Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1728 ggr
flocken
8/31/17, 4:41 PM

Veckopeng

Hur gör ni med veckopeng/ månadspeng? Vår son är 10 år o har aldrig fått veckopeng. Tanken har börjat komma. Vår 5 åring ska oxå få något isf . Avundsjukan ni vet. Vad tycker ni är rimligt för en 10 åring? Vad ska pengen räcka Till?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
tlover
8/31/17, 5:08 PM
#1

Min dotter är alldeles för liten för vecko/månadspeng än så länge men när jag var i den åldern så hade vi månadspeng med vår ålder och en nolla efter. dvs som 10 år fick jag 100:- i månaden. Det var då innan jag behövde köpa kläder osv själv. När jag var 13-14 fick jag mitt barnbidrag men var tvungen att köpa kläder osv själv.

Innan 9-10 fick jag veckopeng det började med 10:- om jag minns rätt och gick upp till 30:- om jag minns rätt. 

Hur mycket som är rimligt tycker jag beror på många saker, hur mycket hjälper man till hemma (jag = ingenting som 10 åring), hur bor man (på landet är pengar kanske inte lika viktigt), hur väl ställt man har det hemma osv

En tanke är att ni kanske ska diskutera det med sonen, det blir ju bra övning också för honom. Låt honom diskutera och kanske rent av driva upp månadspengen mot att han gör mer hemma (av vad en 10 åring klarar såklart) eller sänka om han hellre vill göra ingenting än att få pengar, Det ger nog bättre syn på pengar och mer riktigt värde (men jag kan inte lova, har inte testat än men jag tänker göra liknande då dottern blir nog stor)

l'm back

Sarah
8/31/17, 5:31 PM
#2

Jag tror inte på att få betalt för vanligt hushållsarbete. Jag tycker inte att man ska kunna "köpa sig fri" från det. Jag ser det som viktigt att barn lär sig att alla ska hjälpa till efter förmåga och att ingen i familjen ska slippa undan. Sen kan man öka sin inkomst genom annat. Hos oss skulle detta annat kunna vara att hjälpa till med trädgården som är bara mitt intresse, eller måla huset osv. Men städning, disk, tvätt osv är i mina ögon inget man kommer undan när man har förmågan. Jag funderar på om vi ska börja med veckopeng när dottern är 3-4 år, typ 5 eller 10 kr. Hon börjar kunna räkna lite och hon förstår betala. Hon hjälper till hemma efter förmåga idag, typ lägger tvätten I maskinen, torkar skåpluckor med en trasa osv. Min tanke är att det ska fortsätta :p

tlover
8/31/17, 5:38 PM
#3

Kanske ska förtydliga. Vår dotter kommer alltid ha sysslor efter förmåga men de kommer, när det väl börjar komma till veckopeng, kunna varieras i grad beroende på storleken på vecko/månadspengen

Jag tror bara att kunna argumentera varför man ska ha mer pengar alt mindre ansvar är en viktig egenskap och något jag vill lära min dotter

l'm back

flocken
8/31/17, 5:58 PM
#4

Tack för era svar. Barnen saknar ingenting här hemma. Tror att det är nyttigt att få ansvar över en peng. Lära sig vad allt kostar osv

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

OlgaMaria
8/31/17, 8:25 PM
#5

När dottern fyllde 8 fick hon ett eget bankkort med automatisk överföring av veckopengen varje vecka från oss. Hon får 25 kr i veckan. Kanske verkar avancerat att börja med bankkort direkt och till ett barn men jag orkar verkligen inte hålla på med kontanter! Jag har aldrig kontanter själv och är inte till en uttagsautomat så ofta, så jag är SÅ nöjd med vårat upplägg. Tycker också det har många fördelar, t ex att dottern får pengar utan att det märks, så som pengar i handen gör. Det gör det lättare för henne att spara pengar och att inte köpa saker så ofta, i onödan. Under hela 2017 t ex har hon gjort endast tre inköp. Hon tycker i alla fall att det är en väldigt härlig känsla att ha ett bankort och att kunna betala saker själv. 

Finns säkert olika lösningar på olika banker. På Swedbank som vi har kan man fixa ett gratis ungdomskort som är ett eget konto men föräldrarna har dispositionsrätt, alltså man kan se köp och göra överföringar fram och tillbaka till kontot som man vill.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: