Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 4313 ggr
Trollhassel
8/31/10, 1:33 PM

Mat - Nej tack!

Min 5-månaders har börjat få smakportioner. Hon har älskat gröt och de pureér hon fått. Nu har hon dock börjat vägra. Hon kniper ihop munnen och morrar.

Vad göra? Hon måste ju börja lära sig.

Har provat att både ge henne när hon är hungrig och när hon är halvmätt.

Mosad banan gick ner, en liten skvätt, men det kan hon ju inte leva på.

Har alltid skojat och busar så hon ska tycka att det är kul att äta.

Ammar henne också.

Vad göra?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
AnnaLundin
8/31/10, 1:40 PM
#1

HOn är inte så gammal än, backa tre steg och låt henne äta det hon vill ha ett tag. Hon lär sig med tiden, jag lovar! Amma henne i stället.

Min äldsta var nog en bit över 6 månader innan hon åt något vettigt av smakportionerna, det blev folk av henne också!

Trollhassel
8/31/10, 2:04 PM
#2

Betryggande att höra! Tack för svaret!

Några fler som har liknande erfarenheter?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Catteklina]
8/31/10, 4:50 PM
#3

Min son åt sina smakportioner jätte bra i början (börja vid 4 månader), gröten och morötterna var favoriterna! Men helt plötsligt gick ingenting ned. Fick kasta maten varje dag och amma istället.

Så höll han på i ungefär en månad? Sen slutade han tvärt att amma vid 6 månaders ålder och åt bara vanlig mat och välling. Jätte mysko, men då funkade allt annat, bara han slapp amma!

Jag vet inte vad som gjorde mig mest frustrerad att han inte ville äta sina smakportioner eller när han helt sluta amma, haha.

Det löser sig. Ta det i hennes takt så blir hon nog sugen och nyfiken igen på smakisarna :)
-C

Trollhassel
8/31/10, 7:52 PM
#4

#3 Tack för svaret! Vill ju gärna fortsätta amma så långt det går, och delamma ett tag. I alla fall tills hon är 10 månader - 1 år. Hoppas att hon inte slutar tvärt, men det vore ju skönt om hon ville börja äta smakisarna. Nu nästan kräks hon av dem. Förvånad

Ska ta det lugnt och inte tjata för mycket på henne.

Är det något speciellt som ni andra tycker det gått lättare med? Julia tyckte massa om gröt och hemlagad morotspuré förut…men inte nu.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AlbaStiffler
8/31/10, 9:34 PM
#5

Om hon är sjuk kan hon ju vägra därför. Kan vägea före, under o tom nån vecka efter tillfrisknandet.

Gör hemlagade moser, de är mycket godare. Du kan testa lite sötare rotsaker o grönsaker. Blomkål, rotselleri, sötpotatis är jättegott. O låt det ta sin tid.

Facklan
9/3/10, 12:36 PM
#6

detta med mat är kännslig oftast för oss föräldrar mer än barnen ..

är det inte en idee o bara lägga ut maten framför o låta känna klämma o själv stoppa i munnen då .tar nyfikenheten överhand o det kan komma mer lite då o då … efter ett tag kan man ammar hon än kör man på o ser

konsistensen är a o o mina har inte gillat pureer dom har fått mer gaffelmosat o det gick klart bättre .. muta alltid med rapsolja i maten det gjorde underverk (fetter är dom naturligt förtjusta i )

min äldsta vägra än idag 8år att äta potatis..detta bara för konsistensen ..

kolla så det inte är blåsor eller annat i munnen för då kan jag fatta att hon inte vill äta !

Lycka till !!

Annons:
Trollhassel
9/3/10, 1:44 PM
#7

Hon har fått gaffelmosad banan. Det älskar hon. Jag ska prova med kokt potatis med lite olja. Han passerat den förut men detkanske blir en annan grej med gaffelmosad.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

pyromanen
9/3/10, 8:58 PM
#8

Banan är väldigt sött. Kanske risk att barnet inte vill ha mindre sött… kanske vänta med banan och börja med morot?

Håller med de som skriver att hon är liten än. Min äldsta var 5,5 månad när hon smakade annat än bröstmjölk. Det var mosat morot med lite olja eller smör.  Men hon var 8 månader innan hon bytte hela måltider med "mat".  Nr 2 hon älskade välling och nr 3, min yngsta, var mycket mer intresserd av mat, han mumsade i sig mat redan vid 4,5 månad och åt hela måltider utan bröstmjölk redan vid 6 månader.

Tangotime
9/4/10, 11:30 AM
#9

Jag säger som #1. Och låt det ta den tiden det tar. Det kommer bli folk av henne också :-)

exitingsvillemo
9/6/10, 2:23 AM
#10

Du kan alltid spä ut maten med lite bröstmjölk, då känner hon igen smaken litegrann. Så gjorde jag med min son när vi började med smakisar. gör potatismos med bröstmjölk.

Majspuré var annars något som gillades här hemma, det är ju också lite sötare.

Gröt med ngn god frukt/bär puré brukar också gå hem, samma där vill du inte använda söta puréer till gröten, tryck i lite bröstmjölk.

Lycka Till

Trollhassel
9/6/10, 2:02 PM
#11

#10 Jag ska prova det. Jag ska prova med morot idag igen. Hon har ju gillat det förr.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaLundin
9/6/10, 2:57 PM
#12

#11 - när jag började med smakisar till min minsting var han inte ett dugg intresserad, så jag gjorde en paus. Tror han var som din doter är när vi började prova igen och då åt han glatt. Vi började med morotspuré, som är ganska söt. Och än i dag älskar han morötter…

Trollhassel
9/6/10, 3:06 PM
#13

Om hon tvärvägrar tänker jag också göra en paus. Det är inte hela världen om vi får börja från början.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Upp till toppen
Annons: