Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 5710 ggr
Rajas
12/2/10, 4:51 PM

hur är de med föräldrarpennig till arbetslös?

Som frågan lyder där uppe, om man aldrig har haft ett jobb och ska bli förälder hur ser föräldrarpenningen ut då?

Många unga som blir förälder och har dessa frågor!

Mvh Millan

Annons:
AnnaLundin
12/2/10, 6:57 PM
#1

Har man ingen sjukpenninggrundande inkomst så får man föräldrapenning på grundnivå. Det är 180 kr/dag före skatt.

Inget man blir rik på, men ett litet tillskott i kassan i alla fall.

elinskogsberg
12/4/10, 11:18 PM
#2

Jag får den lägsta föräldrapenningen… och den ligger mellan 2800-3200, som sagt det är inte mycket men det är bättre än ingert :)

Rajas
12/6/10, 6:06 PM
#3

#2 men måste man även vara inskriven på arbetsförmedlingen?

Mvh Millan

elinskogsberg
12/7/10, 12:02 AM
#4

#3 Ne jag är inte inskriven där… Jag gick ner till försäkringskassan och fixade alla papper där :) Det är bara att gå ner eller att ringa till försäkringskassan :D

Rajas
12/7/10, 12:18 PM
#5

jaha, barnmorskan sa att jag SKULLE skriva in mig på arbetsförmedlingen och börja söka jobb…

Mvh Millan

AnnaLundin
12/7/10, 1:21 PM
#6

#5 - du behöver inte vara inskriven som arbetssökande för att få lägstanivån på föräldrapenningen. (jag har fått fp på grundnivå med mitt sista barn och är inte inskriven där, så jag är 100% säker!) Däremot är det så att föräldrapenningen beräknas på din genomsnittliga inkomst under ett visst antal månader före barnets födelse och om du hinner jobba några månader innan det är dags så har du möjlighet att höja din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) så att du får högre FP.

Barnmorskor har koll på DIG när du är gravid, de är definitivt inga proffs på försäkringskassefrågor…

Annons:
[Kaninlycka]
12/7/10, 2:02 PM
#7

Jag får också lägsta och är inte inskriven på Arbetsförmedlingen. Okej att du bör skriva in dig om du är arbetsför så att säga, men när man väl har en liten bebis så kan man ju inte jobba.

Min kära man tjänar så pass bra att vi klarar oss i alla fall, men rik blir man ju inte så har du möjlighet att jobba innan du blir gravid samt under graviditeten så det bra.

Jag studerade innan och blev sedan sjukskriven pga kraftigt illamående så för mig fanns ingen möjlighet att höja min SGI.

Rajas
12/7/10, 3:09 PM
#8

Min plan var nämligen att plugga på distans nu under graviditetan för nått jobb tror jag inte jag hittar när jag inte har någon utbildning och en utbildning är viktigt i längden så jag känner starkt emot att skriva in mig på arbetsförmedlingen, behöver verkligen plugga under graviditeten så mycket jag bara hinner och orkar för plugga kan man fortsätta med när man fått barn med bara men anpassar efter vad man orkar. Vad tycker ni jag ska göra?

Mvh Millan

[Kaninlycka]
12/7/10, 3:17 PM
#9

#8 Har du en partner som kan dra det tyngre ekonomiska lasset och är han/hon villig att göra det?

Rajas
12/7/10, 3:19 PM
#10

#9 Ja de har jag!

Grejjen är att jag vill kunna ha ett "riktigt" jobb i framtiden för dom jobb som erbjuds för en ung tjej utan utbildning är telefonjobb (telefonförsäljning) och de ger knappa pengar, ja de är mer än inget men de finns ju en ide med att plugga nu.

Mvh Millan

[Kaninlycka]
12/7/10, 3:35 PM
#11

#10 Jag tänkte själv som dig innan vi skaffade barn, men blev som sagt väldigt illamående vilket slutade med sjukskrivning under hela graviditeten. Man kan inte veta innan vilka komplikationer som kan uppstå på vägen.

En annan sak är att det är viktigt att inte förlita sig alltför mycket på en annan person, ifall att det skulle skära sig mellan er i framtiden eller att något oförutsätt händer.

Det finns ingen säkerhet för att du kan plugga när bebisen kommit heller, svårt att veta i förväg.

Nu låter jag jättenegativ och det var inte riktigt meningen, men det finns mycket att tänka på. Glad

Rajas
12/8/10, 2:23 PM
#12

#11 Jag mår illa i omgångar under en dag, därför jag vill plugga på distans, de possetiva med de är att man kan berätta hur de ligger till för den eventuella läraren och sen plugga i sin takt!

Mvh Millan

Upp till toppen
Annons: