Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1299 ggr
[postmortum91]
2017-07-23 21:11

äter skitdåligt

Efter en helg med sin farmor är dottern hopplös med maten. Hon äter knappt alls när vi serverar mat eller gröt. Hon äter dock som en galning när det kommer till ärtor, majs, bär, frukt, pizzasallad.
Imorgon tänkte vi köra stenhårt på att hon bara ska bli serverad vettig mat.
Om hon inte vill äta så får hon gå hungrig till nästa mål mat. hon är 1,5 år.
Detta gör vi för att vi vill att hon ska äta som tidigare, hon blir ju undernärd annars. Är detta fel väg att gå?
Vi tänkte alltså servera:

Frukost: smörgås med pålägg på. OM hon äter upp smörgåsen får hon ett egg eller lite yoghurt till. Annars får hon vänta till lunchen

Lunch: Barnmat alt. rester från gårdagen

Mellanmål: smörgås
Middag: det vi äter alt. barnmat

Kvällsmat: gröt

Så här har vi ju alltid gjort förutom att hon fått banan till mellanmål tidigare men nu vill vi ta bort allt sött tills vi fått bukt med maten igen.
Som vi förstått så har hon bara fått frukt och bär som sin farmor, glass, bullar etc.  Och när hon matvägrat så har hon fått de alternativ som hon velat ha.

Annons:
Velinga1984
2017-07-23 22:12
#1

Hon är 1,5 år och ni ska låta henne gå hungrig om hon inte äter? Hon var inte det tänker att vänta och ska ni låta henne vara hungrig? Herrejösses finns en hel uppsjö med nyttiga saker som hon kan pilla i sig. Får hon äta själv förresten? Min son som är lika gammal äter bara om han får äta själv, och det finns mängder av mat han inte äter så han får helt enkelt sånt han äter. Och med tanke på hans kroppsstorlek så är han långt ifrån undernärd ändå ;)

teezan
2017-07-23 22:58
#2

Vår dotter äter också dåligt emellanåt men blir hon hungrig mellan målen får hon alltid äta. Skulle aldrig låta henne vänta, det låter alldeles för hårt. Det kan hända att hon inte är hungrig just när det serveras, eller att hon är upptagen och inte har lust just då. Hon kan va rätt petig, vilket verkar vanligt i denna åldern (hon blir 2 i september) och får det hon tycker om. Vi provar oss fortfarande fram, och det varierar väldigt vad som går hem och inte, det blir ofta ensidigt. Jag tror du kan slappna av, har du ett friskt barn är det ovanligt att de blir undernärda. Tror det är bättre att inte vara så strikt kring maten, mer än att ni serverar sådant hon gillar som är lite nyttigare ifall det känns viktigt. Frukt eller bär är ju inte onyttigt.

Sarah
2017-07-23 23:11
#3

Ser inte problemet? Ärtor bär frukt och vitkål är hundra gånger bättre mat än en smörgås. Ägg är bättre än en smörgås Smörgås, gröt, pasta… Max 3 ggr om dagen ska de få spannmål enl livsmedelsverket, max. Frukt och grönt finns det däremot inga maxgränser på. Baljväxter är ngt av det nyttigaste som finns. De dagar dottern ber om bara bönor eller ärtor till mellanmål är jag en lycklig mamma. Vill hon ha en macka svär jag tyst för mig själv. Att låta henne gå hungrig… Skulle jag aldrig utsätta ett så litet barn för. Om ni börjar bråka om maten och gör en stor grej av det, så skapar ni bara negativa känslor runt mat, det om ngt ger säkert problem senare.

Sarah
2017-07-23 23:52
#4

En vanlig dag där jag bestämmer maten ser ut ungefär såhär. Likadant sen hon började äta. Alltid ätit själv och det vi äter. Frukost: hon vill oftast inte äta ngt mastigt på morgonen så det är oftast frukt och bär. Vill hon äta ngt mer blir det ex soyghurt med aprikoser och pumpafrön och granatäppelkärnor. Lunch, rester från gårdagens middag. Idag soppa på pumpa och röda linser kokta i buljong och kanel med lite cream fraiche. Mellanmål. Macka, frukt, en skål kikärter /bönor/ gröna ärtor, en avokado, ett ägg, nötter eller ngt år det hållet. Middag: ex vegetarisk mousaka m quornfärs, grönsaksgryta m bönor, sallad med linspasta, paj med spenat och fetaost, ugnsbakade rotfrukter med falafel, vegetariska tacos med mycket grönsaker och bönor osv osv. Backup är alltid att ge henne en tallrik blandade bönor/ärtor och cocktailtomater och bär efteråt. Vill hon inte äta det som serveras så får hon ändå det mesta hon behöver från det. Att få sitt barn att gilla bönor/ärtor/linser och olika grönsaker är nog den största tjänsten man kan göra dem i kostrelaterad hälsoväg. Ibland vill hon bara ha pasta med ketchup, ja då får hon kikärtspasta med ketchup. En helt ok måltid. I mina ögon är ett stort misstag många gör att de bygger upp maten runt mjölk och spannmål och chark (samt annat kött såklart då vi är veg :p ). Det är mejeriprodukter och/ eller spannmålsprodukter i varje måltid. Folk tror att de varierar sin kost, men egentligen är det mest mjölk och spannmål i olika former. Sen en korv till det. Macka med ost och skinka, pasta med ostsås och bacon, fil och flingor, youghurt flingor med macka ost skinka, ris (också spannmål) med ngt osv. Så förlåt, men den meny du föreslår tycker jag är riktigt dålig och där ser jag större risker för näringsbrist, än vad hon själv vill äta nu. Du säger inte vad ni brukar äta till middag, men macka och gröt som bas, tillsammans med barnmat. Nej det är inte speciellt bra.

[Thiah]
2017-07-24 08:23
#5

Joel har perioder när han inte äter ordentligt. Varmt väder eller sjukdom gör att hans matintresse går ner på noll. Jag är precis likadan. Men då äter vi frukt, bär och grönsaker. Jag gör smoothies som han gärna dricker. Nu på sommaren har mat intaget kanske inte blivit idealiskt då vi alla är lite lata. Igår t.ex. åt Joel köttbullar och tomat till middag. Potatismoset struntade han helt i. Så länge han blir mätt och nöjd tjafsar jag inte. Däremellan äter vi frukt och grönt egentligen hela dagen. Han har fri tillgång till frukt faktiskt.

PerhapsimAnna
2017-07-24 12:55
#6

Nu vet jag inte när frukost serveras men det låter som det är väldigt långt mellan frukost och lunch! Min dotter äter oftast mycket sämre när hennes tänder är på g samt att barn över lag har perioder där dom inte vill ha vissa saker och då är det bara att erbjuda sånt som dom gillar!

Som andra sagt längre upp så tycker våran dotter om att äta på egen hand, får hon inte göra detta så kommer det oftast inte in någon mat i munnen. Erbjud mat var 3dje timme och hitta det som passar henne! :) Våran dotter dricker vatten till allt och ibland får hon ett glas mjölk.

7 - Frukost, oftast en fullkornsmacka med skinka eller ost samt lite torkad frukt

10 - Välling och förmiddagsvila

13 - Middag, kan vara köttfärssås o spagetti eller pizza eller potatis o fisk, hon får det vi äter och vill hon inte ha detta så får hon äta en burk barnmat (som hon förövrigt älskar)

15/16 - mellanmål så som en klämmisgröt eller en frukt

17 - äter hon middag med oss, precis som lunch så blir det vad det serveras

17:30/18 - en flaska välling och sedan natten!

Annons:
Ria74
2017-07-24 13:41
#7

Jag tycker du är lite väl hård. Dottern är 4 år nu och väldigt ofta äter hon helvegetariskt som ärtor, majs, bönor, tomat, gurka, linser eller liknande till lunch och middag. Jag tycker det ör positivt att hon älskar frukt och grönsaker eftersom vi alltid har en back-up om hon inte vill ha vår middag. Det är fortfarande hyfsat ofta hon äter på andra tider än vi med. Jag skulle inte ens drömma om att tvinga henne att vänta till nästa måltid om hon är hungrig. Ja själv skulle inte vilja bli behandlad så.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
2017-07-24 14:20
#8

Precis som andra skrivit så e det fel o låta henne gå hungrig. Hon är bara 1.5 år. Hon förstår inte varför ni helt plötsligt tvingar henne o gå hungrig. Hade du velat gå hungrig för någon annan bestämt det? Jag reagerar starkt på detta då jag har ett barn som inte äter. O inte gjort på 3 år. Så för mig e det helt oacceptabelt o göra så mot ert barn!!

Sarah
2017-07-24 16:20
#9

Jag tycker att ni ska gå till en dietist och få hjälp med maten. Just nu vill ni hålla henne hungrig för att hon vill äta nyttig mat, så att ni får i henne mindre nyttig mat. Det är helt galet och ni behöver få större kunskap om näringslära och fler tips om mat att servera.

[postmortum91]
2017-07-24 22:51
#10

Hon vaknar typ 10 på morgonen därav är det inte långt mellan frukost och lunch. Okej jag menade inte riktigt att hon skulle få skrika sig hungrig jag hade såklart gett henne mat om jag märker att hon vill ha men inte säker som är sött. Ärtor och majs är ju bra. Men det är med de söta sakerna vi vill få bort och få henne att äta mer allsidigt. Så det inte bara blir majs och ärtor. Fett är ju en bristvara nu och barn behöver ju fett också. Tack för era tips och tankar

[Thiah]
2017-07-25 07:12
#11

Vaknar hon så sent skulle jag antingen väcka henne tidigare så hon får frukost + lunch i sig med lite mellanrum eller helt enkelt gett nån sorts brunch.

[postmortum91]
2017-07-26 23:10
#12

Hon lägger sig rätt sent också så hon behöver de timmarna. Det är bara att dagen är framskjuten om man jämför med om hon vaknade kl 7

jackiejohn
2017-07-27 10:45
#13

Tycker det låter helt galet att sätta såna krav på en 1,5åring. Och att skylla det på en helg hos farmor är inte heller rätt, din dotter är för liten för att köra någon slags matvägran pga att hon kanske fick nåt annat gottis hos farmor. Ni kommit i denna fasen förr eller senare ändå. Att låta ett barn gå hungrigt är för mig vansinnigt och som flera andra säger så äter hon ju ändå nyttiga saker så jag ser faktiskt inte problemet? Servera henne det ni brukar men toppa kanske gröten med nån fruktbit eller spexa till mackan med en gurkskiva och låt ungen äta allt grönt hon vill det är nyttig och väldigt bra om de lär sig tidigt att tycka om frukt och grönt. Men för att få mer struktur med maten så skulle jag faktiskt väcka henne tidigare och lägga henne tidigare på kvällen. Det kan ta ett par dagar att ändra rytmen. Hur gör ni när hon ska till dagis? Eller jobbar ni bara eftermiddag/kväll?

Annons:
Isalel
2017-07-27 11:52
#14

Min erfarenhet av matvägrande barn är att försöka skapa så trevlig inställning till mat som möjligt; dvs skippa alla krav. Servera mat som du vet att barnet gillar (då menar jag såklart inte bullar och godis) men ge även möjlighet att smaka nya saker och att barnet blir nyfiken på mer mat. Barn har inte utvecklat sitt konsekvenstänk förrän upp vid tonåren och har därför inte kapacitet att göra utstuderade saker i syfte att få egen vinning utav det. Tyvärr blir vi vuxna fixerade vid mat trots att extremt få bebisar och barn i Sverige har någon typ av svår undervikt. Jag tror stenhårt på att skapa matglädje istället för stress och press, eftersom det skapar en irritation/frustration hos föräldern och därmed också bidrar till en mindre mysig måltidssituation.

JossanH
2017-07-27 13:48
#15

Jag ser inte varför tidigare morgnar och kvällar skulle göra någon skillnad på matintaget? Vi har ju ungefär samma intervaller mellan måltiderna som andra barnfamiljer, bara det att vi vaknar senare och lägger oss senare. Skulle aldrog tvinga upp mina barn tidigare i onödan om vi inte har en tid att passa. Tidiga morgnar kommer dom få ändå när dom börjar skolan :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
2017-07-27 14:06
#16

#15 ja vi har också samma sorts intervaller vare sig vi går upp tidigt eller sent. Och förutom på semestern måste vi upp tidigt. Men om intervallerna inte fungerar bra kan det löna sig att ändra om rutinerna lite.

Sarah
2017-07-27 15:03
#17

Skulle inte heller tvinga upp ett barn som sover. Det konstigaste här är ju en förälder som försöker tvinga sitt barn att äta mindre frukt, bär och grönsaker för att få i det mer spannmål, inte när barnet äter.

[postmortum91]
2017-07-27 23:10
#18

Ni kan tagga ner nu. Hon svälter inte. Det tog 1,5 dag sen började hon äta bra igen. 
Grejen var ju att hon fick i sig för lite mat när hon bara skulle käka frukt etc. Det var ju inte själva grejen att hon gillar frukt som är dåligt utan att hon fick i sig för lite näring och fett. Vi är så klart glada att hon älskar oliver, majs, tomat, ärtor, frukt pizza-sallad etc. Däremot kändes det inte optimalt att hon BARA skulle leva på majs eller bär dagarna i ändan. Nu har hon börjat käka sin gröt igen och mat så nu är vi tillbaka där vi var från början med frukt till mellanmål etc. Hon fick sin majs, tomat och oliver förut så vi svälter inte vårt barn. Ni som är föräldrar själva borde veta hur det skulle kännas om ni hade anklagats för att svälta ert barn.

Upp till toppen
Annons: