2-3 timmar och de flesta bjuder både på något ätbart (korv m bröd, hamburgare, korv + pommes frites eller ngt liknande enkelt) och sen tårta av något slag.

Vi har vinterkalas här och brukar börja med att leka utomhus plus att de har fått rida en liten sväng eller åka pulka efter häst. Det har blivit ganska lagom sen att gå in och öppna paket och äta innan det är dags för hämtning.

MimmieM
2010-08-09 01:11
#4

Någonting som är väldigt uppskattat är ju mos och korv, speciellt om den är formad som en igenkott. Moset formas till en kropp, sedan sticker man in korvarna som taggar, detaljer som ögon etc. görs med ketchup. Varför inte lägga till en köttbullenäsa också ;) Supersött och uppskattat som sagt.

Carpe Diem

AnnaLundin
2010-08-09 01:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 - eller varför inte en mosgubbe? Skrattande

MimmieM
2010-08-09 01:26
#6

Hahaha.. se där! Vem vill inte äta då? Eller blir det lite kanibal-light varning då kanske?! :P

Carpe Diem

Annons:
funky
2010-08-09 13:47
#7

# 3 Äter ni maten före leken å tar tårta efter ni vart ute eller äter ni allt på slutet?

Ja mos gubben va sötSkrattandeHade till och med jag kunnat tänka mej att äta!

# 4 Ja de lät oxå tufft! ger ni barnen godis påsar och små presenter också?

vet ju inte vad man kan leka inne! eller ute! är så dålig på sådana saker alltså! Rynkar på näsan Hur många barn bjuder ni  på kalaset ?

Mac doalds så va det typ ,max 11 st har jag för mej,men ja tänkte att om man bjuder 7 st kanske? dom blir 14 pojkar i klassen va tycker ni? ska man bjuda alla eller ska man låta min son bjuda dom han vill bara,han gillar en  tjej oxå men ska man bjuda 1 tjej å resten killar?? ( en pojk flicka är det =)  )

vad anser nì?

AnnaLundin
2010-08-09 13:59
#8

#7 - jag refererade lite till alla de kalas so barnen varit på, inte bara våra egna… De som bjudit på "mat" har börjat med det och sen avslutat med tårta.

Hehe, jo, mina mellanbarn äter hehelst inte mos, men mosgubbar äter de med glädje. TÄNK vad lite kreativitet kan göra skillnad!

Våra barn går i en liten skola, så här bjuds alla i klassen. I vintras hade vi våra egna 4 barn plus 12 till här… Vill man bara bjuda några av dem så måste inbjudan ske utanför skoltid - BRA regel tycker jag.

Anna-Helga
2010-08-09 19:56
#9

Hemgjord pizza är kanon, det kan man förbereda och bara slänga in och det blir snabbt klart när det är läge att äta!

AlbaStiffler
2010-08-10 11:46
#10

Ursäkta frågan, fatta mig rätt, men varför förknippar ni kalas med "skräpmat"? Varför inte laga en stor sats spagetti och köttfärssås t ex, det gillar väl alla ungar men är ändå riktig mat, eller kanske något ännu nyttigare…? :-) Förrätt/plockmat med grönsakstavar och dipp.

Känns fel att programmera ungarna med att kalas är lika med pizza/korv+mos/hamburgare osv osv, dvs den sorts mat som samhället kallar skräp-/snabbmat.  Visst, ni kaske tycker det är ett säkert kort att bjuda på det eftersom de flesta gillar skräpmat, men det känns ändå som att det är feltänkt. Sen kanske ni tycker det är praktiskt för att det går fort, men det går ju lika fort med många "riktiga måltider" med, bara man tänker till.

Är det smart att få ungarna att förknippa kalas med skräpmat? Vi vuxna förknippar ju kalas med lite festligare mat, så varför ska barn äta skräpet? ;-)

Anna-Helga
2010-08-10 12:11
#11

På hemgjord pizza kan man ha mycket nyttigt. Det är nog inte onyttigare än spaghetti och köttfässås egentligen? Flört

AlbaStiffler
2010-08-10 14:38
#12

Nä självklart, speciellt inte om man inte vräker på med ost och kör med bra råvaror på… Då är det nog lika nyttigt/onyttigt som spagetti och köttfärssås. ;-)

Hade jag själv kört kalas hade jag nog kört lite plockmat, kanske lite tapasinspirerat…? Lite kött, lite grönsaker och frukt, lite såser, lite ost och lite annan kul plock… Kanske rent av göra färdiga ihopplockade tallrikar som de sen kan komplettera om de ätit upp, så att de inte bara äter sig mätta på en sak.

Anna-Helga
2010-08-10 14:40
#13

#12 Det är ju kanon, brukar vara uppskattat också! Tungan ute

Annons:
AnnaLundin
2010-08-11 00:28
#14

#10 + 12 - jag har bara beskrivit vad som serveras på de kalas som arrangeras i mina döttrars klass. Vi har själva inte bjudit på mat här utan det har varit mer "fika". (beror ju till viss del på vilken tid på dygnet man har kalaset)

Sen vad man kan servera beror ju en del på åldern på barnen. Tapas-inspirerat, då får nog barnen vara aningen större kanske, mina döttrars klasskamrater skulle nog inte uppskatta det. Men spagetti o köttfärssås (eller kanske någon annan pasta som man inte slabbar fullt så mycket med som spagetti) skulle alldeles säkert funka.

Fast sen behöver varken korv eller hamburgare vara skräpmat, det är väl snarast vad man gör det till, vad man har för tillbehör.. Hamburgare är rent kött, om än malet. Och korv måste inte vara hotdogs, utan det finns betydligt köttigare, mer nyttiga korvar.

magma
2010-08-13 01:26
#15

Har aldrig bjudit på mat, kalasen har varit mellan 14-16:30 och då räknar jag med att barnen har ätit lunch hemma innan de kommer. Ska det både ätas "mat" och fika så tycker jag personligen det blir för lite tid över till lekar och presentöppning, åtminstone om kalaset håller på 2-3 timmar.

Sist så bjöds det dock på grillad korv med bröd, vi var ute i skogen och de fick grilla sina egna korvar över en eld- de som ville. Hade ordnat olika lekstationer och vi hade köpt en såpbubbelmaskin modell billigare på Toys R Us, som vi monterat upp på en hylla en bit upp i ett träd. Den gjorde störst succe, de höll på länge och jagade såpbubblor som blåste omkring mellan träden:) Min systerdotter kom dit också med sin häst och de som ville fick rida (med ledare) runt ett gärde.

AlbaStiffler
2010-08-13 14:09
#16

#15> Låter som ett höjdarkalas! :-)

Anna-Helga
2010-08-13 15:04
#17

Jag har haft kalas i stallet och låtit alla barn rida på våra hästar, klappa kaniner och sådant. Det är uppskattat. Fiskedamm i en av boxarna… Men alla har ju inte dessa möjligheter. Vi är lyckligt lottade, men nu är stora tjejerna för stora för det och de små för små ännu.. Så jag väntar!

Upp till toppen
Annons: