Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1459 ggr
[postmortum91]
2017-08-31 09:10

Hur går lämningen till?

Jag är hemma och sjuk idag så jag fick passa på att lämna dottern på dagis för första gången. Vi gick in och stöd i hallen. Jag kände mig rätt ta fatt för personalen stod inne på själva avdelningen och ingen mötte oss. Jag stod där och kollade och tänkte "ska jag stå kvar och vänta eller tar jag av mig skorna och går in?". Sen kom en personal som såg lätt irriterad ut. Jag hann presentera mig i farten, sa att jag var mamman och att hennes pappa lämnat tidigare. Hon lyftee upp Clara och börjar gå iväg samtidigt som jag hastigt frågar: jag ska lämna henne här? "Mmh" får jag till svar och bort går hon med Clara som skriker och gråter. Jag hann inte säga hej då

Annons:
tlover
2017-08-31 09:21
#1

Vad jag förstår så brukar det vara olika på olika förskolor men om dottern ska vara inne så är vi alltid den som tar av ytterkläder osv innan vi går in på avdelningen och lämnar (med puss/kram). Är dom ute går man in och lämnar av eventuella extrakläder och sen går man ut till en förskolelärare med dottern, pussar och kramar hejdå.

Det är liksom vårt ansvar att hon är färdig för lek/aktiviteter vad det än kan vara

l'm back

Ria74
2017-08-31 09:49
#2

Både på dotterns förskola och på den förskola jag själv jobba går det till så att. Föräldern eller barnet ringer på dörren och en pedagog öppnar. På det viset får barnet och föräldern kontakt med en pedagog direkt. Väl i hallen hjälper föräldern barnet av med kläderna och kan berätta om det är något särskilt som hänt hemma t.ex ätit dåligt till frukost, sovit dåligt eller annat. Därefter säger föräldern hejdå med puss och kram om dom vill. Pedagogen tar sen barnet i famnen eller i handen och går in. Föräldern går ut.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

soundtrack
2017-08-31 09:57
#3

Hos oss funkar det som #1 beskriver.

OlgaMaria
2017-08-31 10:29
#4

Jag tror det vanliga är att föräldern lämnar inne på avdelningen eller ute på gården. Inte i kapprummet. Hur som helst om det inte är någon personal i hallen så förväntas du nog klä av barnet och följa med in på avdelningen och säga hejdå där. Personalen behöver nog vara där barnen är och kanske inte kan möta alla föräldrar i hallen. Beror säkert på vilken tid det är och hur många som jobbar just då. Men tänk inte att personalen ska komma till dig utan att ni gör er redo och går dit de andra är. Självklart ska personalen hälsa och "vara med" i överlämningen, men det kan de göra inne på avdelningen bland de andra barnen. Du kan ju fråga pappan hur han brukar göra också.

Det kan ju hända att personalen uppfattade dig som att du inte ville gå in, att du hade bråttom eller något, och att de helt enkelt fick lov att ta ditt barn. I vissa lägen har vi helt enkelt fått lämna över till personalen vissa gånger då våra barn inte velat bli lämnade. Ibland är det bättre att göra det snabbt än att dra ut på ett känsligt hejdå. (men det har inte varit ofta för oss).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2017-08-31 10:33
#5

Dessutom, har du koll på deras schema? Lämnade du samma tid som hon brukar lämnas? Annars kan det ju hända att du lämnade mitt i frukost eller när de börjat med en samling eller något sånt?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JazzBass
2017-08-31 10:54
#6

Det var ju synnerligen dåligt beteende av personalen, skulle jag säga. Speciellt illa att bara ta barnet och bära iväg det gråtandes utan att man ens hinner säga hejdå. De borde väl ha vetat att du inte vet så mycket om dagisets rutiner då de inte sett dig tidigare? Visserligen är det säkert lätt som förskollärare att bli irriterad på föräldrar av ganska många olika anledningar (man lämnar/hämtar inte barnet vid utsatt tid, lämnar dit ett sjukt eller sannolikt smittat barn mm), men det finns inget som rättfärdigar ett sånt där beteende mot barnet, anser jag. Verkligt dåligt med tanke på att man ju vill att lämnandet ska gå smärtfritt utan tårar i fortsättningen. Det här skapar bara dåliga minnen och gör lämnandet extra ångestfyllt för barnet. Jag skulle sannolikt ta upp det där beteendet med föreståndaren. 

När jag för sonen till dagis (här i Finland är förskola enbart det sista året före skolan börjar) så går vi in i tamburen, klär av skorna (mina och hans), går in och till hans klädhylla, klär av  hans ytterkläder och lägger på mockasinerna. Då har normalt någon i personalen då sett oss och tar glatt emot honom varvid jag stämplar in honom med en tag, och säger hejdå med en kram. Aldrig varit nåt gråt än så länge eller trött/irriterad personal. Hittills har min bild av dagiset enbart varit positiv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[Thiah]
2017-08-31 11:37
#7

#6 det är inte alltid lätt att veta som pedagog heller. Jag har helt plötsligt fått veta att några av mina barn lämnats i tamburen mitt under frukosten. Eller så vips står det ett barn och klär av sig ensam medan föräldrarna redan susat iväg.

[postmortum91]
2017-08-31 11:57
#8

Jag frågade inte sambon när jag gick, tänkte att det borde ju lösa sig när jag väl var där. När jag kom hem halvt bestört så sa sambon att han brukar gå in på avdelningen och lämna henne. Jag vet inte om jag ska känna mig dum eller ledsen för att det blev så dumt. Hur som helst så gick det inte till som jag hade förväntat mig. Jag vet att hon antagligen skulle börja gråta, men jag ville ju hinna säga hejdå först iallafall. Nu vet jag till nästa gång.

JazzBass
2017-08-31 12:08
#9

#7 - Nej det har du förstås rätt i, och det där låter ju inte alls bra det heller. Det jag reagerade på i TS berättelse nu var ju främst denna pedagogs sätt att hantera den här situationen. TS hade ju inte stuckit iväg eller nåt, hon var bara ny och obekant med rutinerna. Det måste personalen kunna ha översikt med. De behöver väl inte alltid vara jättetrevliga, men det är inte okej att behandla barnet på det där viset och dra iväg det gråtandes från föräldern som inte ens hinner säga hej då. 

På tal om risken att barn lämnas utan uppsikt så har dom på vårt dagis från och med i höst tagit i bruk ett nytt system, med taggar som ska läsas av barnträdgårdslärarens (använder igen finländsk terminologi) mobiltelefon då man lämnar och hämtar barnet, så närvaron registreras i ett system. Jag förundrades först över varför det inte fanns nån stämpelstation som på jobbet, men nu förstår jag då det här systemet ju i det närmaste eliminerar risken för att barn lämnas utan personalen märker det. Bra så.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sarah
2017-08-31 13:07
#10

Pedagogen har inte betett sig ok. 

Jag klär av ytterkläder i hallen, väntar medan dottern själv  hänger upp kläderna på sina krokar, sen går vi hand i hand in på avdelningen. Hon väljer vart hon vill stanna och vad hon vill göra. Oftast kryper hon upp i famnen på ngn av pedagogerna och tittar bort när jag går. Jag ger henne en puss och säger hejdå men hon vill inte säga hejdå till mig för det tycker hon är jobbigt. Jag går aldrig innan hon är inne i ngt annat.

[Thiah]
2017-08-31 16:47
#11

#9 OT nu men det där systemet är ganska diskuterat. Det är dyrt för större kommuner och många klagar på att det inte fungerar. Vet flera som inte vill behöva släpa med sig flera telefoner ut (en för att tagga och en för samtal) samt att det varit mycket problem med att få elektroniken att fungera. Men nu när vi iaf i Esbo ska bli noggrannare med veckotimmar så skulle det vara skönt med elektroniskt system.

Velinga1984
2017-08-31 19:51
#12

Med vår minste som precis är inskolad så klär vi av honom, och går sen gemensamt in på avdelningen. När han börjar leka eller ta en förskolepedagog i handen så vinkar vi hejdå och går. Av mina barns erfarenhet så upplever jag att lämningarna går bättre om barnen går in på avdelningen med föräldern när de är så små. Det känns dessutom tryggare för mig att följa med in och se att han är trygg i miljön innan jag går.

OlgaMaria
2017-08-31 20:15
#13

#8 Det känns jättejobbigt om lämningen inte blivit bra, men troligen glömmer barnet bort det fort och har en bra dag, medan man själv är ledsen. Det kommer gå bättre i fortsättningen. Om du går in på avdelningen kan du själv styra över "hejdået". :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Iskall
2017-09-09 12:32
#14

När jag har lämnat mina grabbar på dagis, så har jag klätt av dom ytterkläderna och hängt undan kläderna på deras krokar om dom ska vara inne, sedan letat upp någon fröken för att visa att vi har kommit.

Om dom ska gå ut på en gång så gör jag dom klara för det vädret som är och följt dom med ut och sagt till att vi kommit.

Då har jag haft chansen att säga till om det är något.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Upp till toppen
Annons: