Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3518 ggr
Trollhassel
2/1/11, 2:12 PM

Plugga hemifrån + sköta 1-åring?

Någon som har erfarenhet av att plugga hemifrån och ta hand om en 1-åring samtidigt? Skulle ni ge er in på den idén? Min sambo ska ta Julia några timmar men jag vet inte alls hur mycket tid man måste lägga på att plugga 100%. (400p per termin)

Hon börjar på dagis först om några månader.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
AnnaLundin
2/1/11, 2:47 PM
#1

ska du plugga 100% så behöver du räkna med att det tar motsvarande ett heltidsjobb, dvs 8 timmar/dag i snitt.

Jag gjorde ett försök med studier på distans på halvfart, men jag gav upp, jag varken hann eller orkade. Hade förvisso fler barn hemma då, men…

Trollhassel
2/1/11, 2:55 PM
#2

#1 Ok. En väninna och jag funderar båda på att börja plugga nu…men om några månader kommer ju lillan in på dagis så då kan jag ju få mycket mer lugn och ro. Frågan är om jag kommer stå ut tills dess…vad tror du?

Fördelen är att upplägget ser ut så att jag när som helst kan börja plugga 50% eller ta en paus för att vidta studierna senare. Det känns bra men helst vill man ju plugga i ett svep. Svårt att få struktur i det annars.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaLundin
2/1/11, 3:35 PM
#3

Det beror nog helt på vad det är för utbildning du har tänkt dig, hur tuff den är i början.

Jag började en annan utbildning för många år sedan, innan jag fick barn. Då fixade jag heltidsstudier + egen firma som hovslagare + att jag hade en hög egna hästar som tränade och tävlade… Men det var en utbildning som var ganska lugn…

Kyltsi
2/3/11, 12:58 PM
#4

Jag har pluggat på heltid på distans sedan min dotter var 3månader(nu är hon 8månader) Det har inte varit några problem alls för mig :)

Testa och se hur det känns för dig

Trollhassel
2/3/11, 2:25 PM
#5

#4 Värt ett fösök då! :) Hur mycket ställer pappan upp på dagarna?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Kyltsi
2/3/11, 2:36 PM
#6

#5 Han är föräldraledig på deltid, jobbar tre dagar i veckan. Så jag får ju en hel del hjälp. Men eftersom dottern fortfarande är helammad(mycket pga allergier) så går de ingenstans utan mig, utan dottern är alltid är jag är( längsta tid jag varit i från henne är 40 min, när pappa och hon tog en promenad ensamma)

Annons:
Trollhassel
2/3/11, 2:51 PM
#7

#6 OK, men då får du ju en hel del tid att sitta och plugga utan att behöva springa efter henne och se vad hon gör hela tiden. Det är ju just det som tar tid, att läsa i 2 minuter, leka i 2 minuter, läsa i 2 minuter, gå och stoppa ett rackartyg…då får man nog inte så mycket gjort är jag rädd :(

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Kyltsi
2/3/11, 3:54 PM
#8

#7 fast det är just det jag också gör nu, maken är ändå borta 3 dagar i veckan. Förut så var det Amning var 20:e minut nu måste man hålla hökögonen på henne för att hon är överallt samtidigt. Men jag tycker att det funkar än så länge :) Jobbiga är dock att hon alltid alltid under mina tentor blir super mammig :/ och ska sitta hos mamma eller amma när jag skriver tentor(går på tid, så jag kan inte bara avbryta mitt i heller)

Men som sagt, det fungerar för mig, hur det fungerar för dig kan bara du avgöra. Men jag tycker att det kan var värt att testa.

Trollhassel
2/4/11, 3:08 PM
#9

#8 Är så sugen på att prova men jag kommer aldrig ha henne på tentorna. Då får hon vara hos barnvakt i så fall *ryser* Min hjärna skulle bli överhettad och explodera! haha!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Trollhassel
2/8/11, 1:58 PM
#10

Nu är det så att jag bestämt mig för att plugga på distans 100%. Börjar nästa vecka.

Önska mig lycka till! Sambon har lovat att ställa upp så mycket han kan.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Kyltsi
2/8/11, 2:14 PM
#11

Hoppas att det går bra nu! Lycka till! :)

vad är det du ska plugga? *nyfiken*

Trollhassel
2/8/11, 2:32 PM
#12

#11 Tack! Jag ska plugga till undersköterska till en början. :D

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Upp till toppen
Annons: