Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 2883 ggr
Iskall
2010-09-20 10:36

Allergier

Hur märker man att ens barn är allergisk mot något, tex pälsdjur?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
[YlvaP]
2010-09-20 11:00
#1

Kliar i näsan, ögonen. Är snuvig och det rinner tårar. Nyser väldigt mycket. Ja det är några saker som man kan få. Gärna allt på en gång.

AnnaLundin
2010-09-20 11:40
#2

Det är väl också så att det är väldigt ovanligt att allergier visar sig under första levnadsåret, det är väl möjligen födoämnesallergier som kommer då.

Iskall
2010-09-20 11:47
#3

Min lillkille på fyra månader brukar nysa tre, fyra gånger per gånger, olika antal gånger per dag. Så har jag katt, så att jag funderar ifall han kan vara allergisk mot katt.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

AnnaLundin
2010-09-20 11:50
#4

#3 - den info jag har fått är att så små barn ytterst sällan visar allergi på det sättet, så troligen är det inte någon kattallergi. Men håll koll på vad som händer längre fram, om han blir röd och kliig i ögonen och täppt i näsan.

Trollhassel
2010-09-20 11:58
#5

Min lilla flicka nyser också massor. Frågade på bvc om det och fick svaret att små barn kan nysa av minsta lilla. De har så små näsor och trånga näsgångar. Alltså inte av allergi.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Iskall
2010-09-20 12:50
#6

#4 och #5 Hade jag ingen aning om att dom kan nysa för minsta lilla, men ska hålla koll försäkerhets skull.

Tackar för svaren

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
Trollhassel
2010-09-20 13:04
#7

Vissa barn är riktiga "nysare". Jag var lite orolig för Julia först, men det är ingen fara med henne. Hon kommer kanske utveckla allergier senare då både jag och hennes pappa är allergiska mot pollen och pälsdjur, men den dagen den sorgen.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

SannaHolmgren
2010-09-22 10:21
#8

Min mellersta blev allergisk mot mjölk sin första levnadsmånad när vi började ge ersättning. Hon blev jättesjuk och kräktes kaskadkräkningar om hon fick i sig en droppe mjölk, och blev mycket allmänpåverkad med svullnad runt ögonen och munnen. Denna allergi växte bort när hon var 2 år ca.

För ett par månader sedan hade vi en 8 årig flicka som hälsade på hos oss, och hon klappade vår ponny. Strax efter klagade hon på att hon hade ont i ögat, och 2 minuter senare var ena ögat totalt igensvullet och hon hade smärtande nässelutslag över halva ansiktet och på armarna. Denna allergichock lugnade ner sig efter en halvtimma efter att hon och hennes mamma fått tvätta av sig och bytt kläder och flyttat sig långt från ponnyn. Hon hade aldrig visat tendenser till att ha allergi tidigare, men svåra allergier fanns i hennes familj.

Min systers dotter fick astma när hon var 4 år, och det började som hosta, som aldrig försvann, I ett halvår försökte de med alla sorters hostmediciner och till slut testade de henne för allergi. Hon fick mediciner mot detta och blev bra direkt.

Jag har också hört från läkare och erfaren bvc-tant att små barn ofta nyser pga trånga kanaler i näsan. Man behöver nog inte reagera direkt, men om det verkar bli värre och värre och om det övergår till svår hosta eller i kombination med utslag kan man ju söka hjälp. Och man kan alltid ringa 1177.

Upp till toppen
Annons: