Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 10371 ggr
Trollhassel
2010-10-04 11:43

6-månaders,mat hur ofta?

Hur ofta bör en 6-månaders få mat?

Jag har matat henne ca var 3:e timma tills nu när hon börjar få mer riktig mat. Hon har dålig aptit nu. Kan det bero på att hon blir mättare än av mjölken?

Kan man mata var 4:e timma? Vad är de optimala?

Hur ser era småttingars "matschema" ut?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
exitingsvillemo
2010-10-04 13:07
#1

När min son var så liten, så matade jag när han var hungrig. Ammar du henne?

Jag gav min:

FRUKOST- Välling eller gröt
LUNCH- Burkmat
MIDDAG- Burkmat
KVÄLL- Välling

mellan dessa "måltider" ammades han när han själv ville =)

Trollhassel
2010-10-04 15:05
#2

Jag ska avsluta amningen så fort jag kan. Hon vill alltid ammas oavsett om hon är hungrig eller ej.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

exitingsvillemo
2010-10-04 21:07
#3

Provat napp?

AlbaStiffler
2010-10-04 22:34
#4

Vi matade nog oftare än inlägg 1. Kl 8 Frukost. Ev lite Amma efter beroende på aptit, tidig lunch vid 10.30 kanske, "sen lunch" efter lunchluren vid 15 kanske. Middag vid 18-19. Amma vid sänggående vid 20-21. Min son var kvällspigg.

Så 3-4 varma mål/dag blev det kanske mellan 6-14 mån kanske. När han gick från 2 lurar till 1, vid 16 mån så blev det mer mellanmål o frukt mellan lunch o middag.
Men han har alltid fått välja själv när han vart hungrig o det har följt det mönstret jag beskrivit. Har man vart ute o flängt blir det av förklarliga skäl mat mindre ofta, då fårman sticka till småmål.

Något som räddat oss ur krissituationet massor med gånger är micro-äggröra. Vispa upp ägg i en burk, ev med lite mjölk, kryddor av smak o ev hackad tomat eller likn. Micra typ 1 min, beroende på micro, rör ev om efter halva tiden. Ta ut, kyl i kylen ett tag o ta med i skötväskan, håller nån timme. Lätt att äta o peta in på resande fot utan sked.

Trollhassel
2010-10-05 11:23
#5

#3 Ja, vi har provat napp men det är hon inte så sugen på. Fungerar ibland.

Anledningen till att jag är bekymmrad är att jag vill kunna sluta amma henne så fort det är möjligt. Jag är trött, ser ut som ett lik och vill kunna äta min allergimedecin igen. Annars så skulle jag kunna delamma henne flera månader till men nu känns det tufft.

Hon vägrar gröt, burkmat och en hel del annat. Hur har ni gjort? Fortsatt erbjuda och prova även om barnet hulkat och blivit jätteäcklat eller ska jag lägga ner gröten helt? Det är ju praktiskt med välling men hur ofta kan man ge det? Nu får hon majsvälling på morgonen och havrevälling på kvällen. Bör man ge välling bara en gång om dagen?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AlbaStiffler
2010-10-05 22:40
#6

Jag ger välling om han ätit dåligt o jag vet att han borde vara hungrig. Men det är sällan på dagen. Min son började först dricka välling vid 15 mån ålder då han slutade amma (läs: jag slutade, han ville fortsätta i. Evighet, hehe). Nu pimplar han mängder med välling, vi har extra stora flaskor (skitbra lättdiskade 340ml flaskor som heter typ Tommy tippie) o han pimplar i sig en hel (drygt 3dl) innan han somnar. Sen vaknar han 1-2 ggr till under natten o dricker då återigen minst en hel flaska till, ibland 2. Det vill säga 6-10dl/dygn. Sjukt mycket, men han vill ha det, annars får man en utskällning tills han får det. Som tur är vill han ha kall välling, så man kan mäta upp pulvret i flaskan på kvällen o sen bara toppa upp med kallt vatten på natten. Puh, karlns jobb som tur e med nattmatning numer, jag har ammat mitt… Hehe.

Så mitt svar, med en sån liten kanske det handlar om en halvliter per dag? Mata med mat först o toppa upp med välling vid behov, men lär barnet dricka annat med i mugg så det inte bara blir välling…

Jag tyckte det tog 2-3 månader vid omställningen att lära dem dricka lite mängder.

Annons:
Trollhassel
2010-10-06 20:47
#7

Julia kan dricka ca 1,5 dl välling åt gången när hon väl accepterar den. Hon har aldrig ätit mer än 1,5-2 dl av mjölk i flaska heller, så hon orkar nog inte mer.

Hur bra är vällingen att byta ut en "mjölk-måltid" med? Är den fullgod som ersättning?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

exitingsvillemo
2010-10-08 10:03
#8

#7 för en 6-månaders så ja! Denär fullgod somersättning.

Välling kan du ge länge, så länge barnet vill ha det, byt ut nappflaska mot pipmugg när hon blivit större.

Vi började med välling när pojken var runt halvåret och gav det varje kväll, just för att gardera oss att han verkligen ficki sig ordentligt.

Vällingen mättar mer än bröstmjölken, eller iaf längre, så när vi började med välling så vaknade han allt mer sällan under nätterna.

Trollhassel
2010-10-08 10:57
#9

Ja, jätteskönt är det. Julia har vaknat bara 1 gång på natten nu sedan vi började med välling. Om hon vaknar fler gångr så somnar hon om utan mat.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AlbaStiffler
2010-10-08 13:30
#10

För oss verkar det tvärtom, dvs att det mättar sämre. Vår son vaknar 2-3 ggr/natt sen vi började med välling, från ingen gång innan. Suck.

Trollhassel
2010-10-08 18:14
#11

#10 I början vaknade Julia också efter vällngen men det var för att hon fick lite magknip. Kanske samma sak för er?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AlbaStiffler
2010-10-08 22:18
#12

#11> mjä, han bäljar som sagt i sig 2-3 flaskor per natt och då pratar vi extra stora 3,4 dl stora flaskor, dvs mellan en halv till en hel liter välling per natt. Så han är nog hungrig. Och han somnar om så fort han fått sin välling… Lite jobbig cirkel att ge honom det, men samtidigt är det sådana mängder att jag förstår att han är hungrig om han inte får det. Och då tycker jag ändå att han äter ok på dagen, han har aldrig varit en sån som kastar i sig mat, utan han äter små/lagoma mängder ett antal ggr per dag. Har försökt styra om honom med, att äta mer på dagen, för att slippa äta så mycket på nätterna men det funkar inge bra. han kan äta massor på dagen med (i hans mått mätt), men ändå vilja ha massa välling på nätterna…

Att tillägga är att det är den grövsta vällingen för hans ålder vi kör på, så den borde mätta en del… Men kanske är han som mig, att han dricker mycket. Och att han får utlopp för det på nätterna då han inte dricker så värst stora mängder på dagen, då dricker han bara några klunkar per gång.

Trollhassel
2010-10-09 11:03
#13

#12 Men annars skulle jag kunna tänka mig att man kan få lite ont i magen om man dricker så mycket? När man blir äldre är det ju meningen att kroppen ska ställa om sig på att inte äta nattetid. Förbränningen ska gå ner under nätterna. Vällingen kanske är en fix idé? Sånna där rutiner kan vara så svåra att ändra på… Lycka till!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Upp till toppen
Annons: