Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 6884 ggr
hej1
2010-12-27 08:41

Tolvslaget på nyår

När har era barn fått vara med utomhus vid tolvslaget på nyårs afton?

Hur rustar ni era barn? Hörselskydd?

Jag ska vara barnvakt till två grabbar 8 & 10år.

Annons:
Ketang
2010-12-27 10:25
#1

Vi har än så länge hållt oss innomhus med Ella. Hon är 2½nu. Men 8 och 10år, då skulle jag nog satt på hörselskydd om ni är nära uppskjutningsplatsen. Står man långt ifrån tror jag inte att det behövs.

Vad säger föräldrarna? Skickar dom med hörselskydd? Använd dom då i så fall ;-)

AnnaLundin
2010-12-27 12:58
#2

VI bor långt ute på landet, där inga fyrverkerier förekommer. Våra barn har hittills inte varit uppe till tolvslaget någon gång, den äldsta blir 9 år i januari.

VI brukar åka in till Kalmar och titta på det stora fyrverkeriet där, över slottsfjärden. Ska det vara fyrverkeri så ska det vara storslaget, annars kan det vara - om jag får säga vad jag tycker. VI brukar stå några hundra meter ifrån avfyrningsplatsen och det känns inte som att man behöver ha hörselskydd när man står där just då.

Men jag kan förstå om man sätter på sig hörselskydd om man bor i ett samhälle där "alla" ska skjuta sina raketer samtidigt. För faktum är att vi brukar kunna höra raketerna ända ut hit och då har vi ändå närmare en mil och massor av skog mellan till närmaste samhälle…

Trollhassel
2010-12-27 14:57
#3

Här där vi bor så blit folk som tokiga på nyår. Här skjuts det hej vild hela dagen och hela natten. Hela stan stinker krut!

Är lite orolig för hur Julia ska sova om hon blir rädd och så. Vi bor precis vid parken där många skjuter.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

SannaHolmgren
2010-12-27 21:34
#4

Våra barn har fått vara med om de orkat vara uppe, och om de vågat. Nej de har inte haft öronskydd, vi har köpt åt dem men när tolvslaget närmat sig så har vi inte hittat dem, men vi har sett till att de hållt händerna för öronen. Barnen älskar fyrverkerier, men de har oftast stått inomhus och kikat genom fönstren eftersom det smällt för högt. (förra året var det första gången som de två största vågade sig ut och titta 7 o 8 år var de då. I år blir det inga fyrverkerier eftersom vi ska vara hemma och fira. Jag har satt ett fyrverkeriförbud här hemma pga våra djur som bor utomhus här där vi bor. Vill inte ha skräckslagna hjortar, kaniner, hästar eller katter.

Ladydragon
2010-12-27 23:23
#5

min son som nu är 10 har vart med ute dom senaste 2 åren det har funkat bra men han vill gärna att man inte går så långt hemifrån

hörselskydd kanske vore något har funderat på det men har inte kommit till skott

härhemma är det oxå fyrverkiförbud jag gillar dom inte alls och dom luktar och kostar en massa pengar och det finns alltid en risk att fingrar följer med isch

så i år hade vi tänkt att göra en annan grej vid tolvslaget vi ska skicka upp Khom loy istället det är typ som pyttesmå varmluftsballonger Skrattande dom luktar inget och dom är helt ljudlösa dock så krävs det minst en vuxen som tänder tändsatsen som gör att den sen stiger

SannaHolmgren
2010-12-28 08:31
#6

#5 Vad intressant. Var hittar man dom?

Annons:
Ladydragon
2010-12-28 11:33
#7

här köpte jag dom och dom leverades snabbt och smidigt Glad

ska bli himla kul på nyårsafton hehe får väl se om man lyckas skrämma nån av grannarna med dom Tungan ute

Kimpa
2010-12-28 21:57
#8

Har även för mig att Teknikmagasinet sålde sådana.

[YlvaP]
2010-12-29 19:50
#9

Mina barn har fått vara utomhus vid tolvslaget. Dock så är det inte speciellt mycket raker men när jag var liten så var vi oftast ute och inte hade vi öronskydd och jag tror inte att barnen vill ha det heller.

Kimpa
2010-12-30 12:30
#10

Vi brukar inte ha egna raketer då jag själv tycker det är obehagligt med dem ( opålitligt om de åker iväg eller ej, smäller i rätt tid osv.)
Sista året har vi köpt lite småraketer, såna som bara "visslar" lite när de åker upp, och så tomtebloss som vi avverkat vid 19.30 innan barnen blir alltför trötta.

Förra året väckte jag den äldsta på 5 år på hans begäran för att titta på raketerna innefrån vid tolvslaget. Men han var så trött, så han ville gå och lägga sig igen efter några minuter.

mikp
2011-01-03 08:38
#11

Jag var barnvakt på nyårs afton till 3 barn (7&9&12år)

Alla tre barnen var ute & tittade på raketer.

7 åringen hade hörselkåpor

hej1
2011-01-10 00:24
#12

Tack för svaren. Både 8 &10 åringen var ute & tittade på raketerna vid tolvslaget.

Båda barnen hade hörselskydd under tiden vi tittade på raketerna.

Upp till toppen
Annons: