Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2764 ggr
Ketang
2010-12-23 15:20

Alkohol vid jul.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste i dag aftonbladet: Länk.

Jag hoppas innerligt att alla som är sugna på att dricka en massa över jul och nyår tänker till och hoppar över detta för barnens skull! Det är så tragiskt när barnen far illa pga alkoliserade föräldrar!

Annons:
SannaHolmgren
2010-12-23 16:09
#1

Alla barn har rätt till en vit jul.

AnnaLundin
2010-12-24 00:15
#2

Jag tycker att man måste kunna skilja på drickande och drickande.

I vår familj är vi generellt väldigt sparsamma med alkohol, det händer att maken tar en öl och jag en cider nån gång till maten, men det blir i princip aldrig mer än så. Ingen av oss blir berusad utan dricker för att det är gott. Jag skulle ärligt talat inte drömma om att låta bli detta på julafton, bara för att en massa andra barn råkar illa ut pga alkoholiserade föräldrar.

Men jag förringar absolut inte problemet, jag tycker det är fruktansvärt för barn att leva med föräldrar som inte han hantera sitt drickande, oavsett om det är julafton eller en vanlig torsdag. Möjligen värre på julafton, som ska vara en glädjens dag, men bara marginellt. Men dessa barn råkar inte mindre illa ut om jag och min man avstår fråmn en öl/cider till maten på vårt eget julfirande.

VI väljer helt enkelt julfirande som inte är kritvitt, utan mer "offfwhite"….

[YlvaP]
2010-12-24 10:04
#3

#1 Jag håller med.

Ketang
2010-12-24 17:38
#4

#2 Jag tycker att det är mycket sunt tänk. I min familj dricks det också på jul men mycket måttligt. Själv dricker jag inget alls men min man tar någon öl och kanske en wisky. Men aldrig en chans att någon blir ens lite berusad när vi har barn i närheten.

Vad jag menar med mitt första inlägg var att familjer som har problem med sprit och dricker sig berusade bör tänka sig för. Det är tragiskt att det finns föräldrar som dricker sig berusade inför sina små barn året runt, men över jul tycker jag det är snäppet värre!

magma
2010-12-25 19:25
#5

Självklart är det fruktansvärt tragiskt med barn som måste genomlida en jul med fulla föräldrar/släktingar, som inte klarar av att se till barnens bästa. Men trots allt så tycker jag att det är alla dagar mellan nyår och jul som är det värsta för dessa barn, inte själva julafton eller mellan jul och nyår…

Våra jular brukar alltid vara städade, men så har heller ingen alkoholproblem vare sig i min familj eller hos syskon eller våra föräldrar. Jag fick i mig 1 snaps (med möda…) på julafton igår, sedan blev det inget mer. Fanns ju så mycket annat, mycket godare, att stoppa i sig!Tungan ute

Zebben
2011-01-02 10:47
#6

Håller med #5.

Dock drack jag ingen snaps, men lite annat istället. Jag vill dricka och äta gott på både nyår och julafton. Det behöver varken vara en vit jul eller en berusad jul. Det finns faktiskt mängder av människor som kan dricka måttligt. Och kan man inte det så är det ju tragiskt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: