Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 6974 ggr
lisette
2010-09-07 00:13

dator på förskola

sonen har börjat på en 3-5 års avdelning nu och jag blev väldigt förvånad en dag när jag skulle hämta loke. alla barnen stod vid datorn och tittade på när ett barn spelade ett bolibompaspel.

dagen efter var det samma sak och jag kände "nej men låter de barnen sitta vid datorn för det är lätt underhållning?"

jag hade inte sagt ngt om datorn stod i ett annat rum, lite avskiljt. men den står i ett av lekrummen. hade det dessutom varit ett spel där de faktiskt lär sig något så hade det heller inte varit en sån stor grej.

hur har ni det på era barns dagis?

jag tänker ta upp detta på föräldramöte, för jag tycker inte det är ok att mitt barn ska spela spel utan att lära sig något vettigt av det.

Annons:
Kimpa
2010-09-07 13:03
#1

På mitt ena barns dagis finns det en dator, men det är endast "spel" där de lär sig teckna ( Språk), former osv.
Kan ju tillägga att det är en resurs avdelning och den används bara någon gång då och då.

Hade det varit ett "vanligt" dagis med fult friska barn hade jag nog tagit upp det med personalen.
Tycker inte de ska hålla på med datorer på dagis, där ska de leka med sina kompisar.

exitingsvillemo
2010-09-07 13:23
#2

Vi har en dator på vårt dagis, inte mitt i lekrummet utan lite vid sidan av dock.

Barnen får använda den max 15 minuter om dagen, datorn är ju numer en viktig del av livet så jag tycker det är helt ok att dom har en, sålänge det håller sig på just dessa 15 minuter.

Fröknarna har bra koll på vad som görs på datorn, iaf hos oss. Endast sajter som är barnanpassade får användas.

Jag har märkt en mkt possitiv förändring hos min son sedan han började med datorn på dagis, bokstäver och siffror vart inte längre ett problem. Och dom får lära sig att turas om och att respektera tidsramen för dataanvändandet.

Trollhassel
2010-09-07 16:31
#3

En dator i sig är ju inte fel. Håller med #2 om att en strikt tidsgräns i så fall ska hållas efter. Angående detta med att dator är en del av livet, det är sant, men jag är skeptisk till att en 3-åring ska sitta vid datorn, även om det bara är tal om 15 minuter. De kommer lära sig att hantera datorer tids nog i alla fall. Jag tycker 3 år är för tidigt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Kimpa
2010-09-07 16:42
#4

Kan väl förtydliga mitt inlägg lite…
Det klart att barn får leka lite med datorer då det är så utvecklingen är.
Men, mitt ena barn som är 5 ½ år får spela lite på datorn hemma, men jag skulle inte vilja att han gör det på dagis.

lisette
2010-09-07 16:46
#5

#3 min son satt inte vid datorn. första gångne jag såg det så stod han med vidöppna ögon och stirrade på avd som hände på datorn. andra gången satt han och lekte.

det var de äldre barnen som spelade.

Tangotime
2010-09-07 16:56
#6

Jag tycker inte att det är dagis uppgift att introducera dator i barnens liv. Nu är ju min dotter bara två år. Men om det hade funnits en dator på hennes avdelning som dom fick "surfa" på eller spela på hade jag INTE gillat det. Jag tycker det är illa nog att dom sitter inne när det är fint väder! Skrikandes

Annons:
PatrikHagglund
2010-09-07 16:59
#7

Våra barn (2,5 och 4 år) har spelat enkla spel på våra datorer sedan de var tvåårsåldern (vissa spel behöver man bara trycka på godtycklig tangent för att det ska hända något). Jag tycker det är bättre att de sitter vid datorn än sitter vid TV:n hemma.

Dock finns det inte datorer på barnens dagis, såvitt jag vet.

elyse
2010-09-07 22:25
#8

Det kan ju vara så att du hämtar din son på en tid då barnen just fått tillgång till datorn? Där jag jobbar (på förskola) har de äldre barnen bara tillgång till dator på eftermiddagen efter mellanmålet. Fråga personalen hur det ligger till.

Det finns många bra program som främjar barns lärande. Att se datorn som något dåligt i sig tycker jag är väldigt tråkigt, men tanken med en dator i förskolan är ju inte att barnen ensamma ska spela rena nöjesspel utan hellre att en pedagog finns med och kan föra en dialog med barnet/barnen som spelar.

exitingsvillemo
2010-09-08 01:38
#9

#8 precis! De barn som har tillgång till dator här är minst 4-5 år, de yngre hade inte tillgång till dator när min son var så liten iaf. Nu har vi 4 avdelningar på vår förskola där barn i olika åldrar går, alltså en avdelning för en ålder osv, så när de kommer upp i 4-5 års åldern så byter dom avdelning, på så vis finns det inga yngre barn där.

På fm används inte datorn då är det utelek som gäller, är det fint väder på em är dom också ute, men med tillgång till datorn sina 15 minuter.

Sån jag tror inte att det skulle vara skadligt för dom att sitta i lugn och ro med en fröken ramför datorn i 15 minuter för att sen gå ut och leka.

AusaBausa
2010-09-08 09:51
#10

På förskolan där mina barn gått har datorn i det ena fallet varit väldigt synlig o mitt i lekrummet..mkt datorsittande där MEN som flera sagt vem vet vad de gör nä rjag ej är där…leker massor o man råkar kansk ekomma den tid de får sitta där och att turas om med ett bra schema..Detta var både på småbarn o storbarnsavd.

På andra förskolan så var den undangömd i ett fd förråd och det var inte alls lika mkt datorsittande där..o bara på storbarnsavd.

Ska tillägga att jag nu kom på att min äldsta gick på fsk jag skrev om först o han har alltid varit väldigt nyfiken på datorer, sitter gärna om han fått hela dagarna medans de yngre int e alls är lika intresserade o gick på fsk som jag skrev sist om;-))

På de förskolor jag jobbat på har vi inte haft ngn dator alls till barnen.

Har precis bytt jobb och vi diskuterar nu om vi ska ha dator o var..tanken är undanskymd, speciella tider och schema så att inte samma barn alltid sitter där och bara de äldre får tillgång till den..

För jag kan tycka att datorn är en sån stor del av vårt liv nu så alla ska få möjlighet t det även de som ej har ngn men inte för mkt o inte för tidigt..

en annan tanke..den som spelar dator ska den sitta själv eller får kompisarna också sitta där under tiden? För i så dall blir det ju mkt mer datortid framför en skärm än bara den tid de har sin tid på schemat;-))

lisette
2010-09-08 12:14
#11

#8 ja det kan ju självklart vara som du skriver. men jag tänker ta upp det på kommande föräldramöte.

Mirjami-78
2010-09-10 00:43
#12

Jag jobbade tidigare på en förskola och ja där fanns det en data så att barnen kunde spela på den. Det var då spel som tränade dem ex. gällande bokstaver osv. Sen ska ju alla barnen turas om gällande datan så det blir ändå inte varje dag att alla kan sitta där och inte speciellt långa stunder heller.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Upp till toppen
Annons: