Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2402 ggr
Lakritsstjärna
2017-06-27 00:03

Barn och alkohol?

Är man en dålig förälder om man tar ett glas vin då barnen är med? Jag har själv vuxit upp med föräldrar som varit hel nykterister och tycker inte att alkohol och barn hör ihop. Jag och min man har kommit överens om att aldrig dricka alkohol då barnen är med. Nu på midsommar var vi över till några vänner med barn i samma ålder och när barnen hade somnat så tog vi ett glas vin och lite ostbricka. Dottern på 7år vaknade och kom då ner till oss och började hugga in på kexen. hade då druckit ett glas vin så jag var ju inte på något sätt berusad. Känns ändå inte bra att gå emot sina principer och känner mig som en dålig förälder. Min man sa att hans föräldrar brukade dricka nått glas när han var barn och han är inte traumatiserad, jag är säker på att min dotter inte ens la märke till vinet men ändå. Vad anser ni om att dricka då barn är med (i måttliga mängder då alltså Max ett glad vin eller öl eller liknande)

Annons:
Sarah
2017-06-27 03:07
#1

Ser inga problem med det alls.

[Thiah]
2017-06-27 05:25
#2

Jag ser inte heller några problem alls. Vi brukar vara ett gäng på 18 barn och vuxna där de flesta tar ett glas eller två till middagen.

mollyt
2017-06-27 19:11
#3

Inga problem så länge man inte utsätter sina barn för berusade föräldrar eller tappar omdömet på något sätt. Jag är också uppväxt med att mina föräldrar kunde dricka ett glas till maten när jag var liten, det var inget konstigt. Nu är vår dotter bara 1 år men jag har tagit något enstaka glas då och då och det tänker jag att jag fortsätter med. Inte varje dag såklart, men något glas då och då ser jag inga problem med.

fluffis
2017-06-28 09:09
#4

För ett tag sen tog de upp ämnet alkohol och barn i programmet Vardagspuls med Agneta Sjödin. Minns inte riktigt vad de sa men det kändes så självklart att inte dricka när jag såg det. En sak som jag minns var när gästen/experten sa att det är inte sällan det kommer in barn till akuten på helgerna, vars föräldrar har druckit, och känner sig jättedumma. Själv ser jag till att en av föräldrarna här hemma inte dricker alls. Om man skulle behöva åka till akuten. Eller om barnen blir sjuka och behöver tas om hand. Själv är jag uppväxt med en pappa som drack mycket. Jag kan intyga att som barn så upptäcker man minsta lilla förändring hos sin förälder. Oavsett om det handlade om en liten mängd så visste jag. Jag upplevde att jag blev nonchalerad i olika grad och hatade därför när mina föräldrar drack.

fluffis
2017-06-28 09:26
#5

Hittade förresten ett klipp "vuxnas drickande bland barn" från programmet. Se gärna det. http://www.tv4.se/vardagspuls/klipp/vuxnas-drickande-bland-barn-3071353

oh-la
2017-06-28 13:19
#6

#4, kan inte det ha att göra med erfarenhet? Själv är jag också uppvuxen med föräldrar som drack alkohol. Med det menar jag ytterst måttliga mängder. Jag vet att dom kunde ta en öl, men jag har inga minnen av fylla alls. Inte ett enda faktiskt! Jag förknippar inte alkohol med obehag eller liknande, och ingen i min närhet blir full ens på fest fast det bjuds på alkohol. Vad gäller min dotter kan vi ta ett glas vin, jag och min man, men aldrig samtidigt just för att man måste kunna köra eller ha uppsikt. Fylla däremot har jag inget intresse av, men jag har bara sett fylla bland kompisar på gymnasiet typ, aldrig bland vuxna. Tyvärr tror jag att det generellt är mycket fylla även bland vuxna, och det tycker jag är hemskt. Inget barn ska behöva uppleva fulla föräldrar. Jag ger verkligen all cred till mina föräldrar som hållit oss undan fylla och lärt oss att alkohol kan intas med måtta och utan att någon blir full.

Annons:
mollyt
2017-06-29 22:11
#7

#4 Det ligger något otroligt vettigt i det du säger om att minst en vuxen ska vara körduglig om något oväntat händer och det står akutenbilbesök på schemat. Det har jag faktiskt inte ens tänkt på (nu har vi förvisso inte hamnat i så många situationer det här året där vi druckit alkohol - men som grundtanke gillade jag den regeln!)

fackdack
2017-06-30 01:20
#8

jag tycker dt är ok själv har jag inte drukigt något sedan jag blev gravid 2012. men med annat mina barns faster dem dricker och har fester hemma när hennes barn är vakna jag gillar ens inte när mina bara kusin dricker på sitt rum (han bor här) och min sambo säger alltid att jag är för mycket men jag menar jag gillar det inte och jag vill inte att mina barn ska se det. jag tycker ett glas med vin är okej. min sambo dricker i bland när hans familj e på besök 1 gång om året ungefär. men han dricker då barnen har somnat. medans dem andra börjar typ kl13 så då leker jag oftast med dom i något annat rum. jag vill inte dricka något då om något händer peppar så åker man inte till sjukhuset med en alkohol doft och inte klar i huvudet. och då jag inte har körkort vill jag alltid ha en mycket som har körkort och det blir min mamma då hon en då inte gillar att dricka framför mig ;)

Mortiscia
2017-06-30 18:10
#9

Jag skulle säga att nyktert är bäst kring barn, ju yngre desto mindre alkohol i deras närvaro. Har man barn som är i tonåren kan det alltså vara mer ok att ta ett glas vin/en öl än om man har en treåring.

#5 Bra video!

[Linda-1985]
2017-07-02 20:38
#10

Ett glas vin är OK så länge man inte dricker sig packad.,,

Amoz
2017-07-02 20:54
#11

Jag och sambon dricker väldigt sällan och då är det väl kanske en cider. När vi är iväg är det dessutom jag som kör så då dricker jag inget såklart. Men jag tror inte att sonen påverkas av att något dricker en cider, ett glas vin eller en öl i närheten av honom. Det är ju om någon skulle bli full, börja bete sig märkligt eller sådär som skulle påverka honom. Kan man inte hantera alkoholen så känner jag att nej, då ska man inte dricka alls nära barn. Kan man dricka ett glas vin och sedan är det bra liksom, så spelar det nog ingen roll.

fackdack
2019-03-05 17:52
#12

Asså jag gillar absolut inte när man dricker dricker framför små barn ja ok ett glas vin öl eller vad tusan. Om men vodka osv. I Tyskland var min sambo kommer ifrån är det normalt att man har en ett åring och packad vad som dom säger.. Vad jag inte gillar.. Så när min sambos släckt kommer blir det alltid tidigt i sängen gillar inte när dom ser hur korkade folk är. Jag tycker minst 1 med körkort ska vara tillgänglig. Så oftast när min sambos familj kommer dricker sambon 2 kr 3 glas öl och jag och min mamma inget eller så kan det hända att jag dricker 1 glas cider men då dricker inte sambon. Vi dricker ca om överhuvud taget 1 gång om året. Här hinner cidren och ölen vi har gå ut innan hans släckt kommer nästa gång haha

Maria
2019-03-09 11:06
#13

Jag tycker det är ok så länge det är under kontrollerade former.

Det är ju nästan värre att dölja det och så vaknar barnen och ser att föräldrarna dricker. Då blir det ju ett smygbeteende och det tycker jag nästan är värre.

Antingen eller tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2019-03-27 16:38
#14

Jag växte upp med vuxna som drack alkohol till maten på fest, men alltid en som var helt nykter om något skulle hända. Har inga dåliga minnen alls utan minns att pappa och hans kompis var extra roliga vid läggdags.

Att hymla med det tror jag gör mer skada. Då kan det bli något förbjudet och spännande.

J
2022-05-31 20:47
#15

Jag ör uppvuxen med separerade föräldrar. Den enda föräldern drack mycket, stökiga jular osv. Den andra föräldern kunde ta ett glas vin vid matlagning/till maten eller framför idol en fredagkväll. Så jag har sätt och vart med om båda. Jag själv har två barn som är 7 år och 9 månader. Jag tar gärna ett glas rosé i solen eller ett glas till middagen. Självklart dricker jag mig inte full framför barnen, det är såklart big no no. Men jag ser inga problem i det jag och min sambo gör. Jag dricker inte för att bli berusad, utan för att jag tycker det är gott. Mina barn har aldrig tagit skada av det :) som fler skriver så tror jag det är värre att hymla om det. Tror det gör alkohol mer intressant för barnen då för att dom blir nyfikna och vill testa.

svenake
2023-04-14 23:32
#16

I Frankrike skulle nog inte många förstå frågan överhuvudtaget. Eller i Italien?

Upp till toppen
Annons: