Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 9362 ggr
Ketang
2010-12-30 11:00

Börjat rida nu.

Ella är 2½år och har börjat rida lite smått nu. Ni som har så små barn som rider, hur har ni gjort? Ella är väldigt stabil på hästen (en liten shettis) och vill gärna försöka själv så mycket som möjligt. Men jag funderar på hur fort fram man vågar låta henne gå. Än så länge leder jag henne hela tiden men hon vill som sagt gärna försöka själv. Hon pratar om att "springa fort" och "hoppa högt". Troligtvis för att hon sett mig rida. Men jag är riktogt hönsig och vill ju verkligen inte att hon ska ramla av eller bli skrämd.

Givetvis har hon både hjälm och säkerhetsväst på sig.

Annons:
AnnaLundin
2010-12-30 11:17
#1

Skynda långsamt, hon har INGEN som helst kontroll över vad hon gör även om hon vill att det ska vara så. Låt henne skritta och trava och träna på att manövrera hästen (styra och stanna), men rida själv är hon inte redo för - mer än möjligen att du knäpper loss grimskaftet men ändå går bredvid.Fast jag hade inte gjort det heller…

(jag ska läsa på lite, återkommer med mer info senare)

Kimpa
2010-12-30 12:38
#2

Det låter jättebra att hon är så framåt och orädd. Kul!
Men som Anna säger, knäpp INTE loss henne och låt henne rida "själv" än. Det kan sluta riktigt illa. Vill ponnyn något så är hon inte tillräkligt stark och stadig för att hålla emot än.
Men låt henne ha tyglar som hon håller i, men att du även har ett grimskaft till dig själv.
Trava några steg funkar ju lika bra när du springer brevid!
Lycka tillSkrattande!

Ketang
2010-12-30 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nä att låta henne rida själv kommer jag inte göra nu. Tänke lite på vid vilken ålder man kan börja. Hon är självklart inte så stabil än, men hon har koll på balansen! Fast i dag när hon red satt hon lite illa pga skyddsvästen. Vet inte riktigt hur jag ska göra med den. Vill ju ha den på samtidigt som jag vill att hon ska kunna hålla sig i ordentligt. Hon höll enbart i tyglarna ett tag, men så halkade hästen och hon blev lite osäker tyvärr. Men hon är ju inte ens 3år än så vi tar det väldigt lugnt i hennes egen takt. Vill hon inte rida så får hon kliva av helt enkelt ;-)

AnnaLundin
2010-12-30 15:35
#4

#3 - Min son som är 5½ rider själv på en ursnäll ponny, tveksamt om han hade fått göra det på någon annan än henne. kan inte påstå att han kan manövrera henne särskilt bra, men det händer liksom ingenting ändå så det är okej i detta fallet. (filmsnutt)

Vad gäller västen så ska du ha den närmast kroppen, under overallen, för att den ska skydda optimalt. Och jag lovar att du kommer förbanna dig själv om hon skadar sig pga att hon inte hade västen, den ger ett bra skydd för slag mot bålen - även om det inte räckte med väst för den flicka som blev trampad av en häst på sin ridlektion (i Boråstrakten)….

Ketang
2010-12-30 16:28
#5

#4 Jag vet att den ska sitta närmare kroppen, men västen är inte vår egna så jag kan inte ta på henne den inne i värmen. Nu är det så sjukt kallt så det är inte aktuellt att dra av overallen och sätta på henne den kalla västen närmare kroppen i stallet. Hon rider bara korta stunder nu med. Men till våren blir det så klart lättare att sätta på henne den ordentligt och då känns det lite farligare också när det inte är någon snö som dämpar fallet lite om hon skulle ramla av.

SannaHolmgren
2010-12-30 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Min stora tjej red "själv" (utan ledare men jag promenerat bredvid) ganska bra när hon var 5 år och red ibland med ut när jag red den stora, i skritt, men då hade hon suttit till häst ett par år redan, hade bra balans och klarade att trava och rida lätt.

Min minsta som strax fyller 7 klarar inte att rida själv än. Tar nog många år till. 

Jag hade en liten flicka med på vår tävling i somras som red själv (hennes mamma gick bredvid) en agilitybana i trav, red lätt, galopperade, hoppade små hinder och hon var 4½ år. 

Men det jag har sett på mina barn är att kroppskontrollen inte är "färdig" förrän de har varit ca 8 år, och först nu när min stora har fyllt 9 år och verkligen har tagit kontrollen över ponnyn så har hon fått rida ut själv med mobil i fickan. Fast hon vill inte det ändå så jag får snällt gå med för sällskaps skull.

Bild när stora tjejen var nyss fyllda 6.

Annons:
740tjejen
2011-01-21 12:56
#7

Min son ska få hem en shettis snart. Om allt går vägen, ska iväg och titta på den på lördag. är inriden och inkörd. Han har åkt ponny 2 gånger och tycker att totto (häst) är jättekul. Han gillar och klappa på min foderhäst och hon blåser luft på honom så han kiknar av skratt. Men han är dock inte sugen på att sitta långt där uppe. Så en shettis är lagom till han. Foderhästen är ca 140.

Swars
2011-01-25 15:17
#8

Nu är inte jag en förälder men jag har en egen häst och massor med småbarn i stallet. Jag tycker att det är lite för tidigt för att låta henne "springa fort och hoppa högt". Men du kan ju göra som jag gör ibland (även med äldre människor som inte är bra på att rida) och det är att hålla i hästen och din dotter, samtidigt som shettisen travar några steg i taget. Då får hon ju springa men du har ändå kontroll över henne Skrattande

Bra av dig att vara hönsig, hellre det än dumdriftig!

Ketang
2011-01-25 15:24
#9

#8 Nu hade jag ju aldrig låtit henne "springa fort och hoppa högt" ;-) Men jag har märkt att hon inte är så säker som hon själv trodde. Så nu har hon velat ta det lite lugnt ett par veckor och helst vill hon leda hästen i stället för att sitta på.

Det var så att ägarens dotter skulle leda henne och hästen gick ganska fort, inte så hon började trava, men tillräckligt för att det skulle bli lite skumpigt och det skrämde henne lite.

motherangel
2011-02-02 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

MIn dotter har ridit lite smått framm o tillbaka på samma shettis ifrån det att hon har runt 2 (att det är fram o tillbaka beror på att shettisen finns hemma hos min pappa där vi är aldeles för lite :P)

ny fyller hon 5 på lördag och när hon red senast i höstas så red hon helt sj, jag gick bara gämte och hjälpte till om det behövdes. vilket det inte gjorde ^^ men hellre gå gämte och inte behövas än att inte vara där och behövas :)

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

motherangel
2011-02-02 15:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

en annan bild :)

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

motherangel
2011-02-02 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Och detta är ifrån sommras :)

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

Annika77
2011-03-21 10:18
#13

Jag har två tjejer som är snart 3 och 5 år. 3 åringen har fått "ta över" storasysters dag på minishettisen som vi hyr då hon hellre ville gå på ridskola med kompisarna.

Hon red henne några gånger i sommras och tycker att det är jättekul, då var hon drygt 2 år. Hon tycker att det är jättekul att trava. Jag håller hästen i grimskaft och håller ett rejält tag i hennes jacka också travar vi en liten bit. Nu har hon fått börjar träna på att hålla i tyglarna och svänga lite och göra halt. Men hon har ingen större koll. Jag har alltid grimskaft.

Storasyster som är 5 år får skritta själv. Jag går några meter innanför spåret också tränar hon på volter och att göra halt mm.

Fortsätt som du gör och ha kvar grimskaft. Dom säger ju ofta att dom vill själva men dom är inte alltid redo för det. Det är bra att dom vill och har motivation :-)

Hur gör ni med små barn med att rida lätt eller ej i traven. På ridskolan så säger dom att dom ska rida lätt men min 5 åring är inte ens i närheten av att klara det. När hon red på vår medryttarshettis igår så sa jag till henne att sitta ner istället och då kunde hon ju helt plötsligt sakta in henne när det gick för fort och att sakta ner till skritt själv.

Annons:
AnnaLundin
2011-03-21 10:31
#14

#13 - ridinstruktörer på ridskolor har inte alltid koll på hur småbarns motorik utvecklas, så det de säger är inte nödvändigtvis det rätta… Jag skulle tro att det går lite slentrian i det där med att "man ska lära sig att rida lätt i trav", utan att de tänker efter ifall det är det som är det bästa för barnet…

Min son som var 5 år i somras (när han red lite regelbundet - han säger nu att han bara vill rida å sommaren… Tungan ute) brukar sitta ner i trav. jag uppmuntrar honom att prova att rida lätt ibland, men jag kräver det inte utan han får göra som det känns bäst att göra.

Annika77
2011-03-21 20:48
#15

AnnaLundin: Ser jättefint ut. Villken härlig lite ponny :-)

Kimpa
2011-03-21 21:10
#16

#14 Åh va duktig han är ! Ser ju jätte bra ut Skrattande.

#13 Min grabb, nyss 6 år fyllda, får absolut inte till lättridningen, och när han försöker blir allt annat fel.
Så jag känner att han kanske inte är "mogen" för det än och då får han sitta istället i traven, då han själv föredrar det.
Då grejar han tyglarna och balansen betydligt bättre.

AnnaLundin
2011-03-22 12:03
#17

#15 - ja, hon är fantastisk, lilla ponnyn! Kyss Det är inte många andra ponnyer jag hade vågat släppa sådär, med en så liten ryttare. Men med denna händer det liksom inte så mycket ens när hon är jättebusig, för hon kan verkligen inte bralla… (se länken jag lade ut i #4)

#16 - helt rätt resonerat, man måste låta dem hitta sin egen motorik innan man kan ställa krav på samordning händer, skänkel och lättridning. Det är också bättre att låta dem ha lite halvlång tygel och vara lite halvflaxiga med händerna, tills de har lärt sig att hålla balansen utan att vifta med händerna. Det kommer….

Annika77
2011-04-21 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Lite bilder på tjejerna.

Först Ellie snart 3 år.

Annika77
2011-04-21 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Också Mira snart 5 år!

Upp till toppen
Annons: