Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1664 ggr
Surpan
9/13/17, 9:05 AM

Tillägg / välling

Hej! Lilleman är nu sex månader och vi har lite problem med maten. Jag har tidigare helammat honom men nu har vi börjat med mat. Han är inte överdriven intresserad men vi erbjuder honom vaje dag. Saken är att jag är så trött på att amma hela kvällarna. Jag har inga problem med att amma på dagen och i viss mån natten (även om jag tycker att han äter lite väl mycket nattetid nu för sin ålder) men på kvällen vore det skönt om pappan kunde ta nattningen någon gång ibland. Jag har försökt ersättning, tillägg och välling. Inget funkar. Han tar flaskan med vatten i på dagen och pappan säger att han tar flaskan med mjölk utan problem när jag är borta. Att ge gröt/mat på kvällen funkar inte riktigt heller för han får ännu inte i sig tillräckligt för att bli mätt. Oftast vägrar han gröt helt.

/Surpan

Annons:
[Thiah]
9/13/17, 9:14 AM
#1

Pappan kanske får ta kvällarna med flaskan tills han fattar idén? Du doftar ju mjölk och är synonymt med Amning för honom så det är svårt att förstå att helt plötsligt ska han inte få amma men senare ska han få.

Surpan
9/18/17, 9:05 AM
#2

Fortfarande ingen framgång här. Har testat Majs välling nu och det hatar han inte, men vill ändå inte äta. Pappan har testat att ge men det går inte hem alls. Maten blir bättre och bättre och han tycker om det mesta av "vanlig mat" men han vägrar gröt. Jag känner mig helt förvirrad över vad man ska ge som mellanmål och kvällsmat om han inte tar välling eller gröt…

/Surpan

[Thiah]
9/18/17, 9:39 AM
#3

Du kan ju ge vanlig ersättning. Det är nästan bättre än köpe välling. Välling och gröt är ju egentligen samma sak bara att ena är mer utspätt.

fluffis
9/18/17, 10:09 AM
#4

Vad ger ni för gröt? Gröt går ju att variera i det oändliga. Köpt färdiggröt med massor av olika smaker. Och havregrynsgröt, som man gör hemma, vilket jag själv är förtjust i att ge till mina barn. Blanda i någon god puré, hemmagjord eller köpt, tills ni hittar något som han gillar. Själv körde vi mycket med mixade aprikoser och mixade pumpakärnor, för järnets skull. Aprikoser är väldigt sött, men man behöver inte ha i så mycket. 

Andra varianter man kan ha i är katrinplommonpuré för att hålla igång magen. Sen har vi gett äpplepuré, som vi själva kokt. Med lite kardemumma blir det smaskens. Mango (Sempers puré) var också väldigt populärt när vår son var i den åldern. Banan går också att variera i det oändliga i gröt. Antingen mosad som den är eller tillsammans med någon annan smaksättning.

Glöm inte att ha i lite fett, t.ex. rapsolja, eftersom små barn behöver extra av det.

Sen gäller det att ha tålamod. Jag förstår att det är jobbigt att amma mycket men tänk på vilken tjänst du gör honom och hur mycket han uppskattar det.

Härligt förresten att han dricker vatten redan. När man börjar med riktig mat kan det annars vara svårt att få i dem tillräckligt med vätska. Av den anledningen gav vi tillskottsnäring ganska länge  (till runt 10 månader vill jag minnas )(jag ammade inte) fastän vår son var väldigt tidig med att äta riktig mat.

Surpan
9/18/17, 11:12 AM
#5

Han vägrar ersättning (tillägg) också. Bara vatten eller mjölk ur flaska går… :/ Gröt har vi testat den släta vanliga havregröt från 4 månader och en hallon/banangröt från 6 månader. Jag är lite misstänksam mot fruktpure, tänker att det är en massa socker? Men vi kan testa att blanda i lite sånt! Jag har som sagt inget problem med att amma egentligen, men han sover dåligt och vill amma mycket och länge på kvällen/natten. Han är väldigt stor och jag tror inte han får i sig tillräckligt längre på bara Amning under kvällen.. Det är därför jag vill ha någonting matigare att erbjuda. Att ge flaska hade vart pefekt eftersom man kan ge det i sängen, men vi får leta andra alternativ.

/Surpan

fluffis
9/18/17, 11:35 AM
#6

Tillsatt socker är barnmat för barn under ett år är inte tillåtet. Däremot innehåller det ju fruktsocker från frukten. Men gör gärna egen puré om du vill. När det gäller t.ex. äpplen så skalar jag dem, tar bort kärnhuset, kokar tills äpplena blir mjuka, behåller eventuellt lite av kokvattnet, mixar med mixerstav och fryser in som istärningskuber. Det blir lagom portioner att ta fram och lägger man dem i varm gröt så blir den snabbt sval. Praktiskt :)

Vi har liknande problem som du med kvällar, nätter. Min minsta är fem månader och delammas. På kvällarna ammar jag mest men ger ersättning innan läggdags och då klarar han sig fint på bara Amning under natten. Så jag förstår din tanke om att få i honom gröt eller något liknande som mättar, en stund innan läggdags. Däremot flaska i sängen skulle jag aldrig ge mina barn, pga tänderna. Femmånadersbebisen har visserligen inte fått några tänder än men många saker blir lätt en vana.

Annons:
soundtrack
9/18/17, 11:38 AM
#7

Var beredd på att det inte alls är säkert att han självmant slutar nattamma och sover bättr bara för att ni inför riktig mat. Många ammande barn vill snutta på nätterna, har inget med hunger att göra. Jag ammade min stora tjej i snitt varann timma nattetid tills hon var 1 år (då började jag jobba o vi slutade amma helt). Dagtid åt hon fulla portioner mat och gröt innan sänggång men amma gjorde vi hela nätterna ändå. Bröstet är så mycket mer än bara mat.

fluffis
9/18/17, 1:16 PM
#8

Oj, vilket skrivfel jag gjorde i föregående inlägg. Socker i barnmat menar jag förstås :)

Håller för övrigt med soundtrack.

Surpan
9/18/17, 6:48 PM
#9

Jag tänkte att fruktpure ändå innehöll för mycket socker för att ge regelbundet men det kanske det inte gör. Ska testa det! :) Smart tanke det där med tänderna, vi borstar ju faktiskt hans tänder innan läggdags. Jag vill förtydliga att jag är okej med att amma. Men han kan ju inte amma i all evighet och någonstans måste man börja. Som jag har förstått det så går många över på gröt/ersättning/välling. Inget av dessa får hem för vår son. Det är en process som får ta den tid den tar men jag är osäker på hur man ska gå till väga för att antingen få honom att ta gröt/ersättning/välling eller lösa det på annat sätt. Funkar inget får jag bara klippa amningen sen när det är dags, det förstår jag. Men jag vill ändå ha gjort ett försök för att fasa ut den innan.

/Surpan

fluffis
9/18/17, 9:19 PM
#10

#5 Vad menar du förresten med att han dricker mjölk ur flaska? Bröstmjölk? Jag tänker att du har koll på att de inte ska ha vanliga mjölkprodukter, eller? Hur går det med vanlig mat? Jag förstår att han inte äter så att han blir mätt på det, men äter han en del, eller han är inte så pigg på det? Ni kan ju också ge riktig mat på kvällen innan läggdags? Klippa amningen? Hur då menar du? Eller rättare sagt varför då? Meningen är ju att ungefär vid sex månader börjar man ge små portioner med annat och fyller på med bröstmjölk tills de kan äta en hel portion av den riktiga maten. Att äta en hel portion av den riktiga maten ska ske ungefär när de blir ett år så det är ju ett tag dit för er och bebisen kan hinna ångra sig många gånger innan dess. Tröttnar man på att amma innan dess så är det ersättning/tillskott som gäller, och som sagt, plötsligt kanske han äter det :) Jag tycker inte du verkar osäker utan du provar med olika saker och låter det få ta den tid det behöver. Det är en process, precis som du säger :) Vill du ha inspiration, information och tips så kan jag rekommendera att bli medlem hos Semper, Nestlé och även Libero tror jag har lite info om mat till bebisar, genom nyhetsbrev. Ibland är det mest trams och de gör såklart reklam för sina egna produkter, men det finns en del bra tips och bra lärdomar också. T.ex. är det där jag har lärt mig att det finns regler på att man i Sverige inte får ha socker eller salt i mat som är avsedd för barn under ett. Nu har jag själv blivit peppad till att komma igång med lite mat till vår minsting. Vi har varit sega med det. Å andra sidan är det ingen jättebrådska :)

Surpan
9/19/17, 5:19 AM
#11

Bröstmjölk ja. Jag pumpar och fryser in så pappan kan mata. :) Han äter vanlig mat rätt okej. Som du säger, inte så han blir mätt men han är i alla fall intresserad och har aptit. :) about, det kommer ju bli något sånt att han får äta "vanlig" mat även som mellanmål. Angående att klippa amningen, det jag menar är att jag kommer att behöva trappa ned amningen inom några månader då jag ska börja jobba sen och vill helst inte bara klippa amningen tvärt när det är dags utan mer fasa ut den lite, typ byta ut ett mål i taget. Bvc säger att han ska äta en hel portion mat vid 8 månader. Stämmer inte det?

/Surpan

fluffis
9/19/17, 11:09 AM
#12

Jo, men det stämmer nog när jag tänker efter, att de kan/ska äta en hel portion mat vid åtta månader. Sen blir det ju väldigt individuellt ändå. Man får ju göra så att det passar sitt barn också.

Surpan
9/19/17, 11:47 AM
#13

Såklart :)

/Surpan

Annons:
mollyt
9/26/17, 7:46 PM
#14

Du kanske kan erbjuda annat mättande till natten istället för gröt? Jag tänker på till exempel avokado, äggröra eller banan. 
Miranda är 1,5 år nu och har aldrig ätit gröt/välling utan i samband med att vi slutat nattamma för en månad sedan så har hon blivit erbjuden banan precis innan läggdags. Alltså först middag med oss (hon äter plockmat själv) och sedan bananen i sovrummet. Hon är fortfarande inte så stor i maten, intresse finns men det har varit en hel del törnar på vägen tycker jag med tänder och annat som stör aptiten.

Upp till toppen
Annons: