Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 32232 ggr
[YlvaP]
2010-08-14 16:48

Bita på naglarna

Hur får jag dottern att sluta bita på naglarna? Dom ser riktigt hemska ut. Hon är 3,5 år gammal.

Annons:
magma
2010-08-14 22:41
#1

Har haft samma problem med min dotter! Hon är nu fem och har (vad jag sett) slutat bita på naglarna, det kom jag på nu när jag såg ditt inlägg:) Inget jag sa eller gjorde hjälpte, utan hon bara glömde av det helt plötsligt.

Mirjami-78
2010-08-15 00:10
#2

Jag vet att tidigare fanns det en nakellack som man kunde pensla på som smakar illa. Det var för väldigt många år sedan det fanns men kan finnas kvar fort. att köpa på apoteket. Kanske värt att testa.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

jn84
2010-08-15 00:33
#3

#2 Heter Stop&Väx tror jag, men vet inte om det finns kvar.

Jag tror att om man ska sluta med en vana så måste man vilja sluta själv, annars går det inte.

Jag sög på pekfingret när jag var liten. Alla ville att jag skulle sluta, jag också, men det gick inte. Mina föräldrar använde Stop&Väx, jag sov med fingervante, jag motiverades med en dyr leksakshund som jag trånat efter länge. Men ingenting funkade.

Jag slutade när jag närmare mig tonåren. Då infann sig motivationen och jag var nog mogen att själv se effekterna av ovanan.

Det är jättesvårt att sluta med något som alltid finns till hands. Naglarna och fingrarna finns alltid där, och även om man inte tänker på det så hamnar de i munnen. Blir man alltid tillsagd när man blir "påkommen" så blir det dessutom skamfyllt med ovanan och man skäms och går med ständig ångest, men kan ändå inte sluta och då tröstar ovanan ännu mer när man får tillfälle att utöva den i smyg. '

Jag talar bara av egen erfarenhet, jag minns så väl vilken ångest mitt fingersugande var. Men jag slutade faktiskt, men helt på eget initiativ.

[YlvaP]
2010-08-15 08:36
#4

#1 och 2 Den finns kvar, iaf för något år sedan. Vi hade den till förra tjejen men den hjälpte inte dom tuggade på ändå. Dom stora tjejerna har så gott som slutat nu.

#3 Jag var en tumsugare fram tills jag var 7 ungefär. :D

magma
2010-08-15 22:47
#5

Personligen skulle jag inte vilja använda Stopp&Väx till ett så litet barn, om inte annat för att det antagligen gör ont om fingrarna används till att gnugga i ögonen med.

SannaHolmgren
2010-08-16 13:15
#6

Men köp ett tjusigt nagellack, och strö lite glitter på eller sätt på såna där fina figurer. Hon kanske inte vill bita på något så fantastiskt vackert? Min 8 åring har tidigare bitit på naglarna både på fingrar och tår *Foten i munnenuäck…*

Men hon har nu kommit på att hon vill ha långa naglar med nagellack, så vi klipper ju dem ändå, men inte helt kort och så målar alla barnen naglarna i olika färger emellanåt, ibland med lite glitter på. Kul och effektivt.

Stopp & väx funkar inte på mina barn, de biter ändå.

Annons:
[YlvaP]
2010-08-16 18:02
#7

Nope nagellack funkar inte har testat det med. Foten i munnen

lisette
2010-09-02 09:34
#8

har samma problem, men med en pojke. förvisso så vill han gärna ha nagellack så det borde man kanske prova?

stop och väx fungerar inte tyvärr.

elsasputte
2010-11-12 23:37
#9

Har liknande problem med dotter min, hon blir 5 år nu om ett par månader. Men istället för att bita på naglarna så pillar och biter hon på skinnet runt om nagelbanden på tummarna.

Är ibland tvungen att sätta plåster på för hon är så öm eftersom det endast finns ett tunt lager skinn kvar :( Har ännu inte kommit på nån bra lösning till detta.

[YlvaP]
2010-11-13 09:37
#10

Kom på en sak. Om man sätter plåster på alla fingrarna så kan hon inte tugga. Hihi. Nä men det är svårt och damen här hemma håller fortfarande på.

AusaBausa
2010-11-14 15:54
#11

har en 13-årig grabb som fortfarande biter på naglarna trots vi provat m stopp o väx..de ser hemska ut nu..biter in på bara skinnet:(

vinteralvan
2010-11-15 12:17
#12

Min yngsta slutade suga på tummen efter vi började med "Stopp och väx".

[Golgadoth]
2010-11-23 01:31
#13

Jag är också nagelbitare, så jag fattar inte varför man "borde" sluta bita. Visst, det smakar ju inte som världens bästa grej, men det är ju inget fel på det, haha. Och ibland är ju naglarna vassa, och har man ingen fil så funkar ju tänderna bättre..^^

Men om hon gillar färg och sånt kan du ju säga att om hon låter bli att bita på naglarna så får hon dom målade, eller nåt sånt.

Annons:
magma
2010-11-23 01:57
#14

Också jag är nagelbitare, sedan jag var liten, och jag kan hitta en massa nackdelar… Det gör ofta ONT, både i nagelbädden, i trasiga nagelband och ibland blir nagelbanden röda och inflammerade. Det är dessutom fult med trasiga naglar, trasig hud och trasiga nagelband och jag kan inte räkna hur många gånger under min skoltid som jag skämdes för mina händer.

Min dotter bet förut på naglarna men det har hon tack och lov nästan slutat med, för hon fick ibland sådana infektioner att det gjorde jätteont. För att inte tala om risken för inälvsmask, med tanke på hur ungar gräver med händerna i sandlådan, i jord och lera och sedan stoppar naglarna i munnen och gnager… Bläää.

[YlvaP]
2010-11-23 10:44
#15

#13 Det beror ju lite på hur man biter men när dottern biter så är det mer än halva nageln som är borta. Finns bara en liten bit kvar längst in och det är inte normalt. Anser jag.

Skall fota hennes naglar så får ni se.

lisette
2010-11-23 11:11
#16

ylva, det låter nästan som min make. han biter långt in på fingret, halva naglen är kvar, knappt det ibland.

[YlvaP]
2010-11-23 11:28
#17

Ja visst är det hemskt när det ser ut så där. Det måste göra ont?

lisette
2010-11-23 11:45
#18

jag tror inte det, för känslen är så avtrubbad i huden under naglen. min man säger nästan att det är värre när hans naglar har vuxit lite. då har känslen återkommit i naglen och rör han vid något så känns det direkt.

[YlvaP]
2010-11-23 12:04
#19

OKej. Jag vet själv om nageln går sönder längre ner och huden under blir blottad. Det känns.

[Golgadoth]
2010-11-30 21:38
#20

hehe jaa jag biter också långt in. både min mamma och mormor tycker det ser förj*vligt ut. Men jag gillar inte att ha långa naglar.
Dom är precis så korta att det inte fastnar nåt skit under dem, vilket är ännu bättre, mindre infektionsrisk :D

Blev så glad när jag hade lyckats få alla 10 naglar lika långa för nån månad sen, då såg dom ut såhär;

 
Fast nu är dom korta igen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: