Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2702 ggr
Tangotime
8/14/10, 7:27 PM

Skämms hon??

Min lilla tös fyller 2år i morgon. Hon har börjat med ett nytt beteende som jag inte vet hur jag ska hantera. Om hon ramlar/slår i huvudet eller vad som helst så ser det ut som hon skämms! När hon ramlar så ligger hon kvar och gömmer huvudet. Slår hon i huvudet och det inte gör ont så böjer hon ner huvudet och bara står still och tittar i golvet.

Det jag har gjort är att försökt låtsas som ingenting samtidigt som jag peppat henne eller pratat glatt med henne och tagit upp henne. Brukar säga att "mamma behöver en kram" eller liknande.

Är det här en fas? Vad ska jag göra? Bör jag vara orolig?

Annons:
Tangotime
8/15/10, 12:06 PM
#1

Är det ingen som varit med om detta eller har något bra råd?

[YlvaP]
8/15/10, 1:12 PM
#2

Ja jag tror det är en fas för mina tjejer var likadan vid den åldern. Jag tror att dom inte vill visa att det gjorde ont och att dom börjar förstå eller tror att du skall bli arg även om du aldrig varit det.

Ja det är mina tankar kring detta.

Anna-Helga
8/15/10, 8:46 PM
#3

Det är viktigt att hon får veta att det är ok att vara ledsen när man gör sig illa iaf… Så man inte tror att man måste hålla igen, det är inte så roligt… Men se vart det tar vägen och förhoppningsvis är det ju bara en fas!

Tangotime
8/15/10, 9:23 PM
#4

Jag brukar alltid säga att "man får vara ledsen när det gör ont" eller "ibland måste man få vara arg" osv. Jag har aldrig någonsin blivit arg eller så för att hon slagit sig. Så jag förstår inte riktigt vart detta kommer ifrån.

Frågan är ju, HUR ska jag aggera när hon blir så här ängslig/skämms eller vad hon nu gör? Ska jag ens bry mig om det eller ska jag peppa/trösta? Jag tycker ju synd om henne när hon bler så "innåtvänd" och vill absolut inte att det blir ett befäst beteende.

magma
8/15/10, 11:42 PM
#5

Hon kanske blir generad, medveten om sin egen kropp på något sätt? Tänker på en vuxen som snubblar omkull, man blir ju smått generad om man står på näsan… *s*

HannaVastervik
8/16/10, 12:09 AM
#6

Jag tror du ska fråga henne om hon gjorde sig illa och inte låtsas som ingenting faktiskt.

Annons:
Tangotime
8/16/10, 9:16 AM
#7

#6 Ja det är lite så jag gjort nu och det känns mest rätt.

[YlvaP]
8/16/10, 10:53 AM
#8

#4 Självklart anklagar jag dig inte att göra så mot dina barn. Mina är så också att dom tror att dom skall få skäll fast man inte skällt på dom då dom slagit sig. Flört

Tangotime
8/16/10, 11:43 AM
#9

#8 Oj, nej jag trodde inte att du anklagade mig! Skrattande Ville bara förklara hur jag brukar göra för att få lite respons på om jag gör rätt :-)

[YlvaP]
8/16/10, 6:05 PM
#10

Aha okej. Vilken tur då. Skrattande

AlbaStiffler
8/17/10, 4:35 PM
#11

Kan ju vara så att hon bara stannar upp o känner efter om hon gjort illa sig. Sen upptäcker hon att det faktiskt var bra o fortsätter med sitt efter ett tag. Förr skrek hon väl antagligen oavsett om hon verkligen gjorde illa sig eller inte, dvs skrek innan hon verkligen kännt efter…? Så gör iaf min 1.5åring än. Nu kanske hon lärt sig känna efter innan hon agerar?!

Tangotime
8/17/10, 8:36 PM
#12

Mm, fast det ser verkligen ut som hon skäms. Och hon har aldrig skrikigt först och kännt efter sen när hon slagit sig. Ja, jag får väl fortsätta att pussa på henne och se vad som händer! Kyss

Upp till toppen
Annons: