Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 7277 ggr
Boogaboo
2010-10-23 12:47

Någon mer med snabb förlossning med första barnet?

Jag undrar om någon här inne varit med om liknande som mig.

Jag fick mitt första barn i slutet av juni och Allt sammans md själva förlossningen tog 4 timmar för mig!

Vattnet gick 04.00 på morgonen (utan någon som helst förvarning! Värkarna kom efter..) och hon va ute 08.04 Var on ute. Jag fick ringa in tre gånger till förlossningen innan jag fick åka in och det tog 15 minuter efter jag la mig i sängen så va hon ute!! Så jag var 20 minuter från att föda hemma…

Men det jag undrar om det är någon är inne som varit med om samma sak med första barnet?

Jag hade ju läst och hört av andra att man går med förvärkar ett bra tag innan och det är bara ca 10% av alla förlossningar som börjar med vattenavgång så när jag gick här hemma med med värsta värkarna (faktikst krystvärkar) och hade inte en jävla aning om vad som hände va jag smått livrädd :P

Vore kul att höra om det är vanligt?

Visste inte vilken grupp detta skulle passa in men byt om jag valde fel..

Annons:
[YlvaP]
2010-10-23 15:53
#1

Med första tog det 8 timmar. Med andra 35 minuter från första värken. (Dock så gick vattnet  två dagar innan utan någon värk eller igångsättning). Med tredje 2 timmar.

Boogaboo
2010-10-23 23:03
#2

Okej men det var ju snabbt med alla tre !

Tog det 8 timmar på sjukhuset med första eller från första värken?

[YlvaP]
2010-10-23 23:05
#3

Från första värken med alla. Skrattande

Boogaboo
2010-10-24 12:39
#4

Okej låter ju bra det Skrattande

MimmieM
2010-10-24 20:59
#5

Första barnet 3 timmar och 25 minuter från första värken.

Första värken 23:55. Krystvärkarna började 02:00 då var vi precis påväg att sätta oss i bilen. 03:00 var vi på förlossningen, 03:10 gick vattnet och pojken är född 03:20.

Snabbt och lätt ;)

Carpe Diem

MimmieM
2010-10-24 21:02
#6

Jag hade inte heller någon aning om att det var krystvärkar, jag var livrädd att de skulle titta på dig, klappa mig på axeln och säga - du är öppen 1 cm, åk hem.
Mig bad de via telefon ta två alvedon och lägga mig ner och vila;

- …för detta kommer att ta tid!

Carpe Diem

Annons:
[YlvaP]
2010-10-24 21:05
#7

Ja just det. Det där med krystvärkar visste jag inte heller om med första barnet. Jag sa bara att det kändes annorlunda. Som att krysta frågade dom men jag visste inte riktigt. Men jag fick krysta på ändå. Så det var nog krystvärkar.

Boogaboo
2010-10-25 17:59
#8

#5 det var snabbt :) Min första värk kom ca 15 minuter efter vattnet gick så om jag räknar från första värken så tog det 3 timmar och 44 minuter :P

Det va fan lite läskgit att gå här hemma med krystvärkarna, lixom man hade ju ingen aning om vad som hände oc sen så skulle det ju lixom föreställa "förvärkar" för det tar ju flera dagar….. eller hur :P Men jag kände här hemma ur huvet kom ner eller vad man ska säga så då ade jag smått panik kan jag lova :P

MimmieM
2010-10-25 21:33
#9

Haha, jag måste säga att jag hade det hur lugnt och skönt som helst. Jag sov mellan varje värk, från början till slut. Så här i efterhand, när man har hunnit tänka igenom allting i lugn och ro, så var det hur han sjönk allt längre ner jag kände :)
Jag är så glad att jag aldrig greps av panik. Det var jättelugnt och fint. Sambon gick ut med hunden. Jag sov som sagt mellan varje värk. Jag var så borta att jag knappt kände någon smärte och jag hann aldrig få någon bedövning :) Skulle kunna göra om det i morgon!

Carpe Diem

Boogaboo
2010-10-25 23:49
#10

det låter ju dö najs :) Jag var rädd för jag fattade inte vad som hände lixom vaknade fyra av att jag skulle pissa oc kommer ut i hallen oc blir helt plötsligt dyngsur om fötterna.. Min reaktion va . va fan pissa jag på mej nu?! Men så fattade jag ganska snabbt att det var vattnet som gick så sa det till min pojkvänn så gick jag in och duschade av mig sen ringde in till förlossningen för vad jag läst så ska man det när vattnet gått men du skulle jag vila och vänta på värkarna och typ två sekunder efter jag lagt mig i sängen kom värkarna med två och en halv minuts mellanrum så gick med det kanske en halvtimma innan jag ringde in och sa att jag hade så täta värkar men då va dom bara i 25 sekunder så skulle vänta tills dom höll på i en minut oc ställa mig i duschen med varmt vatten mot magen så jag satte mig i badkaret och ade vattenstrålen mot magen men så ick jag ett måste att röra på mig för funkade verkligen inte att vara still (det var då krystvärkarna började utan att jag visste det) så då blev jag rastlös men bestämde mig att försöka vila iaf men så klart var jag tvungen att gå på toaletten direkt efter jag lagt mig och då bara rann det massa blod ner från benen så DÅ fick jag panik! Lixom det var ingenting om hur jag läst och hört hur det skulle gå till så då ringde jag in igen och då sa dom att jag får väll komma in då men kommer troligen bli hemskickad ör att komma på kontroll vid fem på eftermiddan.. Så medans vi väntade på sjuktaxin gick jag runt i lägenheten och gick igenom krystvärkarna mednas jag kände hennes uvud tryckas neråt…. men smärtan isej vad inga problem alls.. När jag gick där med krystvärkarna var det i princip Aj… sen fick jag lustgas så fort jag kom in så då var det bara: jaha nu kan jag visst krysta får väll göra det då medans jag låg och tyckte det skulle vara mycket roligare att se vad som hände än att ligga där som ett fån med en främmande brud som hängde tio cm över mitt huvud (som jag för den delen nochalerade Tungan ute )

haha nu vart det väldigt långt men det var min förlossning det ^^

MimmieM
2010-10-26 00:40
#11

Haha, visst var det konstigt! Jag låg och skämtade på förlossningsbordet, vi hade riktigt trevligt. Men mest tyckte jag de var irriterande att de skulle fråga mig en massa saker hela tiden. Då vaknade jag ju ur min behagliga lilla dvala och då började det ju göra ont. Till en början fick de inte ens ur mig ur bilen, jag satt skitbra där! Sedan ville jag inte gå av britsen de rullade in mig på, jag låg ju redan ner? Puckon! Jag hade svårt för att böja mig frammåt för att ta mig ut ur bilen till att börja med. Vilket förklarades med att det var ett barn som var på väg ut :)
Jag VET! Jag blev också förvånad och förvirrad när det började rinna blod. Varför nämns aldrig sånna små delatjer? Likadant med att man ser ännu värre ut efterförlossningen än man gjorde innan. Jag klämde på min mage och höll på att börja gråta. Den var mjuk som en vetedeg och GIGANTISK!

Carpe Diem

Mosaik02
2010-10-26 11:59
#12

jag hade oxå en väldigt snabb förlossning det tog 2 timmar från att vattnet gick

varken jag eller min dåvarande sambo förstod väl riktigt att det kunde gå så fort och när han hade ringt ambulans så hade jag krystvärkar vilket jag inte förstod slutade med att mitt barn föddes hemma precis innan ambulansen kom fram

jag blev rätt chockad av att det kunde gå så fort och ingen hade berättat det för mig det ledde oxå till att jag fick en förlossningsdepression och det tog tid innan jag kunde knyta an till mitt barn Rynkar på näsan

och det där med magen önskade jag att någon hade berättat när jag väl fick duschat efter förlossningen så satt jag och grät länge och äcklades av min konstiga enorma mage

Boogaboo
2010-10-26 15:28
#13

#12 som tur var vad jag tvungen att röra på mig under jälva värkarna så det var inte så svårt ändå mednas jag gick ur taxin, plingade på åkte hissen upp och stod där och väntade, eller ja, gick runt och väntade..

Jo, precis, lixom jag vart verkligen skit rädd när det rann massa blod så det blev små pölar vid fötterna så jag trodde juh att något hade hänt med barnet men som tur va det ju inte det men vad fan ska man tro när det händer utan att någon sagt något?

Min mage sjönk faktikst ihop hyffsat, bara att den hängde istället och var skit skrynklig Tungan ute Jag fick MASSOR bristningar så dom skrynklades ihop och det är INTE snyggt!!

#12 Usc vad det låter jobbigt! Rynkar på näsan Det måste juh varit en jätte jobbig upplevelse att föda hemma med första barnet oc bara så där! Men hoppas det är bättre nu iaf! 

Det blir juh verkligen en chock!
Nu i efterhand så har jag funderat på hur jag bäst skulle kunnat beskriva min förlossning och det jag kom fram till var att det var som att helt plötsligt få en fotboll sparkad i huvudet utan att man är beredd. Det gör inte jätte ont men man blir chockad!

Jag hade som tur var inte svårt att ta mig ann min dotter, men därimot tog det ett tag innan jag fattade att jag hade en liten bäbis liggandes där hos mig. Fast hon gjorde det mest gulligaste ljuden bara någon timma efter förlossningen och då smalt jag som smör i solsken. Hon utbrast väldigt tydliga HA-HA-HA snabbt på följd två gånger och det lät jätte kul :)

Men måste erkänna att dom verkligen borde upplysa förstföderskor att det kan hända att man får en snabb förlossning och inte bara "det tar jätte lång tid med en massa smärta" För jag var verkligen inte förberedd på att få henne, inte mentalt iaf. Och att hon kom 1 dag innan beräknad gjorde inte saken bättre. Med min vanliga otur hade jag räknat med att jag säkerligen skulle gå över 2 veckor , bli igångsatt och ha världens längsta förlossning.. För det är ju bara sånna man hör om.. Iallafall jag.. Obestämd

Annons:
AlbaStiffler
2010-10-26 21:59
#14

Grejen är väl den, varför man sällan hör om snabba 1a förlissningar, att de ofta går hyfsat smärtfritt o komplikationsfritt. Kroppen klarar sig själv o gör sitt jobb o barnet o mamman mår fysiskt rätt bra av det.

Mentalt kan det nog bli en chock precis som för oss långföderskor. Det är en chock att föda barn o en ännu värre chock när det inte går som man trott, dvs för fort/långsamt eller någon komplikation.

Själv blev jag ihångsatt 2v över tiden o hade våldsamma värkar i 24 h innan jag fick akutsnitt. Jag hade väntat mig en smärtfri enkel förlossning eftersom min mamma haft såna o fött hemma med flit. Min blev inte sån o det chockade mig mer än vad jag först fattade. Kommer även ha rädslor kvar inför ev kommande förlossningar o har fortfarande en hel del att bearbeta gällande rädslor trots att barnet hela tiden mådde bra.

Jag kan dock råda er med obearbetade rädslor från era förlossningar/inför era förlossningsr att prata med bvc, psykolog hos bvc eller på bb o med förlossningssköterskor med kompetens på rädda mammor. De flesta bbn har såna grupper. Lämna inte det obearbetat, då kan man få en ännu mer traumatisk nästa förlossning med ev depressioner som följd. Muntert va, hehe…?

Mosaik02
2010-10-26 22:14
#15

14# det där stämmer inte alltid tyvärr jag fick sys en hel del fick infektion fick sys igen och  är fortfarande inte helt bra Rynkar på näsan

instämmer i att man borde bearbeta förlossningen men det glömdes bort och nu känner jag att blir jag gravid igen så får man ta det då helt enkelt

Boogaboo
2010-10-27 16:34
#16

#14 Jo, men jag hade faktiskt inte en aning alls om att det kunde gå så fort! För mig var det en självklarhet att det skulle ta ialafall ett par dagar. Min mamma låg nämligen i 36 timmars intensiv verk med min storasyster och med oss andra syskon va det inte helt lätt heller!

Därför vart jag chokad när det gick så fort. Fast nu efteråt är jag jätte glad att jag ade en så enkel och smärtfri förlossning som jag hade!

Men är lite orolig hur det kommer bli när nästa barn kommer, för andra förlossningen går ju i regel snabbare så då kommer bäbisen väll på 10 minuter eller något Tungan ute

MimmieM
2010-10-27 19:41
#17

Sambon föreslog att vi skulle tälta utanför förlossningen 2 månader innan BF nästa gång :)

Carpe Diem

AlbaStiffler
2010-10-27 21:13
#18

Kan vara smart att läsa på o prata med bvc om detta. Lära sig o mannen om hur man förlöser ett barn hemma.

Känner ett par som fått 3 barn snabbt. Den första tog nån timme. Den 2a tog 20 min från första värken o förlöstes av pappan i bilen i en snöstorm. 3an förlöstes med flit hemma o tror det tog endast 10 min från 1a tecknet. Men fördelen som sagt med såna här förlossningar är att de nästan alltid är komplikationsfria. Så man ska nog inte oroa sig, bara förbereda sig!

Boogaboo
2010-10-27 21:41
#19

#17 haha den var bra Tungan ute

Jo, jag har faktikst funderat på att nästa gång typ gå någon kurs eller vad man nu får göra för att både jag och min sambo ska vara förberedda ifall det skulle bli så att jag måste föda hemma. Det är ju lixom bra att kunna även ifall det inte blir aktuellt!

[1992mammatill3]
2010-10-29 19:55
#20

Jag födde tre barn (ej kejsarsnitt då jag totalvägra få ett ärr på magenb när jag var 15) Det kändes som att det tog 6 timmar,men det tog tre sen var alla tre ute ahha.jag själv och andra i min omgivning tycker att det var snabbt för tre barn:)

Annons:
Boogaboo
2010-10-30 13:38
#21

#20 Oj ar du fått trillingar? fan vad fränt isåfall :)

[1992mammatill3]
2010-10-30 14:55
#22

ja.jag har fått trillingar!många reagerar när dom hör att jag är 18 nu och att mina barn är3;)

Boogaboo
2010-10-30 16:32
#23

Jo det kan jag tänka mig!! Va det inte väldigt tufft att fått trillingar i så ung ålder? Men måste ändå vara en grymt häftig upplevelse iaf! är ju inte så jätte vanligt med trillingar ju!

[1992mammatill3]
2010-10-30 19:15
#24

haha nja jag vet ju inte hur det är att bara ta hand om ett barn..så för mig var det som alla andra tyckte jag när dom var som minst..en kompis till mig fick 1 dotter samma år bara två månader efter mig och hon sa att hon aldrig skulle klara tre så nja inte vet jag om det är svårare för mig efter som jag aldrig testat tagit hand om bara 1barn haha

[Quellii]
2010-11-02 23:29
#25

Jag tyckte att min gick fort. Jag kände liiiiiiiiiiiiiitegrann som en smygande värk på morgonen, på kvällen åkte vi in för en koll för att slippa göra det under natten ifall det nu inte skulle sätta igång.

Strax före tolv på natten var jag öppen 3cm, barnmorskan gissade på att jag skulle föda nån gång på morgonen.

Strax efter 01 var jag öppen 5cm och så tog dom hål på hinnan så vattnet gick, kort därefter var jag fullt öppen och började krysta. Dottern är född kl 01.55.. :)

Hannapanna
2010-11-06 23:19
#26

Jag har blivit igångsatt båda gångerna.
Första gången (v.37+0) fick jag en tablett upp i "där nere" och från det tog den 8 timmar innan sonen var ute. Hade alltså inga känningar eller så innan alls. BLev igångsatt för jag fick havandeskapsförgiftning.

Andra gången (v.38+2) tog dom hål på hinnorna och dottern kom ut ca 3 timmar senare. Denna gången blev jag igångsatt för flera saker egentligen, men det stora var det hemska foglossningen jag hade. Men sen fick jag diabetes på det, och blodtrycket började gå lite uppåt så jag fick beviljad igångsättning.

Så två snabba igångsättningar, som gick helt perfekt! :D
Men om förlossningen med dottern hade vart min första så hade jag nog varit betydligt mer skraj när det bara dundrade på, men nu hade man ju lite hum om vad som skulle ske..  Så då var det ju "bara" att trycka ut henne! ;D

tin-tin68
2010-11-13 19:15
#27

Med min minsta så var jag ute med hunden 22:00 hem duchade sen så la jag mej för att läsa vid 23 knäppte det till i magen och vattnet gick.00:40 är han född.Tur att vi bor nära BB

Annons:
tin-tin68
2010-11-14 00:07
#28

Få tillägga då att med min första så tog det ca 5timmar.

bubbelbubbel
2010-11-14 01:16
#29

mitt vatten gick på jobbet en kväll, tre dagar innan jag egentligen skulle sluta jobba och 2,5 vecka innan bebisen var beräknad.
när jag kom in till förlossningen vid 22 ungefär hade jag knappt en sammandragning, men blev inskriven pga att jag hade blodförtunnande sprutor som dom behövde ha koll på.

jag fick en broschyr i handen och lovades igångsättning till morgonen.
vid ungefär tolv började mina värkar, vid tre var dom regelbundna och
06.17 föddes vår lilla Neo. snabbt som attan.

barnmorskan som tog emot oss när vi kom på kvällen var ordentligt glad när hon gick hem på morgonen :)

och min chef var rätt chockad. :P

Minxis
2011-10-31 19:11
#30

med min knodd tog det 15 min. Tur att jag var inlagd pga att dom skulle kolla mitt blodtryck hehe annars så hade jag varit 13mil från sjuka. Föda barn i bil hade jag nog inte gillat

Boogaboo
2011-11-11 21:29
#31

Jag har faktikst fått mitt andra barn nu och från vattnet gick (första värken kom ca 5 min efter) tog det 44 minuter!

Fick första krystvärken precis efter jag kommit in på rummet på sjukhuset och då tog det bara 4 minuter innan min son var ute!

Ni kan ju gissa att jag var glad att jag ändå han in till sjukhuset och slapp föda i taxin Tungan ute

Ketang
2011-11-12 10:01
#32

Jag fick första värken runt sju på morgonen, innan dess hade jag sovit en lugn natt så jag var rejält utvilad! Värkarna kom med nästan exakt 3min mellan direkt så jag ringde vid åtta och dom sa att jag skulle ta två Alvedon och ställa mig i duschen! Vid halv tio stod jag inte ut att vara hemma längre (jag kom aldrig i i duschen) utan vi åkte in. Ringde från bilen och tanten sa att vi skulle vända, men jag vägrade! Hon blev irriterad och sa tt hon ändå kommer skicka hem mig! Men vi åkte in, jag var öppen 6cm när vi kom in och fick ett rum. 12:32 var hon ute.

Skulle jag fått tag på hon som varit så otrevlig mot mig (hade hon kunnat hade hon klappat mig på huvudet när hon sa jaaaaa duuuu, det här kommer ta låååång tid se du!) så hade hon fått veta att hon lever! Fy vad kränkt jag kände mig när hon inte trodde mig när jag sa att det skulle gå fort!

Måste bara tillägga för alla som tror att en snabb förlossning är smidigast. När man öppnar sig väldigt fort känns det som någon sliter upp en och bara det är fruktansvärt! (Finns givetvis dom som inte har mer ont än vanligt heller.) Sen är det inte alltid det går bra heller, men ofta kanske det går så fort att man inte hinner kolla om barnet mår bra. Jag hade turen att vara inne på förlossningen när dotterns hjärtljud försvann. Hon var så otroligt stressad av den snabba förlossningen att hon bajsade i vattnet och drog ner det i lungorna. Hon blev jätte dålig och dom pratade om snitt.

fridaas
2011-11-12 19:55
#33

Hos mig gick vattnet 10 i 7 på morgonen, Alwa är född 13.17.

Tog 10min innan värkarna kom och då var det 5min i mellan, en timme senare var det 3min mellan värkarna och i sista rondellen innan sjukhuset var det 1min i mellan och jag höll på att bli tokig Tungan ute

Var ju helt säker på att vi aboslut skulle bli hemskickade med en klapp på axeln om att det här kommer ta lååååååång tid, för det är ju det enda man fått höra, att vara förstfödelska tar lång tid.

Vi var inne på förlossningen vid kvart över 8, var öppen 4-5cm då, 30min senare var jag öppen 7cm. Krystvärkar hade jag i 40min ungefär.

Så snabbt gick det och barnmorskan var chockad Tungan ute fick sy två stygn för att jag fick en rispa. Alwa mådde hur bra som helst efterråt.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Kickan90
2012-02-06 16:55
#34

Första värken gick kl 03.30
klockan 05.00 var jag helt öppen & hade då varit inne på sjukhuset i 30min eftersom de ville göra tester på om jag hade förvärkar då jag bara fick ont i ryggen, så både dom och vi blev chokade när vi alla insåg att jag var helt öppen så fick då kommentaren men ojdå, du ska ju föda nu ^^
Gick runder i rummet för att försöka få igång vattnet men de fick sätta igång det på mig då jag ville börja krysta & 08.20 så var hon ute :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
Miiiz
2012-02-06 23:03
#35

For in med en vännina klockan 2 på natten varav jag fick beskedet att jag iten lämnar sjukhuset utan pojken i famnen för att det var mitt vatten som farit.

Klockan 7 samma morgon började värkarna. Men dom gav till mig ett medel som skulle påskynda allting. 19.00 började själva krysta läget och 19.10 var pojken ute :)

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

Lenore
2012-02-07 08:05
#36

Första barnet kom 2,5 timme efter första tecknet, vilket var vattenavgång. 20min efter att värkarna hade börjat var hon ute. Snabbt och lätt. :)

jenna_dark
2012-02-09 17:36
#37

Mitt första barn kom ut med raketfart! Hade inga tecken förens 4 timmar innan förlossningen…då kom slemproppen, därpå värkarna…åkte in och hann i princip bara få eda då det var dags att krysta ut henne..efter 5 min var hon ute och ca 15 min senare kände jag av edan…

andra gången sattes jag igång….fick dropp kl 01:30, vattnet gick 02:40..värkarna satte igång kl 05:15…krystandet började 06:25, han kom ut 06:30…hade alltså ont totalt i ca 1 timme …inte mycket på en graviditet som varade i över 10 månader…..

Life is a bitch if you are...

jenna_dark
2012-02-09 17:38
#38

glömde skriva att jag inte haft några förvärkar eller dylik under någon av mina graviditeter…

Life is a bitch if you are...

MimmieM
2012-02-25 00:06
#39

Nu har jag fått ett andra barn, och den förlossningen tog 1h och 15 minuter från första värken. Vi hann vara inne på BB i 30 minuter innan hon var ute. Även denna gång så var allt väldigt lugnt och harmoniskt.

Sambon sa att det såg ut som jag sov, men att jag blev röd i ansiktet när jag tryckte ut henne :) Barnmorskorna visste inte vad de skulle tro!

Carpe Diem

Kickan90
2012-02-26 17:14
#40

så blev mina också, jag tyckte de gjorde mest ont vid sista krystningen.
annars gjorde det inte så ont, var värre efteråt när man var öm x)

jag hoppas att resten utav mina barn också går snabbt men helst inom 4timmar som min första, tyckte de var lagom tid för mig (:

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Tane
2012-03-02 20:22
#41

om man räknar från vattenavgången då är det 6 timmar. som förlossningen tog för mig. fast förlossningen räknar från att jag åkte in och tills tösen var ute alltså då blir det 16 timmar för min del. en stor fin julklapp på 4520kg 54cm långt föddes "normalt"

Annons:
Upp till toppen
Annons: