Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 1476 ggr
Lakritsstjärna
6/8/17, 7:19 PM

Vaccination vägran

Hej Såg nyss att det var en mamma som erbjöd andra barn smittas av mässling för att på så sätt slippa vaccin. Vilket är mycket mer riskabelt för barnet att bli sjuk än att ta vaccinationen. Mässling vaccinet är väl beprövat och kan inte gämföras med svininfluensan vaccinet som inte hade hunnit testas klart. Vad kommer den här vaccination skräcken ifrån, är det efter svininfuenssan vaccinet som orsakade den? Jag har låtit min barn ta alla beprövövade vaccinationer, de som ingår i vaccinations pogramet plus TBE ovh vattkoppor för jag tror det är det bästa för mitt barn att slippa bli sjuk. Jag tackade nej till svininfluensa vacciner när jag var gravid 2010 efter som det var så nytt och kändes då osäkert. Ni som inte vill ge vaccination till era barn även de riktigt beprövade vaccinationerna i vaccinations programmen hur tänker ni när ni väger risker mot varandra? Vad är eta argument eller är det mer en princip fråga? skulle vars kul att höra!

Annons:
Aleya
6/8/17, 7:25 PM
#1

Att skita I att vaccinera sig mot exempelvis polio, mässling osv är rent idiotiskt. Det är ju inte så jäkla kul om vissa sjukdomar får fäste igen. Man riskerar inte bara barnets liv utan andras också. För det finns ju vissa som kanske inte KAN ta vaccin av olika orsaker. Ne jag är vaccinerad och kommer låta eventuella barn vaccineras om dom nu inte skulle vara allergiska mot något i vaccinen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
6/8/17, 7:38 PM
#2

Ren idioti att hellre ge barnet sjukdomen istället för vaccin. Man undrar ju om deras hjärnkontor du. Det är ingen trevlig sjukdom som dom då också utsätter andra för. En del dör av det.

Surpan
6/8/17, 8:28 PM
#3

Tror inte att vi har några vaccin-motståndare här på forumet. Själv tycker jag att det är helt galet, men jag har som tur är inte träffat på några motståndare ännu så jag hoppas att det är ovanligt i sverige. Men att folk smittat sina barn medvetet med olika sjukdomar är tyvärr vanligt. Speciellt med till exempel vattkoppor.

/Surpan

[Thiah]
6/9/17, 6:22 AM
#4

#3 vi har fler än 1 som inte vaccinerar sina barn. Ska se om hen orkar ta debatten.

Pontiac57
6/10/17, 12:53 AM
#5

Jag tycker det har eskalerat kraftigt med vaccinationsmotståndare senaste åren och jag kan ärligt tycka att det är skrämmande att alla dessa tidigare utrotade sjukdomar börjar ta sig hit igen

oh-la
6/10/17, 10:55 AM
#6

Vattkoppor är ju, till skillnad från mässlingen, en ganska harmlös virussjukdom om man får den som liten det de som inte vaccinerar mot mässlingen och istället erbjuder smitta till andra måste ha missat att skillnaden mellan vattkoppor där detta fenomen ändå förekommer mer frekvent just för att man vill ha det överstökat, och mässling är att det senare är en svår sjukdom och en av de vanligaste dödsorsaken bland små barn. För spädbarn är det extra farligt. Det är ingen liten snuva de smittar ungarna med. Man pratar om risken med vaccin. Tittar man på inrapporterade allvarliga biverkningar från vaccin kontra risken för svåra komplikationer till följd av dessa barnsjukdomar tar jag vaccin varje gång. Blir mitt barn sjukt är riskerna för allvarliga komplikationer så mycket större…

Annons:
JossanH
6/10/17, 11:01 AM
#7

#4 nej, jag tror inte det. Inte idag i varje fall..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
6/10/17, 12:55 PM
#8

#7 Det behöver du inte heller. :)

[Roe Deer]
6/12/17, 10:48 AM
#9

Jag vaccinerades som bebis, men min mor var emot vaccinationer som man fick i skolan, så jag hoppade över alla sådana förutom dem man fick i 6:an.

Jag tycker det ett intressant ämne, men jag tror inte på de nya influensavaccinationerna, det är väl lite konspirationsoro från min del dårå. Men som bebis är nog polio åtminstone kanske bra att vaccinera sig mot.

Anonym
Anonym
6/13/17, 10:14 PM
#10

Hur vi tänker: Jag har valt att avbryta vaccinationsprogrammet för mina barn. Det finns flera olika anledningar. Först och främst är jag skeptisk till läkemdelsindustrin som den ser ut idag. Det rapporteras om mutor, mörkande av biverkningar titt som tätt i media. Det finns en stor vinst i att få människor att medicinera sig. Därför läser jag alltid på FASS för att se innehåll och eventuella biverkningar innan intag av några mediciner. Och när det gäller vacciner så har jag även läst på om sjukdomarna man vaccinerar emot. Jag tycker att det finns ett par saker som är extra viktigt att tänka på när man vaccinerar. Det första är att det finns en övertro på vaccin vilket kan leda till dödsfall när inte sjukdomar tas på allvar. Som ett exempel är bebisen som dog i kikhosta sist här i Sverige. Bebisen blev smittad av det vaccinerade äldre syskonet men pga vaccinet så "kunde det inte" vara kikhosta och bebisen fick därför inte rätt vård och avled. Ett vaccinerat barn kan också bli sjuk och bära smitta vidare. Det andra är att många verkar tro att vaccinationer mot barnsjukdomar endast är relevant för små barn. Barnsjukdomar kan även vuxna få och man kan aldrig veta hur länge en vaccinerad människa uppvisar en godtagbar mängd antikroppar för viruset, vilket innebär att vuxna borde följa upp sina vaccinationer med 5-10 års intervaller för att med större sannolikhet ha det förväntade "skyddet" och inte vara en potentiell värd för smitta. Att tala om solidaritet och för samhällets skull samtidigt som den vuxna inte följer upp sina vacciner är för mig total dubbelmoral. Sedan har jag flera i min närhet som fått olika biverkningar av vacciner. Allt från lokala problem till anorexi (hos barn), övergående personlighetsförändring och en hel del allergier/astma. Är även med på ett antal forum där det flera ggr i veckan brukar komma in nya föräldrar som desperat söker hjälp och möjlighet att få någon att prata med efter att deras barn blivit vaccinskadade. Där pratar vi i regel om epileptiska anfall, personlighetsförändringar, hjärnsvullnad med ihållande, hysterisk gråt som kan leda till hjärnskada och som krävt akutvård, frånvaroattacker, stora allergiska besvär osv. Det är ofta som vården vänder de ryggen. Har även tagit del av kvartalsrapporter gällande inrapporterade biverkningar och där finns en hel del att läsa. Så här måste man väga för och nackdelar. Jag vill mina barn och min familjs bästa. Därför har vi valt att avstå vaccin för vi anser att det är det bästa för oss. Sedan önskar jag att vi respekteras för det på samma vis som vi respekterar de som väljer att vaccinera. Mina barn är automatiskt inte sjuka bara för att de inte fått någon spruta…

Honestyisdead
6/14/17, 7:13 AM
#11

#10 Jag kan inte respektera personer som medvetet orsakar risk för att sjukdomar får en chans att få fäste igen. Fy för!

Emmmie
6/14/17, 9:55 AM
#12

#10 Respekterar din ståndpunkt även om jag inte håller med. Hur har ni gjort med stelkrampsvaccinet? Det är ju en potentiellt livsfarlig sjukdom där bakterierna finns i vår direkta närhet.

Anonym
Anonym
6/14/17, 12:12 PM
#13

#11 och det är just därför det inte går att föra en öppen dialog. #12 man behöver inte hålla med :) först måste vi tänka på det faktum att vi förmodligen är tusentals människor i Sverige som inte längre har "skydd" mot stelkramp pga att folk inte fyller på mer än när de redan råkat ut för skada (vilket inte hjälper vid tillfället). Ändå är det bara mellan 1-3 perosner varje år some drabbas av stelkramp och alla är äldre personer. Stelkramp är en bakterie som du finner i jorden där det är en mycket syrefattig miljö. Den kan inte leva där det är för syrerikt som i tex blod. Så får du ett sår som inte blöder där risken för stelkramp finns (verkligen obefintlig risk när det gäller tex katt och hundbett) bör du söka vård för att få det ordentligt rengjort. Skulle du trots detta råka ut för stelkramp så finns ett serum att ta som förhindrar stelkrampen.

Annons:
Honestyisdead
6/14/17, 12:17 PM
#14

#13 och det faktum att en del sjukdomar i princip utrotats?

Anonym
Anonym
6/14/17, 12:18 PM
#15

Sedan vet jag tex om immunförsvagde som blir extremt sjuk med risk för inläggning på sjukhus och bestående men av en vanlig influensa. Ändå släpar föräldrar med sig sina barn på förskolan innan de blivit friska. Helt utan att tänka på solidaritet gentemot de andra barnen/föräldrarna. Ibland blir jag frustrerad över att solidaritet endast är en värdefull anledning när vi talar om ovaccinerade människor.

Anonym
Anonym
6/14/17, 12:19 PM
#16

#14 menar du tex scharlakansfeber och pesten nu?

Anonym
Anonym
6/14/17, 12:22 PM
#17

#14 sjukdomar har ständigt gått från en klar topp till att minska kraftigt efter förbättrad levnadstandard och bättre hygien. Mässling som ett exempel hade sjunkit stort innan vaccinet kom och det finns egentligen ingenting som säger att det inte hade fortsatt så även utan vaccin.

Honestyisdead
6/14/17, 12:25 PM
#18

#16 tex polio

Anonym
Anonym
6/14/17, 12:42 PM
#19

#18 kriterierna för vad som fick kallas för polio ändrades kraftigt i och med införandet av vaccinet. Från att ha polio vid förlamning i ett par dagar till att endast kallas för polio efter förlamning i långt fler dagar. Samtidigt som andra förlamningssyndrom ökade. Dessutom har väldigt många barn fått polio via vaccinet och utbrotten har på flera platser ökat under införandet av vaccinet. Den polio vi kämpar mot idag är dessutom en muterad variant av vaccinet. Hur kunde en så allvarlig sjukdom som tex pesten utrotas utan vaccin och varför är scharlakansfeber (som under perioder skördat fler liv än mässlingen) så ovanligt?

Anonym
Anonym
6/14/17, 12:44 PM
#20

Dessutom är jag inte speciellt intresserad av att föra diskussion med någon som inte alls respekterar mig. Nu har jag förklarat vårt val.

Annons:
oh-la
6/14/17, 12:58 PM
#21

#19, vart kan man läsa om ökade polioutbrott i samband med vaccinationer?

Honestyisdead
6/14/17, 1:06 PM
#22

#19 Källor?

typjessica
6/14/17, 6:02 PM
#23

#19 Nu förtiden får ju dom som blir väldigt sjuka av scharlakansfeber antibiotika.

oh-la
6/14/17, 7:34 PM
#24

#19, både pest och scharlakansfeber är bakterier till skillnad från mässling och polio. De två första är inte längre dödliga eftersom de kan botas med antibiotika till skillnad från de två andra.

[Thiah]
6/14/17, 8:05 PM
#25

Men man ska ändå inte lita blint på antibiotika. Vi börjar få fler och fler resistenta bakterier tyvärr.

Honestyisdead
6/14/17, 8:36 PM
#26

#25 Precis.

oh-la
6/14/17, 8:41 PM
#27

#25, absolut, och en dagen kanske vi får se barn som dör i scharlakansfeber eller pest igen för att antibiotika inte biter… hemska tanke.

Annons:
[Thiah]
6/15/17, 5:32 AM
#28

#27 och jag tror tyvärr att den dagen inte är värst långt borta i stora delar av världen ;(

Anonym
Anonym
6/15/17, 9:14 AM
#29

#24 du menar att pest och scharlakansfeber har blivit ovanligt/försvunnit pga antibiotika? Jag har inte mer tid just nu.

oh-la
6/15/17, 10:16 AM
#30

#29 troligtvis eftersom scharlakansfeber orsakas av samma bakterie, och initialt ger samma symptom, som halsfluss. Antibiotika minskar smittspridningen, lindrar sjukdomsbilden och förhindrar de följdsjukdomar som ja vara dödliga. Så ja, i det fallet har vi troligtvis antibiotika att tacka! Pest är lite annorlunda. För det första är det en zoonos med gnagare som primära värd dit de smittas via loppor. Människan är inte en naturlig värd för bakterien, precis som ebola. Bakterien kan smitta människor under vissa omständigheter. Det gäller om den tar sig över till mämniskoloppor, och då gäller generellt u de de omständigheter som fick pesten att spridas första gången, trångboddhet, tillsammans med mycket råttor, dålig hygien och blandade loppor. Då kan sjukdomen göra en avstickare och smitta människor, som smittar varandra och så har du en pandemi i värsta fall. Pest är inte utrotad på något vis. Bland loppor och gnagare förekommer bakterie alltjämt, och pestutbrott bland människor förekommer i bland annat Asien, vissa amerikanska länder och i usa. Det senare har till och med rekommendationer om kontinuerlig avlusning av sällskapsdjur för att förhindra smittspridning till människor.

Gronstedt
6/15/17, 12:07 PM
#31

#19: Sedan när kan man vaccinera mot pest (vad du nu kallar för pest?)? Om du menar böldpest, "digerdöden", så förekommer ofta utbrott i olika delar av världen, även om den sällan blir några svåra epidemier numera, eftersom den lätt kan behandlas. 

EDIT: behandlas och/eller förebyggas/begränsas.

#20: Om du hänvisade till fakta i stället för att redovisa ditt tyckande, skulle du bli mycket respekterad.

Upp till toppen
Annons: