Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 4727 ggr
[1992mammatill3]
10/28/10, 11:44 PM

Nu sätter jag stopp...

(ny här men behövde skriva av mig)

Inte en dag till!

jag tänker inte låta barna gå på det här dagiset!Att kanna sig skyligt till något som dagis fröknarna negar men som barna säger orkar jag inte!Att gå från dagis varje morgon och höra alla tre skrika,det orkar jag inte det gör ont i mig,jag känner mig inte hel.jag strävar efter att mina barn ska ha det bra.mer än bara mat på bordet och tak över huvudet.mina barn ska ha det bättre än så dom ska ha en mamma som bryr sig mor och far förelldrar som bryr sig.en pappa som bryr sig om hur dom mår.Hittar jag inte ett dagis här i där vi bor.då.då blir det att flytta.flytta dit min mor och far bor.bo hos dom ett tag.men jag vet inte än.en grej är säker detta var sista dagen dom var på det dagiset!

varför?

för att när jag kom till dagiset idag och skulle hämta dom.då kommer Benice springade med Mella i ena handen medans Mella skriker som en stucken gris.

jag frågar vad som hänt.och Mella svarar att hon har jätte ont i armen.jag ser att något är fel.och frågar hur länge hon skrikit så här.och till svar får jag:

I tre timmar ca(!!) Jag frgar varför dom inte ringt mig eller min stora syster?

och dom säger bara att dom trodde att det skulle gå över.gör man så när ett barn skriker fr full måga är helt röd i ansiktet av smärta och armen är helt sne mitt i mellan handleden och armbågen? gör man så?

nej d är det ett stort fel!

så.jag har suttit på sjukhuset hela dagen och nu entligen har jag kommit hem fått Benice och lowiza i säng.Mella sitter här i mitt knä och snyfftar av smärta men det har blivit bättre av smärtstillandet!

Dom där tre små liven de r det bästa jag har och alltid kommer att ha!

jag älskar er mina små flickor!

Annons:
AnnaLundin
10/29/10, 1:37 AM
#1

Du reagerar som nog de flesta föräldrar skulle reagera om deras barn far illa på ett eller annat sätt.

Nu vet jag inte mer än det du skriver här, men jag hoppas att ni kan hitta en lösning som passar er bättre.

[1992mammatill3]
10/29/10, 7:48 PM
#2

Ja,jag hoppas det med:)

[YlvaP]
10/29/10, 8:24 PM
#3

Men vad hemskt. Där jag jobbade så kommer jag ihåg en händelse och det var en tjej som hade ramlat från ett träd och gjort illa sig. Personalen ringde till mamma och pappa men ingen kunde komma direkt för dom jobbade en bit bort och tog lite tid så då åkte en personal till sjukhuset med barnet . Barnet hade brutit foten.

[1992mammatill3]
10/29/10, 9:33 PM
#4

Gud vilken bra och snäll personal det var där:D

På mina barns dagis så borde dom skämmas.dom ringde inte ens.glömde skriva vad det var men det ksnaks framgår ganska tydligt att hon hade brutit armen mellan handleden och armbåden stackars flicka!:(

[YlvaP]
10/29/10, 9:38 PM
#5

Finns det ingen dagmamma du kan ha dom hos?

[1992mammatill3]
10/29/10, 9:39 PM
#6

Jo som tur är har min syster flyttat hit och hon jobbar bara natt s hon kan ta dom tills jag hittat annat dagis åt dom eftersom jag pluggar så är det inte bara att flytta ju eler bara vara hemma..

Annons:
[YlvaP]
10/29/10, 9:41 PM
#7

Nä det kan bli svårt då. Klarar hon av att ta hand om småttingarna efter en natt?

[1992mammatill3]
10/29/10, 9:43 PM
#8

Ja,som tur är.hon själv har en liten som bara är ett…men måste hon vila tar hennes sambo han om alla *Mina änglar är dom alla* *jag vet inte vad jag skulle gjort om dom inte fanns*

[YlvaP]
10/29/10, 9:45 PM
#9

Vad skönt. :D

elyse
10/29/10, 10:45 PM
#10

Jag skulle genast ta kontakt med förskolechefen - det är hennes/hans ansvar att ha personal som sköter sig. Gör du det kan du göra många andra framtida föräldrar en tjänst istället för att bara flytta dina barn och inget säga om detta.

[1992mammatill3]
10/30/10, 2:57 PM
#11

ja jag ska ringa henne på måndag:)

tänkte jag:)

Mosaik02
10/31/10, 8:04 AM
#12

jag förstår att det inte va en rolig händelse och det är normalt att bli upprörd

men om man vänder lite på små barn har ofta väldigt svårt att uttrycka sig kanske fick inte personalen heller se på armen och det tar tid innan nånting syns och jag har svårt att tro att personalen bara struntade i ditt barn? tror du det?

har själv gjort det oerhörda misstaget när min son va liten han va lessen gick runt o gnällde men jag såg inget som kunde orsaka det hela förrän några timmar senare då armen såg rejält konstig ut och då blev det förstås akuten direkt visade sig att han hade brutit armen troligtvis hade han ramlat utan att jag märkte det hemma

olyckor sker med barn så enkelt är det och det kan vara lurigt att veta vad som har hänt och varför

det vore nog en god idé att diskutera med förskolan om vad som hände och varför så kanske man kan förhindra sånt händer igen

sen visst alla barn mår inte bra att vara på dagis och har man möjlighet att vara hemma eller lösa det på annat vis så går det ju oxå

jag hoppas du får löst det hela och att dina barn mår bra nu

magma
11/2/10, 8:06 PM
#13

Men allvarligt talat…

Om ett barn har brutit armen och skrikit av smärta i tre timmar, utan att personalen har reagerat då har de brustit allvarligt i sitt ansvar och det visar även att de är inkompetenta. Inom vården där jag arbetar, där skulle ett sådant bristande ansvar lett till en avvikelseanmälan, och det skulle förvåna mig stort om det inte finns något motsvarande inom barnomsorgen.

Vore det jag skulle jag lämna in en skriftlig anmälan till den som är ansvarig för barnomsorgen i kommunen.

Annons:
motherangel
11/3/10, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

ursäkta Språket, men fy fan!

folk som missar en sådan sak ska inte jobba med barn!

har själv haft mina turer med min dotters dagis. dom hade en vikarie där (som desutom hade svårt med svenska språket) som gjorde ett jätte fel!

ska börja med att förklara att hennes dagis ligger i en "svacka" eller hur man ska förklara med en massa träd runt om. men andra ord, det blåser inte mycker och när solen står högst på himmelen blir det varmt!

Lillan behövde byta kläder av någon anledning, bus vid lunch kanske :) och denna vikarie skulle då fixa det. Jag hade på morgonen lagt i lillans väska ett par tunna leggins och en t-shirt för jag visste inte vad hon hade på dagis och jag ville vara säger på att det fans rätt kläder.

just denna dag var det riktigt varmt ute, ca 25 grader och inte mycket vind. När jag ska hämta henne så är barnen ute o leker, och får mig en chock. där springer (!) hon omkring i flees byxor och Tjock tröja!! det första jag gör är att ta an henne kläderna, svetten bara rinner om henne. Då kommer vikarien fram och säger att hon inte hade kläder. jag är för arg för att säga något uten går o hämtar hennes väska för att gå hem, och visa att det fanns kläder i väskan.

hon säger då att hon inte hade tittat där för att kläderna skulle ligga i henns fack (hon hade allså inte tagit sig tid att titta där) samt att hon säger "oj, vill du ha lite vatten? du ser varm ut"

väl hemma så undersöker jag lillan, hon hade värmeutslag på låren och va knallröd i ansiktet. blir fortfarande arg när jag tänker på det!

jag ringde till rekton för att prata med henne, men det svaret jag fick var "jag beklagar det som hänt, men kländerna skulle ligga i facket"

är det så j*vla svårt att titta i väskan som hänger på samma ställe?!

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

motherangel
11/3/10, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

och såhär såg hener ben ut

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

elyse
11/3/10, 7:44 PM
#16

#14 Det kan vara kulturellt också - en del från andra länder tar på sina barn tre-fyra tröjor så här års och låter barnen ha linne och två tröjor när det är sommar. För dem är det inte så varmt när det är 20-25 grader. Det är ingen ursäkt, men det kan vara svårt att ställa om.

magma
11/3/10, 11:17 PM
#17

Det är måhända en förklaring men ingen ursäkt. Man bör ta seden dit man kommer när det handlar om ens arbetsplats, sedan kan man väl göra som man brukar på det privata planet. Om inte annat så borde personalen varit uppmärksamma på att barnet riskerade att få värmeslag, och sprang runt och var knallsvettig.

[1992mammatill3]
11/4/10, 11:03 PM
#18

en grejj min barnmorssa sa var att fryser jag då fryster barnet,tycker jag att det är varm då tycker ens barn det ochså och så svårt är det inte att veta om det är kallt eller varmt för barnet..

regskylt
11/6/10, 12:53 AM
#19

#16 sånt ser jag mycket när jag är ute som vikarie på förskolor. man får ta av barnen jättemycke kläder jämt. Alltid en boby/linne under t-shirten och sedan en tjocktröja på det. MINST.

Och så strumpbyxor under jeansen i början av september..

elyse
11/6/10, 10:49 AM
#20

#19 Ja, det är inte så självklart för alla hur man klär sig. Vi brukar ge som exempel, att "Hur tänker du klä XXXX i vinter när h*n har tre tröjor och overall nu? Ska h*n ha två overaller?" för att visa på att man inte kan klä barnen i alla kläder de har NU för då finns det inget att komplettera med när det verkligen är kallt. Vi har -10 som gräns, annars går vi ut varje dag, och den gränsen är satt som en överenskommelse mellan personal och föräldrar. Själv var man ju ute och lekte i -20 hur ofta som helst. Kan tänka mig att de här familjerna/personerna har varit med om ganska hemska saker när det gäller kyla eftersom just barnen har så mycket kläder på sig. Bara på 60-talet frös romska barn ihjäl i Sverige, för att ta ett exempel.

Annons:
regskylt
11/6/10, 12:24 PM
#21

#20 gjorde dem? Oj…

En sak som jag såg tidigar ei år, var, utan att överdriva, ena dagen så hade en 5årig på sig tjocka jeans, långkalsonger, linne, långärmad t-shirt ochskinnjacka, vinterskot. Dagen efter så hade han sandaler, jeans som gick lite nedanför knäna, linne och kortärmad t-thirt.
Det var i början av Juni.

elyse
11/7/10, 2:04 PM
#22

#21 Sverige har behandlat sina minoriteter fruktansvärt illa. Det var först på 70-talet som romska kvinnor fick föda barn på sjukhus och deras barn började få gå i skola. Innan dess fick de klara sig bäst de kunde. Och om jag ser till människor som själva varit minoriteter i sina hemländer så kan jag ju föreställa mig hur dagens föräldrar själva haft det som barn eller hört berättelser om släktingar. Just att inte frysa är väldigt viktigt för många.

Haha, ja, då har man tänkt till och kommit på att 'Nu är det varmt'. Jag tror inte att man ska vara rädd att säga till, varken som personal eller förälder om man ser att barnen har fel kläder. Bäst är ju om man kan prata med barnet och fråga om det tycker att det är varmt eller kallt. Och olika barn fryser/svettas olika mycket. Jag kan inte bara utgå från mig själv utan måste se till hur barnet rör sig för att veta vad det ska ha för kläder. Det finns barn som behöver fleeceställ i september och barn som gott kan ha bara T-shirt under overallen för att inte svettas mängder.

Upp till toppen
Annons: