Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 792 ggr
Lakritsstjärna
2017-06-18 21:10

Hjälp med nattningen, hur gör ni?

Vi har ett problem.! Yngsta sånen är jätte jobbig att lägga och det tar i snitt 2 timmar. En timma som han inte ens vill vara kvar i sängen och nästa rimma ligger han och vänder och vrider sig. Lägger han kl 7 och han somnar kl 21:00-21:30. Vi har vant honom med att sitta bredvid han tills han somnar, måste man göra det eller kan man lägga barnen och sen låta de somna själva för så gör en kompis? Jag och min man har absolut ingen egentid efter som jag måste sova vid kl 22. Hur nattar ni era barn behöver verkligen tips. Jag fick redan i helgen på att min man ska byta jobb för vi hinner ju inte ens prata med varandra. En lämnar och en hämtar en gör mat och den andra nattar sen är dagen slut. Kan tillägga att han är 2,5år och sover inte alls på dagarna längre.

Annons:
tlover
2017-06-18 21:49
#1

Mörklägg hemma 1-2 h innan läggning. Det hjälper mycket

l'm back

Mara-Bell
2017-06-18 22:40
#2

Vi har en dotter på drygt ett år, och henne hade vi problem att söva när hon var runt 8 månader. Vi brukade sitta jämte spjälsängen med henne, och ibland tog det timmar innan hon somnade. En dag orkade vi inte mer utan stängde dörren och gick ut, 15 minuter senare hade hon somnat. På de 15 minuterna var jag inne och vände 3 gånger tror jag eftersom hon var ledsen. Men från den kvällen har vi låtit henne somna själv, och i dag behöver vi nästan aldrig gå in till henne efter läggdags, hon somnar på egen hand. Ibland tar det 5 min, ibland 30 min, men hon roar sig själv i sängen tills hon somnar. Jag oroar mig däremot lite för den dag vi byter till vanlig säng, vilket jag antar att ni har hemma? För en spjälsäng går ju inte att lämna ifall man inte har lust att sova.

mollyt
2017-06-19 22:21
#3

Barn har ju en egen dygnsrytm precis som vuxna, om man är morgonmänniska eller kvällsmänniska. Men jag tänker som #1 att man kan göra sitt bästa för att ge dem lite hjälp på traven… att ha varit AKTIV på dagen innan så att han är trött, kanske varit ute och lekt före middagen. Sen att ta tid att varva ner ordentligt, kanske hoppa över TV-tittande eller liknande (blåa våglängder från ljuset från skärmen fungerar uppiggande) utan kanske rita lite eller bygga/leka med annat, läsa bok och varva ner.

Jag ligger bredvid vår ettåring tills hon somnat, och ofta en 20min till efter det. Men hon vill somna redan kl 18 så vi hinner ha "kväll" efter det.

[postmortum91]
2017-06-19 23:46
#4

Jag skulle ha lagt barnet vid 8 istället, ni kanske lägger för tidigt. ha fasta rutiner ett par timmar innan nattningen. Släck ner långt i förväg.

oh-la
2017-06-20 14:59
#5

vi har en riktig liten piggelin på snart 9 månader som alltid varit hopplös med sömnen. hon har bara sovit en gång på dagen de senaste månaderna. sover hon mer är hon omöjlig att få att sova på natten. hon har spjälsäng, men vi nattar aldrig i den. då blir det som du beskriver, en kamp. henne nattar man bäst i knäet med lite mys och välling. innan nattning är det lugn och ro som får gälla. ingen tv eller dator. lite lugn lek bara. 

vi får ofta höra att vi ska lämna henne i spjälsängen och natta där så hon vänjer sig. det är ju så det ska vara. tyvärr finns ju ingen mall för hur det "ska vara" och vi orkar kort och gott inte med kampen med nattning i spjälsäng, och ser ingen mening med det heller. varför bråka när man kan lösa det på annat vis och hon får somna lugn och nöjd? 

har ni testat andra sätt att natta? i knäet, i soffan, i er säng? vissa barn, som vår dotter, är inte nöjda med att man sitter bredvid vid nattning utan vill vara nära. vår tjej är sådan. sitter jag bredvid spjälsängen är hon runt och stökar i timmar utan att komma till ro. kan ni lägga lite senare? det är ju hopplöst att lägga ett barn som inte är trött. ge det en stund mer vaket så han får bli lite trött och lägg sista timmen på att bara varva ner utan sov-kampen. 

vi har haft perioder nu när dottern kämpat mot sömnen som en tok och vi har hållit på i timmar med sömnen. hon är trött, men hon kämpar emot som om det gällde livet. ibland får man liksom tänka att det är en period som går över. förr eller senare släpper det.

[Nalaa]
2017-06-30 10:25
#6

Vi har också kämpat i månader med dotterns nattning, hon är dock lite yngre, 15 månader gammal. Vi har fasta rutiner som vi följer var vi än är. Det är middag, nedvarvning (inte hetsig lek utan snarare mys), eventuellt bad eller dusch, blöjbyte, pyjamas, tandborstning, hårborstning, tvätta av sig. Det är mörkt i hennes rum men vi har lampan tänd innan vi lägger henne. När vi lagt henne i sängen säger vi samma sak varje gång "God natt, älskling, nu ska du sova. Vi är här precis utanför och tittar till dig om en stund. Jag älskar dig!" Och sen släcker vi och går ut. Hon har sin välling i sängen tillsammans med sina gosedjur och snuttefiltar. Första kvällen vi gjorde såhär skrek hon i tjugo minuter så då gick vi in till henne många gånger, andra kvällen tog åtta minuter och tredje kvällen två. Nu vet hon proceduren och skriker aldrig vid nattning. Hon vet att vi är utanför, vi pratar i vanlig samtalston så hon hör oss och ibland står tv:n på. Hon somnar alltid på ett par minuter:-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: