Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 2969 ggr
pernillaa
11/21/10, 4:24 PM

Stamning? Något neuropsykiatriskt?

Hej

Är en mamma med en son på 4 år. Han har sedan ungefär 1,5-2 år tillbaka haft problem med talet. Det har gått i perioder då det varit ett stort problem och perioder då det varit bättre men aldrig helt bra.

Dagmamman har sagt att det är vanligt att barn stammar utan att det egentligen är stamning. En del i utvecklingen så att säga. Har därför inte lagt någon vikt vid detta.

Börjar dock fundera nu om det inte handlar om något annat…lite osäker. =/

Läste att det är helt normalt att barn upprepar ord. men min son upprepar orden i snitt 10 ggr. Och då det är som värst kan det vara upprepning 15 gånger på vartannat ord. Det är ett stort problem i vår kommunikation hemma.

Däremot ska jag också tillägga att han är ett väldigt drömmande barn. Precis som jag var som barn så filosoferar han mycket och har problem med koncentrationen. Funderar om inte det kan ha med saken att göra också… att han medans han pratar glömmer bort sig i något annat runtomkring och därför bara upprepar ordet medan han tänker på annat. Allt tar tid för honom om det finns något som helst störande moment i närheten. TV, musik, andra ljud som en fläkt t.ex., en ny tavla på väggen. Det handlar alltså inte bara om att han snabbt skulle titta på tavlan, fråga om den och sen fortsätta äta sin middag utan han kommer av sig helt och bara tittar på den. man får påminna honom mellan varje tugga att han ska äta.

Jag har själv diagnoserna ADHD och bipolärt och vet att det kan vara ärftligt. Vad tror ni?

// Pernilla

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
JohannaEkroth
11/22/10, 1:27 AM
#1

Låter som något inom autismspektrumet.

Long time no see, by the way! Flört

Kram

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

pernillaa
11/22/10, 1:07 PM
#2

Ja det var ett tag sen. :P

Läste på nu lite om autism m.m. och hans problematik stämmer in väldigt bra på Desintegrativ störning. Det som talar emot att han skulle ha det är att han enligt pappan uppför sig rätt bra hos honom, men jag vet inte hur mycket jag litar på det han säger heller så…
Och han funkar ganska bra tillsammans med barn även om han, enligt min uppfattning, är lite annorlunda eller hur man ska uttrycka det. Han är väldigt intensiv och påträngande och har ingen riktig uppfattning om t.ex. att hålla avstånd till andra människor. Tillsammans med andra barn fungerar det rätt så bra men när jag får besök av mina eller sambons vänner hit så kan han stå en dm vid sidan om deras ansikte och bara stirra på dom när dom sitter och ser på tv t.ex.
En annan grej som kan vara en förklaring till hans problem är en jobbig vårdnads- boende- och umgängestvist som blev när jag lämnade fadern och att fadern och hans mor och far är väldigt udda och ställer mycket krav på min son.

ska ha utvecklingssamtal med dagmamman imorgonkväll så får höra vad hon säger.
Har han desintegrativ störning så ska det visa sig där likväl som hos mig.

Ha en bra dag! // Pernilla

JohannaEkroth
11/22/10, 6:17 PM
#3

Tror du kan läsa lite mer om Aspergers Syndrom också. Glad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: