Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 4090 ggr
[YlvaP]
2011-01-16 21:23

Läkarskräck

Moa som är 8 snart 9 år gammal är mycket rädd att behöva gå till läkaren. Hon gömmer undan småsår för hon tror att hon måste till läkaren. Jag har inte blivit arg på henne angående detta och försöker ta det neutralt men min man är hopplös. Han "hotar" med att gå till läkaren för dessa småsår. Eller han säger det som ett skämt men Moa tycker inte om det och börjar gråta. Hon kommer till mig och vill att jag skall säga åt pappa att sluta. Varpå han tycker att hon är löjlig. Han fattar inte det där med rädsla.

Hur får jag honom att inse allvaret i detta? Det är pga honom som hon inte visar sina småsår eller tänk om det skulle vara något ännu värre som hon gömmer undan.

Annons:
AnnaLundin
2011-01-16 22:34
#1

spontant tror jag att ni skulle behöva gå till läkaren med en småsak som garanterat inte är obehaglig för att få henne att släppa paniken. Eller kanske att följa med dig dit vid en lika garanterat obehaglig undersökning. För jag misstänker att det är en totalt ologisk rädsla utan grund? Och då kan det ibland hjälpa att avdramatisera läkarbesöket.

Min dotter (som då var lite mindre, typ 5½) hade fått för sig att hon var rädd för at få sprutor och började få panik inför att gå till BVC och få sin sista vaccin därifrån. Det var då sån himla tur att det var precis efter mitt sista kejsarsnitt och jag hade fått med mig blodförtunnande i sprutor hem, som jag skulle ge mig själv. Jag lät då dottern vara med när jag gav mig själv sprutor i benet och visade henne att det inte var läskigare än att jag kunde prata helt normalt samtidigt som jag stack nålarna i benet.
Det gick jättebra för dottern på BVC sen och hon tyckte inte heller att det var obehagligt att få vaccinet mot svininfluensan, något år senare.

Jag har inga bra tips hur du ska få maken att förstå, men det är nog absolut tvunget att han inser att det inte är trams från hennes sida utan en äkta, om än ologisk, rädsla. Och man får ingen att bli mindre rädd genom att skämt-hota om det man är rädd för.

[YlvaP]
2011-01-17 22:10
#2

Nu har vi haft familjesamtal och Moa tog upp det. Pappan har lovat att inte skoja om detta om hon lovade att följa med till läkaren utan protester när hon måste.

Upp till toppen
Annons: