Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1474 ggr
Lakritsstjärna
8/2/17, 6:01 PM

Veganmat barn?

Varför ska det vara enligt vissa så extremt att he sina barn vegan mat. ingen höjer på ögonbrynen åt att ge barnen falukorv med makaroner som är betydligt sämre näringsmässigt än mina hemgjorda bönbifgar och linsgrytor. När man frågar vad är det som barnen inte får i sig utan animalier ( förutom B12 som till och med de flesta köttisar också har smått brist på om de inte tar tillskott) så har folk ofta ingen koll. Mina barn älskar bönor, linser broccoli och grönsaker för set är de som de är vana att äta och tror de äter betydligt nyttigare än genomsnitts barn i Sverige. Shark är bevisat dåligt men helt accepterat att ge barn men inte vegan kost. Till och med Livsmedelsverket anser det vara ok men så trött på alla kommentarer från släckt, förskole personal och till och med läkare. Vad är det som är så provocerande?

Annons:
molam
8/2/17, 6:07 PM
#1

Det är väl mer att ingen slka tvingas till nått dom inte vill, att bara ge barn vegansk kost kanske inte är nått barnet vill, men ger man en blandad kost med grönsaker och kött så kan barnet själv välja vad det vill äta (När det blir äldre) till skillnad om man ger barnet endast Veganst eller vegetariskt och lastar sitt tänk på ett barn.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[westerlind]
8/2/17, 6:16 PM
#2

Jag ger inte mitt barn vegan, men lakto-ovo vegetarisk kost. Tycker det är bra mycket vettigare än att ge kött (sen är jag vegetarian själv). Har samma tänk som kommentaren över, men tvärtom - min dotter får välja själv när hon blir större. Precis som "köttisar" för över sina ideal och sitt tänk på sina barn gör jag det med mitt, fast med veggie tänk.

Lakritsstjärna
8/2/17, 6:44 PM
#3

Men alla påverkar sina barn på något sätt med sina värderingar. Då kan man ju säga att de som ger sina barn kött tvingar dem att äta kött. Jag som gick i skolan i slutet av 90 talet och början av 00 talet. Blev i princip tvingad att äta kött. Bad då om att få vegetariskt alternativ men de ville ha intyg som mina föräldrar vägrade ge. Sluta med att jag åt sallad och ris i skolan och de var på mig hela tiden både lärare och föräldrar att jag behövde äta kött. Jag var då 9-10 år. Tog några år innan de gav upp och jag fick mat jag kunde äta.

[Thiah]
8/3/17, 6:15 AM
#4

Jag tror folk bara är så insatta i "vanliga" rutiner att de glömmer att andra sätt också fungerar. Vi äter vad vi äter hemma och har folk problem med det så får dom väl komma och laga vår mat… Sen är, iaf där jag jobbar i grannlandet, förskolans mat ingen näringsmässig höjdare direkt. Centrallagad i stora mängder och ser oaptitlig till tusen ut.

Ceciliaolucifer
8/4/17, 9:01 PM
#5

#1 Men vad är det för synsätt? Att bara för att man ger vegansk/vegetarisk kost till ett barn så innebär det att man tvingar barnet? Det är väl snarare den begränsade kosten under uppväxten som gör att få barn äter veganskt/vegetariskt just för att döda djur tar så stor plats på tallriken? Ska man strunta i att borsta tänderna på barnet? Tvätta sig om händerna också för att barnet inte vill? Jag förstår inte din poäng. Många barn skulle nog göra helt andra val när det kommer till vad dom stoppar i munnen om dom fick reda på vad kött var för ngt och vart det kommer ifrån.

Sarah
8/5/17, 2:43 PM
#6

Alla barn får styrd mat, hoppas jag verkligen. Vi är laktogovovego nu, men äter mest helveg. Mött mindre motstånd än jag trodde att jag skulle få med dotterns mat, kanske för att hon har en bra vikt och är så glad och pigg :p Men jag vet med mig att vegetariskt är oftast nyttigare än blandkost, samt att jag tror själv att många barn skulle välja bort att äta djur om de fattade vad kött är. Elva har precis börjat prata om döden lite, vi ser döda djur då och då runt huset och hon tycker att det är ledsamt att de är döda och "sönder". Sniglar är sönder, råttor och fåglar är döda osv. Skulle aldrig lura i mitt barn djur.

Annons:
molam
8/6/17, 12:18 PM
#7

#5 Som jag sa var att en Blandad kost av Kött och grönt är bättre för ett barn än att tvinga ett barn att bara äta kött eller bara äta grönt, och de barnmater som finns då om det är "Köttbaserat" så är det både kött och Grön men är Get Veganskt/Vegetarianskt så är det bara Grönt, och TS fråga var "Varför ska det vara så extremt att ge veganskt?"

Och mitt svar om jag ska förkorta det var;

Veganmammor/Vegetarianmammor Om dom ger sina barn sån mat som dom äter så ser folk det som att dom blir tvingade, medan om man ger både kött och grönt får barnet själv välja.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Sarah
8/6/17, 4:28 PM
#8

Det kommer fler och fler studier som visar att vegetariskt är det mest hälsosamma. Att ge sitt barn ex korv och andra charkprodukter är att ge dålig mat och rött kött är kopplat till förhöjd risk för cancer. Barnen väljer inte kött när de är små, de blir serverade. Min dotter får välja själv när hon är större och förstår vad kött verkligen är.

fluffis
8/7/17, 10:19 AM
#9

Jag äter kött men tycker inte det är konstigt att vara vegan eller liknande. Dock kan jag bli lite skeptisk ibland. Jag ska förklara mig.

Ni veganer som är här på iFokus är ofta engagerade, kunniga, pålästa, diskussionsvilliga m.m. Det känns toppen. Jag litar på att ni vet vad ni gör. Men sen finns det ju en hel del annat folk. Folk som varken gillar att skriva eller läsa, eller t.o.m. inte bryr sig om att läsa på.

För ca tio år sedan jobbade jag ihop med en kille som var vegetarian. På en lunch frågade jag hur han fick i sig protein. "Jag dricker ju mjölk", sa han och höll upp sitt glas mjölk. Han verkade fullständigt nöjd med sin macka utan pålägg och ett glas mjölk.

Så med min erfarenhet handlar det mer om om jag litar på personen eller inte.. Ser jag personen som en som brukar veta vad hen gör, så kan jag även lita på att denne klarar av att vara vegan. Inte alla klarar av att vara tillräckligt pålästa för att vara veganer, tror jag. Och långt ifrån alla är ens intresserade av mat och matlagning. Om man då är lite okunnig och kanske till och med inte är särskilt matintresserad så ser jag det som större chans att få i sig ett varierat näringsinnehåll om man äter köttprodukter.

fluffis
8/7/17, 10:37 AM
#10

Generellt och traditionellt sett är det här med veganmat en ganska ny företeelse och ni får nog tyvärr leva ett tag till med att behöva förklara er. Men stå på er, för en vacker dag kommer det inte att vara särskilt ovanligt längre, tror jag :)

Som en liknelse kan jag berätta att jag själv har ormar som husdjur och min äldsta orm är 22 år. Fortfarande efter 22 år kan jag fortfarande få en hel del motstånd till och med från mina närmsta släktingar. "Vad ska du med dem till?" osv. Så jag vet hur drygt det kan vara att behöva förklara sig, bara för att man är en aning ovanligare än många andra.

[postmortum91]
8/9/17, 1:22 AM
#11

När barnen är väldigt små så spelar det väl ingen roll så länge de får i sig allt de behöver. Däremot när de blir medvetna om sin omgivning och valmöjlighet tycker jag det är synd om barnen. Detta gäller inte bara veganmat. Jag tycker samma om muslimska barn som jag ser i skolan. De ser hur kompisarna får käka goda rätter samtidigt som de tyvärr får skittråkiga alternativ. Något de kanske inte valt själva om de hade möjligheten. 

Varför ska man begränsa sina barn? 

OM de vill vara veganer, låt dem. Men tycker man ska respektera dem som tänkande individer som måste få ta egna aktiva val när det kommer till kost. I rimlig mån såklart. Jag förstår om man bara äter veganskt hemma, men låt barnet välja när det kan, utan att ha tabu på något. Men det är ju bara vad jag tänker.

Sarah
8/9/17, 9:23 AM
#12

#11 wow, och det ska komma från dig? Du som vill hålla ditt barn hungrig så att hon äter spannmål istället för nyttig mat. Att du som dessutom jobbar med barn går runt och tycker synd om vissa för att ni serverar dålig mat… Jag blir mållös, varför ser du inte till att de får bättre mat om det är så synd om dem? Ni måste ju kunna se till att alla får god mat, istället för att gå och ojja er. Alla barn får begränsad kost. Får vegobarnen och de som äter annorlunda pga religion eller allergi dålig mat på förskolan eller skolan så är det skolans fel. De ska se till att göra vettig mat till barnen. Jag hade startat krig om Elva fått dålig mat på förskolan, men hon får jättebra mat och jag lämnar vissa produkter där så att hon får lika vid mellanmål etc. Jag tar det här igen, vegetariskt är oftast mycket mer hälsosamt än blandkost. Man kan inte titta på de som äter makaroner med ketchup, det är självklart dåligt. Lägger man till falukorv på en sådan måltid blir den dock inte bättre. Alla kost och hälsoorganisationer rekommenderar begränsade mängder animalier. Inga charkprodukter och max 3-500g rött kött i veckan. Byt ut köttet mot baljväxter. Är det några barn man öht ska tycka synd om pga kosten är det de som får dåliga vanor med sig hemifrån, eller de som inte får tillräckligt. Barn lägger inga värderingar i vad andra äter, det är självklart för barnen på förskolan att Elva och Amir och de andra med annan kostbegränsningar har annan mat, det är inskränkta föräldrar som gör det till en grej. Nu lever vi tack och lov i en kommun med människor som vet värdet av bra kost och som faktiskt vet vad bra kost är, det gör att alla barnen på förskolan äter vegetariskt flera gånger i veckan. Det är dessutom mer miljövänligt. Barn kan bli retade för precis vad som helst och det är föräldrarna till de som retar som har den stora skulden i det, inte den förälder som gör ett hälsosamt val för sina barn. Jag lär mitt barn empati för alla varelser och jag ger henne en väldigt hälsosam grund att stå på, jag är övertygad om att hon kommer vara glad för det när hon blir större.

[postmortum91]
8/9/17, 10:24 PM
#13

#12 du missade nog läsa ordentligt i den tråden. För jag bad om råd och frågade om det var rätt väg att gå. Jag skrev hur jag tänkte gå tillväga men var osäker om det var för hårt gånger, vilket det var. Ödmjukhet kommer man långt på.

Annons:
[postmortum91]
8/9/17, 10:25 PM
#14

#12 sen jobbar jag varken i skolbespisningen eller i kommunfullmäktige. Så jag kan inte påverka mer än någon annan. Vi lärare har nog att göra, tro mig.

Sarah
8/9/17, 10:35 PM
#15

Nej jag läste alldeles precis vad som stod. Du kanske inte skrev som du menade, precis som i många andra trådar. Klart att personal kan säga ifrån om saker inte funkar i skolan. Att gå och tycka synd om barn och sen inte göra ngt åt det… Gäller det mer än kostvanor?

Lakritsstjärna
8/9/17, 10:47 PM
#16

Håller med #12. Barn kan ju bli retade för precis vad som helst, det är viktigt att man som förälder lär barnen att alla är olika och det ska accepteras. Alla ser olika ut, tror på olika saker och kommer från olika familjekonstellationer, någon kanske har dyslexi, vissa har allergier och vissa äter annan kost av andra skäl. Ska man anpassa sig efter vad man kan bli mobbad över så kommer de bara att hitta på något annat att mobba för. Efter vegankosten kanske det är näsan, öronen eller så är barnet enligt mobbarna för lång eller kort och vad ska man göra då tycker du postmortum91? Att begränsa sina barn är en av föräldrarnas uppgifter och något som man som förälder måste göra för barnens bästa. Några vanliga begränsningar är Tex. inte låta barnet sitta uppe och spela dataspel hela natten och sedan somna i skolan, eller ära godis varje dag bara för att de vill det, för vilket barn skulle inte vilja äta godis varje dag! Eller i mitt fall begränsa och inte låta barnet äta något jag själv inte ser som mat och är sämre för deras hälsa.

Ceciliaolucifer
8/13/17, 2:46 PM
#17

#15 Kan inte du starta en inspirationstråd om mat/mellanmål som är veggie/vegansk inne på vegetarisk? Eller här inne på barn?

Sarah
8/16/17, 1:54 PM
#18

Jo tanken har slagit mig. Finns en gammal sådan tråd jag startade när Elva var mindre. Men är nog dags för en till :)

Ceciliaolucifer
8/16/17, 10:04 PM
#19

#18 Jag tar tacksam emot länk! Alla tips och råd är guldvärt! :)

[Thiah]
8/17/17, 5:20 AM
#20

Jag skulle också gärna servera med vegetariskt mat nu när jag snart blir hemma igen :)

Annons:
MikaelaS_
8/17/17, 9:06 AM
#21

Och här är en till som gärna vill servera vegetariskt, målet är iaf hälften av alla måltider. Men det är svårt när gubben verkligen inte är med på tåget..

[Thiah]
8/17/17, 12:18 PM
#22

#21 min gubbe är också lite trög. Men tänkte att vi skulle kunna hämta vegetarisk lunch nu när vi är hemma. :)

MikaelaS_
8/18/17, 8:31 AM
#23

#22 Trist när de ska vara motsträviga :p Ser framför mig hur jag serverar fyllda zucchinis, han hade trillat av pinn. Äter vi vegetariskt en dag, t ex spenatsoppa som i vårt hus är lakto-ovo och inte ens vegansk, så klagar han sedan hela kvällen på köttbristen. Men jag och barnen ska absolut äta mer vegetariskt så kan han steka sina bacon till allt, haha

Sarah
8/18/17, 8:55 AM
#24

Testa att byta ut ex köttfärsen mot quornfärs och se om de märker ngn skillnad :P

[Thiah]
8/18/17, 9:31 AM
#25

#24 bönpastan togs emot riktigt bra så Quorn kan säkert funka :)

MikaelaS_
8/18/17, 10:39 AM
#26

Ja, har funderat på att göra så ;))

Ria74
8/18/17, 10:45 AM
#27

Vi äter blandkost hör hemma med övervikt mot det vegetariska. Dottern äter inte gärna kött men tycker om fisk så jag serverar fisk, bönbiffar, linsgryta och liknande till henne istället för rött kött. Hon är 4 år och får själv avgöra om hon vill ha kött eller inte. Jag själv äter övervägande vegetariskt medan mannen vill ha kött till allt. Därav kan dottern välja eftersom det finns båda delarna dom flesta måltider.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
JossanH
8/18/17, 9:18 PM
#28

Jag säger att det skulle snarare vara mer schysst mot barnen att servera dom vegetariskt tills de blir gamla nog att själv ta ställning till köttet eller inte köttet än tvärt om. Jag äter vegetariskt förutom att jag även äter fisk och skaldjur. Barnen äter ofta vegetariskt men också en del kött. Skulle äta ännu mer vegetariskt om inte 5åringnen har haft det ganska kämpigt med vad hon äter och inte och då har ibland kött varit en del av kosten hon faktiskt ätit. Dock bor vi på landet och här slaktar vi våra överskottstuppar och sambon och våra grannar har får ihop och där blir det baggar över som dom själva kör till ett närliggande, litet slakteri. Ibland köper vi även ekologiskt kött och korv (avskyr korv som produkt men barnen älskar det så det förekommer). Och våra barn vet precis vad det är dom äter. Äldsta var nog ca 3,5 år när vi serverade köpt ekologisk kyckling och hon frågade vem det var som slaktat den. Det var det mest naturliga för henne. Hon har även förvånats över att de säljer ägg i affären. Och jag håller helt med Sarah om att det är skolan som ska servera bra mat till alla- oavsett kost. Det är lika lite synd om de som äter vegansk mat som det är om de stackars barn som inte får proppa i sig godis, läsk och fika. Det kan aldrig vara dåligt att servera barnen mer hälsosam mat!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: