Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 5161 ggr
quinn
2011-02-11 13:35

omogen tonåring -förlust för blivande farmor??

hej..

Har fått veta att min tonåring gjort en jämnårig tjej gravid och tjejen vill tydligen behålla barnet.

Min son vill tydligen inte bli delaktig då han inte känner sig mogen.. å andra sidan tycker jag att han kanske skulle mogna till om han deltog.   Jag har inte pratat med min son om det utan fått höra detta från sonens far.  Tjejen säger att hon inte ska blanda in min son alls i barnet.

hur blir det då med en annan,, en farmor? vad har jag för rätt om inte min son vill bli bli del i sitt barn?  Jag vill ju ha rätt till mitt barnbarn. Det måste jag väl kunna få ha??

Annons:
[YlvaP]
2011-02-11 21:15
#1

Vad jag har hört så har far- och morföräldrar ingen laglig rätt att träffa sina barn. Men du kan ju alltid prata med blivande mamman.

bubbelbubbel
2011-02-13 00:09
#2

laglig rätt finns det säkert inte, men det måste ju gå att lösa ändå!

prata med din son om varför han inte vill vara delaktig, förklara hur mycket han missar, saker han inte kan få igen om han kommer in i bilden senare, förklara också att han faktiskt har en "skyldighet" att ta sitt ansvar, när han faktiskt anser sig vara gammal nog att "öva på att göra barn".

och prata med tjejen! säg att du gärna vill hjälpa till och träffa ditt barnbarn, oavsett var din son ställer sig i frågan.

kanske kan det vara en trygghet för henne att veta att hon har ditt stöd också?

jag hoppas det löser sig till det bästa, barn är ju det finaste vi får :)

AnnaLundin
2011-02-13 13:54
#3

håller med #2

[YlvaP]
2011-02-13 23:32
#4

Tror det kan vara svårt för tjejen att finna stöd för sin "svärmor" (eller vad man skall säga). När jag var gravid inte gick jag till min svärmor och pratade problem eller liknande med henne utan jag tog det med min mamma och då var jag betydligt äldre än denna tjej.

bubbelbubbel
2011-02-14 12:27
#5

jag gick inte heller till min svärmor när jag var gravid, och går inte till henne nu heller, men jag är inte tonåring heller, och är väl kanske inte i samma behov av att få stöd som man är då, eftersom att jag inte har en skola att sköta ect.

men om jag hade varit 15-16-17 och i denna situation hade jag varit glad om killens föräldrar hade stått på min sida och varit redo att finnas där..

AnnaLundin
2011-02-14 12:38
#6

Bara vetskapen om att killens föräldrar är positivt inställda till barnet gör ju att tjejen kan känna ett stöd därifrån = inte känna sig ifrågasatt eller motarbetad. Det finns ju då dessutom hopp om att killen framöver kommer inse att han inte kommer undan sitt ansvar och att han faktiskt blir förälder oavsett vad han själv tycker om saken. Det är väl förståeligt om en ung tonårskille inte riktigt inser vidden av det som händer, men med vettiga föräldrar kommer han förhoppningsvis växa in i rollen. Att han idag säger att han inte vill vara med alls behöver ju inte vara oåterkalleligt.

Annons:
KimE
2011-02-14 16:23
#7

Det händer att en farmor får umgängesrätt. Sen kan läget hinna ändras många gånger innan barnet är vuxet.

quinn
2011-02-20 16:31
#8

De är vad jag förstått jämngamla och myndiga, 18 år båda två. Jag blev själv gravid, trots prev. medel när jag var 18 och ensamst mor som 19 åring så jag vet vad  det innebär. Nu hade jag stöd från mina föräldrar och hjälp därifrån som kanske gick för långt.

Jag vill gärna ha mitt barnbarn i mitt liv och förstås hoppas jag att det skulle bli så att min son skulle mogna och ta sitt ansvar. För det behöver han verkligen. Mogna… och fatta att man inte bara kan hoppa i säng utan att det kan bli ett resultat som leder till ansvar för livet.

Upp till toppen
Annons: