Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 6924 ggr
MyzanJ
2011-01-03 15:55

Gudföräldrar!

hur ser du/ni på era barns gudföräldrar? har ni några? vad anser ni vara deras uppgifter?

är lite nyfiken eftersom jag fått höra av mitt gudbarns mamma att jag förväntas närvara vid dop och göra dop och studenttårtorna.

detta är för mej helt ok. vi köpte även en väldigt dyr och fin dop pressent och även en 1 års pressent åt henne.

saken är den att vi bor i värmland och hon i norrköping.

nu verkar mamman till vår guddotter helt ändrat sig ang en gudmors uppgifter. vilket innebär att vi ska resa dit mycket oftare och helts komma med pressenter varje gång mm. och avlasta mamman från sin egen dotter..

hon har ett barn till på väg och en gudmor utsedd till den kommande bebisen.. hon som ska bli gudmor köper massor av saker till hela familjen och är där konstant..

jag och min sambo är inte gjorda av pengar och samtidigt trodde inte vi att det var vår uppgift att köpa massa saker, vi trodde att vi skulle finnas där för vår guddotter och framförallt att hon skulle komma på loven och kunna prata med oss om sina funderingar..

just nu är guddottern 1,5 år och dessa krav börjar kännas kvävande..

skulle gärna vilja höra vad ni andra tycker..

samtidigt säger mamman att de absolut inte kan komma hit eftersom vi har katt, detta var hon dock mycket medveten om när hon valde oss till gudföräldrar. känns som om hon vill att vi ska behöva ta bort våra två ögonstenar till förmån för hennes dotter som kanske är allergisk.. min sambo är oxå allergisk men reagerar inte på våra två!

Vad tycker ni??!!

Annons:
[YlvaP]
2011-01-03 22:18
#1

Nej så skall det inte gå till. Det är den som är fadder (som det numera heter) som skall ge en present på dopdagen men inget måste. Faddrarna skall vara den som lär barnen om kristendomen och finnas där om barnet har frågor kring detta.

t0bias
2011-01-04 10:48
#2

För mig är en gudförälder (eller fadder) mer ett "hedersutnämnande". Det är mitt sätt att visa att den personen/personerna är viktiga för familjen och att jag önskar att dom hade en bra relation med barnen.

Mitralis
2011-01-04 14:41
#3

Känns som att du blir utnyttjad och att hon har missuppfattat det hela totalt, eller vill missuppfatta. En fadders roll är som #1 säger och mina värderingar i det hela är som #2 skriver.
Jag och min sambo skulle under inga omständigheter ta bort vår katt eftersom det är vår lille bebis.

Förut så var det faddrarna som skulle kliva in om föräldrarna dog, men så är det ju inte nu längre.

Här är en länk till Dopguiden där det är fler som råkat ut för att det blivit lite jobbigare än dom tänkt att vara fadder. En fadders uppgifter.



xxmammaxx
2011-01-05 11:27
#4

Dom kanske vill att du ska göra en massa men det behöver du ju inte göra! jag ska snart döpa min dotter och en av mina närmaste vänner ville bli gudmor och det ska hon få bli med för hon är helt underbar. men jag förväntar mig inte spec mycket av henne! Men att hon bara fins där för henne när hon behöver det betyder ju massor! det kan ingen present åstakomma!

Ketang
2011-01-05 23:41
#5

Det låter som om hon försöker utnyttja er! Inte alls så som jag förstått att det ska vara. Nu har dom ju bytt namn så det heter "Fadder" vilket jag tycker låter super larvigt! Det låter ju som om man ska skänka pengar och annat till barnet. Fadder är man i min värld till fattiga barn i afrika!

Men men, på min tid var det ju gudmor och eller gudfar som skulle ta hand om barnet om båda barnets föräldrar ex dog. Vet inte hur det är nu, men det känns mer som om det bara blivit nåt man "ska ha" till sitt barn…

MyzanJ
2011-01-06 16:12
#6

Tusen tack för era svar!

ville inte klaga på mamman till vårt gudbarn men tyckte jag ville höra andras uppfattning eftersom hon fick mej att känna mej mycket misslyckad..

självklart vill jag finnas där för vår guddotter MEN inte till den grad att det ska ruinera oss..

och självklart kommer vi ALDRIG att ta bort våra två ögonstenar! utan dem skulle jag inte suttit här!

känns skönt att höra av er andra vad ni tycker!

// Myzan

Annons:
Zahara
2011-01-07 10:10
#7

är gudmor till min bästa väns dotter, de bor i göteborg jag i skåne. vi träffas ett par gångger om året då det är en bit e mellan , presenter får hon på jul och födelsedag + att jag sätter in en peng på hennes konto, dock inga dyra saker det har vi inte råd med, men jag finns där och det vet hon, det är det viktiga inte det materiella!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Mitralis
2011-01-07 11:03
#8

#6 Jag tycker att du skriver dina funderingar väldigt neutralt och jag upplever det inte som skitsnack, utan som utbyte av erfarenheter och åsikter Glad

Jag tror att det är smart att göra som dej och höra sig runt lite bland andra och sedan ta upp det med föräldrarna till ditt gudbarn. Risken är stor att sådana här saker blir riktiga surdegar som bubblar på helt ohämat om man inte tar itu med det.
Jag hoppas och tror att det kommer att lösa sig till det bästa Glad



MyzanJ
2011-01-07 19:20
#9

precis så jag tänkte!

huvudsaken för mig är att jag alltid finns där för min guddotter och självklart även för hennes mamma.. men till en viss gräns när det gäller det ekonomiska!

:D

// Myzan

Upp till toppen
Annons: