Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 5341 ggr
[YlvaP]
2/2/11, 9:00 PM

Är jag elak om jag gör detta?

Varje dag skjutsar jag min äldsta dotter till skolan eftersom jag ändå är ute i farten och skall lämna dom andra två på dagis samma tid.

Varje dag har hon med sig grannpojken hem från skolan. Jag har aldrig godkänt det men har inte kunnat säga nej när han står bredvid bilen. Det kommer då och då kompisar hem till grannpojken och då blir det även en till jag "måste" skjutsa. Barn tror att detta är okej. Idag kunde jag alltså inte hämta mellersta tjejen på dagis i samma veva för det var fullt i bilen. Jag fick åka två gånger pga detta.

Nu tänker jag inte hämta henne någon mer gång utan hon får gå hem. En sträcka på 1,7 km. Hon har cyklat den vägen förut och även gått så jag vet att hon klarar det. I och med detta så hoppas jag att dom inte tror att det är okej att förvänta sig skjuts utav mig. Jag vill inte vara en taxi som inte får betalt.

Vad skulle ni ha gjort?

Annons:
Mymlan
2/2/11, 9:07 PM
#1

Man kan säga nej, ungdomar måste lära sig kunna ta ett nej.. Du har ingen skyldighet att skjutsa hennes kompisar..

Så nej du är inte elak..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

[YlvaP]
2/2/11, 9:10 PM
#2

Men kan jag strunta i att hämta dom så dom får gå hem själva? Att jag säger att jag hämter inte dig efter skolan.

Tina-A
2/2/11, 10:07 PM
#3

Hur gammal är hon?

Det är klart du kan! Cyklar hon går det ju jättefort att komma hem ändå.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[YlvaP]
2/2/11, 10:27 PM
#4

Hon är snart 9 år. Jag hatar när folk lever snålskjuts på mig. Mitt mående klarar inte av detta.

AnnaLundin
2/3/11, 12:03 AM
#5

Jag skulle nog tycka att det är lite hårt att tvärt bara sluta att hämta henne, eftersom det är mitt i vintern. Kan du inte prata med henne och säja att som det är, att du inte orkar med att ta med dig grannpojken också varje dag, men att du kan fortsätta hämta henne så länge det är vinter och kallt.

Min äldsta dotter fyllde nyss 9 och visst, hon skulle nog glatt cykla hem själv trots att vi har 6-7 km till skolan. Men jag skulle inte vilja tvinga henne att börja med det just den här årstiden.

[YlvaP]
2/3/11, 10:46 AM
#6

Tja det kanske är lite hårt men nånstans måste jag ju sätta stopp och det har blivit för mycket för mig när jag varje dag ser att dom står där och väntar på mig. Dom har gjort det till en ful ovana och det stör mig så otroligt mycket.

Annons:
Linn
2/3/11, 10:47 AM
#7

Kanske ska du prata med grannpojkens föräldrar istället? För om jag förstod det rätt så är det hans kompisar som du även skjutsar? Det är ju inte din dotters "fel" då utan det borde ju vara föräldrarna du får prata med detta om. Du kanske kan få bensinpengar för att du även plockar upp deras barn på vägen och om han ska ha med sig kompisar hem så får ju det i sådana fall kollas upp med dig först om du ska fortsätta att skjutsa.

Jag tycker att det känns fel att "straffa" din dotter när det är grannpojken som är problemet.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[YlvaP]
2/3/11, 12:46 PM
#8

Vågar inte prata om det. Dom kanske blir sura och kanske inte skjutsar min tjej när det behövs. Eller att hon inte kanske får vara där.

AusaBausa
2/3/11, 12:55 PM
#9

#7 håller helt med dig där..

varför "straffa" dottern när det är de andra som tar förgivet att de kan åka..

..säg bara nej det går inte att åka med i dag för jag ska vidare o hämta de andra barnen på förskolan..

Linn
2/3/11, 1:03 PM
#10

#8 jag har också väldigt svårt att prata med folk, framför allt när det gäller att påpeka något jag tycker är fel. men jag har insett att det är något jag MÅSTE lära mig för min pojks skull så jag förstår hur du känner dig. men det är nog det som ärrätt att göra.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[YlvaP]
2/3/11, 1:06 PM
#11

Det är ju det att hyan bor på vägen hem till oss så det går lätt att släppa av honom men när det kommer kompisar till honom så är det att gå för långt.

Skall försöka att prata med dottern om detta. men hon är lika mesig som mig och vågar inte säga emot. Hon gör så att alla alltid skall vara glada och nöjda.

AnnaLundin
2/3/11, 3:09 PM
#12

#11 - jag tycker också att du ska ta det med pojkens föräldrar. Visst är det lätt att släppa av honom längs vägen, men varför ska du göra det utan ersättning? Vill de att du ska fortsätta med det så kan de ju ge dig bensinpengar i alla fall.

Dottern ska väl inte få lida för att du inte vågar prata med föräldrarna om det…

bubbelbubbel
2/3/11, 11:36 PM
#13

tycker också du borde prata med pojkens föräldrar, eller be din man göra det åt dig?

annars är det ju faktiskt bara att säga att idag går det inte, för vi ska vidare och hämta systern, och hon måste ju faktiskt ha plats i bilen före grannens kompisar…

Annons:
Ketang
2/4/11, 2:57 PM
#14

Nu kommer jag troloigt vis säga nåt dumt. Men jag tycker att du straffar din dotter för att du själv inte kan säga nej till grann pojken!

Om du ändå ska åka kan du väl inte kräva att hon ska gå? Eller, jag hade aldrig kunnat göra så mot min dotter i alla fall. Men det är jag det. Men jag tycker det hade varit stor skillnad om du åkte extra varje dag för att lämna och hämta henne och du slutade med det för att du inte har tid/råd eller vad det nu skulle kunna vara.

Men att säga till henne att hon får gå, bara för att du inte kan säga nej till andra barn tycker jag personligen är väldigt elakt mot din dotter!

camilla69
2/16/11, 11:29 PM
#15

Om du nu inte vill säga rätt ut att de inte kan åka med så säg att ni ska göra "ärenden" av något slag & att de då inte kan åka med.

Att åka 2 ggr för att dina barn inte fått plats i bilen låter ju absurt, då är det ju bara att säga att de inte får plats !!!!

[YlvaP]
2/17/11, 9:43 AM
#16

Precis. Att jag skall behöva åka flera gånger bara för att mina egna barn inte får plats är ju helt fel.

Jag får börja med att jag har ärenden hela tiden fast denna vecka har det varit lyxigt för jag har inte behövt skjutsa grannpojken en enda gång.

orsakverkan
2/17/11, 2:37 PM
#17

Kan inte pojkens föräldrar bli lite sura om du tvärt slutar med att hämta barnen? Bättre att förklara för dem att du endast kan hämta din dotter eftersom bilen annars blir full, vilket medför komplikationer för dig.

[YlvaP]
2/17/11, 3:47 PM
#18

Det kan dom säkert bli men dom har inte ens frågat mig om det är okej. Tanken är väl att han skall gå hem och jag tycker egentligen synd om honom som måste gå när vi ändå skall åt samma håll.

MimmieM
2/25/11, 1:55 AM
#19

Kan du inte bara säga ifrån när pojken ska ta hem kompisar att det inte finns plats i bilen för så många?
Sätt ner foten på rätt ställe!

Carpe Diem

[YlvaP]
2/25/11, 12:15 PM
#20

SKall försöka att göra det. Men nu har grabbens farfar kommit hem från sin Afrika-resa så dom hämtar nu.

Annons:
camilla69
3/2/11, 6:21 PM
#21

Håller med carpe Diem här ovan ! Det är ju det BÄSTA alternativet. För jag tycker ju lite som du att ska man åt samma håll & man har plats så kan han ju få åka med men när det är kompisar med i bilden är det ju inte ok.

tokmulle
5/29/11, 10:12 AM
#22

Att sätta en gräns är nödvändigt.

Att säga Nej i det här läget är inte fel!

// TokMuLLe

"Det finns alltid ett val till"

Sara
6/1/11, 9:28 PM
#23

Jag förstår inte hur det kan kännas fel att skjuta hem honom om det är på vägen, speciellt om din dotter får skjuts av dem ibland som du skrev. Se det som en god gärning. Du förlorar ju inget på att skjutsa honom. 

Att du måste åka två gånger är däremot löjligt. Finns det inte plats för hans vänner eller honom så finns det inte. Du gör honom en tjänst när du skjutsar honom och visst, han kanske tar det för givet så ett nej ibland är nog nödvändigt när det går ut över er.

Sara

Upp till toppen
Annons: