Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 28280 ggr
[YlvaP]
2011-02-19 14:24

Rita på kroppen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är av den att barn är barn och sjäälvklart skall dom få måla på sig själv (tatueringar) för det är en lek och det går faktiskt att tvätta bort det senare. Men varken min man eller barnens farmor anser att det är något bra utan rita skall man göra på papper och det är punkt slut.

Vad tycker ni om det? Självklart får dom inte sitta och rita på sig om vi skall iväg på något fint ställe eller bjudning men det händer väldigt sällan.

Annons:
elsasputte
2011-02-20 22:56
#1

Hur gamla är barnen det gäller?

Jag tycker inte heller det är någe fel med att barnen ritar på sig själva. Som du säger, om man inte ska iväg på nå speciellt.

Jag gjorde det själv när jag var yngre och kommer inte banna dotter min när/om hon gör det. :)

Barn är barn…

[YlvaP]
2011-02-20 22:59
#2

Mina barn är 4, 7 och 9 år. Mina barn älskar att rita på sina armar. Minstingen och mellersta tjejer går ett steg längre och ritar på benen med. Dom utvecklar sin kreativa sida tycker jag. Går ju lätt att täcka för det nu på vintern med en massa kläder.

sarwen
2011-02-21 10:22
#3

Herregud vad folk kan vara stelbenta… JAg tycker att det är jättekul att rita tatueringar och kroppsmålning är ju ett fantastiskt sätt att utveckla kroppsmedvetenhet och för mig är det självklart att de får sånt. Däremot får man ju se till att det är giftfria färger…

Och ger man dem fingerfärger att måla ned sig med i badkaret så är det ju lätt att tvätta av sen och man får inte färg överallt.

[YlvaP]
2011-02-21 10:55
#4

Ja jag hoppas att pennorna dom använder är giftfria. Det är vanliga tuschpennor. Sen fick dom såna pennor som man skall rita på kroppen så dom borde definitivt vara giftfria.

Mitralis
2011-02-24 23:03
#5

#4 Det kan ju vara bra att kolla upp om dom är giftiga innan man ger dom till barnen Glad
Numera finns det exempelvis många mediciner som tas upp genom huden som man sätter på som plåster, nikotinplåster, östrogenplåster med mera. På samma sätt går eventuella gifter in i huden om man ritar med gifitga pennor.



[YlvaP]
2011-02-24 23:11
#6

Ja precis. Tyvärr har jag inga kartonger kvar till pennorna. Men pennorna som är utformade till att rita på kroppen borde ju såldes vara giftfria annars borde dom inte sälja tycker jag.

Annons:
Ketang
2011-02-25 13:53
#7

Det får ju faktiskt finnas gränser för vad man bråkar om. Att rita lite saker på en arm eller två…vad är det jämfört att snatta och slåss? Förvånad

Sen kan jag säga att allt inte är acceptabelt att rita. Jag hade inte varit glad om jag haft barn som ritat döskallar i ansiktet osv. Men att måla på armarna är faktiskt vanligt bland unga och inget jag förstår varför det inte skulle vara okej. Som sagt, man måste välja sina krig ;-)

[YlvaP]
2011-02-25 14:10
#8

Nä inte i ansiktet heller. Nån måtta för det vara. :P

Zahara
2011-02-25 15:58
#9

Min lilla får tattueringar som jag eller gubben ritar på henne annars hade hon varit heltäckt :) är bara 2,5år

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Bumsibum
2011-03-02 21:43
#10

äch… jag tycker de e okej :)

jag är snart 23 och ritade på mig som barn och lossas tatueringar… min hud är inte kosntig för det :P

om de nu är de dom tror den ska bli..eller varför de liksom inte tycker barnen får rita lossas tatueringar m.m, finns iofs gränser, men ändå.

LittleGirl
2011-12-25 17:30
#11

Själv är jag 13år gammal, och jag ritar på mig själv hela tiden. Det är jättekul, inte farligt om man använder nutidens pennor (jag ritar med bläck och tusch) och egentligen så kan man nog inte förbjuda någon att rita på sig själv.

Man måste ju få utforska lite, rita egna tatueringar som håller en liten tid men går bort sedan, göra målningar på sig själv. Det är ju iallafall bättre än att dem går och tar riktiga tatueringar, döljer liknande saker för dig osv. Föresten finns det värre saker än att just måla på sig själv, vissa skär och bränner in egengjorda tatueringar.

Haha, när jag fick den kommentaren att "rita ska man göra på papper" så blev jag lite komisk, bad om ett papper och fick ett. Jag ritade på det och tejpade sedan fast dem över hela huden. Sjukt obekvämt och såg såå fult ut.

Ritar mig på hela kroppen, till och med ansiktet för att testa mina gränser, för att det är kul med målningar. Kanske det har gått överdrift. Men det är fortfarande kul, fult men kul. Och jag vet ju att det går bort efter 2-5 dagar. Så vad är grejen?

Dock skulle jag aldrig ha rört mitt ansikte med pennan om det inte blivit så stor grej mellan mig och lärarna när det gäller att måla på sig själv, så att jag fick såna kickar, ideer och bara var tvungen att göra det.

Lärarna bara "Rita ska man göra på papper" "Man ritar inte på sig själv i skolan" "Mikaela, nu måste vi verkligen prata om vad du har gjort i ansiktet!" Och eleverna säger att det blir mönster, märken och ful hy efteråt, att man ska lysa med en lampa mot sin hy så ser man att det är kvar under huden. Sedan säger de att man kan få cancer och blodförgiftning.

Senast på utvecklingssamtalet ville fröknarna att de som vuxna skulle "hjälpa" mig att sluta så bra som möjligt, att de skulle säga ifrån ordentligt och sånt. Och att en andra ungar har tagit efter mig och börjat försöka måla lite på deras armar, men de är tyvärr lite rädda för fröken, en del av dem. men det kommer säkert. Mina föräldrar tar inte en så stor sak av mina målningar, för enligt dem kommer de som ritar sig att tröttna med åldern och lägga av med det. Så de låter mig rita. De har själva gjort det väldigt mycket när de var små.

Håller på att sluta rita mig i ansiktet just nu, satsar på att inte göra det lika ofta längre. Det blir mest armar och ben, och på andra ställen där jag får lite ideer att göra det på, som t,ex har planerat att rita en fisk eller något över mitt ena bröst, eller kanske ett halsband eller spindel på halsen.

Anyway, vad jag vill säga är: Låt barn vara barn, sålänge de inte sysslar med något som är dåligt för dem t,ex att de skär sig, tar droger, så låt dem göra de.

En rolig sak är att man lätt får slut på tusch i tuschpennorna och bläck i bläckpennorna och det händer lätt att de slutar fungera men, det är ingen sak!

De på thaiboxningen, en av mina aktiviter, tar det hela som ett skämt. Eller så bryr de sig inte alls om det, bara att ignorera för vissa liksom. Och så ska det vara tycker jag. Våga att inte bry sig om det, eller dra det som ett skämt så blir det mycket bättre.

En grej som inte var så bra dock var att en gång när jag målat ärr, blåtira (som skulle vara ögonskugga egentligen som ajg målat), lite rött och sånt, så skrämde jag upp min thailärare. 2 gånger! :D. Första gången skvatt han till och bara "oh, jävlar Mikaela, vad har du gjort" jag: "målat mig" han "Åh, jag trodde att det hade blivit slagsmål i skolan och du hade skadat dig, men åh" eller något sånt. 

Andra gången jag skrämde honom så skulle vi träna in några saker, jag fick vara med honom och han tyckte jag såg lite läskig ut :3.

HIHIHI Foten i munnen

[FruStein]
2011-12-25 22:10
#12

Jag tycker att det är otroligt tråkigt att det finns vuxna som inte nöjer sig med att bestämma vad barn ska leka med utan också hur barn ska leka.

Ketang
2011-12-26 10:14
#13

Min dotter på tre är fick en tattuerings maskin av sin morbror i julklapp! Hon blev jätte glad! Jag håller med om att det är tråkigt när vuxna ska styra och bestämma hur barn ska leka! Jag tycker att man ska fokuserar på viktigare saker!

Annons:
Mirjami-78
2012-01-01 23:17
#14

Det hör till barnens utveckling att de ritar på kroppen. Här har vi ritat facktist tillsammans….Det tyckte mina barn var roligt. Sen tvättade vi även bort det hela när vi hade ritat klart.Glad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Upp till toppen
Annons: