Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 5836 ggr
Trollhassel
9/17/10, 7:07 PM

Föräldrapenning/sjukskrivning?

Jag har varit otroligt stressad på sista tiden. Mår inte bra i hjärnan så att säga. Nu sover jag också väldigt dåligt på nätterna. Skulle nog sträcka mig så långt som att påstå att jag gått in i väggen.

Är hemma med Julia nu och ska vara det i 6 månader till. Tycker dock att det känns så grymt tråkigt att slösa bort sin föräldraledighet på detta vis. Skulle behöva avlastning. Kan man bli sjukskriven under föräldraledigheten?

Hur skulle ni gjort?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
AlbaStiffler
9/17/10, 11:04 PM
#1

Om du blir sjukskriven betyder det att du är för sjuk för att ta hand om barnet, alltså måste npgon annan/pappan ta ut föräldraledigheten istället.

Jag rekommenderar att du pratar med bvc eller bb om att få kontakt med deras psykolog som bara jobbar med förlossningsdepression. De är jättebra o kan om inte annat berätta vad det innebär o vad för hjälp du kan få. För att sitta hemma o må dåligt hjälper ingen. I mitt fall ringde min mamma bvc-psykologen åt mig o tvingade dit mig. Behövde bara 2 besök för att komma på fötter igen.

Mina andra tips är att, utan att stressa, planera in nästan en aktivitet per dag. Gå ut o fika, gå på mammayoga med bäbis, bäbissim, gå på sång o lekaktivitetet som bvc ordnar eller öppen förskola. Ta dig ut, knyt kontakter med föräldrar i samma sits o barnålder som du kan prata med, tex fråga mammayoga-mammorna om de vill fika som stående punkt efter.

En lagom aktivitet kan ju vara att åka till parken o gå på promenaf eller handla mat. Bara man kommer ut 1-3h/dag. Lovar att det kan underlätta humöret på dig o bäbis. O ju mer ni vänjer er destå lättare blir det sen. Min erfarenhet är att barn som bara varit hemma är något otryggare o mammigare än de som är vana att se nya saker.

Sen kan du lämna kaoset hemma till karl när han kommer hem. Du kan vara nöjd om du hinnet med 1 hushållssyssla/dag, typ disken. Mer än så hinner man knappt o ställ heller inga såna krav. ;-) hoppas några tips hjälpt.

Föresten vuxenskolan har många mamma/barnaktiviteter! Googla.

Trollhassel
9/17/10, 11:21 PM
#2

Ok, jag är ju hur som helst hemma så jag kommer ju att ta hand om dottern.

Jag ska försöka hitta på saker att göra för att få något att tänka på och tiden att gå. Bör nog försöka strukturera upp min och Julias vardag och hålla på fastare rutiner. Just nu känns allt kämpigt!

Vi ska flytta till en 3:a snart och bor just nu i en etta. Jag, sambon och Julia. Vi sover alla tre i en 120-säng som vi trängs i. Hinner knappt med varandra på dagarna och vi är båda lite stressade inför flytt och annat. *suck*

Så trött! Tack för tipsen! Ska kolla upp vuxenskolan!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bumsibum
9/17/10, 11:28 PM
#3

Tror det blir bättre när ni bor i 3an och fått i ordning i lägenheten, för sova så är ju ingen hitt och du och din kille får ju ingen tid alls till varandra. Vänta och se hur de blir att bo större, kanske trivs böttre då mår bättre, sover bättre, större utryme osv.

Nu är ni alla 3 helt in på varandra. Utryme behövs trots att man vill va nära de man älskar! Men bo trångt är ingen hitt. Hoppas de blir bra snart iaf.. :)

Trollhassel
9/17/10, 11:38 PM
#4

#3 Du har nog rätt. En stor del beror säkert på boendet. Känndes ju trångt redan innan Julia föddes men nu exploderar snart väggarna här. Ska bli så skönt att bo större!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bumsibum
9/17/10, 11:42 PM
#5

Jag tror du mår bättre då, jag delade en 3a i 7 månader me in dotter, min syster och hennes kille.. måde rent ut sakt SKIT! första 1-2 månaderna var väll okej, men sen uch, nu bor vi ensama i en 3a(jag och min dotter), och jag mår betydligt bättre! När jag budde med dom kände jag mig så inestängd kunde ej ta hit vem jag ville osv.. fick ju ha hänsyn till min syster och hennes kille med osv. Så nu har jag och min dotter butt ensama sen 1agu, och vi stormtrivs! :)

Trollhassel
9/17/10, 11:46 PM
#6

Ja, fy! Jag kan inte ta hit vänner på dagarna, dels för att man inte får plats och dels för att min sambo sover på dagarna. Jobbar natt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Bumsibum
9/17/10, 11:55 PM
#7

ok, sånt är jobbigt, men vänta och se.. när är flyttan då ? :)

AlbaStiffler
9/18/10, 12:14 PM
#8

Oj, låter heljobbigt. Destå vilktigare att ta sig ut. Jag såg till att jag hade minst 2 stående bokningar per vecka, en träning o en fika så att man verklugen blur motiverad att ta sig ut. De andra dagarna var mer spontana. Prova öpona förskolan, det är faktiskt rätt kul! Finns typ "krypklubb" o liknande träffar för de riktigt små. O massor med andra slutkörda mammor som man kan lätta sitt hjärta för o som inte ledsnar på att prata bajsblöjor o vaknätter.

Sen råder jag dig att jobba på att få knytet att sova egen säng, så du får sova mer ifred på nätterna. Vet att det är mysigt o på vissa sätt praktiskt att dela säng, men jag livar att ni alla sover sämre. Tar en vecka att vänja om rutinerna, sen blir det bättre! ;-)

Trollhassel
9/18/10, 3:21 PM
#9

#7 Förhoppningsvis om en dryg månad. I värsta fall dröjer det två månader så det är inte så lång tid kvar.

#8 Ja, vi ska skaffa en säng till henne nu. Det har kännts så trångt att mosa in en säng här i röran men just nu struntar ja i om det ser fördjäkligt ut. Vi ska ju ändå flytta snart.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bumsibum
9/18/10, 3:55 PM
#10

#9 ne inte långt kvar då ju! Glad.

Trollhassel
9/18/10, 9:59 PM
#11

#10 Jag ser ljuset! Haha! men ibland känns det som även en dag är får lång tid.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bumsibum
9/19/10, 8:00 PM
#12

#11, bra de ju hehe. Mjo så e de med vissa dagar.. :/
tyvärr.

Upp till toppen
Annons: