Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 4786 ggr
Mitralis
1/5/11, 10:27 PM

Varför ska barn krama & pussa alla?

Har reagerat på att många föräldrar mer eller mindre tvingar sina barn att pussa och/eller krama i det närmaste alla dom träffar på.
Varför ska barnen göra det om inte föräldrarna gör det?



Annons:
Ketang
1/5/11, 10:52 PM
#1

Det förstår inte jag heller riktigt. Min dotter pussar mig och min man, ja och hundarna med ;-) Kramar ger hon bort lite både till höger och vänster men aldrig till någon hon inte känner. Jag kan be henne ge mormor/morfar/farmor/farfar/morbror/faster eller någon av mina nära vänner en kram om hon ska lägga sig. Men säger hon att hon inte vill så hoppar vi över det utan tjat givetvis!

Dessutom är det ju inte alla som vill HA en puss eller kram av ett barn så jag är noga med att aldrig be henne krama någon som inte står oss NÄRA och som jag vet VILL ha en kram.

AnnaLundin
1/5/11, 11:06 PM
#2

Det undrar jag också, jag håller själv inte på att krama folk till höger och vänster och lär därför inte heller mina barn att göra det.

Trollhassel
1/5/11, 11:16 PM
#3

Jag kommer definitivt inte tvinga min dotter att krama någon om hon inte vill. Måste kännas hemskt att behöva göra det om man är osäker. Att krama någon i familjen eller en nära bekant är ju en annan sak men även där så kommer det att vara valfritt. En kram ska komma från hjärtat.

Julia är väldigt kramig och pussig mot mig och sin pappa. Hon sträcker ofta ut armarna och lutar sig mot oss efter en kram trots att hon bara är 10 månader. Det värmer hjärtat!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

SannaHolmgren
1/6/11, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det ser jag ibland också, men inte så ofta som tur är.

Mina barn är väldigt olika. Den ena både kramas och pussas, och henne har vi en period i 5årsåldern fått säga till att det inte är ok att pussa främmande folk och det är bara mamma och pappa som hon får ge puss på munnen, och under denna period hjälpte även förskolan till med detta. Hon ville ge både dagiskompisar och fröknar pussar hela tiden. Den andra vill inte ha närkontakt alls, hon brukar bara krama mamma vid läggdags, annars nöjer hon sig med att vinka. Och den tredje delar ut små kramar till närmaste familjen.

Jag vet att alla mina barn har gått igenom i dagis/skola att de inte alls behöver kramas om de inte själva vill. Att de har rätt att säga nej. Så de säger helt enkelt nej om de inte vill.

Vänskapliga kramar delar jag ut till höger och vänster också, inom närmaste familjen och mina bästa vänner. Men inte behöver barnen göra det för att jag gör det.

Och barnen kramar varandra, ofta.

[YlvaP]
1/6/11, 2:32 PM
#5

Farmor är en sån som tycker att barnen skall krama allt och alla. Hennes kompisar och så och barnen kommer till mig och frågar om dom måste men Nä det måste dom inte om dom inte vill. Jag är inte en sån som håller på och kramas och vill ha närkontakt så varför måste mina barn ha det om dom inte vill?

Nu är visserligen minstingen en riktig pussgurka och kramgo tjej men bara mot mig och syskonen.

elyse
1/8/11, 6:19 PM
#6

Det är jätteviktigt att barn själva får bestämma över sina egna kroppar; man bestämmer själv när man vill ge en kram/puss (t.o.m. till sina föräldrar, tycker jag) och ska lära sig att respektera om andra inte vill ha en kram när man själv är väldigt kramsugen.

Annons:
SannaHolmgren
1/8/11, 8:08 PM
#7

#6 Håller med dig om det. Det är lätt som förälder att krama barnen "för mycket". Jag minns själv hur pinsamt det var att krama mamma när kompisarna såg på.

Upp till toppen
Annons: