Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 11033 ggr
Trollhassel
2010-12-12 15:28

Förstoppning. Hjälp!

Julia har förmodligen sovit dåligt på grund av magknip. Hon är trög i magen och hade förstoppning i går. Vi fick åka akut till sjukhuset och där fick hon hjälp.

Nu ska vi försöka hålla hennes mage i gång hemma. Mycket vatten ska hon dricka (vilket inte är superlätt att förklara för en 9-månaders). 

Vad för mat är stoppande/lösande? Morot och blåbär har vi redan hört att vi ska undvika.

Jag fick tipset att blanda lite messmör i hennes välling eftersom välling ofta blir lite stoppande, men hur mycket messmör ska jag blanda i 2,5 dl välling? 

Någon annan som varit med om förstoppning och trög mage på sina barn?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
AnnaLundin
2010-12-12 21:26
#1

Våra egna barn har inte haft särskilt mycket såna problem, däremot deras kusiner.

Några tips på saker som är lösande: katrinplommon, kiwi, päron, (dessa tre finns som puréer i barnmatshyllorna) pepparkakor Cool

Fråga på BVC om Laktulos, det är (om jag fattat saken rätt) det aktiva ämnet i katrinplommon, rent. Det är receptfritt på apoteket, men man bör inte ge det på eget bevåg till små barn.

[Kaninlycka]
2010-12-13 13:11
#2

Katrinplommon is the shit!

Nej men seriöst, det fungerar jättebra för bebismagar. Glad

Vi ger alltid efterrätt i form av fruktpuré till våran 5-månaders son och hans mage funkar perfekt.

Trollhassel
2010-12-14 11:06
#3

Julia får också mycket frukt och nu har hon fått lite katrinplommonpuré oh messmör och då blev det fart! Hoppas det håller i sig!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

magma
2010-12-14 18:46
#4

Finns även katrinplommonjuice att köpa. Hårdost är stoppande, annars är väl päron, katrinplommon och messmör som du redan fått tips om det som man brukar prova.

magma
2010-12-14 18:47
#5

Glömde ju en sak: när jag kokade gröt åt mina barn så brukade jag blanda i finklippta bitar av katrinplommon eller rivet päron, som fick koka med och bli mjukt.

Trollhassel
2010-12-15 11:05
#6

#5 Det ska jag prova!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Zahara
2010-12-17 21:06
#7

tänk på att lactulos i längden får tarmarna att arbeta saktare! Samma gäller duphalac. men som ovannämt alla dessa frukter! 1 tsk messmör i 2,5 dl välling är lagom… sen vindruvor är lösgörande och inehåller mkt vatten :)  Gör isglass till henne på juice eller färsk frukt.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Trollhassel
2010-12-17 22:11
#8

#7 Tack för svaret! Vi har klarat oss bra på frukterna men man får truga lite med vattnet. Sla prova isglass. Messmör verkar ju ha en väldig effekt så det är ju bra att ta till när päronen inte räcker till. Skrattande

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Zahara
2010-12-18 19:15
#9

Min dotter går tyvärr på lactulos, dock av andra anledningar och med recept av läkare, därför vet jag att det i låga loppet inte är bra, detta vet tyvärr inte många föräldrar som använder det i onödan!

 Men frukt e toppen och min dotter bara älskar isglass, har köptt en sån låda med pinnar där man kan göra egen isglass, billigt och toppen på sommaren när man vill ha i dem mycket vätska :)

Tänkte lite på linfö men jag vet inte om det är ok till så små barn, annars håller de ju magen i trim oxå och är billigt och man kan bara blanda lite "linfrökladd" i gröten tex…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Trollhassel
2010-12-18 21:45
#10

Nu är stackars Julia hård i magen igen och jag är jätterädd att hon blir förstoppad. Hon har ju fått frukt och vatten…men det hjälpte visst inte.

Ringde sjukvårdsrådgivningen och då sa hon där att jag skulle lägga om Julias kost efterson hon inte mår bra av den hon får nu. Hon sa att välling vad stoppande så vi skulle ta bort vällingen (?!) vilket inte går. Hon älskar välling ju…och hon äter det när hon ska sova. Gråter

Hon sa att mjölkprodukter är stoppande och att Julia måste få i sig mer fibrer…men en annan där sa ju att fibrer var stoppande. Hänger inte med alls!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Mitralis
2010-12-18 22:08
#11

Det enda jag har att komma med, förutom det som redan har skrivits, är att du kan prova att dra upp benen på barnet när hon ligger på rygg och vicka benen fram och tillbaka så magen gungar lite. Fysisk aktivitet ger bättre mag-tarmfunktion och motverkar trög mage och förstoppning. Glad



Trollhassel
2010-12-18 22:25
#12

#11 Tack för tipset! Vi "cyklar" mycket och jag masserar hennes mage. Hon är av den lugna modellen. Ingen sjövild buse här inte. Stillsam och försiktig.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Mitralis
2010-12-18 22:29
#13

#12 Bra att ni håller igång, hoppas det hjälper något i alla fall Glad



Annons:
Trollhassel
2010-12-18 22:33
#14

Ja, hoppas det också. Hon ligger just nu och har magknip. Stackarn sover 20 minuter, vaknar och gråter, somnar om i 20 minuter, vaknar och gråter….stackarn!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

magma
2010-12-18 22:45
#15

När mina barn var förstoppade och inget annat hjälpte, så fick jag rådet av min bvc-sköterska att föra in en ändtarmstermometer (bara 1-2 cm) och röra den försiktigt runt i små, små cirklar. Detta stimulerade tömningsreflexen, och hjälpte alla gånger jag provade. Kom ut massor av bajs! Om det är kris och hon har ont så kanske det kan vara värt att prova?

Fibrer: är stoppande om man inte dricker tillräckligt mycket vätska ihop med fibrerna, så vätska är viktigt ihop med t.ex linfrö.

Trollhassel
2010-12-18 23:02
#16

#15 Ska prova termometertricket i morgon om det inte kommer av sig själv.

OK, så jag får försöka få julia att dricka massor!

Men hur mycket är lagom? Hon vill inte ha mer än kanske max 25- 30 ml till maten och iblan ca 15-20 ml mellan målen. För lite?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

magma
2010-12-18 23:11
#17

Det är svårt, små barn dricker ju det de känner att de vill ha och behöver och inget mer.

[Kaninlycka]
2010-12-19 00:26
#18

Hur gammal är Julia?

Det finns fullkornsvälling ju och den brukar sätta fart på små magar.

Mitralis
2010-12-19 11:20
#19

Fett är ju också bra för att få fart på magen Glad



Zahara
2010-12-19 14:01
#20

OBS! Använd bara termonetern i ABSOLUTA nödfall! En metod som kan vara mycket farligt fär tarmen om man gör det för ofta! Tarm öppningen kan bli förslappad och till slut kan de inte använda musklerna där! rör ner katrinplommon pure i vällingen+messmör och i värsta fall kan du ta till med lactulos. Hellre det än termometern!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Trollhassel
2010-12-20 13:12
#21

#17 Ja, det är väldigt svårt attmotivera henne till att dricka mycket…men jag vet at hon dricker för lite :(

#18 Hon är 9 månader. Fullkorn tål hon inte riktigt. Det blir magknip av det.

#19 Ja, Det smörjer ju upp en del. Hon får lite kallpressad rapsolja i maten.

#20 Aj då! Jag har inte provat termometern men misstänkte att det var en nödfallsgrej…men det är bra att veta att det kan funka om hon får akuta problem.

I natt har stackars Julia haft magknip och det är inte sällan hon får det på nätterna oavsett om hon är hård i magen eller inte. Vi ska prova med att gå över på majsvälling. Hon hatade den när hon var 6 månader men nu blandade jag 3 delar majs och 2 delar havre och det funkade.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaLundin
2010-12-20 13:24
#22

#21 - du kan ju alltid köpa hem Microlax eller något liknande som du kan använda om det blir riktigt akut nån gång. Det är kanske inget man använder varje dag, men är hon riktigt förstoppad behöver hon ju ha hjälp. Sen är det ju så att vissa barn har mer trög mage än andra - min man är en sådan sedan barnsben. Hans systerdöttrar har också vuxit upp med jättetrög mage, men med dem visade det sig att de blir såna av laktos. När de nu uteslutit laktos har magarna blivit bättre. (fast du ska inte laborera själv med sånt, utan ta det i så fall i samråd med BVC!)

Har du provat att ge kiwi? Det brukar ge riktigt bra effekt, tycker jag.

Ketang
2010-12-20 15:11
#23

Ella var konstant förstoppad från 7-9månader fram tills hon blev runt 18-19månader. Lactipex och sånna man ger för att framkalla att dom bajsar fick vi på recept och körde med jätte mycket. Träffade läkare efter läkare som bara pratade en massa strunt! Att det var helt normalt osv. Att vissa är sånna tills dom är runt 12-14år gamla osv. Det hjälpte ju inte oss! Ella hade JÄTTE ont varje gång hon bajsade och skrek i panik. Detta har gjort att hon blivit svår att sätta på toaletten nu…

Vi undvek: Mjölk, banan, blåbär, ljust bröd, ljus pasta, ost.

Vi gav henne mycket: vatten, katrinplommon som legat i vatten under natten, messmör.

Vi märkte att magen blev bättre av pepparkakor.

Trollhassel
2010-12-20 21:58
#24

#22 Tack för tipset! Kiwi tycker hon om!

#23 Oj, så jobbigt! Man vill ju inte ha problemet kvar till hon är 14!

Pepparkaka fick hon smaka en smula idag…men man vill ju inte ge för mycket kakor…hon är ju bara 9 månader.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Catteklina]
2010-12-20 23:09
#25

Noah hade också mycket problem med magen när han var lite mindre. Magen ville inte alltid och han blev trög och fick ont.
Blev det verkligen så att vi behövde tömma honom så gav vi Laktulos och det funkade jätte bra. Har hänt 2 ggr att vi behövt ge. Annars har vi försökt med lite lösande frukt osv.
Sen vet jag inte hur det är med pepparkakor, men tänkt på att det är väldigt mycket kryddor i det.

Lycka till!
Mvh,
-C

Tina-A
2010-12-20 23:16
#26

#23: Jag har själv trög tarm och haft det hela min uppväxt (är 22 år nu), så det är säkert normalt. Den var trögare förut men fortfarande trög. Det är inte alls ovanligt att jag gör nr. 2 ungefär 1 gång i veckan. Så har det varit under hela min tonår också, 1 gång i veckan ungefär.

Sen hjälper det såklart inte i erat fall att veta att det är normalt om nu stackarn har så fruktansvärt ont, men det kan ju vara något som kommer hänga kvar om man har otur. Så har det ju varit för min del..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ketang
2010-12-21 09:37
#27

#26 Låter jobbigt det där. Ellas mage är fullt fungerande nu. Det händer någon gång då och då att hon är något hård i magen. Men normalt sett så gör hon nr 2 runt 1-4 gånger/dag. Helt utan problem. Det hela började när jag drog ner på amningen och hon började äta vanlig mat.

Annons:
Trollhassel
2010-12-21 14:11
#28

Rynkar på näsan Jag hoppas verkligen att Julia ska slippa dethär. Idag har hon varit på dåligt humör och i natt vaknade hon varje timme. Hon tycks få ont på nätterna och det har inte lättat efter att vi börjat med majsvälling än.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Trollhassel
2010-12-22 12:24
#29

Nu är hon hård i magen igen! Trots plommon, vatten och messmör. Gråter

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

magma
2010-12-22 12:53
#30

#20: Var har du hört det? Vare sig bvc-sköterskan eller barnens barnläkare har nämnt detta. Man har ju absolut INTE in termometern så långt att den hamnar inne i tarmen, så hur den skulle kunna skada tarmen kan jag inte förstå? Det är ju ringmuskeln som stimuleras så att utdrivningsreflexen startar, och det handlar ju om mm-små rörelser, inga stora tag.

AnnaLundin
2010-12-22 13:36
#31

#29 - ta kontakt med BVC och be dem hjälpa dig!

(så att det inte blir som med en bekants dottern där tarmen till sist töjde ut sig så att korvarna blev gigantiska - dagmamman mätte en till 8 cm i diameter!! - tacka sjutton för att flickan hade besvär med bajjeriet! Först DÅ fick de hjälp av BVC!)

Trollhassel
2010-12-22 13:43
#32

#31 Svårt att nå någon nu i juletider. Bvc har öppet till 3 idag och förmodligen har de inga tider kvar. Låter läskigt detdär med uttöjningen! Det känns om att vi får kämpa på över helgen med frukt och mycket vatten, sen blir det att ligga på med en utrening på dethär. *suck*

Det är svårt att få henne att dricka vatten men jag provade igen med jättesvag saft. Då drack hon 1,5 dl.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Zahara
2010-12-22 20:18
#33

#30 jag förstår inte att inte de på bvc säger riskerna med detta, du försvagar ringmusklen som är den som gör att du kan knipa när du behöver, stör man den för ofta så blir den förslappad och tillslut kommer man att ha svårt att knipa och i slutändan kan man inte knipa alls. ( jobbar inom vården, därav vet jag)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

magma
2010-12-23 00:15
#34

Jag jobbar också inom vården och har aldrig hört talas om detta. Tycker att läkare och bvc-sköterskor borde ta upp det när man tar upp detta till diskussion med dem. Men samtidigt är ju detta ingen "vardagsteknik", och jag har svårt att tro att något som sker under mycket försiktiga former kanske, ja inte vet jag, någon gång i månaden när det är kris, kan orsaka det som du varnar för.

Trollhassel: Har du provat med extra fett??? Osaltat smör tänker jag på. Kanske hon kan bli hjälpt av det, att fettet smörjer tarmen så bajset lättare kan komma ut.

Annons:
AnnaLundin
2010-12-23 12:14
#35

Fast de flesta fetter tas upp av kroppen. Vill man ha något som smörjer så är nog paraffinolja bäst, det tas inte upp i tarmen utan passerar rakt igenom som smörjmedel. Finns på apoteket.

Trollhassel
2010-12-25 21:15
#36

Hon får mycket fetter i maten men jag ska skaffaparaffinolja och prova med det. Vi har sluppit någon riktig kris nu under julafton men trög är den, lilla magen.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

elyse
2010-12-28 19:48
#37

Jag skulle ringa sjukvårdsrådgivningen om jag var minsta osäker - där finns utbildade sköterskor som kan ge goda råd.

Trollhassel
2010-12-29 13:17
#38

#37 Jag har ringt dem 5 gånger och fått olika råd nästan varje gång. Vi har provat med det som kännts vettigt. Vi har även varit på akuten 2 gånger för dethär.

Läget just nu är det att hon får majsvälling (lite tunnare) med messmör i, katrinplommon 3 gånger per dag, massor av vatten (som jag lyckats lura i henne genom att hälla några droppar saft i)…och så får hon mycket grönsaker och frukt samt olja i maten. Dessutom försöker jag hålla henne i rörelse så mycket jag kan. Nu har hon varit bra i magen i 4 dagar. Sovit gott och ätit med god aptit. Hoppas att vi hittat en diet som funkar och att detta håller i sig!!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Zebben
2011-01-02 21:42
#39

När min lilla är hård i magen så får hon 2 st mandariner. Sen jäklar blir det fart där bak. Tungan ute

Trollhassel
2011-01-04 13:13
#40

#39 Julia har fått en hel del mandariner men det har inte hjälpt. Hur gammal är eran?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Zebben
2011-01-04 17:47
#41

#40 Min Julia är 1½ år. Har fungerat väldigt bra. Dock åt hon nog 2 mandariner 2 dagar i rad om jag inte missminner mig.

Annons:
Trollhassel
2011-01-04 20:45
#42

#41 Kanske ska prova med mer mandariner. Det kan ju int skada. Hon tycker ju om det :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Upp till toppen
Annons: