Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 4245 ggr
[iurochskur]
2010-12-11 12:06

Hur ska man göra?

Hur bör man göra som förälder när ens barn har sina föräldrar på varsitt håll och det är varannan helg som gäller?

Min dotter på 7 år åker till sin pappa varannan helg (om pappan har tid för henne vill säga). Han slarvar en hel del med helgerna och ofta vill han ändra till var tredje var fjärde helg mot att han har henne två helger i rad bara för att han har planerat att gå på fest eller andra tillställningar. Har han rätt att göra så mot våran dotter??

Hon är inget glad i att behöva åka till sin pappa numera och får en "konstig" känsla över bröstet som hon säger. Det låter som ångest i mina öron.

Hon blir ofta mera bångstyrig och bråkig hemma när hon kommit hem från sin pappa.

Jag som mamma och är den som har henne här hela tiden vill inte ha en dotter som mår dåligt naturligtvis. Hon har börjat protestera och vill inte åka till sin pappa mera. Vad har hon rätt att bestämma och hur bör jag göra?

Jag har flertalet ggr pratat med hennes pappa om detta och han säger att hon måste åka till honom för det är hans helger. Men det värsta är ju att det ju inte är hans helger, utan han tar ju mina helger om man ska vara noga. Jag kan aldrig planera in saker då han ju ändrar helger hela tiden.

Hoppas någon kan svara på mina frågor.

Annons:
AlbaStiffler
2010-12-12 14:18
#1

Om du tycker det är bäst för dig o ditt barn så var hårdare mot pappan. Han får väl se till att sköta sina veckor vare sig det passar eller ej. Annars får han inga veckor alls om barnet far illa av det. Ta hjälp av soc om ni behöver.

vinteralvan
2010-12-13 12:06
#2

Du behöver inte gå med på att ändra helger bara för att han vill gå på fest. Som #1 sa var hårdare mot honom.

[YlvaP]
2010-12-14 12:16
#3

Håller med #1 att du måste sätta hårt mot hårt. Inte ge med dig om att byta veckor. Vill han inte den helgen så får han inte byta utan nöja sig med en helg i månaden eller varanann månad.

magma
2010-12-14 18:52
#4

Instämmer med ovanstående. Du har absolut ingen skyldighet att ändra dina helger bara för att det inte passar honom att ta hand om sitt barn när det är hans tur. Om han prioriterar andra saker än sitt barn de helger som är hans så är det hans val, men du behöver inte ge honom en annan helg av dina helger bara för det- då får han istället en helg mindre. Har ni tur så kanske det får honom att ändra sina prioriteringar. För mig är det en självklarhet att egna intressen får stå tillbaka för ens barns skull, och har man bara sitt barn varannan helg så gäller det i ännu större utsträckning- då har man så många andra möjligheter att odla egna intressen den tid man inte har hand om barnet.

[iurochskur]
2010-12-15 10:05
#5

Tusen tack för alla svar!

Jag kommer bli hårdare mot honom, han får se till och hålla sina helger. Annars är det upp till honom och ordna barnvakt om han måste iväg på nåt speciellt. Är det hans helg så är det.

Zahara
2010-12-18 19:20
#6

Vet inte om detta kan vara dig till hjälp.

Har en syster som är 12 år yngre än jag, vi har olika pappor. Hon var med hos sin pappa sk "var annan" helg. Tyckte inte alls om det utan tyckte det var pest men han hade ju den rätten att träffa henne. Med åren blev det mer sällan och tillslut bara över en dag på helgen. I dag träffas de knappast alls då hon inte vill. Han visar inget större intresse för henne så hon har näst intill bett honom "hoppa och skita" I dag är hon 16. Kanske att ha i tanken för din flickas pappa. Att om han inte sköter sig nu går det åt skogen senare när de börjar förstå bättre och den vilkorslösa kärleken försvinner och istället ska bli förtjänad.

Samtidigt som jag lider med din dotter om att åka dit om hon nu inte vill….kanske bara över en dag på helgen till hon känner sig bättre till mods med pappa igen?….usch vad svårt… Lycka till

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
[YlvaP]
2010-12-19 10:06
#7

Jag kommer ihåg när jag var liten. Vi var hos pappa en helg månaden tror jag men det höll bara något år och sen blev det lite då och då. Nu i vuxen ålder har jag knappt någon kontakt alls med min pappa.

[iurochskur]
2010-12-19 10:29
#8

Tyvärr är jag ju själv uppvuxen på detta vis med och jag har idag ingen kontakt med min pappa mera än då jag fyller år. Mina barn kallar honom inte morfar och känner inte till honom…

Mitralis
2010-12-19 11:16
#9

Kan det vara så att han inte riktigt vet vad dom ska hitta på på pappahelgerna? Kanske det blir lättare om du ger konkreta förslag på vad dom kan hitta på så kanske han slipper känna sig rådlös och tråkig. Vet att det egentligen inte ska behövas, men…Obestämd



[iurochskur]
2010-12-19 12:39
#10

#9 Han vägrar ta emot råd utav mig. Han blir irriterad när jag lägger mig i.

Har sagt åt honom nu att det är varannan helg som gäller och att han inte har nåt val. Men han sa att han får se hur han ska ordna med det eftersom hans sambo jobbar. Och han sa att det ju inte är nåt kul för dottern att vara med bara honom när hon jobbar!! Herregud, det är ju pappa hon ska vara med, inte hans sambo. Sen hade han disskuterat med våran dotter om helgerna. Det är MIG han ska disskutera med, inte barnet.

Vägrar han så kontaktar jag familjerätten och fixar detta. Omogen pappa hon har måste jag ju säga. Fanns ju en anledning till att jag inte är tillsammans med honom längre och mitt beslut var ju uppenbarligen rätt-

AnnaLundin
2010-12-19 14:25
#11

Grejen är att som mamma är man skyldig sitt barn att underlätta kontakten med pappan. Uppmuntra barnet att träffa och umgås med pappan även om man egentligen anser att han är en stor skitstövel.

Man kan inte ta ansvar för hur pappan beter sig, men man kan hjälpa sitt barn att få en så bra relation som möjligt med pappan och sen är det hans ansvar att förvalta detta.

[iurochskur]
2010-12-19 15:02
#12

#11 Det är ju det jag vill…att dom ses regelbundet. Men han krånglar ju med detta. Hon har som sagt redan visat tecken på separationsångest när hon ska dit p.g.a oregelbundet umgänge med honom.

Ketang
2010-12-20 15:21
#13

Fast jag tror ni glömmer en viktig sak. Mamman tror att barnet får ångest och vill ju egentligen inte åka till sin pappa. Att tvinga dit barnet och "dumpa" ansvaret på pappan "att fixa barnvakt" om han ska ut och festa tycker inte jag låter sunt! Barnet är 7år och är både mycket medveten och vill dessutom inte alls åka dit. Då tycker jag det är direkt fel att tvinga henne till det.

Hade det varit mitt barn och min relation så hade jag dels satt ner foten och sagt att om en helg är bestämd så får han minsann se till att vara hemma och umgås med sin dotter! Och så hade jag kanske pausat "pappa helgerna" ett tag för dotterns skull. Kollat av lite VARFÖR hon inte vill åka dit osv. Försöka reda ut alla frågetecken och inte bara lämnat iväg barnet till någon hon inte vill vara hos men framför allt till någon som inte verkar bry sig om henne!

Tänk på barnet i första hand. Hur hon mår av beslutet som du som mamma fattar.

Annons:
[iurochskur]
2010-12-20 15:30
#14

#13 Hon bör vara där regelbundet och om han har något som helst vett så bör han även se till att vara hemma med henne. Nyårs helgen ska hon dit trots invändningar från pappan. Han skyllde på att han ju blir själv hemma med henne medans hans sambo jobbar. Vad bra, då får dom kvalitets tid ihop ju.

Jag har pratat med honom mera nu och hoppas nu att helgerna hålls samt att han stannar hemma med henne.

Ketang
2010-12-20 15:34
#15

#14 Men varför vill hon inte åka till honom då?

[iurochskur]
2010-12-20 15:36
#16

#15 För att hon har tråkigt där då han inte gör mycket alls. Enligt henne.

Ketang
2010-12-20 15:52
#17

Då kanske det är ett problem att försöka ta tag i. Mår hon inte bra av det kanske du kan prata med hennes pappa. Det är ju inte meningen att hon ska ha ångest när hon ska dit.

[iurochskur]
2010-12-20 16:13
#18

#17 Har pratat med hennes pappa igår. Så förhoppningsvis är det ändring på g.

[YlvaP]
2010-12-20 16:23
#19

Håller tummarna på att det blir en förändring.

Mitralis
2010-12-21 01:17
#20

#16 Då var det som jag trodde. Det är mycket vanligt verkar det som.



Annons:
Upp till toppen
Annons: