Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 3284 ggr
[YlvaP]
2011-01-19 21:28

Sorgen

Ja nu är jag lite tidig i detta men jag har tänkt på det mycket. Vi har en hamster här hemma och han är lite på året. Vet att dom kan leva upp till 3 år men samtidigt kan dom dö efter 1 år. han är inte sjuk nu eller så men hur gör jag för att barnen inte skall se när han dör? Det är jättesvårt att hålla koll på det.

Vet att Moa, den äldsta att hon är väldigt känslig för sånt här och hon kommer att ta det hårdast. Hur fixar man det? Jag själv har svårt att ta till mig någon som gråter (men jag försöker iaf).

Annons:
Trollhassel
2011-01-19 23:17
#1

När jag växte upp fick jag lära mig att leva ihop med djur men även att djur dör. Det är sorgligt men en del av livet, helt naturligt. Det är ok att bli ledsen men barn kommer ofta över sina husdjurs död ganska snabbt ändå. Jag tror att det är viktigt att du förmedlar en mogen syn på vad döden är. Jag tycker inte du ska försöka lura i dem något med änglar och sånna saker, men begrav gärna hamstern och tala om att ni får tänka på den och behålla den i minnet.

När jag var 3 lär jag ha sagt, när min kanin dog "Nu har hon återgått till naturen" och det tycker jag var otroligt bra sakt. När man dör blir man en del av naturen. Barn är ju inte så dumma, jag är säker på att hamsterns bortgång kommer bli mindre dramatisk än vad du tror. Slappna av själv bara.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Trollhassel
2011-01-19 23:19
#2

Btw, en av mina hamstrar blev 4,5 år men det tror jag var extremt. Vanligen brukar de bli runt 2 år.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaLundin
2011-01-20 00:08
#3

det finns nån bok som heter Adjö herr Muffin eller nåt sånt som tar upp detta med att sällskapsdjur dör, på ett bra sätt

Trollhassel
2011-01-20 00:10
#4

#3 Ja, om marsvinet! Den är så fin! Den ska min dotter få när hon blir större!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[YlvaP]
2011-01-20 10:54
#5

Ja den boken skall jag försöka att låna på bibblan nästa gång vi åker dit.

Tack för tipsen och råden. :D

ho0mii3z
2011-01-22 12:24
#6

Min hamster vart nästan 6 år. Ta hand om dem bra så lever de ett gott liv sen!

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Annons:
[YlvaP]
2011-01-22 13:11
#7

Oj det var länge. Har aldrig hört talas om så gamla gnagare. Skrattande

Upp till toppen
Annons: