Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1049 ggr
mollyt
2017-05-16 08:33

När är skor för små?

Vi har en ettårig som älskar att gå. Jag har läst att nya skor ska ha 1-1,5cm marginal utöver fotens längd. Men när blir skorna för små? Alltså hur mycket större än foten ska de vara när man ska byta skor till en större storlek?

Jag tycker att det är lite svårt att mäta storleken på dotterns fötter - hon verkar tycka att det är obehagligt och sprattlar med fötterna när jag försöker, men i vilket fall får jag några halvnoggranna försök och då är det inte många mm skillnad mellan foten och skon. Dags att byta?

Annons:
soundtrack
2017-05-16 08:56
#1

5 mm har jag hört, det är ungefär så mycket som foten skjuts fram när dom går i början.

soundtrack
2017-05-16 08:58
#2

Sen ska man alltid mäta foten när dom står på den, foten trycks liksom ut lite o blir längre då. Svårt med en 1åring dock, jag vet ;) när dottern var så liten mätte vi alltid i skoaffärer.

MikaelaS_
2017-05-16 14:17
#3

5 mm kör vi på, har ett svagt minne av att jag läst det någonstans. Vi mäter fortfarande i skoaffär, ibland har jag bara låtsas kika ut ett par skor bara för att få hjälp med mätningen, hehe.

soundtrack
2017-05-16 14:20
#4

På större barn är det rät lätt att mäta hemma (om man har ett medgörligt barn :P) man lägger ett papper mot en vägg, barnet ställer sig på pappret med hälen mot väggen (här är det viktigt att dom står ordentligt o belastar båda benen) och så ritar man på pappret helt enkelt vart längsta tån slutar. Kan bli nån mm diff mot affärsmätning men det kvittar ju. Funkar kanon för oss, Alice gillar att mäta fötterna :P

teezan
2017-05-16 14:44
#5

Jobbar i skobutik och här ger vi rådet beroende på sko, men generellt 1,5 cm (men många kunder tycker att 1 cm räcker). På vinterskor får det gärna vara 2 cm :) men det är svårt att veta när det är dags att byta ändå tycker jag, modellerna är ju så olika i bredd också , så är himla svårt att veta om de sitter bekvämt på de små. Men tänker hellre lite stora än trånga, då för trånga skor inte är särskilt bra. Tar du med dig dottern till en skobutik kan du ju mäta hennes fot och även innermåttet på de skor du funderar på att byta ut. Barnfötter kan växa så mycket som en halv cm på bara en månad när de är så små, så är bra att kolla med jämna mellanrum :)

Niini
2017-05-16 15:46
#6

Vi har ett "krokodilmått",  räknar färdigt ut ungefär hur stor en sko bör vara när man köper den (dvs plussar på 1,5 cm). 5 mm brukar de säga är en passlig sko, mindre än så är det dags att byta till större. Stämmer bra om jag jämför med mina skor vs min fot.

https://www.google.fi/search?q=skom%C3%A5tt&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwivxLaDxvTTAhUBBywKHaUPDfAQ_AUICigB&biw=1920&bih=901#imgrc=rumSxD7J5Rzm-M:

Dock tycker jag inte att det fungerar att mäta med denna i själva skon, då "tungan" står upp så pass mycket att det tar i innan den når ända fram i vissa fall.

Annons:
[Thiah]
2017-05-16 17:22
#7

Är det bara jag som helt enkelt trycker ner min tumme på hans tår och ögonmåttar när han har skor? Känns avståndet bra så duger det liksom?

soundtrack
2017-05-16 17:25
#8

#7 jag försöker men jag lyckas faktist aldrig känna ordentligt. Tycker många skor är för hårda för att jag ska kunna känna hennes tår.

Niini
2017-05-16 17:45
#9

#7 Absolut inte :D Men tycker många gånger är det svårt att känna tårna. På storebror som snart blir 4 e det ju mycket enklare då man kan kommendera honom att spärra uppåt med stortån ;)

MikaelaS_
2017-05-16 19:55
#10

#7 Nä, gör också så då och då under säsongen men när det är dags att byta ut vill jag kolla ordentligt. Mina ungar är heltaggade när vi ska mäta fötterna hemma, helt tills jag ställt dem på pappret, då ska det stås på tårna/hälen eller helt enkelt springas iväg gapskrattandes. Inte värt det, haha.

mollyt
2017-05-17 05:45
#11

Vad bra! Tack hörrni! Då ska jag tänka ca 5mm. Ska försöka mäta foten igen, min mamma tipsade om att jag skulle ställa henne på ett papper och rita ett streck framför och bakom foten och mäta där emellan. Ska testa det idag 😃

JeFo
2017-05-18 21:07
#12

Mäter också i butik för att ha lite koll. Säger stickan strl 26 så testar vi den till en början och sedan även 25 och 27. De får säga vad som är skönast. De älskar och testa skor så det har aldrig varit några problem. När de var för små för att fixa den biten fick jag lita på stickan.

jackiejohn
2017-05-20 09:24
#13

Jag gör som Thiah…aldrig ens mätt hennes fötter tror jag 😅 Provar den stl jag tror passar och känner/kollat efter stortån och låter henne spankulera runt lite, funkar utmärkt! Och med det sagt så menar jag absolut inte att det är fel att mäta vare sig hemma eller i skoaffären.

Annons:
[Smulan_88]
2017-05-28 22:26
#14

Många barnskor har ju en löstagbar innersulandär det är markerat med "växtmån" dvs 1-1,5 cm.

Upp till toppen
Annons: