Annons:
Etikett10-amning
Läst 2059 ggr
Anonym
Anonym
5/22/17, 9:52 PM

Snitt i bröstvårtan!

Nu har jag ett riktigt stort problem. Sedan några dagar har jag ett snitt/sår i bröstvårtan och det gör så j***a ont att amma. Till saken hör att min 7 månaders bara ammar på det bröstet. (Kan ha uppkommit av tänder) Jag vet inte om jag bara har ont pga snittet/såret eller om det kan vara svamp oxå. Men jag ser inget i munnen på hen. Har någon tips på hur jag ska få det att läka? Jag skulle helst sluta amma men hen har inte nappflaska, så får inte i hen någon välling till natten. Har testat med amningsnapp men det går inte! Försöker ge så mycket mat som möjligt på dagarna. Ledsen Mamma! =(

Annons:
tlover
5/23/17, 7:15 AM
#1

Ring amningshjälpen jag kan inte länka just nu men googla

l'm back

JeFo
5/23/17, 11:03 PM
#2

Min ena vårta sprack också. Var hemskt! Gjorde såååå ont. Jag handmjölkade nån dag för att det skulle läcka. Såg bättre ut redan efter 3 dagar. Ärret är kvar än! Jobbigt och kämpigt men fungerade för mig. Hoppas det ger sig!

Anonym
Anonym
5/25/17, 7:13 AM
#3

#2: Vart satt ditt snitt? Jag vet bara inte hur jag ska få det att lägga sig eftersom jag fortfarande måste amma ibland. Tycker det ser ut som att snittet har blivit större. Det sitter på sidan av bröstvårtan och ligger vägrätt. Så det är inte ovanpå. Det är nu 1 vecka sen jag fick det och det blir inte bättre.

[Thiah]
5/25/17, 8:30 AM
#4

Har du prövat olika flaskor och nappar om du nu vill sluta amma? 

Välling och ersättning(som jag hellre skulle ge) smakar annorlunda än bröstmjölk så det är kanske därför hen inte vill dricka till kvällen?  Pröva att blanda ut med bröstmjölk ett tag (mer bröstmjölk än ersättning) och kanske låta någon annan pröva att mata?

Anonym
Anonym
5/26/17, 8:16 AM
#5

#4: Jag har provat olika nappar och nappflaskor. Det jobbig är ju att han inte ens vill ta bröstmjölk i nappflaska.

tlover
5/26/17, 8:21 AM
#6

#5 Har du testat att mata med sked/medicinkopp?

Då jag helammade så gjorde vi det om jag tex hade för mycket tryck i brösten (så hon typ drunknade om hon drack i början) eller liknande. Det ska störa amningen mindre så kanske är det också mer naturligt för vissa barn

l'm back

Annons:
[Thiah]
5/26/17, 8:24 AM
#7

#5 har någon annan försökt mata? Du doftar ju bröst så det kan bli förvirrande för honom.

Anonym
Anonym
5/26/17, 4:05 PM
#8

#6-7: Nu är det länge sen vi testade med en kopp. Kan ju testa det. Sked är uteslutet då han är 7 månader. Det skulle ta en evighet att få i honom så han blir mätt. Min sambo har testat att mata honom med nappflaska men det går lika illa. Han vet inte hur man suger på en napp.

typjessica
5/26/17, 5:51 PM
#9

Åh din stackare! Jag fick precis så med! Jag körde en stor klick kokosolja ner i behå n och sen en ammningsskydd. Då läkte det fint. Då torka aldrig sprickan och liksom sprack upp igen utan läkte bra. Sen var jag jätte jätte noga när sonen skulle få det bröstet att han tog ett bra grepp. Lycka till!

Anonym
Anonym
5/27/17, 9:56 AM
#10

#9: Tack för tipset, det måste jag testa.

Intehärutandär
5/28/17, 2:47 PM
#11

En kvinna som fick barn samtidigt som mig första gången fick så svår mjölkstockning att hon fick göra ett snitt för att tömma. Hon skulle samtidigt amma, så det inte fylldes på. Nu hade hon dränage någon dag, men efter det bara tejpat och ammade på. Det gjorde hemskt ont, men hon kämpade på. 

Tänker att det beror lite på vart sprickan sitter. Hon gjorde ett sitt ovanför vårtgården. Så barnet fick inte i sig några ev bakterier från såret.

Anonym
Anonym
5/29/17, 10:29 PM
#12

#11: Det sitter längst ner på bröstvårtan vilket gör att det gör ont varje gång jag ammar. =(

JeFo
5/30/17, 10:25 PM
#13

Mitt satt uppåt på bröstvårtan. Riktigt hemsk smärta som inte går att beskriva… hua… smorde in mitt med bröstmjölk hela tiden och luftade mycket. Blir det nå bättre för dig?

Annons:
Anonym
Anonym
6/1/17, 11:21 AM
#14

#13: Tyvärr har det inte blivit något bättre. Det bränner och svider när jag ammar. =(

Anonym
Anonym
6/11/17, 1:22 PM
#15

Nu har jag fått två snitt i bröstvårtan och när jag fick det andra snittet idag började det blöda. Jag känner inte att jag får det stöd jag behöver av min sambo. Enligt honom handlar allt om att det är bra att amma i ett år men att jag mår skit och har ont spelar ingen roll. =( Igår var vi iväg till hans bonuspappa och då sa han åt mig att amma inför honom. Då är det svårt att säga nej. Vet inte hur vi ska komma ifrån det här. Han vaknar nu runt 4 och vill äta men biter mig.

MikaelaS_
6/11/17, 6:38 PM
#16

Ni kanske kan prova en pipimugg?

mollyt
6/16/17, 8:51 PM
#17

Usch vad jobbigt #15 😕

Sarah
6/17/17, 9:08 PM
#18

#15 vänta nu, sa din sambos bonuspappa till dig att amma inför honom? Trots att du inte ville och sen gjorde du det ändå? Vad är det för gubbe?? Vem är han att säga åt dig att amma inför honom?? Om du inte vill amma längre så är det ditt beslut, inte din sambos! Männen i din familj verkar ta sig en del rättigheter som inte är deras att ha.

Anonym
Anonym
6/18/17, 5:25 PM
#19

#18: Nä nu blev det fel. Min sambo sa åt mig att amma inte hans bonuspappa. Gick iväg och ammade i ett annat rum.

Upp till toppen
Annons: