Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 6428 ggr
[Sniff]
10/16/10, 7:47 PM

6 åring säger bög och svär?!

Min lillebror hade två kompisar hemma hos oss för några veckor sen, och när den ena killen pysslade med mina djur stod lillibrorsan och den andra killen och tittade på legobyggen. Så säger brorsan något (kommer inte ihåg vad) och kompisen säger "Men nej, han är så bögig". Jag blev helt chockad! Sexåringar som kallar varandra bög! Tror knappas han vet vad det betyder… Men jag undrar var han har fått lära sig det.

Min brorsa svär ibland också. Det har blivit bättre nu, men förut var det väldigt mycket. Vart är världen på väg? 

 Är det fler som har problem med detta?

Annons:
AnnaLundin
10/16/10, 8:09 PM
#1

barn gör och säger som föräldrarna gör och säger… Man bör nog försöka vakta sin tunga när barnen är i närheten.

Jag har inga problem åt det hållet, men det finns alldeles säkert fler.

[YlvaP]
10/16/10, 8:12 PM
#2

Oj. Jag är en sån som svär och det hörs så tydligt när mina barn sitter och svär så jag har verkligen vaktat min tunga eller utsatt mig för att svära.

[Sniff]
10/16/10, 8:31 PM
#3

Vi svär inte så mycket i familjen, jag hatar det (använder det bara när jag är riktigt sur), det är väl mest pappa, han kan svära ordentligt när han ska fixa tex en dator…^^), men jag gissar att ha har fått det från oss.

 När jag får barn ska jag bara säga Korv när jag är sur^^ (A)

Jossan86
10/16/10, 9:40 PM
#4

Svordommar och andra fina ord behöver inte nödvändigtvis komma hemifrån, barn lär sig otroligt mycket på dagis och skola från andra barn med äldre syskon och deras föräldrar också..

Här hemma har vi en "fula ord burk" där alla som säger något opassande får böta 1 krona för varje fult ord…
1 gång i månaden tömmer vi och oftast går det som bidrag till en hyrfilm åt barnen…
De månader burken är tom firar vi med att åka till ett lekland och så klart är det ju det barnen strävar efter varje månad och vi har faktiskt blivit riktigt duktiga på att tänka på vad vi säger Glad

[Sniff]
10/17/10, 12:18 AM
#5

#4 Så sant, så sant. Det är överallt:/  

Vi har börjat med att brorsan får en krona mindre i veckopeng, han har nästan helt slutat nu:) Han brukar också påpeka när personer i filmer eller på stan svär. Haha, fula ord burk^^ Det är en bra idé :)

AnnaLundin
10/17/10, 12:25 AM
#6

fula ord-burken går ju dessutom att använda till föräldrar som slinter på tungan, vilket ju händer ibland… Tungan ute

Annons:
Tangotime
10/17/10, 11:22 AM
#7

Mycket bra idé med fula ord burken! Tror mer på att få barnen att sträva efter en belöning, än att bestraffa.

Jossan86
10/17/10, 10:14 PM
#8

#6 Jajjemen, fula ord burken gäller för hela familjen och barnen är ruskigt snabba att påpeka då det ska bötas, haha Glad

SannaHolmgren
10/18/10, 9:07 AM
#9

Ojoj. Fula ordburken hade blivit proppfull och kunnat användas till en thailandresa inom ett år om maken skulle vakta sin tunga. Men lyckligtvis så håller han igen när barnen lyssnar.  Jag har verkligen försökt säga till honom, och pikat honom flera gånger, och det börjar hjälpa. Men mina barn svär inte, så vi vuxna i omgivningen hör iallafall. Det händer ett par gånger i månaden och då ser de skamsna ut och tittar sig generat omkring.

Mirjami-78
10/20/10, 2:49 AM
#10

Fula ord hör nog barn på väldig många ställen som ex. ute på gården från större barn även om inte föräldrarna använder de hemma. Jag unviker fula ord här hemma och mycket ut av fula orden lärde sig min son först när han började skolan. Jag sa även till han varje gång jag hörde ett fult ord att det är inte ok och det fungerade väldigt länge.

Nuförtiden kommer de fula orden så klart då han är 11 år och den lille är bara 4 år men har lär sig väldigt mycket ut av storebror tyvär fast jag försöker stoppa det.

Vid ett tillfälle så åkte vi spårvagn och lille sonen satt och visade mittfingret. Nu är det ju storebror som har lärt han detta…..Men storebror skämdes väldigt mycket när lillebror gjorde detta och försöket få honnom att sluta. Ja en sak är jag nästan säker på och det är att storebror lär inte lära lillebror sådant efter den händelsen i spårvagnen för så mycket skämdes han över att ha lärt detta.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

JossanH
10/20/10, 12:10 PM
#11

Jag tänker på när min mamma var dagmamma o föräldrarna stod o pratade ute i trädgården med min mor. Plötsligt sticker deras barn ut huvudet genom lekstugan och skriker "-Mamma, hinner vi o knulla först!!?".. Gissa om både barnets föräldrar och min mamma blev förvånad!?
Ingen hade hört det sägas förut och barnen visste tydligt inte alls innebörden av ordet.. Ungarna var förresten max 5 år när detta hände..

Sajtvärd på Iller.ifokus

SannaHolmgren
10/20/10, 1:29 PM
#12

Skrattande

brunette
11/13/10, 12:28 PM
#13

iii jag har hört mindre barn svära xD

Annons:
Upp till toppen
Annons: