Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1710 ggr
Lakritsstjärna
9/6/17, 8:10 PM

Vad ska jag svara?

Efter att ha besökt min gravida syster frågar min dotter på 6 år. Hur kommer bebisen in i magen? Känns lite tidigt att berätta om blommor och bin. Några förslag på vad jag kan svara? Sa att jag inte hinner förklara det nu men vi tar det sen och jag vet att hon kommer att fråga igen

Annons:
tiger tok
9/6/17, 8:21 PM
#1

Skulle säga som det är, på barnnivå

[Thiah]
9/6/17, 8:24 PM
#2

Finns jättefina böcker som jag läser för min 3 åring. Vi pratar pappafrön och mammaägg bara. Sen blir han mest intresserad av hur bebisen ska ut. Kanske magen "pammar" (exploderar) när lillebror är färdig? Vi har försökt vara så ärliga det går med allt fast förenklar det lite åt honom. Likadant för jag för barnen på jobbet. Tycker öppenhet fungerar bäst.

Åsa S
9/6/17, 8:38 PM
#3

6år är ju rätt gammalt ändå bättre hon får veta från dig än nån annan, jag visste nog allt det där när jag var så gammal,  på 70-talet fick man rätt detaljerad information + tydliga bilder från den tidens barnböcker om människokroppen, hur barn blir till etc. +Barnprogrammen berättade det mesta om var barn kommer ifrån och hur de kommer dit vet att man även fick se hur en förlossning gick till i nått program men det minns jag var i läskigaste laget.

Lakritsstjärna
9/6/17, 9:18 PM
#4

Oj, nej jag kommer nog inte klara av att bara säga som det är bara lite barn anpassat och vet inte hur jag ska göra barnanpassade och speciellt för min dotter utan att få ännu mer följd frågor. Min dotter har ofta mycket frågor och funderingar om allt. hon vill tex helst ha högläsning från min gamla kemi bok från högstadiet istället för saga på kvällarna eller som här om dagen en mycket detaljerad förklaring hur ett kylskåp fungerar. Jag vet att vad jag än säger så kommer det att komma massa jobbiga följdfrågor då hon vet hur celler är uppbyggda med cellkärna , dna och mittpkondrier osv. vill helst bara undvika ämnet men någon gång måste hon veta. Jag tror jag var mycket äldre än 6 år när jag fick veta i skolan och ville inte tro att det var sant, kom i håg att jag kände mig arg och äcklad över att mina föräldrar som alltid är så ordentliga gjort något så äkligt. Alltid varit ganska pryda i min familj och jag trivts med det och det är så jag vill ha det. Min dotter vet redan att hälften av generna är från mama och hälften från pappa. Men hur de där cellerna möts vet jag inte hur jag ska förklara.

Sarah
9/6/17, 9:27 PM
#5

Men du behöver ju inte prata om sex bara för att prata frö och ägg :)

[Thiah]
9/7/17, 5:45 AM
#6

Kanske det är dags att sluta vara pryda då. ;) http://www.bokus.com/bok/9789163827778/sa-blev-jag-till/ Den där läser jag för min 3 åring men hoppar sex biten. Lättare att bara läsa en bok och följa texten än hitta på fritt för mig. Maken tycker tvärtom. Sen har vi på jobbet en annan bok som vi alla tycker är superkul. http://www.bokus.com/bok/9789150211283/mamma-lagger-agg/

Annons:
Surpan
9/7/17, 7:38 AM
#7

Hon kommer alldeles snart få veta av kompisarna i skolan. Tycker absolut att du ska berätta. Hur pryda ni än är så har ni ju faktiskt haft sex. ;) Jag tror att om ni inte pratar om det alls så kommer hon inte kunna komma till er om hon skulle behöva hjälp i framtiden eller om någonting inte känns bra.

/Surpan

tiger tok
9/7/17, 9:33 PM
#8

Fast, jag jobbar i stall och dem åtaliga gånger barn frågat vad hästen har under magen, så säger vi bara att det är snoppen. Säg bara att pappas frö möter mammas ägg!

Isalel
9/7/17, 9:46 PM
#9

Ju enklare och ärligare man är desto färre följdfrågor tycker jag det brukar bli. Min son var sex-sju år när han frågade och jag förklarade att vuxna personer som är kära i varandra ibland har sex. Killen stoppar snoppen i snippan och då kan det bli bäbis. Sen var det ur världen, han hade inget mer han undrade. Dom är ju sällan så invecklade i sina tankar och de lägger inte så mycket värde i det som sägs, det är mer vi vuxna som gör det.

tlover
9/7/17, 10:08 PM
#10

När jag var 6 visste jag redan i grova drag hur barn blev till tack vare en barnbok som hette något i stil med "så blev du till" eller liknande.

Det börjar i princip med

"När en mamma och en pappa älskar varandra så kramar dom varandra lääänge" Sedan hoppar dom direkt till när spermierna och ägget möts. Väldigt förklarande men inte "äckligt"

Nu finns säkert inte just den boken men det finns säkert andra du kan ta stöd av.

edit: kom på innan ägget och spermien möts pratade dom att en kille och en tjej passar ihop som pusselbitar, så det var lite mer beskrivande än vad jag skrev först men fortfarande inte "Äckligt" utan väldigt pedagogiskt på ett barns nivå

l'm back

catcult
9/12/17, 6:46 AM
#11

Nu har jag visserligen inte barn än (men om lite mindre än tre veckor är det dags!), men jag kommer berätta sanningen i barnvänlig form. Barnet kommer få reda på det ändå på ett eller annat vis, i bästa fall dagis och i värsta fall internet.
Själv kom jag inte ens ihåg hur jag visste, men jag vet att jag visste det långt innan 6-årsåldern och tyckte inte alls att det var äckligt.

Jag tycker faktiskt att böckerna från 70-talet är väldigt bra, detaljerade, men samtidigt avdramatiserade. Nu är jag för ung för att ha läst dem själv när jag var liten, men om du kan hitta ett begagnat ex tycker jag du borde köpa den. Eller en ny barnbok om samma ämne. Själv är jag uppvuxen i en väldigt öppen familj så för min del fanns (och finns inte) något behov av en bok.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

SuperLimm
9/13/17, 8:37 PM
#12

När jag var 6-7 år lånade jag en bok i biblioteket i skolan om hur barn blev till. Tyckte det var fascinerande. I vår familj har vi dock aldrig varit pryda, inte ens lite. Snarare tvärt om. Men det finns bra böcker om det mesta nu så kanske fixa någon sån bok som de andra säger?

Mvh Linn

[postmortum91]
9/17/17, 8:51 PM
#13

Bättre att prata och vara öppna är att hyssja. Öppet klimat skapar trygghet upplever jag. Men på ett barnvänligt sätt

Annons:
Upp till toppen
Annons: