Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 6976 ggr
fluffis
2017-06-08 12:56

Snackistråd #8

#302 Jag tycker också att det var nyss du fick barn :) #303 Min man var hemma 4 veckor i samband med förlossningen: en vecka innan och tre efter. Sen har han jobbat halvtid. Det är skönt. Ti är två månader och har växt ur sina kurvor :) 5,4 kg och 59 cm lång. Vi måste redan ta ur den extra kudden i babyskyddet. Känns som om vi har fel babyskydd till barn med långa överkroppar.

Annons:
soundtrack
2017-06-08 14:34
#1

Oj, lång kille! Idun var bara 55,5 cm för en vecka sen (1,5 månad då). Men jag undrar om sköterskan verkligen mätte rätt för jag upplever henne som längre. Har besök om en vecka igen så får väl se då.

fluffis
2017-06-08 15:34
#2

Det är ju som det är det här med att mäta… Inte så tillförlitligt. Ändå är det lika spännande varje gång :) Hur går det med Iduns öra? Jag är kort (155,5) och maken rätt lång (186) så barnen kan bli lite hur som helst :) Ti har knappt använt några kläder hittills fastän vi har jättemycket i 50/56. Det är ju ändå varmt och så byter man blöja och kräkkläder hela tiden så jag skiter mer eller mindre i kläder. Men nu börjar kläderna bli för små redan och vi har inga i storlek 62. Känns lite snopet. Vi sparade fel storlek efter storebror, haha. Man behöver ju ändå kläder ibland… :)

soundtrack
2017-06-08 15:49
#3

#2 vi har ny koll på onsdag. Jag var duktig o sparade alla kläder efter Alice. Vi har smått börjat gå över till strl 62 nu. Alice drog 56 tills hon var nästan 4 månader, heh 😬 lite därför jag inte köper det här med längden heller…

Dexterr
2017-06-08 17:45
#4

Här har vi precis börjat lite smått med stl 62. För ca två veckor sedan vägde E 4960g. Så gissar på att hon är över 5kg nu. Ska bli spännande o se på måndag när vi har bvc o dags för 5mån sprutan! Man märker verkligen hur stor hon har blivit nu! Har fått knyta upp babynestet, i början försvann hon typ i den haha :)

fluffis
2017-06-08 17:51
#5

#3 Jasså oj, redan 62 :) Asså vi fick inte plats att spara. Men vi har så mycket i 56 och en del av dem är stora i storleken. Men snart får vi nog ändå ha lite nytt. Det ska bli kul att shoppa :)

fluffis
2017-06-08 17:55
#6

#4 Vi har också fått lossa på babynestet lite. Emellanåt växernde verkligen fort :)

Annons:
jackiejohn
2017-06-08 22:32
#7

Min lilla är nu 5 1/2 månad och drar stl 74 till sina 8kg och 66cm…. Stor liten dam ;) hehe ---------- Annars lullar livet på, storasyster har vart lite på dagis igen. Vet inte om hon blir överstimulerade med fullfräs hemma + dagis? Hon är på så galet dåligt humör när vi kommer hem från dagis och slåss, något hon aldrig gjort när vi "gått hemma", så funderar på vad hon försöker ge uttryck för? Så nu testar vi att varva ner från 14.00 tills middan och se om de hjälper. Inte bara jag som reagerat på henne förändrade beteende efter att hon började gå till dagis igen… någon med liknande erfarenhet? Tilläggas bör att är hon hemma med mig och lillasyster i 1 vecka så är hon sitt vanliga lugna, glada jag igen… Så jag känner mig lite förvirrad på detta beteende. Är hon svartsjuk på att lillasyster får vara hemma med mamma eller blir det för mycket att ha fullfräs med lillasyster här hemma + dagis eller nåt annat?

[Thiah]
2017-06-10 05:55
#8

#7 jag tror att det kan vara en av de två saker du nämner. Det kan bli för mycket med dagis + fullfräs hemma och att hon kan vara avis. Men det kan också vara hennes sätt att reagera på att vara tillbaka på dagis denna gången. Ni var väl ändå hemma ganska länge?

jackiejohn
2017-06-10 12:24
#9

8# Ja hon var hemma i drygt 2 månader från dagis.. när hon lämnats och hämtas är hon sprudlande glad och hon säger att hon vill till dagis. Pratade med en av pedagogerna igår om de märker nån skillnad på henne där nere men de tyckte hon var som vanligt "glad, sprallig, snäll och mysig" men klart hon ger säkert utlopp i hemmet trygga famn :) Undrar mest hur jag ska hjälpa henne hitta an balans? Nu igår hade hon sovit på dagis och när vi kom hem tittade vi på film då var dagen bra rakt av.. Jag har superdåligt samvete av att ha henne på förskolan när jag är hemma men samtidigt har vi absolut inte råd att bli av med platsen heller…men snart är det semester för maken :D

[Thiah]
2017-06-10 12:57
#10

Ge henne tid när hon kommer hem. Tycker det låter toppen med lugn och ro hemma efter dagis. En vuxen som bara finns där gör mycket. Och ha tålamod, hon menar ju inget illa. Men ni verkar redan har en bra inställning till det här så det går säkert bra. :) Ni har säkert inte värst långa dagar?

jackiejohn
2017-06-10 14:26
#11

11# Nej hon menar absolut inget illa mest jag som funderade på hur jag skulle "hjälpa henne" på bästa sätt men tror vi kör på stenhård nedvarvning när vi kommer hem huruvida jag kan sitta med och mysa beror ju på lillasyster men ja de löse sig :p Nä 9-14 tre dagar i veckan så alldeles lagom och hon är sällan där alla tre dagarna då vi har annat skojigt för oss nu i sommartider :)

[Thiah]
2017-06-10 14:33
#12

#11 låter bra :)

fluffis
2017-06-10 15:18
#13

#9 #11 Jag tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete över att lämna fastän du är hemma. Hoppas det löser sig med att varva ner.

Annons:
MikaelaS_
2017-06-10 22:31
#14

Vi får också köra på nedvarvning och bara mys efter förskolan, annars är det 300 km/h som gäller tills de tvärdäckar och det orkar varken vi eller dem egentligen. Har inte heller råd att förlora våra platser, känns fånigt att uppta plats när man är hemma men vad ska man göra?

fluffis
2017-06-11 18:10
#15

Vi var på förskolan och hälsade på förra veckan. Fick reda på att man inte får ha 15-timmarsbarn på förskolan under sommaren. Så det blir 21augusti som V ska tillbaka. Mån , tis och ons kl 9-14 är det som gäller. Svartsjukan har slagit till. Igår när Ti var i sin pappas famn så fick lille bebis en leksak kastad rakt i huvudet. Ajaj, ledsen bebis. Taskiga Vibjörn. Det verkar vara okej när jag är med Ti, men när Vibjörns pappa har honom så har det gått för långt, tycker Vibjörn. Vibjörn har rejäla problem med två tänder som kommer upp. Stackars. Köpte en bitleksak för kindtänder men den är inte intressant. Ti har börjat dregla nu vid två månader.

soundtrack
2017-06-11 18:26
#16

#15 hos oss tror jag man får ha 15 h på sommaren också. Men eftersom det inte är aktuellt för oss så har jag inte forskat så mycket i det. Den där svartsjukan är inte rolig :/ Har börjat dregglas för fullt här med, och tuggas på händer.

MikaelaS_
2017-06-11 18:31
#17

Här är 15-timmarsbarnen lediga alla lov, det är bra tycker jag :)

soundtrack
2017-06-11 18:52
#18

Har man 15 h allmän förskola så är man ledig alla lov, men betalar man för sig så får man vara där på loven, iaf höst, sport o påsk. vi fick en lapp att fylla i om schema inför sommaren så det borde gälla sommar också, så länge den andra föräldern jobbar då såklart.

jackiejohn
2017-06-11 19:38
#19

Här får de vara alla lov, sommarlov inkluderat fylldebi sommarschema här för ett tag sen med vilka veckor maken har semester. Tycker det är bra ändå jag menar jag betalar lika mycket för min plats sommar som vinter..

Destany
2017-06-12 11:14
#20

Här får inte 15 timmars barnen vara på.förskolan v 28-31. Nu har min älsta blivit 4 år. Helt galet känns som igår han.föddes.o yngsta blir 1 om en vecka. Känns som detta året bara försvunnit.

Annons:
[Thiah]
2017-06-12 11:33
#21

#20 va, är hon redan 1?!

Destany
2017-06-12 13:29
#22

#21 ja den 20/6 blir hon 1. Känns som detta året bara försvunnit.

soundtrack
2017-06-14 15:45
#23

Idag är Idun 2 månader. Det harvi firat med att äntligen bli godkända på hörseltestet! Vi har varit på bvc också. 58 cm lång och 5,8 kg tung är hon nu. Jag räknade ju med att hon skulle vara liten som syrran sin och köpte en Aldoria trikåsjal som jag räknade med att kunna ha hela sommaren. Eller hur… den är pensionerad redan, så nu försöker jag bli sams med en vävd sjal istället. För bära gör jag mycket. Vagnen är inte jättepoppis just nu, men jag hoppas det vänder. Kommer inte palla bära konstant i högsommarvärme.

Surpan
2017-06-14 16:09
#24

#23 Grattis och grattis. :) Jag har också sjalproblem. Var hemma hos snälla mollyt och testade och klämde på sjalar. Nu är jag helt inställd på att jag vill ha en vävd sjal men det finns så himla många olika. Och så ska man hitta någon till ett okej pris också. Jag vill bara ha en sjal idag! Vore så praktiskt att ha i midsommar när vi ska ut på landet och fira. Använde trikåsjalen idag och sonen sov så fint i den. Tills han vaknar och skriker när det blir för varmt stackaren….

/Surpan

soundtrack
2017-06-14 16:57
#25

Jag köpte en begagnad little frog i bomull/bambu för en relativt billig peng. Kändes som en bra förstasjal, ganska tunn och sval. Men så som hon växer lär hon snart vara för tung för den också, heh.

Surpan
2017-06-14 17:54
#26

Hm… Låter som en bra sjal. Vart kom du över den? Facebook?

/Surpan

fluffis
2017-06-14 17:58
#27

#23 Yeah, vad skönt att ni är godkända på hörseln! Här är det inte sjalen som är problemet utan det är jag som är för varm :) Och kanske bebis också :) Vi har varit på babymassage idag. Med föräldragruppen. Det var mysigt. Ti har sugmärke på armen så det är inte bara händer och fingrar han smakar på :)

Annons:
fluffis
2017-06-14 18:02
#28

Jag har bl.a. en MySak-sjal. Köpte på tradera. Den är tunn, mjuk och billig. Lite sladdrig men funkar bra till första tiden.

soundtrack
2017-06-14 18:44
#29

#26 ja men little frog är inte jättedyra nya heller. Kollade på en helt ny först, hade kostat drygt 600kr tror jag inkl frakt. Nu hittade jag en för 500 plus frakt och slipper besväret med att mjuka upp den :) #27 Jag tycker att det funkat fint att bära trots värmen faktiskt. Lite jobbigt när det varit 30 grader, men det lär det ju inte vara hela sommaren.. Jag har också en mysak hemma, köpte den när Alice var liten. Men har inte ens testat den den här gången. Dom verkar variera i materialet, min är rätt tjock och stum.

Sarah
2017-06-15 09:21
#30

En nära vän ska föda vilken dag som helst nu, vi pratade länge om hennes förberedelser igår. Det var fyra saker hon inte visste som blev hela samtalet tillslut. Köp laxermedel så det finns hemma, vitt på tungan + svid i bröstet = svamp kolla upp direkt så det inte får fäste, ha lite ersättning hemma om amningen inte funkar och sista, det är ok att inte känna sig förälskad i sitt barn direkt när hen kommer ut. Anknytning kan ta lite tid och det är normalt. Så himla positivt samtal :D

Sarah
2017-06-15 09:22
#31

Vad skönt att hörseln är ok nu!

[Thiah]
2017-06-15 11:09
#32

#30 skönt att du kunde berätta det i alla fall. Just det där med förälskelsen direkt när bebisen landade på börstet upplevde jag aldrig så jag trodde det var fel på mig. 

Men det är ju helt normalt så man ska inte ha skuldkänslor.

Surpan
2017-06-15 14:54
#33

Woops då "råkade" jag köpa en bärsjal. Det blev en BB slen i 100% bomull. Köpte begagnad trots ganska kasst pris, det är rea på dom nya på babyland. Men den här hade helt rätt färger för mig! :D Vi var på bvc också idag. Han fick första vaccinsprutan och var jätte duktig! Vår redan långa kille börjar dra iväg i längd, trodde det skulle plana ut sig men han växer fortare än sin egen kurva. 65cm nu (tre månader imorgon).

/Surpan

soundtrack
2017-06-15 15:00
#34

#33 även om den var dyrare så "vinner" du på stt den är begagnad för då är den förhoppningvis rejält mjuk :)

Annons:
Surpan
2017-06-15 15:16
#35

#34 Jag hoppas på det. Och att få tillbaka några hundringar om jag skulle sälja den. :) Den var inte så dyr heller egentligen, det var mest i jämförelse med reapriset. Borde man börja med att tvätta sjalen, eller sliter tvätt onödigt mycket?

/Surpan

Sarah
2017-06-15 16:28
#36

#32 ja det är viktigt. Jag kände inte heller ngn överväldigande kärlek. Hade precis gått igenom det värsta dygnet i mitt liv, det fanns inte plats för kärlek :)

Destany
2017-06-15 20:25
#37

Fick idag reda på att jag fick nattvikariatet som jag sökt . Så när jag kommer tillbaka.från mammaledigheten ska jag äntligen få jobba natt.

soundtrack
2017-06-15 20:44
#38

#34 du behöver inte tvätta den om du inte vill. Dom blir lite stela igen när dom tvättas så det är bättre att göra så sällan som möjligt. Väljer du att tvätta så kommer sjalen mjuka upp sig med användning dock.

Surpan
2017-06-18 09:03
#39

#38 Tack, då struntar jag nog i det om den känns fräsch. :) Igår fick vi reda på att lilleman ska få inte mindre än tre kusiner i år! Dvs ALLA våra syskon ska få barn samma år som vi! Haha många barn blir det!

/Surpan

fluffis
2017-07-09 10:31
#40

Tiden går! Ti är tre månader redan. Han har en del problem med kräk men när han är glad är han världens mest underbara. Det bästa är att vakna på morgonen och upptäcka att han har krypit nära nära :)

soundtrack
2017-07-09 15:46
#41

Ja det är faktiskt smått galet vad fort det går, snart 3 månader här med! Dom första 3 månaderna med Alice kändes evighetslånga, dessa har bara swishat förbi… Vi har en riktig glad-fis här hemma, är väldigt sällan hon är missnöjd. Det skrattas och pratas konstant när hon är vaken (vilket inte är så ofta i och för sig, hon sover fortfarande mycket dagtid). Det enda som är "besvärligt" är att hon fortfarande inte trivs nått vidare i vagnen, så bärandet fortgår. Sambon har varit hemma i 2 v nu och har 6 v kvar, det är så obeskrivligt skönt!

Annons:
Destany
2017-07-09 19:48
#42

Vi har köpt hus. Flyttar om 2 månader. Ska.bli så.skönt o äntligen få en trädgård o.ett stort hus.

fluffis
2017-07-11 12:50
#43

#39 Mycket kusiner där :) #41 Ja, håller med. Med första barnet stod tiden nästan still :) Vad lyxigt med båda föräldrarna hemma :) Är Alice fortfarande mammig eller går hon till pappa nu? #42 Grattis! Det är härligt med hus. Fast det kan vara mycket jobb emellanåt också. Eller rättare sagt hela tiden, i alla fall för oss :) ---- Ti tar inte napp och vill mest sova i min famn med bröstvårtan i munnen. Hur ska det gå. Om en månad börjar jag skolan. Vi har börjat ge Ti lite ersättning för att få en mjuk övergång. Lite nervöst är det. Helst skulle jag vilja vara hemma och kramas hela tiden istället :)

soundtrack
2017-07-11 12:56
#44

#42 grattis! Vi köpte hus för snart 2 år sen, helt underbart! Mycket jobb ja, men det vägs upp av friheten :) #43 hon är rätt mammig men pappa funkar för det mesta. Eller mer - han måste funka. Jag kan inte hjälpa henne hela tiden som hon helst vill o hon har börjat förlika sig med det. Idun tar inte heller napp längre (hon gjorde det dom första veckorna). Men hon är inte alls lila snuttig som Alice var så det är helt ok ändå. Bara nattetid det är lite jobbigt. Vagnen är fortfarande impopulär dessutom. Det är mysigt att bära men vissa dagar önskar jag att hon kunde sova i vagnen en stund iaf, inte minst när det är varmt ute som idag.

Surpan
2017-07-11 14:18
#45

Gud vad kul med hus! Det stressar mig som tusan ibland det där med hus, för vi kan inte köpa hus i den kommunen vi bor i, så vill vi följa husdrömmen måste vi byta kommun, men vi trivs så himla bra här… :/ Vår lille kille är snart fyra månader, och i helgen så kom första lilla tanden upp! Stackarn, det verkar klia och spänna för han är där med handen och känner hela tiden..

/Surpan

fluffis
2017-07-11 15:10
#46

Vi har varit på BVC idag nu när Ti blivit tre månader. 6630 g och 63 cm. När vi skulle iväg fick jag en smärre chock när jag insåg att selen vid axlarna i babyskyddet var på tok för låg. Så nu har vi flyttat upp till översta (det finns bara två hack). Får se hur länge det varar.

Jag är lite stolt för jag klarade av att vara där när Ti blev vaccinerad. Är man så känslosam som jag är och dessutom lite rädd för sprutor så är det hemskt att se sin lille sötis bli stucken.

soundtrack
2017-07-11 17:23
#47

Vi verkar hålla på med tandsprickning här med.. hade gärna väntat några månader till med det.:

Surpan
2017-07-11 17:27
#48

#46 Jag förstår det där med sprutorna, på BB så satt jag utanför vid varje provtagning. Så jag är också stolt över att klara vaccineringen. :) Hur funkar det där med axelremmarna? Hur ska de sitta? Nu känns det som jag missat nått, sonen var 65cm vid tre månader och vi har inte ändrat något ännu… #47 Samma här, känns lite tidigt… Och alla tjatar om att jag kommer behöva sluta amma nu men det hoppas jag inte. :/

/Surpan

Annons:
soundtrack
2017-07-11 18:12
#49

#48 får man en bitare kan det ju vara så att man inte pallar, men alla bits ju inte. Storasyster fick sina första strax före 6 mån tror jag, jag ammade tills hon var 1 år (och vid det laget hade hon fått en hel del tänder). Hon bet bara nån enstaka gång.

fluffis
2017-07-11 18:19
#50

#48

Axelremmarna ska sitta i höjd med axlarna. De får inte gå underifrån så att de liksom går över axlarna. Hellre då att de sitter en bit ovanför, om det inte finns ett läge som passar exakt.

Surpan
2017-07-11 19:02
#51

#49 får hoppas det blir så :) #50 Tack! Ska kika på det. :)

/Surpan

fluffis
2017-07-11 19:39
#52

#48 UPP över axlarna, skulle jag skrivit. Jag kan förresten igen, liksom med förra barnet ställa upp i VM i att tappa hår. Jag går med flätor jämt och det blir mer och mer glest mellan hårtvättningarna.

soundtrack
2017-07-18 16:25
#53

Idag var det Iduns tur att vaccineras. Hade glömt bort hur hjärtskärande dom kan skrika ;( men det går ju över fort som tur är. 6,5 kg o 60,5 cm. Hon har lugnat ner sig lite med viktuppgången nu, hoppat ner från +2 till +1. Känns mer lagom ;P

fluffis
2017-07-18 18:39
#54

#53

Ja, det låter verkligen hjärtskärande.

+1 låter lagom. Tror Ti ligger där också. Framförallt så ligger hans kurvor jämt mellan längd och vikt. Det gjorde inte storebror. Han var (och är fortfarande) lite tyngre än vad han är lång.

fluffis
2017-07-21 11:57
#55

Nu är vi nog inne i en ny utvecklingsperiod. Det går inte att lägga ner Ti överhuvudtaget nästan. Han blir helt förtvivlad. Morgonhumöret är bäst. Idag kunde han sitta i babysittern en stund medan jag åt frukost. Sen borstade jag tänderna medan han låg på golvet. Vi pratade lite emellanåt :) Efter mat och sovande var det dags att ge storebror mellis samt att hänga tvätt. Det gick sämre. Man behöver liksom båda händerna när man hänger tvätt :) Men han växer och frodas den lille parveln och sover rätt så bra på nätterna och det är det viktigaste :)

Annons:
soundtrack
2017-07-21 12:38
#56

Vi är ju inne i samma språng. Det har inte satt sig så mycket på humöret än, men det är ett jäkla bestyr att få ungen att sova på dagarna. Hon är så jäkls nyfiken på allt! Som tur är funkar sjalen oftast bra till slut.

Lilolizeit
2017-07-21 15:19
#57

Då får man hänga med i tråden som tvåbarnsmor då. Lillasyster blev två veckor i förrgår och går äntligen upp i vikt som hon ska. Storebror är så himla fin med henne så man blir rörd. Han klappar å kramar och är inte alls svartsjuk. Är hon ledsen och gråter så ropar han "mamma, mamma kom! Tutt!" Så ska jag komma med tutten så hon får äta.. haha Han är dock inte jätte nöjd med vårat eventuella namnval utan vill att hon ska hete "apa"..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
2017-07-21 16:06
#58

#57

Naaw. Ja, Apa är ju fint. Eller så. Host :)

Två veckor för att gå upp i vikt. Vaddå äntligen? Tror att det dröjde typ eller fem fyra veckor innan min lille plutt gick upp. Jag tar inte så hårt på det där. Han var inte direkt undernärd heller. Det dröjer väl bara några år så kommer de med pekpinnar för att ungarna inte ska gå upp för mycket i vikt istället.

fluffis
2017-07-21 16:09
#59

#56

Ja, det gäller att underhålla dem heeela tiden. Äter sämre gör han också. Och konstrar ibland vid bröstet. Gör din det med?

Lilolizeit
2017-07-21 16:41
#60

#58 haha, mm..;) Jag tyckte inte heller 2 veckor var mycket men dom var så himla på från BVC med besök varannan dag å tjat om attbörja ge ersättning.. jag sa från början att min kropp kommer kunna ge tillräckligt med mjölk men ja måste få lite tid..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

soundtrack
2017-07-21 18:53
#61

#59 japp! Får ju nästintill tvångsmata henne ibland :P känns väldigt ovant, Alice hade svårt att slita sig från bröstet istället.

[Thiah]
2017-07-21 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Vi älskar jordgubbar :)

Annons:
Surpan
2017-07-28 08:06
#63

Lilla E har fått luftrörskatarr. :( Han har fått en liten andningsmask med astmamedicin i som vi använder. Återbesök sen om två veckor. Väldigt rädd nu att detta ska vara astma. Själv är jag kattallergiker och tyvärr så har alla i familjen katter (inte vi såklart), så vi träffar katter regelbundet. Vi ska göra pricktest vid 6 månader så får vänta och se vad det säger.

/Surpan

fluffis
2017-07-28 11:41
#64

#63 Ajaj vad jobbigt. Hoppas han repar sig snabbt! ---- Själv har jag haft en såndär skitdag! Jag tappade vattenkannan i golvet och sen kräkte bebis i soffan.

soundtrack
2017-07-29 11:40
#65

#63 men liten då :( hoppas det inte är allergi! ----- Här hemma råder kaos. Storasysters trots verkar peaka just nu, det är bara konflikter och en rejäl dos svartsjuka. Idun fortsätt vara tillfreds med livet iaf, men sovkrånglar en del just nu. Senaste dagarna har det varit ett elände att få henne att sova mer än 30 min i stöten.. Uppepå detta så har familjen drabbats av en tragedi. I torsdags blev jag moster igen, min lillasysters tvillingar föddes. Tyvärr hade den ena somnat in i magen ;( så nu slits vi mellan sorg och lycka.

fluffis
2017-07-29 15:53
#66

Nä men vad hemskt soundtrack! Ti sover heller inte mer än halvtimmar i taget. Fast då blir han så trött att han ibland sover 2-3 timmar i sträck på eftermiddagen- kvällen.

Surpan
2017-07-29 16:36
#67

#65 Grattis till systerbarnen, beklagar sorgen. :(

/Surpan

mollyt
2017-07-30 22:33
#68

#63 jag hade (rätt svår) infektionsastma som barn men den växte bort och jag är allergifri. Om astma skulle bli fallet så säg till om du undrar något eller vill ha bollplank. PS: tänder behöver inte vara något problem för amningen - jag delammar fortfarande Miranda och hon har rätt många tänder nu, men hon bits inte så det är inga problem alls. USCH #65 vad tragiskt!

Surpan
2017-07-30 22:47
#69

#68 Tack, ska komma ihåg det. :) Som tur är så mår han bra och är glad trots allt rossel så vi försöker vara positiva.

/Surpan

Annons:
Lilolizeit
2017-08-01 12:56
#70

I morgon är dottern redan 4 veckor, går så fort! Upplever att det händer så himla mycket hela tiden, jämför ju såklart med storebror (prematur) där det inte var så mycket "synlig" utveckling första 2 månaderna.. var på BVC igår och "lilla damen" har blivit drygt 53cm och vägde 5kg! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Destany
2017-08-02 09:23
#71

Nu e det exakt en månad tills vi.flyttar till huset. Tycker tiden går sakta dit. Barnen här hemma bråkar nästan hela dagarna. Tycker det e tidigt att en 1 åring bråkar så.mycket med sin storebror. Elin har lärt sig klättra upp i soffan o sängen. Igår när jag var hos mina föräldrar så hade hon krupit upp deras trappa då de trodde hon var med mig o jag hjälpte storebror i några sekunder

fluffis
2017-08-04 09:43
#72

#71 Vad tråkigt med så mycket bråk. Hoppas det blir bättre. ---- Ti har sovit från 20.30 till 6.30 inatt. Det brukar han inte. Igår på dagen sov han jättedåligt i korta ytliga stunder och måste ha varit jättetrött igårkväll. Han är jätteoregelbunden och svår att tolka. Själv längtar jag till vi kan ha mat- och sovrutiner. Då kan jag planera tiden :) Det är bara en vecka kvar tills jag börjar skolan och vi är typ halvvägs komna i att övergå till ersättning. Det går jättebra att kombinera bröst och flaska.

Sarah
2017-08-04 11:00
#73

Idag är min sista semesterdag och nu ser jag fram emot att gå tillbaka till jobbet :) varit borta 6.5 veckor. De sista 4 veckorna har killen jobbat så jag och Elva har varit själva på dagarna. Åkte upp till sommarstugan själva några och det har varit så mysigt att få den här kvalitetstiden. Så kul med en tvååring! Allt prat och alla funderingar, hon har utvecklats så mycket under sommaren. Beklagar soundtrack, fruktansvärt.

soundtrack
2017-08-04 11:28
#74

Igår hälsade vi på syrran för första gången. Lilltjejen väger bara 2,5kg, så himla liten! Idun blev en bjässe helt plötsligt 🙈 Känns som att vi tagit oss genom det här förhållandevis bra. Beundrar syrran o hennes man, dom är verkligen starka i det här - "accepterar" det som hänt, tillåter sig att sörja men samtidigt glädjas över det barn som fick komma till världen. Men visst kommer det alltid finnas ett stort tomrum i vår familj nu… Imorse drog sambon till Göteborg o blir borta i 3 dagar. Jag är måttligt road över att vara ensam med barnen… Alice fortsätter att trotsa utan dess like och Idun fortsätter att sömnkrångla. Inte lätt att få till hennes sömn när Alice tycker att det är jättekul att väcka henne… 😣 #72 längtar också efter att vi ska falla in i rutiner. Nu är Idunrtt enkel ändå, hon hänger liksom bara på o är nöjd trots dålig sömn, men ändå. Jag gillar struktur 😏

MikaelaS_
2017-08-06 08:25
#75

Som genom ett trollslag har vi nu bara ett blöjbarn. Wilmer har inte alls vart redo för att sluta, inte ens på dagen utan man har märkt att han inte känt av det alls. Inte värt att försöka och tjata på honom har jag tyckt. Men nu slutade han helt plötsligt och är numera helt torr tydligen, både natt och dag, haha. Hängde inte riktigt med men det är ju toppen :)) Nu slipper vi i alla fall tre blöjbarn samtidigt, hade fått kramp av att släpa hem så många blöjor.

soundtrack
2017-08-06 08:58
#76

#75 visst är de skönt! Alice blev dagtorr i början av december o nattblöjan tog vi bort nån vecka efter Idun föddes (men då hade den varit torr i stort sett varje morgon sen o vintras). Är så glad att hon blev blöjfri innan Idun kom, det underlättar mycket. Inte minst stt slippa krångla med potträning när man har en bebis :)

Annons:
[Thiah]
2017-08-06 09:16
#77

Åh vad skönt! Joel har varit dagstorr länge och det är så skönt. Nattblöjan går det si som så med men vi stressar inte :)

[Thiah]
2017-08-06 09:17
#78

Glömde skriva men nu är ju ett stort problem skapat dock… Vi har bara 1 toalett…

MikaelaS_
2017-08-06 11:13
#79

Väldigt skönt! Vi har inte pottränat speciellt mycket direkt får jag väl erkänna utan tänkt att det kommer när det kommer, och det gjorde det ju med besked. Gjorde några halvhjärtade försök under våren typ men det sprack rätt fort varje gång. Räknar ju med lite bakslag såklart men hittills går det väldigt bra. Haha, vi har två toaletter men den där uppe använder bara Rasmus. Jag orkar aldrig springa upp.

MikaelaS_
2017-08-06 11:13
#80

Väldigt skönt! Vi har inte pottränat speciellt mycket direkt får jag väl erkänna utan tänkt att det kommer när det kommer, och det gjorde det ju med besked. Gjorde några halvhjärtade försök under våren typ men det sprack rätt fort varje gång. Räknar ju med lite bakslag såklart men hittills går det väldigt bra. Haha, vi har två toaletter men den där uppe använder bara Rasmus. Jag orkar aldrig springa upp.

Surpan
2017-08-06 12:37
#81

Vi befinner oss i Finland på semester och imorgon åker vi hem. I ett infall av optimism så bokade vi båten hem från Helsingfors, istället för åbo som är närmare… Nu sitter jag och bävar inför bilrutan imorgon. 30 mil till Helsingfors.

/Surpan

fluffis
2017-08-08 14:34
#82

Ti blir fyra månader imorgon och har varit på BVC idag. Kurvorna fortsätter som de ska :) Bärandet och att konstant underhålla honom fortsätter men nu har vi börjat vänja honom vid att sova i spjälsängen på dagarna. Så att man kommer loss och kan leka med tvååringen. Han har i sin tur bestämt sig för att inte sova på dagarna. Eller nja, vissa dagar. Igår gick han själv och lade sig efter lunchen, men sen gick han upp igen och struntade i det.

Vad kul med barnen som når framgång. Jag tänker på Elva som utvecklats mycket och på Wilmer som slutat med blöja. Jag är lite avis för Vibjörn har halkat efter nu när lillebror har varit i fokus. Men men, det repar sig väl nån gång :)

MikaelaS_
2017-08-08 21:05
#83

#82 Det går ju väldigt i vågor det där. Här har det vart David som hängt lite efter, jämför med Wilmer i samma ålder, Wilmer bara rusade fram med David chillat. Men just nu har David ett megasprång, från att bara ha sagt kanske 8-10 ord så säger han nu allt. Lossnade för ett par veckor sedan och nu kommer det tre-och fyraordsmeningar sen några dagar tillbaka. Verkligen som natt och dag i utveckling våra två barn. Gör inget lika alls. David vill inte heller gärna sova på dagen nu men det slutar alltid med att han blir supersur vid fyra-fem. Inte så passande när han just nu redan är sur mest hela tiden, är nog jobbigt med supermegasprånget gissar jag.

Annons:
Sarah
2017-08-30 21:56
#84

Idag lossnade räknandet för Elva och jag är stolt som en tupp :) Hon har kunnat en del siffror sen innan sommaren och hon har fattat hela grejen att även om en sak är en, kan en annan vara en osv. Hon har länge använt sig av en och två sagt när hon vill ha två saker, eller bara en. En i varje hand. Men, idag satt det att räkna saker och det blev rätt :) 4 av en sak, 3 av en annan mm. Jag undervisar i bla matte på universitetet så det är stort för mig att hon är intresserad av att räkna :p

fluffis
2017-08-31 10:39
#85

Vad kul Sarah!

Här rinner näsan efter två veckor på förskolan. Stackars V. Minstingen blir snart fem månader. Tiden känns oerhört snabb med två småbarn. Jag hinner knappt med :)

[Thiah]
2017-08-31 11:38
#86

#84 hon är redan bättre på matte än mig alltså ;)

Sarah
2017-08-31 13:00
#87

#85 förstår att det är tufft med två småttingar, spec om de börjar bli sjuka :( 

#86 hehe :P hoppas att intresset ligger kvar sen, hon vill iaf räkna fingrar varje kväll innan hon ska sova :)

MikaelaS_
2017-08-31 15:23
#88

Häftigt Sarah :) det är så kul när intressen går i arv :) Här är minstingen galet intresserad av motorer och är gärna med när maken skruvar. Här är barnen sjuka, jag är hängig och trött (och tjock) och maken har ont i halsen, fast han jobbar ändå. Försöker sysselsätta oss men orken tryter. Jag och Wilmer ska bygga matsalsbord idag i alla fall hoppas jag men sen blir det nog soffan igen. Barnen var på förskolan två timmar i måndags och det räckte tydligen för att bli sjuka, om det nu är där det kommer ifrån då.

fluffis
2017-09-02 09:09
#89

V är nästan bara intresserad av fordon nuförtiden. Det är hans pappa också. Hoppas något av barnen får något intresse de kan dela med mig också :) Ti har redan storlek 74. Känns galet. Jag hade förresten en telefontid med min förlossningsläkare häromdagen. Jag ville forska mer i det här att jag inte rekommenderas få fler barn. Hur illa det skulle vara etc. Det visade sig att det inte finns något hinder för mig att skaffa fler barn. Jag har svag livmoderframvägg och mycket ärrvävnad men det viktigaste är att livmodern inte utsätts för något värkarbete. Hon menade att man skulle kunna göra ett kejsarsnitt 10 dagar före BF. Inte för att jag är direkt sugen på fler barn men ändå :)

Sarah
2017-09-02 09:41
#90

Vad skönt att höra Fluffis! Även om du inte känner att du vill ha fler nu så måste det kännas väldigt tungt att höra att man inte får/ kan. Alla intressen verkar inte gå i arv :p Elva är också väldigt intresserad av fordon. Jag och hennes pappa är väldigt ointresserade. Vi får genomlida "Bärgningsbilen Tom" på Youtube så fort hon ser på TV. Väldigt sympatisk serie, men… Grävskopor är ngt magiskt som vi stannar och tittar på när vi får chansen. Hon sitter gärna på en av mina hästar, men fordon är grejen. Det är rörigt på förskolan här just nu, många nya barn och omflyttning av personal mellan avdelningarna. Tidigare har hon gått mellan lunch och stägning då hennes pappa jobbade kvällar, men nu har han nytt jobb och det blir längre dagar för henne istället. Förra terminen var det jättelugnt på eftermiddagen. Brukade vara Elva och två äldre tjejer bara. De hade jättemysigt. Brukade sitta i soffan och läsa tillsammans med en pedagog. Nu är det ca 10 större barn kvar sent och E tycker att det är jättejobbigt. Igår fick hon vara med mig på jobbet istället och from måndag får jag ändra mina jobbtider så att hon slipper vara kvar efter 16.30 då avdelningarna slås ihop.

Annons:
MikaelaS_
2017-09-02 10:30
#91

Vad skönt fluffis, även om man inte är sugen på fler barn så är det ju ändå något man vill kunna bestämma själv. Sarah: låter jobbigt med förskolan. På vår är det väldigt lugnt just nu, de har skolat över och in sakta sedan i våras så barnen verkar inte ha märkt så himla mycket av det hela. Wilmer går på stora avdelningen numera, mycket mer pyssel och pedagogisk verksamhet. Verkar passa honom perfekt för han funderar väldigt mycket på ungefär allt, ställer många frågor om livet och vad som sker. Ibland vet jag inte ens vad jag ska svara.

soundtrack
2017-09-02 10:36
#92

Här hemma börjar det bli vardag igen efter vår långa ledighet. Alice har också bytt till stora avdelningen nu och verkar trivas. Men eftersom hon bara går 15h så blir väl inte omställningen så stor ändå kanske och alla hennes kompisar har också flyttat upp. Största skillnaden är att hon med råge är yngst nu. Den som är nästyngst är drygt ett halvår äldre. Idun växer och frodas och fortsätter vara allmänt nöjd med livet :) hon skattar mest hela tiden och tycker att världen är såååå spännande just nu. Allt ska tittas på och undersökas noga.

Destany
2017-09-04 06:34
#93

Har bott 2 dagar i huset nu. Jisses vad det kan knarra o låta lite här o var. Skön känsla att äntligen bo i hus. Vad roligt att era småttingar växer o frodas. Elin är nu 14 mån o håller på o lära sig gå. Hon har gått runt möbler i flera månader men inte velat släppa. Nu vill hon släppa så det går framåt iallafall

MikaelaS_
2017-09-04 07:01
#94

Här har vardagen också börjat rulla på igen efter semestrar och allt. Väldigt skönt tycker jag. Fast vi hinner bara få en månad med "normalt" innan jag går hem. Både längtar och inte.. #93 Gammalt hus? 😊 Vårt är 81 i år och lever ibland sitt eget liv känns det som.

soundtrack
2017-09-04 09:38
#95

Tidigt imorse åkte sambon på jobbresa till USA. Han kommer hem på lördagkväll… Jag och kidsen är ensamma hela veckan alltså. Jag kommer vara ett vrak när han kommer hem igen…

Destany
2017-09-04 21:03
#96

#94 från 60 talet. Så inte jätte gammalt. Mest från källaren det hörs. E inte van o bo så stort

fluffis
2017-09-05 10:24
#97

Det låter drygt soundtrack! Bär ni fortfarande runt på Idun? Vi bär Ti hela tiden eller så sitter han i knät när vi äter eller så. Det går inte att ha honom liggandes i babynestet på bordet ens, förutom en liten stund ibland. Lite drygt. Men han är glad rätt ofta så det är skoj :)

Just nu är hela familjen förkylda iofs… Fast det är inte den styggaste förkylningen som tur är.

Då blir det snart full rulle Destany. När de väl börjat gå så tycker man, åtminstone jag, att det var så lugnt och skönt innan, 😃

Annons:
soundtrack
2017-09-05 11:02
#98

#97 bär mest när hon ska sova (men det kan ju bli några gånger per dag. Nu somnar hon visserligen i vagn också men jag tycker ändå det oftast är smidigare att bära). Hon är helt okej med att ligga på golvet och greja själv en stund. Just nu ligger hon och försöker åla sig framåt, går inget vidare :P har börjat ha henne i matstolen kortare stunder också när vi äter, för då vill hon helst inte ligga på golvet. Mycket roligare att vara med resten av familjen ju ;)

fluffis
2017-09-20 09:12
#99

soundtrack: Förresten hur gick det när sambon var i USA? Jag tänkte på dig.. 

Hemma hos oss tuggar livet på. Ti är fem veckor och verkar ha kommit in i en utvecklingsfas IGEN. Det går i ett kör. På nätterna ligger han gärna med munnen runt tutten konstant. Jag som trodde han hade slutat med det eftersom han i någon månad snuttat mindre och mindre och rätt ofta legat på rygg och sovit och sett avslappnad ut. Men det kommer och går i perioder, det är väl bara att acceptera :)

Min kropp har tagit stryk. Jag har fortfarande ont i höfterna, typ foglossning och mina knän får jag mer och mer ont i.  Har även ont i foten. Och magen har ballat ur helt efter två kejsarsnitt. Känseln har blivit uppåt väggarna och det känns väldigt obehagligt när något rör magen.

För kroppens skull är jag väldigt glad att jag går i skola och att det är min man som är föräldraledig. Då står han för det mesta av bebisbärandet. Samtidigt kommer jag hem hyfsat tidigt om dagarna och kan vara med barnen och sen plugga när de har lagt sig. Så det funkar bra. Dock ska jag ut på praktik i fem veckor så det blir längre dagar för mig under den tiden. Hoppas vi överlever det. Det gör vi nog :)

soundtrack
2017-09-20 10:19
#100

#99 jodå, vi tog oss genom veckan och det gick bättre än jag hade räknat med. Men visst var det påfrestande att aldrig riktigt få en chans att andas ut lite. Beundrar dom som är ensamstående! Utvecklingssprång - skojar du!? Idun är som förbytt, haha. En himla massa gnäll och separationsångest och även här är nätterna påfrestande just nu. Hon har dessutom sadlat om till att bli vagnsbarn! Sjalen o selen är inte alls poppis just nu (men bli buren i famnen kräver hon typ konstant) men hon sover lätt 1,5-2 timmar i vagnen. Får se hur länge detta håller i sig. Om en timma ska vi till bvc för vaccin.

fluffis
2017-09-20 10:42
#101

Oj, ser att jag har skrivit att Ti är fem veckor gammal. Jag menar förstås fem månader, haha.

soundtrack: Skönt att ni tog er genom veckan :)

Sömnen ja, hans sömn varierar hej vilt. Ibland sover han inte mer än en kvart och ibland en hel timme. Två timmar har han nog bara sovit 1-2 gånger :)

Ti blev vaccinerad förra veckan. Det gick bra. Han kändes lite varm två dagar efter men jag tog inte tempen.

Destany
2017-09-20 13:02
#102

Håller på o inskolar Elin . Tredje dagen idag o det går bra än så länge så det.närmar sig att börja jobba nu.

fluffis
2017-09-20 15:45
#103

Spännande Destany. Ska du jobba heltid eller deltid? Vilka tider får hon på förskolan?

soundtrack
2017-09-21 10:54
#104

#101 ja sömnen har varit halvkaos här hela sommaren, ett tag hon sov aldrig mer än 30 min i stöten. Som tur är påverka hon inte så mycket av det utan är glad ändå. Men nu verkar det som att sova en långkörare i vagnen på förmiddan är nya grejen, passar mig finfint! Man hinner få så myclet gjort hemma! Vaccineringen gick bra igår, hon reagerade inte alls lika starkt denna gången. Däremot var vägning och mätning inte alls roligt, har inte varit med om att hon uttryckt missnöje mot det innan faktiskt.

Annons:
Destany
2017-09-21 19:40
#105

#103 deltid 70% natt. Så de e bara 8 dagar i månaden på förskolan men då e de där mellan 6-15.30. Jo ska bli skönt o börja jobba igen.

fluffis
2017-09-21 20:07
#106

Skönt att vaccineringen gick bra soundtrack. Härligt att få lite gjort på förmiddagarna :) Vad skönt med så lite förskola Destany, men när hinner du sova? :)

Destany
2017-09-23 13:13
#107

#106' när jag gått av natten förhoppningsvis annars får jag lära mig dricka kaffe eller energidricka hehe. Får se hur det går första månaden jag får ju lämna mer om jag vill

Destany
2017-09-29 19:49
#108

Varit hos tandläkaren idag med Oscar. Upptäckte en lös tand i underkäken imorse. Det e mjölktandslossningen.som.börjat redan hos honom. Han är 4 år. Tydligen beror det på att han fick sina.tänder när han var 3.5 månad.

[Thiah]
2017-09-29 22:48
#109

#108 oj visste inte att det hade betydelse.

Ria74
2017-10-04 23:12
#110

Vi har äntligen fått tid till logoped 🙂

Dottern pratar en hel del men hon uttalar många ord fel så det är jätteskönt att vi får komma dit.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fluffis
2017-10-08 11:52
#111

Vad bra Ria74. Det hade varit intressant att höra vad som händer hos en logoped, så du får gärna uppdata om du vill :) V har börjat köra runt Ti i gåstolsbilen. Ser så gulligt ut :) Det är nog första gången jag sett dem ha roligt tillsammans. Ti blir sex månader imorgon. Tiden tickar på.

Annons:
JeFo
2017-10-15 20:18
#112

Oj så länge sedan det var jag var in här! Försökt att läsa ikapp lite… När är det dags för er att ha Thiah och Mikaela? Mitt liv är verkligen upp & ner just nu. Känns som oturen aldrig tar slut 🙁 Är sjukskriven sedan en månad tillbaka. Sprungit hos doktorn 1 gång i veckan sedan mars, är nu under utredning på akis. Allt tar sån tid. De trodde urinvägsinfektion men ingen antibiotika hjälper. Kissar & har ont. Har även åkt på tinnitus. Syster & hennes sambo har separerat och hon är knäck då sonen är allt annat än lätt. För lite över en månad sedan var vi barnvakt åt makens systers dotter. Hon kom aldrig & hämtade! Så för tillfället är vi jourfamilj. Som om inte detta räcker så ramlar pappa i fredags & bröt benet på två ställen…. Önskar bara att livet blev som förr väldigt snart!

[Thiah]
2017-10-16 02:40
#113

#112 wow vad ni har varit med om mycket på sista tiden! Förstår att du vill att allt ska bli normalt fort. Hur gammal är lilltjejen? Tar hon det bra att helt plötsligt flytta in hos er? Jag är beräknad den 18nov så börjar se ljuset i tunneln. Borde få komma till förlossningen och prata igångsättningsplan inom en snar framtid.

MikaelaS_
2017-10-16 08:59
#114

#112 Men hjälp! Blir alldeles matt av att bara läsa om er vardag :o 
Undrar också hur tjejen tar det? Och vart har systern tagit vägen? 

Jag är beräknad femte december så räknar med typ luciabebis med lite tur. 

***
Snart fars dag och jag har spanat runt lite efter fin present, brukar bara köpa något litet till varandra men nu tänkte jag att han kunde firas ordentligt med tanke på att det snart finns ytterligare ett barn i familjen. Så klickade hem lite skäggvård. Betalade typ 600 kr och hem kom världens minsta flaska och burk, haha. Och en minikam. Blev så snopen och full i skratt när jag öppnade kartongen. Men är det snordyrt och pyttelitet så är det väl bra kan man hoppas :) 
Men tror ändå han kommer bli gladast över smörgåstårtan, haha.

JeFo
2017-10-16 11:59
#115

Ja här händer det grejer! Man bara väntar på nästa grej. Hon fyllde precis 4 år. Skiljer 6 mån på henne & Holly. Hon har tagit allt förvånansvärt bra… Holly är den som tagit allt hårdast tror jag. Hon är van att få uppmärksamhet & nu helt plötsligt finns en till som även leker med hennes saker. Hur har det gått för dig denna gången att vara gravid Thiah? Är det lika som med Joel el bättre, sämre? Pyttipytt är kanonbra grejer Mikaela!! 😋

[Thiah]
2017-10-16 13:49
#116

#114 för två år sedan beställde jag bland annat skäggolja från usa. Dyrt som fan ovh tog lång tid. Men oljan är så dryg att maken ännu har kvar. Och då odlade han nån sorts vikingagrej i fejset. #115 Jaadu allt är lite värre denna gång. Nu när jag ser ljuset känner jag att jag är lite gladare men innan det så urk. Med Joel hade jag ett lungvärde på 47% i v. 37 nu hade jag 37% i v.34 så allt är ganska jobbigt. + att mycket annat varit jobbigt denna gång. Men nu är det vara slutet kvar så jag är ganska nöjd. Vi har även fått lite ordning på lägenheten så jag har egentligen bara småfix kvar vilket är skönt. Joel har också blivit duktigare på att sova nätterna igenom så jag känner mig ganska fräsch för att vara höggravid.

Sarah
2017-10-16 15:59
#117

#112?? Lämnade hon dottern och försvann? Har ni haft ngn kontakt med mamman?

fluffis
2017-10-16 20:20
#118

Låter helt galet JeFo! Kämpa på Thiah och MikaelaS! ---- Här hemma är småpojkarna sjuka. Hoppas vi vuxna klarar oss men nu har jag också börjat nysa och har ont i halsen, så vi får se.

Annons:
JeFo
2017-10-16 21:53
#119

Ja hon stack. Kopplade in soc dagen efter & de har gjort massa utredningar på oss för att kolla att vi ”duger”. Har haft möten & hon har varit här och hälsat på 3ggr. Har knappt pratat med henne. Inte värt å ta den fighten. Känns bara så fel och så galet. Vi har såå mycket själva & så får man detta. Bra kämpat Thiah! Snart får ni eran belöning. Imponeras!

Surpan
2017-10-16 22:20
#120

JeFo jag vill bara säga: Starkt jobbat. Tjejen har tur som kan vara hos er. Inget barn ska behöva bli övergivet men 'tur i oturen' att ni finns så hon slapp hamna i systemet. :)

/Surpan

MikaelaS_
2017-10-17 10:33
#121

Thiah: Jag hoppas dessa är lika dryga, fast maken är en riktig pillejox som kan stå och greja med skägget OFTA så vi får väl se 😂

Jefo: Låter ju helt galet alltihop, vad säger hon ens när hon kommer på besök då? Hon måste väl ha en förklaring till det hela?

[Thiah]
2017-10-17 12:06
#122

#121 jag tror min make vinner skäggpillandet. Han är helt manisk, rakar, trimmar, friserar säkert 10-20 min nästan varje gång vi ska någonstans… jag blir tokig

JeFo
2017-10-17 12:08
#123

Hon säger inget alls. Jag håller mig undan. Hennes svar på allt är att hon gått in i väggen. Vill inte skriva här vad vi tror…

MikaelaS_
2017-10-17 12:18
#124

#122 Haha, låter precis som Rasmus. Slutar ofta med att vi andra står påklädda vid dörren medan han masar omkring för att klä på sig, bara för att fixandet dragit ut på tiden. Trots att vi började samtidigt, jag med mig själv och barnen och han bara med sig själv.. #123 Nä, det förstår jag att du inte vill. Hela situationen låter bisarr.

[Thiah]
2017-10-17 12:45
#125

#124 haha ja. Jag hinner tömma diskmaskinen, klä på oss, packa osv… sen är han tyå färdig. Om kläderna duget ;)

Annons:
Ria74
2017-10-25 01:48
#126

Jippi magsjukan slog till nu inatt. Dottern har kräkts ner bpde mig, sig själv och vår dubbelsäng två gånger redan. Känns som att det blir en lång natt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2017-10-25 02:03
#127

#126 Åh nej :( kämpa på i natt. Mår illa bara av tanken. Som tur är har sonen en förmåga att intr dra på sigkonsert magsjukor. Hoppas det håller i sigsig i framtiden..

JeFo
2017-10-25 11:06
#128

Magsjukan är hemsk 😷 Hoppas det ger sig snabbt! Idag är regn och storm här, inte bra för humöret. Har tänt kaminen och ska till och baka lite. Blir en väldigt lugn dag idag. Passar på att vila när de andra är i skolan för sen är det full rulle fram till 19. Glad att de två minsta sovnar tidigt, behöver mina kvällar 😛

MikaelaS_
2017-10-25 13:16
#129

Jag är en sån där skum typ som älskar storm och rusk. Det vräker ner här idag, och jag skurar kylen. Ska åka och storhandla i eftermiddag. Vill också baka något men det är slut lite här och var i skåpen, och fantasin tryter. Men köpta bullar är ju också goda :p

Destany
2017-10-26 00:48
#130

I fredags fick Elin sin första.feberkramp hon blev.medvetslös i 30 min så det var snabb ambulansfärd in.till.sjukhuset där hon äntligen vaknade. Efter det har hon.blivit prickig. Har trott det var virusprickar men nu har Oscar oxå.fått det o han var på förskolan i 3 timmar i.måndags o då.lyckades han få.ögoninflammation. E så trött på dessa sjukdomar nu.

MikaelaS_
2017-12-07 09:22
#131

Först hade jag dåligt samvete för att barnen var på förskola när jag var hemma på GP, sen kom bebisen och jag fick då dåligt samvete för att barnen missade allt roligt på förskolan. De uppdaterar flitigt sin blogg med allt kul pyssel och alla lekar. Så jag frågade killarna om de ville åka till dagis, och de ville båda två. Så idag gjorde vi oss i ordning och skulle dit, men två vill plötsligt ingen. Sa då att vi åker och kikar iaf, så får de åka med hem igen om de inte vill vara kvar. Men båda gick in. Och nu sitter mamman hemma med väldigt dåligt samvete över att hon lämnat barnen när hon ändå är hemma.. Skjut mig.

Sarah
2017-12-07 10:27
#132

#131 vem har du dåligt samvete gentemot? Personal som får mer att göra? Det är politiker som ska ha det dåliga samvetet. Sönerna? De vill ju vara med på allt kul :) Sluta lägga så mycket börda på dig själv, man gör det man kan för att få saker bra och sen är det bra så :) Njut av lite lugn och ro istället.

Annons:
MikaelaS_
2017-12-07 10:56
#133

Jag tycker inte man lämnar bort ungarna när man är hemma, trodde inte jag skulle göra det men sen blev det så ändå. Jag skäms kanske lite, vet inte riktigt. Förskolepersonalen har ju häcken full även utan alla femtontimmarsbarn som egentligen kan vara hemma.

[Thiah]
2017-12-07 11:30
#134

Passa på att njuta av de få timmar du får ledigt. Joel behöver vara på dagis för bland annat rutinernas skull och jag har sällan dåligt samvete. Är så få timmar det handlar om. En på granndagiset har sin unge 10 timmar på dagis och behöver även juldagis trots att hon är hemma. Helt sjikt

soundtrack
2017-12-07 11:55
#135

#133 fast jag tänker såhär; bebisarna behöver faktiskt få lite odelad uppmärksamhet ibland. När storasyskonet är hemma blir det mycket fokus på denna (i alla fall hos oss), jag och lillasyster behöver också få möjlighet att knyta an lite ostört. Alice behövde ju aldrig dela med sig av mig när hon var bebis liksom. Jag har inte minsta dåligt samvete för att hon är på förskolan. Tvärtom om så mår vi alla bäst av det.

[Thiah]
2017-12-07 11:59
#136

#135 ja den tiden finns inte när vi alla är hemma så vi passar också på med sånt.

MikaelaS_
2017-12-07 12:41
#137

#137 ännu sjukare att man faktiskt får ha barnet där så mycket. Ungarna hade haft väldigt kul iaf, och hade massa att berätta när jag hämtade dem :) Min bebis sover bara, han var vaken i typ tre minuter under de tre timmar killarna var iväg, haha. Han är mer vaken på kvällarna och då sover stora barnen ändå, så då får vi tid :)

MikaelaS_
2017-12-07 12:41
#138

#134 Skulle jag skriva..

Surpan
2017-12-07 14:27
#139

Här i Stockholm har typ alla sina barn på förskola i 40 timmar per vecka trots att de är hemma. Ha inte dåligt samvete. :)

/Surpan

Annons:
Sarah
2017-12-07 15:29
#140

Tycker att det är jättebra att man får ha barnen på förskolan även om man är hemma. Det är väl upp till varje familj? Ena dagen skriker folk om att viss del av föräldraförsäkringen är knuten till varje förälder. Familjerna ska då få välja själva, inte staten. Sen skriker men (ofta samma personer) att man inte ska få ha barn på förskolan om man är hemma med syskon, då ska familjerna inte få välja själva längre.

[Thiah]
2017-12-07 16:32
#141

Fast att ha ena syskonet full tid på förskola medan man är hemma tycker jag är fel för syskonets skull. Snacka om att bli utanför :p (sen undrar många föräldrar varför äldre syskonet blivit annorlunda) Däremot tycker jag inte att barnet behöver vara hemma full tid heller. Speciellt inte om barnet är äldre eller syskonet lider av tex. Kolik. Men jag vill att familjerna ska få bestämma själva. Vi har subjektiv rätt till dagvård i min finska kommun och då är det familjernas fulla rätt att vara 50 timmar i veckan på dagis. Jag är för snål(fattig, haha) för det så vi är 25 timmar i veckan bara.

Surpan
2017-12-07 16:38
#142

Jag tycker att rätten till förskola vid föräldraledighet är kanon! Man måste få vila och knyta än lite. Men 40+ timmar? Det tycker jag är onödigt. Men mest sorgligt kanske.

/Surpan

Sarah
2017-12-07 19:46
#143

Ja sorgligt kan jag hålla med om, men jag tror att de flesta har färre timmar när de ändå är hemma, även om de får ha heltid. Jag skulle gärna ha E ca 5 timmar om dagen om vi får fler barn. Hon vill till förskolan och har jätteroligt och lär sig massor som vi inte hade tänkt på att lära henne.

Pontiac57
2017-12-09 22:33
#144

Att ha dom äldre syskonen på dagis ett par timmar i veckan är kanon! Det större barnet får leka, utvecklas och aktiveras på ett sätt som är svårt om man har en liten bebis, ich bebis och mamma måste få knyta an i lugn och ro åtmindstone dom där timmarna :) Däremot tycker jag det är tragiskt att se att föräldrar lämnar bort sina äldre barn till dagis så mycket dom kan när båda föräldrarna är hemma för då anser jag att man borde ha ork och tid åt alla sina barn

[Thiah]
2017-12-12 12:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Hej jag heter Bökig och fyller 6v idag….

fluffis
2017-12-12 13:40
#146

Hej Bökig! Vad kul att du vill visa dig på bild :)

Annons:
[Thiah]
2017-12-12 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Adam vägrar stoppa huvudet i sjalen, han är sällan nöjd just nu om han inte äter. Och som han äter! Han dricker runt 150-200ml i snitt var tredje timme. Blir tokigdet :p En del kräks han upp men ja… Vi hämtade Joel i slask. Jag kommer ha så ont o rumpan imorgon…

MikaelaS_
2017-12-13 10:13
#148

Har grubblat mycket på det där med vår förskola nu och kommit fram till att jag känner såhär för att jag skäms inför pedagogerna. De vet ju att jag bara åker hem igen, jag ska ju inte jobba.. men de tycker väl förhoppningsvis att deras förskola är bra och lärorik, och att barnen har nytta av den. Får försöka svälja det där för barnen har ju roligt där. #145 Hej bökig! Här har du en lite yngre kompis som gör samma sak nu, till hans mors frustration. Får skumpa runt med honom i sjalen tills han slappnar av, då kan jag stoppa in huvudet. Innan stretar han bara emot och kvider som en griskulting.

soundtrack
2017-12-13 12:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

#148 kommunen har bestämt att du har rätt att ha dina barn där ett visst antal timmar även om du är hemma så du har inget att skämmas för. Jag är övertygad om att pedagogerna tycker att det är roligt och nyttigt för barnen att vara där :) Idun blir 8 mån imorgon. Hade glömt bort hur "charmiga" bebisar i den åldern kan vara… såhär ser hon ut större delen av sin vakna tid just nu ;) j-a utvecklingssprång!

fluffis
2017-12-13 16:55
#150

#149 Känner igen precis! Ti är gnällig och omöjlig. Är så glad att det inte är jag som är hemma hela dagarna. När jag är hemma får jag bära konstant.

MikaelaS_
2017-12-14 12:33
#151

#149 Jo, det är ju så. Jag bara överanalyserar typ allt.

Längtar inte tills den fasen. Hade ett helvete då med Wilmer 🤪
Ser inte heller framemot fyra månaders, tyckte den biten var värst första året..

soundtrack
2017-12-14 12:44
#152

#150 Japp, ett konstant bärande, i armarna dessutom. Bärdon är inte poppis just nu.. (tur att hon trivs i vagnen i alla fall). #151 ja jag jag har fått härliga flashbacks från när Alice var bebis.. På Alice märktes faserna direkt men med Idun var 4 mån den första jobbiga fasen. Har en kompis som är i den med sin bebis nu och allt kommer tillbaka :P tur att hon är en solstråle mellan faserna i alla fall.

[Thiah]
2017-12-14 12:50
#153

Vi kör nån sorts 6v fas. Minns inte att Joel var så här medveten så tidigt eller att han skulle haft någon 6 veckors fas

Annons:
Surpan
2017-12-14 15:30
#154

8 månader var helvetet här hemma. Helt klart tuffast hittills. Vi har suttit i timmar på nätterna på pilatesbollen senaste månaden. Nu är han äntligen ute ut perioden vid 9 månader!

/Surpan

MikaelaS_
2017-12-14 20:17
#155

#152 Ja dessa flashbacks, är så att man undrar varför man gett sig in i det här igen, haha. #153 Tror man förtränger rätt friskt ibland, annars hade man nog aldrig fått fler barn :p

fluffis
2017-12-26 21:25
#156

Puh! Kanske förhoppningsvis Ti har kommit ur sin utvecklingsfas. Han sov overkligt länge i förmiddags och sen har han varit annorlunda. Stackaren är snorig också. Men asså vilken prövning. För några veckor sedan när fasen hade börjat så hade jag två prov men jag blev istället sjuk. Hade 39,9 grader och var rätt kass. Jag blev stressad över proven som jag missade och gick in i väggen. Jag kan lugnt säga att det har varit kämpigt men nu mår jag bättre och förhoppningsvis Ti också :)

[Thiah]
2017-12-27 11:09
#157

Vad skönt att det börjat lätta fluffis. Hur går det med proven? Får du göra om dem? Vi är sjuka, började på julafton. Sucksuck. Men ungarna sover längre på morgonen i alla fall. Och adam sov 6 timmar utan mat i natt. Yay… Vi har även fått vår ansökan om bostadsbidrag godkänt vilket underlättar nästa års ekonomi massor. Fick mer än jag trodde + att vi får tjäna mer än jag trodde innan dedet tas bort. Så vi kan vara berättigade till ett litet bidrag senare också. Nu är det bara lite ekonomiska saker kvar att lösa i januari sen så ):p

fluffis
2017-12-28 07:07
#158

Jag har gjort om ett prov och klarat det. Det andra blir efter jullovet. Känns okej nu ändå. Det värsta provet är gjort :) Åh nej, vad jobbigt att vara sjuka Thiah. Krya på er! Hoppas det löser sig med ekonomin också.

JeFo
2018-01-10 20:56
#159

Kul att läsa ikapp om era små! Ha inte dåligt samvete Mikaela. De har det roligt på förskolan. Har haft mina 15h hela tiden utan dåligt samvete. De älskade att vara hos dagmamman så det fanns aldrig någon tvivel. Vårt liv tycks onekligen inte lugna ner sig. Äldsta upptäckte en knöl i benet för någon månad sedan och vi fick reda på att det var en typ av skelettcancer. Drog undan benen rätt rejält för oss vill jag lova. Tog ett tag att få svar men de har nu sagt att den ska vara godartad. Hela 2017 var hemskt med allt som hänt. Som om inte det var tillräckligt så dog makens bror knall och fall 38 år gammal också, nån dag innan julafton. Hoppas verkligen 2018 blir bättre och snällare. Härligt med bostadsbidrag Thiah. Skönt om ekonomin blir till det bättre. Underlättar mycket om den rullar på fint. Ska lägga de två äldsta nu och försöka få lite filmmys med maken!

Ria74
2018-01-17 22:10
#160

2017 var inget snällt år för oss min styvbror hittades död två dagar innan sin 41årsdag. Plötslig hjärtdöd. Mannens njurar har försämrats avsevärt. Igår kom dottern hem från förskolan och hade så ont i magen att hon inte ens kunde stå upp. Vi fick akutremiss in till akuten. Dessutom har vi påbörjat en adhd-utredning på dottern. Känns som att det räcker nu.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
fluffis
2018-01-18 07:13
#161

#160 Men oj vad tungt! Hoppas 2018 blirr ett bättre år för er! Hur är det med dottern nu?

Ria74
2018-01-18 20:45
#162

#161 Hon verkar må bra igen. Dock vet vi inte vad som orsakade smärtan och det känns lite oroligt. Det kunde vara blindtarmen men dom visste inte.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sarah
2018-01-18 22:10
#163

#159 och #160 beklagar vad ni fått gå igenom :( #160 jag hade växtvärk i tarmarna när jag var liten. De gjorde massor av undersökningar och jag blev inlagd ett tag, men inget annat hittades. Hade så ont!

mollyt
2018-01-20 12:54
#164

Men usch #159 och #160! Nä nu satsar vi på ett riktigt bra 2018 istället!

Sarah
2018-01-20 21:18
#165

Nu har jag berättat inne på gravid, men det är ju här ni jag "hängt med" på iFokus är. I september blir det förhoppningsvis en till bebis här hemma :) Satt precis och läste igenom alla 2015-trådar från då flera av oss var gravida. Rolig läsning :)

Ria74
2018-01-20 21:33
#166

Grattis Sarah :) vad spännande.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fluffis
2018-01-20 21:40
#167

Grattis Sarah! Hoppas du får lättare krämpor denna gång :)

Annons:
[Thiah]
2018-01-21 08:42
#168

#165. Oh grattis :)

Sarah
2018-01-22 08:48
#169

Tack :) funderar redan på om vi är riktigt kloka :P

fluffis
2018-01-24 08:46
#170

Jag känner igen den känslan Sarah :)

[Thiah]
2018-01-24 09:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#171

Så här ser det ut hos oss. Gladfisar! Adam älskar att ha Joel nära så länge han inte totalt yrar. Men det är svårt för snart fyraåringen att inte yra runt.

fluffis
2018-01-24 10:07
#172

#171

Kul att höra att ni verkar ha det bra :)

Vi har det också bra! :)

[Thiah]
2018-01-24 10:54
#173

#172 vad skönt. Hur går skolan?

fluffis
2018-01-24 12:47
#174

#173

Jo tack. Det är fullt upp med examensarbete nu sista terminen och nästa vecka börjar den sista praktikperioden på sex veckor. Det är svårt att bolla småbarn och plugg tycker jag, men tack vare att jag har en så fantastisk äkta hälft så går det ändå bra :)

Vad tycker Joel om att ha en lillebror? Jag antar att han förstår det bättre om vad vår stora gör? Han är ju bara två år och fem månader.

Annons:
fluffis
2018-03-26 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

Nu är det minstingen som blivit intresserad och vill hänga med på vad som försiggår i köket :)

Sarah
2018-03-26 21:14
#176

#175 vad roligt fluffis. Kul när de börjar vara med ordentligt. Hur har V tagit det med lillebror? Jag går in i v17 imorgon och vi börjar försöka berätta lite för E. Många I hennes grupp på förskolan som ska få syskon nu och hon har kopplat att alla har legat i sin mammas mage och suttit ihop med mamma i ett snöre :p Men när man närmar sig ämnet att det kanske kommer finnas en bebis i mammas mage snart blir hon väldigt arg och säger att det är hennes mage. Bara hon får vara i mammas mage! Så vi närmar oss ämnet sakta men säkert och nu pratar vi mest om att den ska bli stor som en fotboll och så får vi se om hon kopplar om ett tag :) Hon kopplar och drar slutsatser som andra i hennes ålder inte gör, så jag gissar att hon fattar snart. På 2.5årskollen på bvc sa de att hon hsr språkförståelse som en 4åring. Jäklar vad fort det går att vara gravid igen! Syns fort och ingen tid att känna efter :p

fluffis
2018-03-27 12:51
#177

V har tagit det rätt så bra med lillebror. Jag har en bekant som har cirka samma åldersskillnad på sina pojkar, fast de är äldre. Hon berättade att storebror förstod vad magen var och att det fanns en bebis däri. Men han hade missat att bebisen skulle följa med hem och bo hos dem. Så det var jag noga med att berätta för V i förväg :) I början när lillebror kommit ut, mest ignorerade V honom. Efter några veckor började han vänja sig och vågade klappa honom. Nu när det gått nästan ett år kan de till och med ha roligt ihop :)

Att E är långt före har jag förstått. V har varit långt efter på typ allt du har berättat om E. Spännande :) V är också i MIN-åldern. Allt är hans och han blir jättearg när lillebror kommer och tar grejer, oavsett om han leker med grejerna eller inte :)

Jag känner igen det där med att det går fort och ingen tid att känna efter med graviditeten :) Hoppas du slipper hemska förvärkar den här gången!

[Thiah]
2018-03-27 13:05
#178

Barn är ju nått av det mest egoistiska som finns. Min min min håller i sig ganska länge 🤪

Sarah
2018-03-27 13:11
#179

Hehe, bra poäng! Vi får inte glömma att berätta att bebis ska bo här :) vi har frågat om hon vill ha ett syskon, men hon säger att det räcker med hennes kusin. Hon ligger före på mycket, men def inte pottan. Blir tokig! Hon känner ju när det kommer, men hon vill inte. Nej inte potta, jag vill spara mitt kiss… Just nu blir det tårar varje gång man ska byta blöjan för att hon vill ha kvar sitt jäkla kiss. Tack, ja had hoppas oxå det. Än så länge är den här graviditeten enklare, förutom lite mer illamående i början. Men jag tror att det är mer min inställning än att det är annorlunda. Förra gången hade jag inte räknat med att inte kunna flänga runt som vanligt, nu vet jag ju och lever i en halvbitter acceptans som jag aldrig kunde hitta föra gången.

Sarah
2018-03-27 13:12
#180

Små sadistiska narcissister… :p

[Thiah]
2018-03-27 13:16
#181

#180 indeed ;)

Annons:
fluffis
2018-03-27 14:11
#182

#178

Då ska vi vara förberedda på det :)

#179 Ja, dumma pottan. Det går inte så bra här heller och att byta blöja är inte särskilt kul det heller…

mollyt
2018-03-29 15:43
#183

Hur gamla är era barn nu? Vi tog av blöjorna dag som natt på M i januari, så då var hon 21 månader. Det har gått långsamt tycker jag! Jag hade läst boken ”potträning på 3 dagar” innan och var sjukt peppad. Nu har hon varit utan blöja i 3 månader men säger fortfarande inte till innan, utan nu bygger det på att jag kan tolka hennes signaler eller att vi kissar tillsammans på rutin typ efter sömn.

[Thiah]
2018-03-29 18:08
#184

#183 Joel var på riktigt redo när han var kanske 2 1/2. Man såg väldigt tydlig på att han var redo och ville gå på pottan och kissa. Så dagtid gick det fort för oss Kvällstid har han varit torr ett par månader och nu är han just 4. Olyckor händer men sällan.

Sarah
2018-03-29 19:27
#185

#183, 2 år och 8 månader. Hon är oftast torr i blöjan efter natten och hon känner när det ska komma. Men hon vill inte ta av sig blöjorna. Tänker att det blir lättare I sommar då man kan vara ute. Jag vägrar springa runt och hålla dunderkoll så att hon inte kissar I soffan igen. Innan hon börjar säga till blir det blöja inne.

fluffis
2018-03-29 20:35
#186

#183 2 år och 7 månader. All heder till dig som engagerar dig så!. Det kanske jag också kunnat om det inte funnits en lillebror att ta hand om och om jag inte hade pluggat. Om ens då :) Jag är tveksam till att vår pojke ens har pejl på vad han gör. Det som är jobbigt nu är att han rätt ofta kissar genom blöjan på nätterna. Vid 8 månader till ungefär ett år var han jätteduktig på rutinpottning men det var då det.

soundtrack
2018-03-29 22:45
#187

Min stora tjej var 2 år o 4 mån när vi tog bort blöjan helt dagtid. Då hade hon varit torr hemma i ett par månader men hade den fortfarande på förskolan för hon vägrade gå på toa eller pottan där. Hon ville dock inte kissa i blöjan heller så hon kunde hålla sig hela dagen till slut så då bad förskolan oss att skicka henne utan och då lossnade det. Ganska snart därefter började nattblöjorna bli torra men jag vågade inte ta bort den förrän hon var 2 år o 8 mån. Eller ja, då ville hon inte ta på sig den en kväll, så det var hon som bestämde till slut. Hänt 2 olyckor nattetid sen dess, är snart ett år sedan. Vi körde aldrig nån direkt träning med henne. Rutinpottade medans hon fortfarande hade blöja, bytte till trosor hemma när hon var runt 2 år. Minns inte när hon började säga till själv men det var väl där vid 2,4 år kanske. Innan fick man fråga o påminna. Hände sällan olyckor för hon gillade inte alls att kissa ner sig, så hon lärde sig rätt fort vad som kan hända utan blöja på.

Fien
2018-03-30 12:31
#188

Vi körde också på blöjfri på 3 dagar när vår stora var 2 år och 3 månader. Det gick verkligen över förväntan och på en vecka hände det sällan en olycka hemma, varken på dagen eller natten. Förskolan tog nog ett par veckor innan det funkade helt men då hade de en grind in till badrummet så inte alltid hon hann fram… Det är nu ganska exakt ett år sedan, och det är så skönt att slippa blöjorna! Nu har vi ju en 9 månaders med blöja istället… kommer nog köra något liknande med henne framöver men jag tycker verkligen att det var bra att stora tjejen kunde prata och göra sig förstådd innan vi började :). Kämpa på!

Annons:
fluffis
2018-04-09 13:41
#189

Idag blir min lille pojk ett år! Det är inte klokt vad tiden har sprungit iväg på ett helt annat sätt än vad den gjorde med första barnet. Nu håller han på att lära sig en massa nya saker i samband med att värmen har kommit. Gå med skor, leka i sandlåda osv :)

Sarah
2018-04-20 09:24
#190

#189 galet! Svårt att fatta att du hunnit med en till som är ett redan :) Vi har fått veta att vi förmodligen får en flicka till :) känns jättekul. Men, vi får svårt med namn :p Hade det varit en pojke hade det blivit Lave. Samma bokstäver som Elva med en liten gotländsk touch. Killen är gotlänning. Tjejversionen blir Lava och det namnet älskar vi och vill ha. Men, det är så pass ovanligt att det känns lite knäppt att använda det när Elva har en flicka i sin förskolegrupp som heter så. Vi hade kommit på namnet ändå, men det vet ju inte hennes föräldrar.

Surpan
2018-04-20 10:29
#191

#190 Grattis! Kanske en Lyra, Liv eller Lana då? 🙂 Annars så gör det väl inget att ni redan vet ett barn med det namnet? Jag tycker Lava var jättefint.

Vår lilla kille går inte ännu :/ Han gör inte ens försök. Han går inte längs möbler och med gåvagnen går han bara på knä. Jag är inte orolig att något ska vara fel men det känns ändå lite tråkigt.

/Surpan

soundtrack
2018-04-20 10:48
#192

#190 men äh, så ska ni ju inte tänka! Vi har ju en Idun, det är ju visserligen vanligare än Lava men inte jättevanligt. Fram till i somras fanns det en annan Idun på Alices förskola. Men vi hade bestämt oss för det namnet innan Alice ens började förskola. Vi bor i ett samhälle med ca 3000 invånare så lite komiskt är det ju. #191 hur gammal är han? ******************* I lördags fick vi också en ettåring här hemma, galet vad fort det gått. Kan inte riktigt acceptera att bebistiden är över…

Surpan
2018-04-20 10:54
#193

#192 Han är 13 månader. Lärde sig precis krypa på alla fyra vid 12 månader. Innan det kravlade han på armbågarna eller rullade fram. Har stått fritt i typ en sekund vid två tillfällen. Går lite om man håller i händerna men ä helt ointresserad.

/Surpan

Sarah
2018-04-22 14:23
#194

Lyra är fint :) det får vi fundera på. Killen är bortrest hela helgen och jag och Elva har haft det så mysigt. Ute och fixat i trädgården massor. Haft soffmiddagar och planterat om saker inne.

fluffis
2018-05-01 19:58
#195

Nu måste jag gnälla! Jag minns inte när vi senast var friska. Stackars lille T har haft feber i sex dagar och hostar tills han kräker.  Han väser när han andas. Idag har han varit feberfri men det är ändå jobbigaste dagen hittills. Han har hängt på min arm nästan hela dagen. Mycket skrik. Igår var han hos doktorn och fick luftrörsvidgande men det är inte populärt att ha en mask över huvudet så vi får tvinga honom. Känns hemskt. V i sin tur har börjat bete sig väldigt jobbigt. Kastar saker och trotsar verkligen. Han tar saker ifrån sin lillebror och går sen hånskrattande därifrån.

Annons:
JeFo
2018-05-02 14:34
#196

Grattis Sarah! Spännande med en till😊 Holly har hunnit bli 4 år nu. Var på 4-års kontrollen & fick godkänt. Lite orolig för hennes tal dock. Hon pratar konstant men väldigt dåligt. BVC-tanten tyckte det var lugnt, Får se hur det blir, har det inte blivit bättre efter sommaren får vi nog kolla upp henne. Äldsta har opererats & jag hoppas allt förblir lugnt med henne. Jobbar heltid & längtar som en tok till sommaren. Behöver andas ut & bara vara.

Sarah
2018-05-03 14:39
#197

#195 Fy vad jobbigt. Hoppas det lagt sig nu. 

#196 Tack :) Har livet lugnat ner sig lite för er nu? Har ni fortfarande ett extra barn hemma?

Sarah
2018-05-04 19:43
#198

Idag har vi lagt ca 20 arbetstimmar på att bygga växthus och det är fortfarande inte klart! Då är svärfar ändå snickare. Fyf***n vilket skitgöra. Första och sista gången jag gör det. Ska vi någonsin köpa nytt hus måste vi hitta ett med ett färdigt stort växthus på tomten :D

[Thiah]
2018-05-04 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#199

Här har storebror bjudit på pommes med ketchup på… ;) Och så har jag städat som fan, rensat slängt i husbolagets container och fått balkongen färdig. Borde ännu rensa förrådet imorgon. Men nu en kall öl och erm.. pingis vm

JeFo
2018-05-06 21:58
#200

Nej fjärde barnet är inte kvar Sarah… Vi skulle ”bara” ha hen kvar 1 mån men blev 4. Sa stopp sen. Våra orkade inte mer. Vågar inte säga att livet har lugnat sig. Men någorlunda går det iaf åt rätt håll. Växthus är såå mysigt! Min räddning förra året, blev min tillflykt. Fick det klart förra året & har stora förhoppningar i år. Barnen gillade det också. Vilken goding Thiah!! Vad tycker Joel om att vara storebror? Holly vill såå gärna bli storesyster men det lär inte ske 😛

Destany
2018-05-07 17:07
#201

Puh denna två årsåldern alltså. E är ännu aktivare än O o jag e helt slut nu förrtiden. Måtte de växa upp fort känner jag just nu

Destany
2018-05-07 17:07
#202
Annons:
fluffis
2018-06-30 19:33
#203

Jag har äntligen skaffat en vävd bärsjal! Fattar inte varför jag dröjde så länge. Jag har bara använt den en gång men älskar den redan! Trodde inte det skulle vara så himla enkelt att knyta! Jätteglad! 😀

mollyt
2018-07-05 13:50
#204

#203 vad härligt! Jag älskar mina(a!) sjalar! Bär bara i vävda nu, M blir 2,5 i höst. Har däremot tittat på en merinoullstrikå inför lillesyskonets ankomst. De ska tydligen vara riktiga hästsjalar som ska vara lika bra att bära toddlers i. Jag är annars ulltokig och vi använder mycket ullkläder så att ha en sjal ingen ull vore härligt. Min favoritsjal (vävd) har ganska mycket (kamel)ull i sig men även silke och linne och lite kammad bomull.

fluffis
2018-07-05 20:38
#205

#204 Låter ju härligt. Det är kul med nya grejer ibland :)

Surpan
2018-07-06 10:09
#206

I midsommar så kom lilleman gående in i köket där vi satt och åt frukost. Jag vet inte vem som var mest förvånad, vi eller han. 😂

Annars så har vi börjat prata lite mer om ett syskon nu igen. Efter att jag fick missfall i april så har vi legat lågt ett tag men nu smyger sig en liten längtan på.

/Surpan

mollyt
2018-07-08 17:48
#207

#206 men vad häftigt! Ramlade han sen när han kom på att han gick?

Surpan
2018-07-08 18:56
#208

#207 Nä han sätter sig ner på huk när det blir för läskigt. Haha! Men mest går han bara om det finns ett mål han kan ta tag i. Han gör ingenting han inte vet att han klarar av den här grabben. ;)

/Surpan

fluffis
2018-07-08 19:29
#209

Det är verkligen häftigt när de börjar gå! :)

Annons:
Sarah
2018-07-09 14:17
#210

Har minst en vecka ensam hemma att se fram emot nu :) är så mycket jag vill fixa att jag inte vet var jag ska börja :p ligger i sängen och äter en klubba istället. Så skönt!!!

fluffis
2018-07-09 15:51
#211

Låter skönt Sarah! :)

[Thiah]
2018-07-14 14:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#212

Vaaaaarmt

Sarah
2018-07-15 13:24
#213

Ja fy vad varmt det är. Brukar älska värme, men nu är det bara för mycket. Hörde åska igår, men det kommer liksom ändå inget regn. Får hoppas att det här inte är ett klimat vi måste vänja oss vid. I natt kommer familjen hem. Hade gärna sett att de stannade ett tag till på Gotland. Jag orkar inte vara rolig mamma och flickvän just nu.

[Thiah]
2018-07-15 17:16
#214

Jag satt och solade igår och såg hur det blixtrade hos farmor en bit bort. Ganska häftigt. Idag var vi och badade, kändes som att vara utomlands

fluffis
2018-07-15 21:09
#215

Ja, det är varmt, extra jobbigt för de som är gravida… Jag var höggravid under varm sommar och satt nästan bara inne. Hade inte överlevt utan luftkonditionering. Kan verkligen rekommendera det. Igår träffade vi min bonusbror med familj. De bor i Norge och vi ses typ en gång om året. Det var skoj. De har barn i samma ålder som oss så det är kul.

mollyt
2018-07-15 23:20
#216

Håller med om värmen! Vi har flyttat ut till mina föräldrar som bor i ett härligt hus med fantastisk trädgård - så att vi kan leka ute i skuggan och bada i poolen. Tycker dottern klarar värmen rätt okej - blir mycket vattenmelon och hemgjord glass/smoothie. Hon har fått sova middag i vagnen nere i källaren nu senaste dagarna - där nere är det typ 18 grader och rent utsagt ljuvligt att vara. Hon har alltid varit en som sover mycket men normalt sover hon middag på 2,5h men idag drog hon till med att sova 3,5h så visst blir hon också tagen av värmen.

Annons:
Sarah
2018-07-16 11:01
#217

Hämtade familjen I natt. Shit vad mycket som händer på en vecka. E har alltid pratat bra och mycket, men ändå gör en vecka jättemycket för Språket.

[Thiah]
2018-07-16 12:48
#218

#217 Jag tycker också bara man inte varit tillsammans i ett par dagar så märker man tydligare utvecklingen. Maken märker skillander på barnen när vi varit borta bara ett par dagar.

Sarah
2018-07-17 15:24
#219

Hon har bland annat börjat säga Satan oxå, när ngt inte blir som hon tänkt sig :p

[Thiah]
2018-07-17 15:40
#220

#219 haha det för Joel också. Han säger satan , fan och attans och har du fel i huvudet (pappas road rage). Herregud så bra mamma man är :p

mollyt
2018-07-17 19:33
#221

Hahaha!

fluffis
2018-07-17 20:06
#222

Herregud att sova middag 3,5 timme! Även 2,5 timmar är länge tycker jag :) Själv börjar jag tycka att det är jobbigt att lämna på förskolan. Det slås ihop nu under sommaren så mina pojkar är på ett nytt ställe. Inte mycket personal från vår förskola är där och igår morse fanns ingen personal som jag kände. T är bara ett år och tre månader gammal… Han har blivit väldgt närhetstörstande. Några somrar framöver får vi se till att ha semester så vi slipper den här slammanslagningsuppståndelsen.

mollyt
2018-07-18 06:54
#223

#222 ja jag har förstått att det är ovanligt(?) mycket. Fram till att hon var 1,5 år så sov hon 2x2h varje dag och ibland längre. Haha! Men det tar väl på krafterna att hänga med mig! Skämt åsido! Men det märks att hon blir äldre. Förr var hon väldigt kvällstrött och somnade alltid kl 18 medan vi nu siktar på nattning 19-19:30 men kan ibland bli 20 också. Märkligt nog har vi fått en hel del sovmorgon nu den sista månaden - från att hon alltid skulle upp kl 05 förut. Skönt tycker jag, lyx att få kliva upp till 6-7 istället.

Annons:
[Thiah]
2018-07-18 10:03
#224

#223 Joel sov också sådär mycket. Han vaknade alltid tidigt (5 var min smärtgräns) men sova sedan minst två vilor varje dag på säkert 2-3 timmar. Han har alltid haft ett stort sovbehov. Än idag sover han ibland 1-2 timmar på dagen och jag skulle gärna vilja låta honom sova på dagis också men där verkar gruppen halvt slutat med vila :(

jackiejohn
2018-07-18 15:52
#225

Båda mina har haft en middagsvila och då sovit allt ifrån 1-3h så skulle inte vilja säga att det är så ovanligt :)

mollyt
2018-07-18 18:45
#226

Jag tycker bara att många tar sig rätt att påpeka att hon sover så himla mycket. Jag har ju inget att jämföra med så för mig är det normalt med ett barn som sover mycket och har lätt för att sova, i famnen, i sjal, i vagn osv. Sömn har aldrig varit ett problem för henne. Hur jag sover sen är en annan femma.

[Thiah]
2018-07-18 19:06
#227

#226 äh folk har alltid så mkt att säga om allt. Dom är ju experter på allas barn

Destany
2018-07-18 19:40
#228

#226 min 2 åring sover lätt 3 timmar på middagen. Har alltid velat sova på fm. Hon sover ungefär 12 timmar på natten. När hon var spädbarn o upp till 1 år så sov hon dåligt på dagen. Då var det 10 min här o 10 där. Sov hyfsat på natten. Hennes bror var likadan. E så olika. Strunta i folks kommentarer. Du vet hur mycket sömn hon behöver.

fluffis
2018-07-18 21:40
#229

#226 Det viktiga är ju att det fungerar, och det låter det som att det gör för er :) Jag bara reagerade för att det känns så himla långt ifrån hur mina sover :) Imorgon är det marknad här. Det ska bli spännande! Hoppas på att hitta någon fin solhatt :)

Sarah
2018-07-27 19:29
#230

Igår blev E tre år och vi hade lite kalas för släkten. Hon hade själv beställt en svart kattårta och jag la upp en bild på Facebook där jag fotat den svarta marsipanen jag köpt, och skrev att en svart kattårta var beställd till 3årsdagen, samt att vi skulle baka den tillsammans. Svärmor gillar bilden på Facebook. Dagen innan kalas pratar killen med svärmor som säger att hon gjort en tårta som hon ska ta med sig. Killen säger att vi ska göra tårta men hon fortsätter säga att hon tar med en liten tårta. Jag skriker så att hon hör i luren att hon INTE får ta med en tårta. Sen när de kommer tar hon fram en tårta och försöker visa E. Jag blir skitsur och säger att hon ska ställa bort sin tårta genast och inte säga ett ord till om tårta till E, vi bakar själva, en svart kattårta, som hon vet mycket väl. De sov hos oss och idag till fikat tar hon fram sin tårta, med en svart katt på… Jag blev så jäkla arg, och hennes kommentar är, men jag visste inte. Hur tänker man?? Visst en liten sak kanske, men jag har sällan blivit så arg på henne.

Annons:
[Thiah]
2018-07-27 19:42
#231

#230 men det där är ju bara pissigt av henne. Hade hon t.ex. köpt en svart katt dekoration hade jag kunnat gilla det men inte att totalt köra över sådär.

fluffis
2018-07-27 20:05
#232

Svärmödrar är fördjävliga, det är bara att konstatera. Idag fick jag för mig att snagga minstingen. Är inte klar än, han är sällan still :) Asså han vaknar om nätterna och kliar och kliar och kliar sig i hårbottnen stackaren. Får se om detta hjälper. Tror att det beror på att det blir svettigt. Som så många andra har han atopiskt eksem som annars är under kontroll. Ska bli intressant att se om han passar i snaggat hår. Min man gillar imte det men jag vill ge det lite tid innan jag bestämmer mig :)

Sarah
2018-07-27 21:03
#233

Kan ha väldigt trevligt med svärmor, men just de här små sakerna blir så pinsamt. Hon lotsas försöka hjälpa till, men kan aldrig respektera gränserna. Kanske förstår hon inte gränserna för det är såklart inte första saker vi säger ifrån om. För några veckor sedan sa hon att hon kan komma upp innan förlossningen av lillasyster och ta E när vi åker in. Kan tyckas vara snällt. När jag sen sa att jag inte vill ha ngn på besök då så kunde hon inte släppa det. Fortsatte med att, det är väl så skönt att få hjälp då. Jag sa igen att jag inte vill ha ngn i huset så och hon föreslog då att hon skulle ta med deras husbil och bo på tomten… Som om jag skulle vilja ha svärmor i närheten när jag får värkar /kommer hem från förlossningen. Till slut gick det in att om någon kommer så är det min mamma och ingen annan. Nu tror hon att jag inte tycker om henne för att jag blev sur över en tårta och inte vill ha henne där när jag ska föda barn. Tjo. Behövde gnälla av mig lite :p

[Thiah]
2018-07-28 05:24
#234

#233 jag har världens finaste svärmor men vill ändå inte ha henne här innan och direkt efter förlossningen. Herregud tycker det är jobbigt med maken under vissa delar av värkarbetet. Karl skulle ju fråga en massa frågor :p hahah

Sarah
2018-07-28 08:57
#235

Men eller hur! Man vill inte ha ngn i närheten. Sist låste jag in mig ensam i sovrummet, vankade runt naken och jämrade mig. Killen satt vid datorn och spelade då han inte visste vad han skulle ta sig till.

[Thiah]
2018-07-28 13:03
#236

#235 jag beordrade maken att båda gånger glo på Youtube. Vi sattes ju igång så man var fast på sjukhuset men nä, han fick sååååå gärna glo på Youtube/whatever och låta mig vara tills jag sa till. Vem sjutton har ork att svara på "dumma" frågor då.

Sarah
2018-07-28 17:00
#237

Inte "dumma" frågor, alla frågor är IDIOTISKA i det läget :p

Annons:
Destany
2018-07-28 19:29
#238

På måndag ska vi till BUP med sonen. Börjar bli nervös vad de ska säga.

Sarah
2018-07-28 20:39
#239

#238 har ni det kämpigt? :(

Destany
2018-07-28 23:08
#240

#239 både ja o nej. Sonen har alltid varit överaktiv o han slutade i princip o äta när han var 1.5 år. Förskolan har flaggat ett tag att han ej följer den röda tråden. Bvc tyckte att vi skulle kolla upp det när han underkändes på syntestet för han helt enkelt slutade lyssna. Fick remiss till barnpsykolog o där var en del avvikande beteende. Då han skickade remiss till BUP. Jag e ju så van vid sonen så jag har inte reflekterat då mycket över det då han dessutom e vår äldsta. Innan var det så avlägset med BUP o så. Börjar få lite smått ångest över om han verkligen har en diagnos kommer jag omedvetet behandla honom annorlunda? Många grejor far rundor nu i huvudet på mig.

fluffis
2018-07-29 15:50
#241

#240

Låter kämpigt.  Hoppas ni får träffa någon bra.

Destany
2018-07-30 15:17
#242

Varit där nu. Blev grillade med miljoner frågor o sonen blev observerad. Psykologen tror han har autism o kanske adhd. Så hon ska samla in mer info o sen starta en utredning om autism.

Sarah
2018-08-14 21:57
#243

#242 hoppas att ni får till bra stöd i hans utveckling <3 om ni känner att ni behöver det. Vad konstigt det är. Man vet att det kommer en bebis snart, ändå är det precis lika overkligt som innan nr1 föddes. V37 nu och det låter helt absurt i både mina och killens öron, att det snart är två barn här hemma. En till, nej nej det kan inte stämma, haha.

Sarah
2018-08-26 10:01
#244

2 veckor kvar till bf. Idag blir det shoppingcenter själv med E, blä. Killen åkte in till stan med henne igår för att köpa nya regnkläder. Ringer och säger att de hon vill ha inte fanns i rätt storlek, så han köper svarta. Hon vill ha röda och gula. Köp inte svarta säger jag, gå någon annanstans istället. Dels är det bra med starka färger som syns och dels vill hon inte ha svarta. Han kommer hem med svarta regnkläder och dottern gråter sig till sömns för att hon inte vill ha svarta regnkläder. Han vägrar att åka och byta för att hans stolthet fick sig en törn, så nu får jag göra det. Behövs till förskolan imorgon. Yey. Förhoppningsvis sätter det här igång förlossningen :p

Annons:
fluffis
2018-08-26 13:54
#245

#244 Amen halledaaa! :) Stackars dig! Det finns bättre saker man kan göra två veckor före BF.

Sarah
2018-08-26 14:44
#246

Vi hade det mysigt iaf och hon fick de kläder hon ville ha :) Trevligt att fika och prata strunt. Ingen bebis på g dock. Bah.

fluffis
2018-08-26 18:35
#247

#246 Skönt att höra att du överlevde ;)

Destany
2018-08-26 20:07
#248

Igår dog vår äldsta katt. 15 år gammal. Sonen på 5 bröt ihop men idag verkar det som han bara tror hon är iväg någonstans. Hur ska jag få honom o förstå att hon e borta. O nu idag fick lillan feber. Inte vår helg…

Surpan
2018-08-27 12:49
#249

Nu har sonen börjat förskolan. Stora killen! Imorgon är sista dagen på inskolningen som varit två veckor lång och de säger att det går bra när han är själv och att han är framåt och positiv. Men tänk att han ska vara där själv varje dag nu, min lilla bebis. Vi har bägge gått ner i tid nu för att han ska kunna gå 7.30 till 14.30 om dagarna och det känns bra i alla fall. Vecka 10 nu med barn 2 och på fredag blir det inskrivning.

/Surpan

mollyt
2018-08-29 07:14
#250

Spännande #249 Här börjar inskolningen på måndag, jag är riktigt nervös och aningen obekväm. Känns lite dumt när jag ändå hoppats att hon kommer vilja vara hemma med mig och bebisen i november sen. Fast å andra sidan så tänker jag att hon kanske kommer gilla att vara där en stund och leka och vara hemma med oss i övrigt. Jag tycker att inskolningen kom "så snart" efter att ha tänkt att det är så låååångt kvar så länge nu, men icke. 

Skönt att höra att det ändå gått okej för er på inskolningen!

Surpan
2018-08-29 08:47
#251

#250 Var inte orolig! Jag förstår att du är det (det var jag med) men du kommer ju gå hemma så du kan ju alltid ta hem henne om det inte skulle passa henne. 🙂 Jag var nervös över att sonen skulle vara för känslig och liten för att börja men nu när han gått inskolningen så känns det mycket bättre. Han är gladare och piggare, pratar en massa mer (även om det mesta är nonsens), och har redan lärt sig mängder med saker han inte kunnat innan. Om det fortsätter så här så kommer vi nog ha honom på förskola även när bebis kommer, men kanske 4 dagar i veckan och korta dagar (kanske 4-5 timmar).

/Surpan

Annons:
mollyt
2018-08-30 08:27
#252

Låter skönt!

Sarah
2018-08-30 09:28
#253

Förskolan i sig är ju inte dålig. De har roligt där när man kommit över det jobbiga. Och de lär sig så otroligt mycket som iaf jag aldrig hade kommit på att de kan lära sig. Nu kommer vår bebis vilken dag som helst och stora dottern kommer få välja mellan att vara hemma med mig eller att vara på förskolan. Men, lite måste hon gå dit för att upprätthålla lite relationer, behålla platsen och för att vi vet att hon har det jättebra där när hon är där. På morgnarna säger hon ofta att hon vill vara hemma, men sen vill hon inte gå hem från förskolan för att det är tråkigt hemma. På kvällarna säger hon att hon längtar till förskolan och kompisarna och att hon vill dit när hon vaknar. Nu går hon dock allt för långa dagar och hon blir såklart trött, men sen blir det max 15 timmar och det tror jag hon kommer tycka är för lite.

mollyt
2018-08-30 17:26
#254

#253 det är skönt att höra andras erfarenheter. Vi har tänkt att hon ska vara hemma ”de första 10 dagarna” precis som pappa för att Vi Ska Lära Känna Vår Nya Bebis, men sen blir det nog 15h-veckor där jag tror att hon får vara med och bestämma om hon vill vara där färre timmar oftare eller färre dagar men längre stunder. Just för att kunna bibehålla lite relationer är det kanske bra att vara med kompisarna tillräckligt mycket så hon inte känner sig utanför. Vi får se helt enkelt!

jackiejohn
2018-08-30 20:18
#255

Säkert olika men hos oss får vi inte bestämma dagar eller antal timmar per dag utan det är förbestämt vilka dagar ”15h barnen” är där. Så hos oss är det tex Tis, Ons och Fre 9-14. Kan de inte komma en av dessa dagar ersätts inte den med en annan dag den veckan utan då är den ”förlorad”. Värt att kolla upp med förskolan hur deras schema ser ut för 15h barnen får inte bestämma sitt schema som de vill :)

Sarah
2018-08-30 20:37
#256

#255 så är det här med.

fluffis
2018-08-30 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#257

#249 Kul att det går bra! :) Hemma hos oss traggar livet på. V som nyss har fyllt tre år har fastnat för sitt leksakskök som han fick. Och igår öppnade han en kartong som jag hade beställt. Jag har väl aldrig sett en treåring bli så lycklig över leksakssallad :)

mollyt
2018-09-01 09:00
#258

Men oj #255 det hade jag ingen aning om! Tack för förvarningen! Men om jag inte vill ha mitt barn där hela den tiden/alla dagarna måste väl det vara OK också? Alltså om mitt barn bara är där 9-12 kan de väl inte tvinga henne att vara kvar till kl 14?

Annons:
Sarah
2018-09-01 09:51
#259

#258 det finns vissa tider de inte vill att man hämtar. Hos oss vill de inte att man kommer under lunchen och mellis. Sen om barnet sover på förskolan så är det kanske inte då msn ska komma heller. Kommer man ex kl 14 så sitter det en lapp på dörren att man får vänta utanför, så att man inte stör mellis. Sen är det klart att de inte tvångsbehåller barnen, men man ska inte störa i verksamheten heller. E är sur idag, för att hon vill vara på förskolan istället för att vara hemma…

fluffis
2018-09-01 09:58
#260

Vi har också fasta 15-timmarstider: mån, tis, ons 9-14. Hos oss får man hämta när man vill men man ska säga till i förväg och helst inte vid tolv eftersom de har fullt upp med mat, tvätta och att lägga de barn som ska sova. Så hos oss vill de helst att man hämtar kl 14 när de sovit. Då blir det bra kontinuitet för barnen. Man får ge dem en rimlig chans att komma in i det också. Det har funkat bra för oss. Man vänjer sig :)

Surpan
2018-09-01 11:22
#261

Gäller det även om man betalar för sig 30/40 timmars vecka? Då borde man väl få lägga sitt schema som vanligt? Även om barnet i praktiken bara går ca 15 timmar?

/Surpan

jackiejohn
2018-09-01 14:40
#262

261# Inte helt säker men jag tror inte man får ha barnet där mer än 15h/veckan om ena föräldern är hemma. Är man sjukskriven får barnet gå ordinarie tid men inte om en är hemma.

fluffis
2018-09-01 14:41
#263

#261 Jag är inte helt med på hur du menar. Det som avgör om och hur länge barnen får vara på förskolan är ens sysselsättning. Är man föräldraledig med ett annat barn så verkar det som om de flesta (alla?) förskolorna bestämmer vilka tider förskolebarnet får vara där. Själv har vi betalat full avgift oavsett om vårt äldsta barn har gått på förskolan 7-16, 15 timmar eller inte alls (i ett par månader när lillebror kom och vi ville behålla platsen ). Dock så nu när vår äldsta precis har fyllt tre så fick vi reda på att den hösten då barn fyller tre så börjar de gå "allmän förskola" vilket innebär bland annat att avgiften blir lägre om han skulle gå 15 timmar på förskolan igen.

soundtrack
2018-09-01 14:48
#264

Det finns några kommuner i Sverige där barnen får gå heltid även när föräldrarna är föräldralediga.

Surpan
2018-09-01 16:39
#265

I Stockholm och flera kranskommuner (till exempel min) så får man ha barnet på förskola i 40 timmar även vid föräldraledighet. I resten av Stockholms kommuner är det 30 timmar som gäller. Trodde 30 började bli mer och mer vanligt i kommunerna? Därför jag frågade i alla fall. :) Om man skulle ha barnet på förskola 16 timmar i stället och då få lägga tiderna själva, eller om man alltid går standardschema oavsett antal timmar vid föräldraledighet.

/Surpan

Annons:
jackiejohn
2018-09-01 17:35
#266

265# Ja men då kanske det är möjligt, här får man inte ha barnen mer än 15h i veckan om man är föräldraledig. Och här reducerats priset också, du betalar bara för de 15h/veckan som barnet har. När du börjar jobba igen så höjs barnet timmar upp till det du jobbar och du betalar avgift därefter. Efter 3års ålder (3-5år) är 15h barnen gratis att ha på förskolan här.

fluffis
2018-09-01 17:38
#267

#265 Aha, där ser man :) Ja du, det är en bra fråga :) ----- Språket för V har verkligen lossnat på sistone. Idag konstaterde han att kossor inte flyger :)

[Thiah]
2018-09-01 19:51
#268

Alltså jag måste skryta… Jag lämnade på flit en tom toarulle på ställningen imorse och efter ett tag var den bytt vilket gjorde mig glad. Dock var den bytt med "fel " sida ut… Nu ikväll hade rullen ändrat sida och jag frågade maken om han gjort det. Men nej. Istället svarar min 4 åring att Jo, han har bytt för den gamla var tom. Och att han slängt den gamla rullen i skräpkorgen. Han har alltså helt på eget bevåg bytt toarulle och slängt den gamla utan att vi någonsin lärt ut det. :D

Sarah
2018-09-02 21:36
Sarah
2018-09-14 22:55
#270

Lillasyster föddes i måndags. En enkel graviditet, en helt ok förlossning och nu en supersnabb återhämtning. Känner mig nästan som vanligt :) Bebis är superlugn, sover mest och vill inte amma mer än max fem minuter åt gången någon gång varannan timme. Ändå har hon ökat i vikt. E är jätteglad att vara storasyster och livet rullar på som vanligt. Nu sover alla och jag tar ett glas vin och tar hand om skörden från odlingslådorna och växthuset. Konstigt, det kommer in fler människor i familjen och ändå ändras så lite. Blir ju mer sen såklart, men inledningen på att vara en familj på 4 har varit perfekt. Nu blir det inga fler barn och det är så skönt att känna att barnafödandet är över.

mollyt
2018-09-15 20:45
#271

#270 Det låter som en riktigt bra start tycker jag! Skönt att läsa!

JeFo
2018-09-17 17:41
#272

Men åh, vad det låter mysigt Sarah! Stort grattis till dig & din familj 😁

Annons:
teezan
2018-09-17 18:31
#273

Har inte skrivit här på evigheter men nu behöver jag skriva av mig lite. Var på treårskontroll på BVC idag och dotterns viktkurva hade gått upp lite sedan sist. Läkaren sa att det där inte säger någonting och fortfarande inom kurvan men sköterskan började fnula på matvanor och antydde att det var för mycket vilket gjorde mig lite ställd då jag aldrig funderat på min dotters vikt. Hon var 98 centimeter lång och vägde 16 kilo med kläder. Hennes kurva hade senast gått ner lite och nu gått upp till samma igen så jag fattar inte, tycker för övrigt att hon är lagom stor så det kändes så onödigt att ens ta upp detta med BMI med mig idag, det gör ju att jag börjar tänka på något som aldrig har varit ett problem. Tror jag också var ungefär lika stor vid samma ålder, så jag är ju egentligen inte ett dugg orolig… men blev så himla irriterad över hetsen med vikt och att det börjar redan i bebis-och småbarnsåldern.

jackiejohn
2018-09-17 19:49
#274

273# Min yngsta var runt 3 månader när Bvc tog upp hennes vikt, de frågade om jag hel ammad eller gav ersättning och då jag hel ammad blev svaret från bvc att ”jaja då är det inte mycket att göra men hade du gett ersättning hade du fått dra ner på mängden för hon är lite väl rund” Blev heligt förbannad på den sköterskan och det fick hon även veta..! Men med den längden och vikten din dotter har låter fullt normal i mina öron så försök att strunta i den sköterskan :)

teezan
2018-09-17 20:52
#275

#274 fattar inte hur man kan uttrycka sig så om ett litet spädbarn! Hade aldrig ”bantat ner”, dvs nekat mat, oavsett Amning eller ersättning. Superdåligt bemötande. Ja, hon är ju helt normalviktig och duger precis som hon är. Vi äter ändå bra mat, hyfsat varierat och motionerar. Visst blir det godsaker också men inga mängder. Hon mår hur bra som helst, så jag tänker inte ändra någonting. Önskar jag hade sagt något men fattade typ inte vad som sades, enda jag fick fram var typ ”menar du att det är för mycket eller…?” De hade dessutom bara en kurva med de tre senaste mätningarna och det blir ju missvisande, hade de haft hela hade de sett att det gått stabilt uppåt men med nån dipp och nån höjning lite här och där. Glömde där och då, men senast hade hon gått ner lite på grund av en månad med sjukdomar, så hade hon vägt vad hon skulle då hade kurvan inte ökat lika mycket. Oavsett känns det lite onödigt att flagga för en fjuttig ökning utan vidare underlag. Denna sköterska har vi aldrig träffat innan heller, så allt baserades på den där kurvan. Det var ju knappast så att hon tittade på min dotter. Anledningen var väl för att ”uppmärksamma” en uppgång så den inte ”blev större”, och jag hade ju förstått om det var mer extremt men detta kändes faktiskt löjligt. Det satte griller i huvudet på mig varesig jag ville eller inte.

jackiejohn
2018-09-17 21:00
#276

275# Nej jag hade ju ”turen” att jag var r med båda barnen så jag hade tid att samla huvudet kring vad hon sagt medans vi fortfarande var kvar så jag kunde ifrågasätta henne. Din tös låter som min äldsta, sund och perfekt! :) Ja, det sätter ju gärna griller i huvudet på en vare sig en vill eller inte tyvärr. Men stå på dig ifall du stöter på liknande i framtiden, du känner din dotter bäst och man ser ju om det blir för mycket uppgång eller nedgång men som det låter så är bvc sköterskan ute och cyklar.

fluffis
2018-09-17 21:12
#277

Vad härligt att livet rullar på för er Sarah! 🙂

Det låter väldigt onödigt av den där sköterskan att säga så teezan. Nu vet jag inte exakt vad hon sa men det är ändå dumt att ta upp saker på ett sätt som får föräldrarna att känna sig osäkra och obekväma. Det enda som gör att jag kanske kan förstå att hon börjar prata om det, det är att jag tyvärr sett alldeles för många små barn äta alldeles onödiga saker, till och med redan innan de kommit ut från affären. Det känns fruktansvärt ,tycker jag, att se en ettåring eller tvååring, som knappt ens lärt sig peka på saker, med en klubba i munnen eller liknande. Men det är ju en helt annan diskussion :) I vilket fall som helst så tror jag inte du behöver oroa dig. Som jämförelse så är vår treåring också en aning rund, utan att han ens äter godsaker, men han är helt enkelt född sådan och det har hängt med.

Än en gång får jag anledning att bli tacksam över att vi har världens bästa barnsjuksköterska. Jag skulle delat med mig av henne till alla om det hade gått 🙂

[Thiah]
2018-09-18 11:58
#278

Alltså barn, små söta rara barn blir inte överviktiga av en normal kost. Dom kan inte ammas eller ges ersättning för mycket första året! Jag har 4 åringar på jobbet med kroppskontroll. Barn som inte äter frukt för det är för sött! Föräldrar som ber oss dra ner på barnens lunch för att BVC sagt att deras barn är feta. Vi försöker förklara att deras barn är bra, att dom är normala, pigga aktiva barn med en hälsosam aptit. Att föräldrarna inte ska oroa sig utan att varje barn är olika. Jag blir skogstokig när barn ska behöva banta eller ha en kontrollerad diet pga att BVC anser att dom inte följer en jäkla kurva. Mina barn är smala streck och har så alltid varit. Vår "BVC" tant säger bara att "ja, vad annat kan man tro när man ser föräldrarna"… Och sen är hon tyst om den saken för det är inget mer att diskutera, vår familj har en sådan kroppsform helt enkelt. Och då kan bmi ta sig i…. Förlåt för svärord men ja, jag stör mig enormt på sånt här.

Sarah
2018-09-18 12:55
#279

#273 wtf! E var 93 cm och vägde 17 på 3årskollen. Hon är ganska stadig och påväg upp till nästa kurva. Inte ett ord om det. Kanske är det för att vi är vegetarianer som de är nöjda att hon går upp, iom att de ofta är okunniga och tror att vego =näringsbrist. Sen kollar de väl på oss föräldrar och tänker att hon kommer bli jättesmal senare i livet. Hade blivit tokig om de började tjafsa om vikten. Räcker med att man måste förklara för förskolepersonalen att det är olämpligt att kommentera utseende med barnen.

Annons:
Destany
2018-09-18 14:05
#280

Fick igår veta att O har autism. Bup ringde o meddelade det. Så nu väntar vi på en remiss till habiliteringen. Känslorna pendlar mellan hopplöshet ilska sorg till att vi fixar detta

fluffis
2018-09-18 19:50
#281

Vi var ju också på treårskontroll…. 18 kg… Apropå något helt annat som det snackats om på gravidforumet: Det där med månder. Jag jobbar inom vården och såg idag i en journal: 84-månaderskontroll! #280 Oj, förstår att känslorna pendlar. Hoppas ni får hjälp på bästa sätt.

teezan
2018-09-18 21:01
#282

Tack hörni, behövde höra (läsa) era ord! Lite pepp! Jag grät en skvätt igår faktiskt, av frustration och uppriktig ledsenhet. Är oändligt tacksam över att min dotter var upptagen med att rita på andra sidan rummet, för hon ska inte behöva höra sådant trams. Det var ”inlindat” i vänlighet på något vis, men orden var jobbiga att höra, sköterskan frågade till och med om det var första barnet , vad det nu har med saken att göra… både jag och dotterns pappa hade lite hull som små och blev smala sedan (varför nu det skulle vara bättre, tycker allt borde handla om hälsan snarare än kroppsform då vissa är kraftigare byggda än andra och tvärtom). Läkaren blev väldigt obekväm och försökte släta ut det med att det inte är någonting att bry sig om och de släppte ämnet ganska fort när jag sa att jag inte är orolig över huvud taget. Men det satte sig ändå i mig. Har själv haft dumma tankar om min kropp men aldrig utvecklad någon egentlig ätstörning, fast haft ätstörda tankar i perioder av mitt liv, så det är ett känsligt ämne och inget jag vill föra vidare. Min fina flicka. Hon är inte ens rund enligt mig, självklart lite hull kvar sedan bebistiden. Nä, jag tycker det är så sorgligt. Om till och med jag reagerade såhär starkt trots att jag VET att min dotter är en hälsosam och frisk treåring, hur tar inte en säg tioåring som får höra samma sak om vikten (när det som här inte är någon som helst fara på taket, eller för all del, över huvud taget), då går ju barnet dessutom ensam till skolsköterskan. Nä usch! Särskilt småbarn växer ju ryckvis också, så det dröjer ju innan man kan se något mönster. Jag håller fast vid att sålänge en äter bra (där ingår det att unna sig) mår bra (allra viktigast!) och rör på sig spelar det ingen större roll hur kroppshyddan ser ut. Börjar ändå släppa det här, ska verkligen stå på mig om vi får gå igenom något liknande igen.

Surpan
2018-09-19 07:36
#283

Fy vad tråkigt att ni fått såna kommentarer av BVC! Vi har alltid haft en relativt stor och matglad kille (alltid vart på +2-kurvan) och vi har aldrig fått höra mer än det är så bra att han är stor och går upp mycket.. Vi får se vad de säger nu idag på 18 månaders kontrollen. 

Förskolan går bra men vi har haft ett litet bakslag.. Han blev sjuk och efter det så fick han lite separationsångest. Nu går det bättre om lämning går bra, och även dagen. Men när jag hämtar så börjar han gråta när han ser mig. Helt hysteriskt ibland. Går jag in i lokalen (de är på gården när jag hämtar) för att hämta hans jacka och kläder så blir han helt förstörd. 😕 Igår när jag hämtade honom så tittade han inte upp när jag satte mig framför honom och sa hej, när han väl tittade upp hade han tårar i ögonen. Åh, jag tycker det är så jobbigt. 💔

/Surpan

Sarah
2018-09-19 09:35
#284

Det är ledsamt att många hamnar i försvarsposition, det är barn, växer ikapp osv. Det är inte föräldrarna som ska försvara och förklara varför barnen ser ut som de gör. Bvc gör fel, punkt. Man behöver inte förklara sig på ngt sätt. A

mollyt
2018-09-22 20:34
#285

#283 åh fy vad jobbigt! Vad säger personalen om hur han verkar uppleva dagen i övrigt (alltså inte just vid hämtning/lämning)? Är han ledsen inför lämning också (alltså att han inte vill gå till förskolan) eller är det just själva avskedet som är jobbigt?

Surpan
2018-09-22 21:06
#286

#285 på dagarna är han tydligen pigg och glad och han tycker om att gå till förskolan. Kan gnälla lite vid lämningen vid avskedet. Men nu har jag börjat hitta en metod som funkar vid hämtningen. :) Jag får lyfta upp honom direkt och sen bära honom tills han är redo. Då är han nöjd. Dock har han blivit väldigt blyg på sistone rent allmänt. Han tycker det är jobbigt de första 10 minuterna vi träffar folk, även fast det är mormor/morfar. Vill inte stå själv eller hälsa. Ibland tycker han till och med att det är jobbigt att åka hiss med en granne. :/

/Surpan

Annons:
fluffis
2018-09-29 19:22
#287

Nu måste jag gnälla lite. Hela familjen har råkat ut för en ordentlig förkylning, utom jag. Treåringen blev dålig redan förra fredagen och minstingen några dagar efter. Och även min man. Vi har vabbat hela veckan och jag trodde äntligen det var på väg att dra bort, men ikväll var det minstingens tur att få hög feber. Det är så synd om dem när de är sjuka, gahhh! Och sliten blir man av att fixa och dona med allt plus allt gnäll och bärande. Får min man också feber nu (igen) så vet jag inte om jag orkar att ta hand om alla tre.

Sarah
2018-10-14 19:49
#288

#287 hoppas att ni mår bättre nu! 3 st manssjuka personer samtidigt är mer än någon ska behöva stå ut med! Jag hade en sån, i två dagar, och jag höll på att tappa förståndet för att det var så synd om stackarn (han hade ju 38 grader liksom). Här rullar det mesta på. Lova blir 5 veckor imorgon och är en så lugn bebis. Hon sover fortfarande väldigt väldigt mycket. Båda barnen har precis somnat och jag förväntar mig att de båda sover hela natten :) Imorgon ska vi till öppna förskolan för första gången :p lyckas inte hålla E aktiviterad alla de dagar hon inte får vara på förskolan. Hon är skitsur för att hon inte får gå dit och träffa sina kompisar, men som tur är är de flesta på öppna förskolan på måndagar. Vi har alla fått bebis nr 2 inom några månader, så ingen av hennes kompisar är ändå på vanliga förskolan. Är lite nervös själv. Jag är inte den som uppskattar "påtvingat" sällskap, men nu är jag så illa tvungen att umgås med 4 av kompisarnas mammor några timmar i veckan, samt att barnen börjat prata om att ses hemma hos varandra. Gah!

fluffis
2018-10-15 20:34
#289

#288 Jo tack, vi blev äntligen bättre efter nästan tre veckor med sjuka. Så var det med den semestern! Efter två dagar på jobb och förskola har minstingen fått feber igen så det är bara till att vabba igen imorgon. Stora pojken är drygt tre och vi har lyckats potträna i någon vecka trots sjuka. Det går riktigt bra och här hemma och han gör vad han ska på pottan. Däremot på förskolan går det inte alls de två dagar han varit där. Det kommer inget när han sätter sig på pottan. Istället kommer det i byxorna. Det funkar inte riktigt i vår egen trädgård heller utan bara inne. Hoppas det lossnar snart för honom. Märker att han blir extra trött. Vad kul att höra hur det går för dig Sarah. Jag har tänkt på dig :) Lova, det var ett fint namn. Skönt att hon är lugn. Coolt att E skaffat kompisar redan. V har bara så smått börjat nämna andra barn. Ligger hästarna lite på is eller du hinner med dem också? Jag brukar vara förundrad över hur mycket du hinner med :)

Sarah
2018-10-22 19:57
#290

Igår rök killen och E ihop om pottan. Jag var i stallet och han var själv med båda barnen. Han fick helt enkelt nog av att hon har blöja och E blev jätteledsen. När jag kom hem fick vi diskutera och jag kände att jag var tvungen att backa honom även om jag inte gillade att han blivit arg över det. Men efter en diskussion så kom vi fram till att det räcker med blöja på dagen nu. Funkat i två dagar hemma :) får se hur det går på förskolan imorgon. #289 som du ser så är det häst fortfarande :p lämnade bort ena då blev gravid med L, men jag kommer tillbaka på lördag. Egentligen skulle han komma nästa sommar, men han mår inte bra och har gått ner mycket i vikt. Så då får han komma nu istället. För tillfället somnar båda barnen vid 20 och sover nästan hela nätterna, så jag kan åka till stallet en del kvällar, och så fixar jag en del när L sover och E är på förskolan :) går bra. Har ridit lite försiktigt igen sen L var 3 veckor. Idag är hon 6 veckor och kroppen känns som vanligt :)

Sarah
2018-11-24 13:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#291

När man tänker att man ska vara utan BH ett tag…

fluffis
2018-11-25 06:52
#292

#291 Oops :)

mollyt
2018-11-29 12:43
#293

#291 Hahaha! Jag har inte heller lärt mig ännu. Sonen är nu 2 veckor och jag provar då och då att gå utan eller bara vara utan inlägg … resulterar allt för ofta i att jag behöver byta om 😂

Annons:
Upp till toppen
Annons: