Annons:
Etikett14-barn-med-kroniska-sjukdomar
Läst 4651 ggr
sarwen
2/21/11, 10:11 AM

immunförsvar

Är det någon som känner till om IgG test som tas med ett enkelt blodprov är rent båg eller nåt att åtminstone börja nysta i?

Vi börjar bli aningens desperata här hemma, barnen (tre och fem år) bara åker på nya infektioner hela tiden, sedan jul har vi kunnat gå till dagmamman åtta dagar. (det har funnits dagar då den ena eller andra varit frisk, men mestadels har båda barnen varit sjuka. Vi har hunit med två vändor av magsjuka, resten är förkylningar med vidhängande astma och krupp.) Det är femte vintern som vi har det så här, det visar inga tecken på att växa bort, även om vår femåring oftast blir frisk lite fortare nu än hon gjorde tidigare och hon får mer krupp än astma nuförtiden…

En god vän (som alltid tycker att jag är galen som går till vanlig barnläkare och inte har sökt mig till alternativmedicinen) hävdar att det här kan vara en hjälp till lösning på våra problem, men efter att ha googlat runt lite känner jag mig inte klokare.

Är det någon här som kan hänvisa till någon saklig hemsida eller som vet nåt?

Andra tips som skulle kunna påverka immunförsvaret mottages också tacksamt…

Annons:
AnnaLundin
2/21/11, 11:09 AM
#1

Men oj!

Jag har tyvärr inget bra att komma med. Min känsla är att om barnen är ute och leker mycket och har en allmänt god kondis så stärker det också immunförsvaret. Men det är ju en känsla från en mamma till fyra barn som är sällsynt friska…

en spontan tanke bara, har man kollat födoämnesallergier och sånt? jag fick bara en känsla av något typ glutenintolerans, att det skulle kunna påverka, Men jag har inget som helst belägg för det!

vinteralvan
2/21/11, 11:27 AM
#2

D-vitamin hjälper immunförsvaret. Får dom D-vitamindroppar?

sarwen
2/21/11, 12:32 PM
#3

De går i liten grupp hos dagmamma som har en i-ur-och skur-inspirerad verksamhet, dvs de är ute många timmar om dan. Om de är där.

Vi rör på oss, är ute i friska luften när det inte är för kallt för astmans skull, är löjligt präktiga på många sätt…

Vi äter väldigt häslosamt, köper ekologiskt kött från bonden, mycket grönsaker, mycket mjölk (jag vet, det är slembildande…) mycket fett (maken och jag äter lchf, barnen en liberalare kost som även inkluderar frukt, lite bröd, lite pasta… så gluten är ett spår att följa upp, min bror är glutenintolerant, så även om ärftligheten är liten så kan det ju vara så)

De får D-vitamin, holistics, som har lite högre dos än D-dropparna. Däremot kan det ju vara så att D-vitaminupptaget är stört på ngt sätt…

KimE
2/24/11, 10:06 AM
#4

Kolla upp hem miljön.

Husdjur?

För mycket vitaminer kan störa upptag av annat.

Upp till toppen
Annons: