Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 6105 ggr
AnnaLundin
2010-11-15 15:51

Om lekland och ansvar för säkerheten

Vem är ansvarig för säkerheten på ett lekland? Leklandet som tillhandahåller utrustningen eller föräldrarna vars barn är där och leker?

Ett lekland i Malmö har anmälts efter en olycka där en pojke ramlat ner från ett hopptorn och skadat sig. Åklagaren hävdar att leklandets ägare inte kan friskriva sig från ansvar genom att hänga upp skyltar med "all lek sker på egen risk".

Förhandlingarna i tingsrätten är klara, dom väntas om 2 veckor.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1297503/Olycksansvar-pa-lekland-provas.html

Annons:
Tina-A
2010-11-15 20:20
#1

Undrar du vad vi själva står i frågan, eller är det mer en retorisk fråga? :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaLundin
2010-11-15 22:31
#2

det är tänkt som information om att ansvarsrågan ska fastställas genom en dom i tingsrätten.

AlbaStiffler
2010-11-16 19:11
#3

Klockrent leklandets ansvar i de flesta fall. Lite beroende på varifrån pojken föll. Men det kanske inte bör vara möjligt att tex klättra upp på ett tak där inne o sen ramla ner, det borde leklandet se till. Hade detta vart USA hade leklandet åkt dut rejält med skadestånd. :-)

johan
2010-11-16 21:13
#4

Intressant. Har ibland funderat på samma sak.

Så länge man använder prylarna som det är tänkt bör det ju rimligen vara ställets ansvar att se till att säkerheten är tillräckligt bra.

Börjar man hoppa studsmatta och jonglera med 17 knivar på en studsmatta där man uttryckligen inte ska göra det så kanske det inte är leklandets fel om man skär sig.. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

elyse
2010-11-16 21:29
#5

Sådana här "lekland" ska man tänka över innan man besöker, tycker jag. Främst för att man aldrig kan styra vad andras barn hittar på.

AlbaStiffler
2010-11-17 09:11
#6

-4. Sen beror det ju på varifrån knivarna kommer. Är de från leklandet är ju någit fel… Igen… :-)

Annons:
Tina-A
2010-11-17 12:54
#7

Jag tycker att 'all lek sker pa egen risk' ar ganska tydligt. Borde inte foraldrarna se efter sina barn dar bara for att det heter lekland? I alla andra lekplatser, eller nar barn klattrar i trad eller leker med annat, sa galler ju alltid samma sak - foraldrarna bor se efter sina barn. Leklandet ska ju inte tillhandahalla farliga saker som knivar, men det var det ju inte tal om. Pojken hade ramlat, som barn gor ibland. Men det ar klart att dar barnen leker ska det vara sa pass sakert att det ar svart att ramla om man anvander sakerna som det ar tankt. Men de flesta stallen ar nog ganska sakra! Olyckor kan alltid handa. Tycker skylten sager sitt faktiskt och att det ar foraldrarnas ansvar. De far val lasa skylten.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[YlvaP]
2010-11-17 12:59
#8

Skall jag vara ärlig så tycker jag att det är föräldrarna som får stå för ansvaret. Dom har tillsynen så att barnen inte klättrar på andra ställen än det som skall vara. Personalen kan inte stå och stirra på varenda unge för då får dom inget annat gjort.

Tina-A
2010-11-17 13:08
#9

#8: jag haller med! Sen tror jag inte heller att personalen ar anstallda som barnvakter utan de tar val betalt och ser till att det inte blir for trangt? Eller? De ska val stada ocksa kanske, om nagon Kissar pa sig eller spyr, men jag tror inte de ar barnvakter.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[YlvaP]
2010-11-17 13:28
#10

Nä det tror jag inte hellar att dom är, Barnvakter alltså. Dom är där för lokalen att den är hel, ren och ta emot kunder.

AnnaLundin
2010-11-18 01:26
#11

Grejen är att de höga tornen på såna här lekland ska vara in-nätade så barnen ska helt enkelt inte kunna ramla ut från dem och det ska inte heller vara möjligt att klättra upp på utsidan av dem.

Kom ihåg att dessa leklands-lekställningar är amerikanska produkter och i amerikat kan man bli stämd för precis vad som helst, så det är alldeles säkert väldigt noggrant genomgånget vad som kan och inte kan hända på ett sånt ställe.

#7 - Nej, det är inte så självklart som att det är föräldrarna som är ansvariga. Leklandet tar betalt för att barnen får leka där och föräldrarna måste kunna lita på att utrustningen är säker för deras barn. (och barnen måste väl ändå kunna få springa runt litegrann själva och leka utan att en förälder måste vara hack i häl på dem., utan att man ska riskera att barnen ramlar och gör sig illa)

Tina-A
2010-11-18 08:20
#12

#11: Jag håller absolut med dig om att leklandet ska tillgodose säker utrustning! Som jag skrev så tycker jag ju att leklandet ska vara säkert, det är självklart deras ansvar att bygga en säker lekplats. Och används sakerna som de är tänka är det säkert väldigt tryggt och säkert också. Om nu ett nät saknades är ju det inte bra såklart!
Men sen finns det ju ingen personal som är anställd för att vakta barnen, precis som på en vanlig lekplats någon annan stans, och ingen säger heller att "vi håller koll på barnen" utan de är tydliga med att "lek sker på egen risk".

Tycker att väldigt många vanliga lekplatser känns väldigt osäkra, och ändå springer barnen runt själva och leker och olyckor händer titt som tätt. Lika självklart som att man ska hålla koll på barnen i en lekplats utomhus så tycker jag att man ska hålla lite koll i ett lekland, trots att man betalat för det.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaLundin
2010-11-18 09:40
#13

#12 - har du varit på ett lekland någon gång?

Visst bör man hålla koll, men barnen är ofta snabba som vesslor och försvinner in bland lekställningarna innan man hinner säja flasklock. Det går liksom inte att ha 100% uppsikt hela tiden ens om man skulle vilja, framförallt inte om man har mer än ett barn. Därför måste man kunna lita på att grejerna är säkra. Och generellt tycker jag att det känns säkert i leklandsställningarna (jag har besökt 4-5 olika).

Lekland besöker åtminstone jag för att ge barnen en möjlighet att leka sig trötta.

Och, framförallt så tycker jag att det är bra att ansvarsfrågan avgörs i domstol, så det finns ett prejudicerande fall och så att vi föräldrar vet vad vi ska förvänta oss.

Annons:
[YlvaP]
2010-11-18 09:52
#14

Hur skall då en personal som inte är i samma lokal hålla reda på dina ungar om du inte själv kan göra det. Självklart skall personalen ha koll på att sakerna fungerar men inte tillsynen av barnen. Kan inte förstå att man skyller på andra.

Jag har varit på lekland förut men jag följer efter barnen och leker med dom och står inte bara och glor på dom. Då ser jag om det är något som är fel på utrustningen som lätt kan missas om det är mycket nät. Mänskligt att fel men visst är det tråkigt om det händer något.

AnnaLundin
2010-11-18 10:40
#15

#14 - jag påstår inte på något sätt att personalen där ska hålla koll på vad barnen gör, utan det jag menar är att utrustningen måste vara säker så att man kan släppa barnen lösa där utan att behöva övervaka varje steg de tar.

Och nej, jag följer inte med mina barn runt i klätterställningarna, av flera skäl. Dels har jag en 1½-åring att hålla reda på, dels är jag själv höjdrädd och dels både "stor och klumpig" så jag knappt tar mig fram i de trånga gångarna och dessutom stel reumatiker.

[YlvaP]
2010-11-18 11:11
#16

Nä jag är inte den smidagaste jag heller. SKiträdd att ställningarna skall rasa pga min vikt. Nu vet jag inte hur du ser ut men jag har ca 20 kg övervikt. Men nu handlade inte tråden om detta så jag lämnar det.

Tror inte att personalen är utbildad för sånt faktiskt. Tror dom som äger ställerna bara hyr in folk att sköta det praktiska som att städa, ta betalt och så vidare. Tyvärr. :(

Jag skulle inte få för mig att stämma någon annan iaf. Observera ordet jag.

Tina-A
2010-11-18 13:12
#17

Aven om utrustningen ar saker kan ju andra barn sla och putta ens eget barn, eller tvart om - mitt barn skada andra barn. Sa aven om platsen ar saker kan barn skada sig rejalt om inte foraldrarna har uppsikt over barnen.. Olyckor hander latt! Barn kan ju bli puttade utfor nagot som verkade tryggt - innan det fanns massa taskiga barn som ingen har koll pa..

Vill man att leklandet ska ansvara for olyckor borde det ju rimligtvis finnas mycket personal for det, vilket det inte finns idag, tyvarr. Och som ylva skriver ar de som jobbar dar nog inte anstallda for att kolla utrustningen, och absolut inte for att se till barnen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2010-11-18 13:19
#18

#13: Oj, jag glomde att svara pa din fraga! Jag har aldrig varit inne i ett lekland och sprungit runt sjalv, men jag har sett flera lekland utifran. Daremot har jag mycket erfarenhet av lekande barn och vet att olyckor kan alltid handa, hur forsiktig man an ar. Pa jobbet (forskola) fastnar barnen och gor sig illa gang pa gang pa saker jag aldrig hade kunnat tro i min vildaste fantasi.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaLundin
2010-11-18 16:23
#19

Jag säger fortfarande inte att leklandets personal ska övervaka barnens lek. Jag säjer att jag anser att leklandets ägare och personal ska se till att utrustningen är en säker lekplats. Och det är väl just precis detta som tingsrätten ska reda ut, vad som är föräldrarnas och vad som är leklandets ägares ansvar.

Och faktiskt anser jag, trots att jag egentligen är en hönsmamma som helst skulle vilja ha barnen under full uppsikt 24/7, att just ett lekland är en plats där man ska kunna låta barnen utöva fri lek just utan att man övervakar varje steg de tar.

Nu har jag barn som jag vet inte muckar gräl med andra (än varandra…) utan risken är större i så fall att de kommer till mig och är ledsna för att någon varit taskig mot dem. Och tough luck, men så är det faktiskt i livet.
När vi besöker lekland brukar jag vara på en bestämd plats större delen av tiden, företrädesvis i småbarnshagen med minstingen. De äldre barnen är instruerade att och också duktiga på att med jämna mellanrum komma till mig så att vi har koll på varandra. De vaktar också på varandra och hämtar mig vid behov.

Tina-A
2010-11-18 18:49
#20

#19: Jag håller helt och håller med, leklandet ska vara en säker lekplats! Sen händer alltid olyckor oavsett hur säkert det än tycks vara..

Du verkar ha väldigt duktiga och snälla barn! :) Vad kul att läsa. Önskar att alla "mina" barn (på förskolan) vore lika snälla, hehe.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Upp till toppen
Annons: