Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1049 ggr
Surpan
7/2/17, 1:04 PM

Babysim

Babysim, är det någon som testat det? Är det bra? Värt? Sitter och funderar då jag skulle behöva komma ut och göra lite annat om dagarna än barnvagnspromenader. Hur gör man när man duschar/byter om med en liten bebis i omklädningsrummet…?

/Surpan

Annons:
liljegren
7/2/17, 1:18 PM
#1

Albin uppskattade det. Beror nog mycket på den som undervisar också. Vi gick 2 kurser. Där vi var fanns det barnstolar i duschen. När vi böt om fick han ligga på ett badlakan på golvet. Där vi var stängde badhuset flr allmänheten innan vårt babysim började och när vi avslutade hade redan simklubbens medlemmar börjat simma så det var i princip tomt i omklädningsrummet.

Surpan
7/2/17, 4:36 PM
#2

#1 Kul att ni gillade det. :) Hur gammal var din son när ni började? Vårt babysim ligger i en lokal som bara används till olika aktiviteter, så jag kan inte gå dit och kika.. Men jag antar att de har tänkt på sånt i omklädningsrummet. :)

/Surpan

mollyt
7/5/17, 8:56 PM
#3

Vi missade det, eller… min man velade mycket om han ville följa med (vi skulle välja dagar när han kunde delta) eller om jag och dottern skulle gå själv. Sen rann det ut lite i sanden. Men jag har hört många som uppskattat babysimmet - men det är väldigt dyrt kan jag tycka för några tillfällen där man badar i 20minuter. Hehe! Tanken var sen att vi skulle gå på "babysim för 1:åringar som missat babysim" men tja… nu är dottern 15 månader och vi har inte bokat något sådant heller. Mina föräldrar har pool, så nu har dottern fått göra snabba dopp där och uppskattat det mycket. Men deras poolvatten är typ 30 grader så hon har bara fått bada typ 5min åt gången än så länge (för att inte riskera att bli för kall).

SuperLimm
7/19/17, 1:55 PM
#4

#3 Kolla om simklubben där du bor har minisim, det är för barn från 2-4 år. En förälder är med i vattnet hela tiden. Man måste inte ha gått babysim innan :)

Jag tror babysim är nyttigt. Men jag tror samtidigt inte att man måste gå det. Däremot är det viktigt att faktiskt bada med sina barn ibland, ute eller i en simhall. Så att barnet är van vid vatten sen när den börjar andra klass i skolan. Barn som inte är vana vid vatten då får det väldigt jobbigt.

Mvh Linn

Lojs
7/19/17, 4:33 PM
#5

Jag gick första terminen av babysimmet med sonen. Det som var positivt var att lära sig bra grepp och liknande för vattenträning och sådär. Men i övrigt var jag inte så förtjust, jag avskyr att sjunga i grupp och halva grejen var mängder med barnsånger med rörelser till och jag personligen kände mig väldigt obekväm med det. 
Efter den terminen gick vi istället och badade på egen hand ibland, vår simhall har vattnet uppvärmt för babysimmet fredagar och lördagar så vi gick dit själva istället då och då de dagarna. 
Vi har fortsatt med simhallen och bad i havet över åren och sonen har alltid älskat allt som har med vatten att göra och gör det fortfarande 8 år gammal, han har hela tiden varit totalt orädd så jag som mamma har varit desto mer rädd för hans skull. ;) Innan han började simma runt själv så hängde han mest på mig när vi badade och tyckte det var skitkul att ta lite egna små utflykter och sedan komma tillbaka till tryggheten med att klänga på mig. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

teezan
8/2/17, 9:12 AM
#6

Jag tror att ju tidigare ett barn lär sig simma, desto bättre. Och det är bra med vattenvana tidigt :) ´Vi gick några terminer med dottern från att hon var 4 månader och lärde till exempel henne hur hon skulle vända till rygg när hon hamnar på mage.  Hon är inte så förtjust i att varken bada eller duscha men så länge vi tar det i hennes takt går det oftast bra.

Att kunna just hur man vänder sig kan vara livsviktigt om olyckan är framme. Instruktören hade ett exempel på en tvååring som ramlade ner i familjens pool, han klarade sig genom att ha vänt sig på rygg, och han hade gått på babysim/simskola.

Vi kommer fortsätta åka regelbundet till simhallen med vår dotter nu i höst och vinter. I sommar har vi mest plaskat vid strandkanten då hon inte uppskattat att följa med till djupare vatten, förutom en gång.

Angående byta om med bebis funkar det att lägga bebisen på handduk, eller så kunde man köpa något underlägg som tålde vatten där vi var.  När de kunde sitta fanns det stolar att sätta de i. Efteråt duschade jag med min dotter, och hon ville amma direkt efter badet så ibland fick jag göra det samtidigt som vi duschade, Det var bra att ha med babyskyddet så jag kunde lägga ner henne efter hon somnat, de gånger hon gjorde det (man bli trött av att simma!). Valde alltid att klä på henne först, och ibland duschade jag bara av henne och mig lite snabbt och duschade själv hemma istället. När sambon var med kunde jag ge honom dottern när hon var färdigduschad, äten och påklädd :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: