Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2862 ggr
dragonstar
2010-09-15 01:17

Kostad för barn

Denna fråga har säkert ställt hundratals gånger och ni kan tippsa om trådar om så är fallet.

HUr mycket kostar barn?  syftar speciellt på första åren? Vad gör man ha och vad är mer onödigt?

Vad bör man ta i beräking när man börjar fundera på att skaffa smått?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
AnnaLundin
2010-09-15 14:41
#1

Oj, det var en svår fråga, jag har aldrig räknat på det så jag vet inte.

Första året är det blöjor och kläder som kostar + säng, barnvagn, skötbord och vad man vill ha i övrigt. Och vad det kostar beror ju på vad man köper - det mesta går att hitta begagnat till bra priser om man vill hålla nere kostnaderna.

Vad man behöver ha är en smaksak - jag själv tycker att skötbordet har varit oumbärligt, för att slippa krypa på golvet och byta blöjor. Jag har köpt frottétvättlappar på Ikea (där samtliga fortfarande är användbara till fjärde barnet, drygt 8 år senare…) och tvättar rumpor med dem+vatten = både ekonomiskt, klimatsmart plus att man slipper tvätta med tvättservetter som innehåller en massa onyttiga kemikalier som stannar kvar på barnets hud eftersom man inte sköljer efteråt… Vill man hålla ner kostnaderna är tygblöjor också välidgt ekonomiskt och inte så jobbigt osm det låter. Kostar en del att köpa in, men livslängden är LÅÅÅNG.
För mig har även spjälsängen varit guld värd, eftersom våra barn har sovitt gott där. Och barnvagn hade jag inte kunnat klara mig utan, där har barnen varit när jag varit ute i stallet ovh grejat.

Enligt mig är en "babysitter" bra att ha men man kan leva utan den. Något som jag däremot tycker är helt onödigt är Gåstolar och hoppgungor. Babygym har mina barn inte heller brytt sig om.

Kläder finns ganska mycket begagnat att köpa, kolla t.ex tradera. Småbarnskläder slits inte ut, utan många går att använda till både 4 och fler barn…

Spontan kommentar är att barnets första år bär inte med sig så mycket kostnader, där täcker nog faktiskt barnbidraget det mesta - det grundläggande i alla fall. Det blir värre sen….

dragonstar
2010-09-15 21:21
#2

Tack för svaret =) har kollat lite och värkar som att man ka ngöra riktiga fynd begangat. 

Man hör ju att det är så dyrt men det känns som att det inte behöver vara så dyrt om man tänker till vad man behöver och handlar privat.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

AnnaLundin
2010-09-16 01:13
#3

#2 - det är ju så att om man vill hålla nere kostnaderna så går det alldeles utmärkt. Vissa kan inte tänka sig att handla begagnat och DÅ kostar det ju en del.

AlbaStiffler
2010-09-16 20:19
#4

Kostar ett antal tusen per månader om man slår ut det, absolut inget som är billigt. Det kostar ungefär lika mycket som du förr spenderade på dig/er själva i restaurangbesök, nöjen, kläder o lyx men som ni med barn lägger på blöjor, barnvagn, overaller, skor, klädrr o leksaker. Haha.

exitingsvillemo
2010-09-18 12:50
#5

Första året kräver ju inte barnet så jättemycket. Kläderna slits inte ut som hos en 6åring.

Men barnvagn, spjälsäng och babysitter har varit oumbärligt för mig. Vi köpte en begagnad vagn och spjälsängen på ikea för inte ngn stor peng.

Väljer man att amma så har barnet gratis mat de första 6 månaderna =)

Det ekonomiska börjar efter 1 årsålder, dagis, kläder, ytterkläder, skor, stövlar, leksaker mm mm

Bumsibum
2010-09-18 16:00
#6

det kostar inte så mycket kan jag tycka, Har man turen att kan amma så är maten ju gratis! Blöjer är väll då isåfall de lite dyrare tycker jag men ändå inte blodigt dyrt kan jag tycka.

Kläder men är du inte kräsen kan du ju hitta billigt på tradera,loppisar eller erva. Annars om man köper kläder lite då och då blir de ju ej så dyrt.

När man väll skaffat säng,vagn,bebysitte o allt sådant så är de inte dyrt tycker jag. Man behöver ju ej köpa dom dyraste sakorna. Begagnat är ju med bra vissa säljer ju tex en liggvagn som bara är använd till ett barn osv. Blockat är ju bra om man vill ha bebegnad säng,vagn osv. Eller höra me folk man känner som har barn osv om dom har något kvar de kan skänka eller sälja osv. Vill man ha allt nytt kostar de ju lite mer… förstos.

Annons:
Upp till toppen
Annons: